Går det att hitta en bräda som funkar till allt?

Jell-O
31 inlägg
Jell-O 31 inlägg 8 år sedan

Jag har åkt snowboard i snart 20 år och har länge försökt hitta en(1) bräda som funkar till allt. Går det? Är det nån som har lyckats?

Lite bakgrundsinfo då: Jag är 1.86 lång, väger 85 kilo och har 45 i skor. Åker helst puder, företrädesvis i Sverige. Åker fort i pisten när det inte finns puder. Kör park främst när det är mjukt. Minst 50 åkdagar per år. Gillar styva brädor. Gillar långa brädor, har jag i alla fall fått för mig. Gillar inte för breda brädor. Mellan 25.5 och 26 känns optimalt. Över 26.5 känns som att åka på en dörr.

I boardbagen finns idag:
Burton Fish 160: FinFin i puder, men att åka ett par meter pist för att nå pudret är som att åka stjärtlapp. Den känns lite kort också, men det kan vara mentalt. Såklart omöjlig att köra switch med, det är ett stort minus.

Burton Custom X 168: Närmast allround och den bräda jag åker mest på, perfekt för att åka fort. Funkar i puder men sjunker lite väl lätt. Inte jättefiffig i parken. Sliten och klarar inte en säsong till. Men Burton verkar inte tillverka Custom X i 168 i år, annars kanske det varit ett alternativ.

Burton Joystick 163:Kul att jibba med, men funkar om möjligt ännu sämre än Fish i pisten. Funkar i puder om man åker brant och fort, men det gör ju så gott som alla brädor.

Nu råkar det ha blivit Burton rakt igenom, men jag har kört på många andra märken genom åren och är öppen för att göra det igen.

Att hålla på och byta bräda är jobbigt. Och tråkigt. Det tar tid att göra det och det tar tid att ställa om åkningen till en annan bräda. Det är inte heller ovanligt att jag kör puder, park och pist under samma dag. Kanske till och med under samma åk.

Så, kan nån hjälpa mig att hitta en bräda som ersätter alla tre? Några tips?

Svar

Coldis
645 inlägg
Coldis 645 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Coldis (8 år sedan)

Nu när du har så pass brett quiver redan och dom där åsikterna som du nämner om dem så känns det i stort sett omöjligt att du skulle hitta en enda bräda som skulle kunna ersätta allihop.

Jag tror att det närmsta du kommer är nya Burton Sherlock, jag har skrivit lite om den på bloggen innan.. check it:

http://snowhoes.blogspot.com/2010/03/20 … rlock.html

Twin-ish allround freestyle/pow-ish bräda som tydligen skall vara rolig i pisten och parken också.

Gnu har även en bräda kommande säsong som heter Dirty Pillow, jag tror att den kan vara ett roligt alternativ också då den är baserad på samma idé som Sherlocken.

Kan vara värt att kika lite på (:

keopgoldchain.tumblr.com - wylinsnowboards.se Citera
Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 8 år sedan

Jones snowboards släpper sina brädor iår, dom verkar riktigt trevliga.
Kanske denna kan vara något?
http://www.jonessnowboards.com/boards/mountain-twin

Splitboarding is the answer Citera
EliasSaile
25 inlägg
EliasSaile 25 inlägg 8 år sedan

Nitro Team Gullwing! säger jag bara!

är 184cm, väger 78kg.
kör på 162cm'arn.

åkte på den hela förra säsongen (ca 100 dagar), klockren!
puder, drop, pist (kanske liite för mjuk om man ska köra vääldigt snabbt i pisten), och lite park.

länk.

Jell-O
31 inlägg

Burton Sherlock verkar faktiskt riktigt intressant, den hade jag totalt missat. Kanske skulle jag vilja att den var lite längre än 163, men man kanske inte kan få allt. Lite oroad över att den lovar ungefär samma sak som fjolårets Joystick, att vara allmountain. Den visade ju sig inte funka så bra, iaf för mig. Men jag gillar formen på Sherlocken. Bra skrivet på bloggen förresten.

Dirty Pillow verkar Gnu bara göra i 159, så den går nog bort.

Jones har jag spanat lite på tidigare, men det verkar ju inte finnan någon europeisk distributör. Går iofs att köpa från staterna om dom inte också tänker börja med det där löjliga exportförbudet. Nån som provåkt Jones-brädorna?

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 8 år sedan

Lib-Tech Dark series 164 tror jag skulle bli en mycket potent allaroundbräda. Kanske även Gnu Billy Goat.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Jell-O
31 inlägg

Hm, det var länge sen jag körde Nitro, dom verkar ha shapat upp sig lite?

Dark Series verkar intressant faktiskt. Lib verkar ju fläska på med bredd på längre brädor, men Dark Series har ju en "normal" bredd...Som du skriver, kanske framför Billy Goaten. Jag och Temple Cummins kommer inte riktigt överrens smile

Tack för tipsen så långt. Det vore lite intressant att höra andra som EliasSaile, någon som faktisk kör bara en bräda till allt och inte ens funderat på att ha flera...

Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 8 år sedan

Jell-O :

Burton Sherlock verkar faktiskt riktigt intressant, den hade jag totalt missat. Kanske skulle jag vilja att den var lite längre än 163, men man kanske inte kan få allt. Lite oroad över att den lovar ungefär samma sak som fjolårets Joystick, att vara allmountain. Den visade ju sig inte funka så bra, iaf för mig. Men jag gillar formen på Sherlocken. Bra skrivet på bloggen förresten.

Dirty Pillow verkar Gnu bara göra i 159, så den går nog bort.

Jones har jag spanat lite på tidigare, men det verkar ju inte finnan någon europeisk distributör. Går iofs att köpa från staterna om dom inte också tänker börja med det där löjliga exportförbudet. Nån som provåkt Jones-brädorna?

Jones ska enligt utsago släppa sina brädor i Europa i höst, har dock inte sett några ännu. Finns en del recensioner ute på nätet, tror inte nån svensk fått prova dom ännu, möjligtvis Johan Olofsson..

Splitboarding is the answer Citera
Jell-O
31 inlägg

Doughboy, du som verkar ha koll på Lib Tech; vad är skillnaden mellan TRS och Dark Series egentligen? Eller nån annan för den delen....

JanN
194 inlägg
JanN 194 inlägg 8 år sedan

Jones Snowboards finns garanterat i Europa. De produceras ju av Nidecker, som även ligger bakom Antti Auttis märke och YES. Såg flera Jones brädor i Alperna under våren. Verkar bra.

Jell-O
31 inlägg

Så sant, såg just att det finns Jones på bland annat www://hot-zone.tv

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Doughboy (8 år sedan)

Jones brädor ser riktigt fina ut. Jag kände och klämde på dem på ISPO i februari och jag måste säga att jag är imponerad.

Skillnaden mellan Dark Series och TRS är väl mest att Dark Series är lite styvare plus att träkärnan i Dark är mycket mer avancerad med upphöjda "plattor" under bindningarna som för över kraften från svängarna ut mot kanterna. Dark är dessutom directional twin medan TRS är 100% twin.

Du måste förresten berätta varför du och Temple Cummins inte kommer överrens:D

Jell-O
31 inlägg

Aight.

Egentligen har jag inget emot Temple Cummins, det är hans brädor jag inte gillar. Köpte hans pro model i slutet av 90-talet(som kuriosa köpte jag den av hans farsa på Northwest Snowboards i Tacoma med motiveringen "It´s the exact same board Temple always rides up at Baker"). Så vad var problemet? Enkelt förklarat kan den brädan vara orsaken till att Temple aldrig vann Banked Slalom då, den gav värdelös en helt ny dimension och var rent farlig att åka på. Jag hade inte råd att byta bräda, så det enda jag egentligen kunde göra var att vara förbannad på Temple, och det sitter tydligen fortfarande kvar smile

Iofs har han ju vunnit Banked Slalom rätt ofta på senaste, så antingen har alla andra åkare blivit sämre eller så har han faktiskt designat en bräda som går att åka på. Kanske borde jag åka till Tacoma och köpa en Billy Goat, bara för att ställa allt till rätta. Eller bli förbannad igen smile

Doughboy
1774 inlägg

Jell-O :

Aight.

Egentligen har jag inget emot Temple Cummins, det är hans brädor jag inte gillar. Köpte hans pro model i slutet av 90-talet(som kuriosa köpte jag den av hans farsa på Northwest Snowboards i Tacoma med motiveringen "It´s the exact same board Temple always rides up at Baker"). Så vad var problemet? Enkelt förklarat kan den brädan vara orsaken till att Temple aldrig vann Banked Slalom då, den gav värdelös en helt ny dimension och var rent farlig att åka på. Jag hade inte råd att byta bräda, så det enda jag egentligen kunde göra var att vara förbannad på Temple, och det sitter tydligen fortfarande kvar smile

Iofs har han ju vunnit Banked Slalom rätt ofta på senaste, så antingen har alla andra åkare blivit sämre eller så har han faktiskt designat en bräda som går att åka på. Kanske borde jag åka till Tacoma och köpa en Billy Goat, bara för att ställa allt till rätta. Eller bli förbannad igen smile

Mycket bra historia!! Jag har träffat Matt Cummins några gånger på ISPO. Trevlig kille! Han är ju ingen dålig snowboardåkare själv men när jag frågade honom om han skulle försöka klå brorsan på Banked Slalom skrattade han och sa att Temple är en av de snabbaste åkarna han känner till.

Det är nog troligt att en modern Billy Goat är en helt annan bräda än din gamla från slutet av 90-talet.

Jag har förresten en Smokin Mike Basich 162 från förra året stående på lagret. Den är 25,3 i midjan men i övrigt skulle den nog passa utmärkt. Magne-Traction och DIRT Rocker!

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 8 år sedan

Hmm måste nog svara nej på att hitta en bräda som funkar överallt sad jag har försökt, vill man ha det ena för man stryka på foten för det andra, men om någon satte en pistol mot huvudet och tvingade mig välja en enda skulle jag nog satsa på TRS:en..

Kan för övrigt berätta att jag åkte på Libtech´s remake av MC bräda, MC kink, förra året är nog bland det roligaste jag åkt på, men absolut inte en perfekt allround bräda, smile

Smokin Superpark Union Team Force Citera
nilshusse
78 inlägg
nilshusse 78 inlägg 8 år sedan

mitt svar är: nej det finns inte en bräda till allt,
det är ett helvete att släpa runt på alla brädor men så får det nog vara,
jag löste problemat med en packline 120 cm bred, och lika många bindningar som brädor...

Jell-O
31 inlägg

Äsch. Hypotesen var ju såklart att det inte går, men jag tänkte att någon kanske löst den Gordiska knuten.

För det är ju som sagt ett jävla krångel att släpa på allt, även om man har en tjock Packline. Men kan men komma ner till två då? Puder/pist-kombon, går den att lösa?

Min CustomX är perfekt i pisten, men duger inte riktigt i pudret. Fishen är strålande i puder men klarar absolut inte pist.

Läste nån recension på Travis Rice Pointy(är iofs för gammal för att köra på någons pro model, känns lite väl mycket idoldyrkan, men ändå), där påstod dom att den är "awsome" i både pist och puder, kan det verkligen stämma?

Eller ska jag lägga ner projektet och fortsätta släpa runt tre brädor?

PocaPuder
71 inlägg
PocaPuder 71 inlägg 8 år sedan

Jell-O :

Men kan men komma ner till två då? Puder/pist-kombon, går den att lösa?

Ja det går, skaffa dig en Rad Air Tanker 200, troligen bättre i pist med camber (2009 el. tidigare) har nu rocker, vet inte hur 2011 kommer se ut. Har själv en från 2009, flyter i pudret och carvar bra i pisten. Min är 25,5 i midjan, finns dock bredare men då får du gå ner i längd (och hur kul är det...).

Poca Puder Citera
Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 8 år sedan

Blir nog en Travis Rice Pointy för mig i vinter är den dir eller twin ?

Doughboy
1774 inlägg

Andreas80 :

Blir nog en Travis Rice Pointy för mig i vinter är den dir eller twin ?

Tidigre har den varit lite direktionell fast i princip twin och jag tror inte att den är ändrad i formen sedan dess. Jag körde en vecka på Trice Pointy 161,5 för ett par vintrar sedan och var mycket imponerad av brädan. Det var på den tiden den hade vanlig camber.

HARS
515 inlägg
HARS 515 inlägg 8 år sedan

Jag åker på förra årets t.rice pointy, och köpte den mycket med målet att den skulle vara någon form av allroundlösning, och tycker faktiskt att den klarar det tämligen galant.

Andreas80
161 inlägg

Hur är flexet funkar den att leka med i parken ? Jag kör hellre fort på en fladdrig bräda än butters med en planka.

Kör på en burton baron idag som jag upplever för hård (tail) för att ha kul på hela berget med.

Christer_H
58 inlägg
Christer_H 58 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Christer_H (8 år sedan)

Jag väger runt 80kg, 184cm, gillar köra fort, carva, switcha, offpiste eller all over mountain. Åkt bräda i 15 år.

Har kört Custom X (3st förbrukade. Inte den breda modellen. L 164cm?) några vintrar och det är en perfekt pist & offpiste bräda för mig. (Kör sällan i pipen). När jag skulle köpa ny X igen så var den slut i hela Europa så tog en T7a istället. Den är lite hårdare men får säga att jag är mer nöjd med denna än X'n. Så fortsättningsvis blir det T7 smile

AndreasNord
9 inlägg
AndreasNord 9 inlägg 8 år sedan

Jag kör på en Burton Malolo, tycker faktiskt den funkar till det mesta. Bäst i puder såklart. Hade en bräda till innan, men den är såld nu. Nu är det bara Malolon som gäller!

AndreasNord Citera
Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (8 år sedan)

Jag snor/lånar tråden, jag lovar, ni får tillbaka den sen wink.

Bakgrund
Jag väger strax under 80 kg, 182 cm, är framförallt en skidåkare men körde lite snökite i våras och det var så mycket roligare och enklare på bräda så i vinter ska jag ha mig en egen bräda för första gången sen 2004. Jag började åka snowboard i början av 90-talet och har kört Burton Air 3.1, Sims Noah Salasnek 143, Nitro Hazard 142, Burton Custom 155, Fanatic Raft 160, Fanatic Raft 166 samt Extrem Enlight 159, alltså uteslutande direktionella brädor.
Jag har gjort flertalet säsonger som skid-/snowboard-/telemarklärare runt om i världen så jag har bra koll på de tekniska bitarna, det är dock inte tekniken mina undringar berör.

Vart åker jag helst
Jag åker överallt på berget men tar framförallt ut brädan när det är bra före för det. I mina ögon antingen mjukt och fint i offpisten (när det har dumpat rejält föredrar jag dock allt som oftast skidor) eller en perfekt shapad park eller pipe. Pist finner jag inte speciellt tillfredsställande på bräda utan väljer då oftast laggen istället.
När jag snökitear kommer jag nästan uteslutande köra enbart på hälkant, både höger och vänster men kommer med fördel göra mina tricks åt höger eftersom jag tillhör den utvalda skaran goofy power wink. Här kan underlaget variera stort, från djup fint puder till vindpinad skare, det är jäkligt roligt i vilket fall.

Färdigheter
Jag kan minska radien rejält med dynasmiska svängar så jag har god kännedom om hur man kantar och fördelar belastning på brädan. I offpisten drar jag på rätt bra men tar hellre några svängar för mycket än att dra en etta ner genom snårskogen, drop tar jag om de är mindre och är således inte ute efter någon köttarbräda á la vad Xavier de La Rue kör på Freeride World Tour.
Vad det gäller park och pipe satsar jag hellre på höjd och stil än avancerade snurrar, dels på grund av ökad självinsikt genom åren men även för att jag anser att en stor backside 180 med valfri grab är bland det skönaste trick man göra på en bräda.

Begränsad till K2:s sortiment...
och framförallt modellerna:
Slayblade 161
Turbo Dream 160
Fastplant 160

På grund av att jag ska åka lika mycket bakåt som framåt (när jag snökajtar) var jag till en början helt inställd på att ha en twin och hade således ögonen på nya Fastplant.
Ju mer jag dryftat mina tankar, med mig själv, har jag dock kommit fram till att en direktionell allroundbräda måhända är bättre att satsa på. Dels för att jag mest kommer göra mina trick åt höger ändå och dels för att när jag inte snökajtar kommer jag förmodligen vara i skogen och leka i det mjuka.
Jag har därför fått upp ögonen mer och mer för Wille Yli-Loumas Turbo Dream, av någon underlig anledning appellerar den mig mer än Slayblade.

Att ha 2 brädor är inget alternativ, jag värdesätter därför mer allroundegenskaper än en väldigt nischad bräda. Därför går Gyrator helt bort eftersom den är för mycket inriktad på puder. 0 är för dyr.

Tips och tankar mottages gärna, även om K2 bindningar och boots
Någon som har några tankar eller erfarenheter att bidra med angående ovan nämnda brädor?
Jag tar gärna emot feedback angående bindningar (K2 Auto Drone eller Uprise) och boots (K2 T1 eller Darko). Har varken funnit pris på bindningar eller boots i Sverige (ja, jag har sökt förgäves) och heller inte styvhet på bootsen, förstår att T1 är åt det styvare hållet, men hur mycket mer än Darko?

Mvh,
Andreas Wuopio

Jell-O
31 inlägg

Jag gillar Turbo Dream, finns lite matnyttigt i den här tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58550

HARS
515 inlägg

Andreas80 :

Hur är flexet funkar den att leka med i parken ? Jag kör hellre fort på en fladdrig bräda än butters med en planka.

Kör på en burton baron idag som jag upplever för hård (tail) för att ha kul på hela berget med.

ja, det skulle väl vara enda abert då, jag resonerar tvärtom jämfört med dig smile jag vet inte om de blunta versionerna är mjukare, men då tappar du ju iåfs puderprofilen som pointy har.

RickardT
19 inlägg
RickardT 19 inlägg 8 år sedan

Bataleon Goliath? Varför nämner ingen denna bräda? Jag har enbart hört gott om denna och tänker själv köpa en iår. Synd bara att grafiken är så jäkla ful på årets modell haha

Andreas80
161 inlägg

HARS :

Andreas80 :

ja, det skulle väl vara enda abert då, jag resonerar tvärtom jämfört med dig smile jag vet inte om de blunta versionerna är mjukare, men då tappar du ju iåfs puderprofilen som pointy har.

Okej så du anser att t.rice är hårdare än en baron ?
Men hade t.rice brädan samma flex i tailen som nosen ? är mest det jag stör mig på idag för hård tail och mjuk nose .. smile

Har aldrig upplevt en bräda för mjuk trots mina ~100kg 195cm men det känns ju dumt att göra ett dåligt köp och få den upplevelsen hmm

Blev kanske lite skadad i vintras, när ucpa guiden på sin korta freestylebräda med super bred duckstance körde skiten ur alla svenskar med freeridebrädor, .sad

En dag vi fick köra puder och dropa med miniboards vilket funkade med rätt teknik har inte gjort mig något vettigare när det kommer till val en bräda som funkar till allt.???

Doughboy
1774 inlägg

Du kommer inte att märka någon skillnad på flexet i nos och tail på en Trice. Jag kände på en 164,5 igår i Boardlifes butik. Kändes mycket bra. Kan inte tänka mig att du skulle kunna uppleva den för hård.

HARS
515 inlägg

Var kanske lite otydlig, sorry, det jag menade var att Jag ser hellre att den är mindre fladdrig än att den är buttervänlig. Men med det sagt så är ju inte tricen butter-ovänlig.
Som sagt, det är det närmsta allround jag hittat. En annan contender är smokins kt22 som är jävligt lekfull trots sin stabilitet och tyngd.

ryssenkefir
6 inlägg
ryssenkefir 6 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad ryssenkefir (8 år sedan)

Jag gillar att åka snowboard. Jag åker överallt allt lika mycket. ElleR nae puder har vi ju inte så mycket i Sverige. Men jag har alltid bara haft en bräda. Jag är 1.78 och väger ca 90kg. Kör alltid mellan 154-157 standard camber twin, dirtwin. Helt enkelt en vanlig allround/freestyle bräda. Ett axplock av brädor jag har haft många älskvärda stunder med Atlantis IngmarB, Burton 7, forum Peter line( den med fear and loathing motivet smile, illuminati prototype, capita indoor survival, och i år provar vi på en weekend lodge series.. Hä ä bara å åk.....

Andreas80
161 inlägg

Nu blev jag fundersam kanske borde köpa en skunk ape eller skate banana, visst kan man vänta till test veckor men de slutar väll med att brädan man vill ha är sliutsåld sad. Gillar dock T.Rice grafiken men den verkar väldigt hård enligt lib tech själva eller hård under bindningen sa dom på ett youtube klipp ?

Doughboy
1774 inlägg

Skunk Apen är inte mjukare än Trice. Skate Bananan är för mjuk!

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (8 år sedan)

Jell-O :

Jag gillar Turbo Dream, finns lite matnyttigt i den här tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58550

Tack så mycket, den hade jag missat, har bestämt mig för Turbo Dream.

Dock fortfarande tveksam på bindning och skor. Har läst mig till de tekniska skillnaderna mellan Auto Ever, Drone och Uprise men har inte funnit några prisuppgifter, åtminstone inte i Sverige, någon som har koll?
Här http://www.hot-zone.tv/en_GB/index.php kostar Auto Ever 299€ och Auto Uprise 219€ alltså ca 750 SEK i skillnad.

Skor är det T1 eller Darko som gäller, det talar för T1 då den har Intuitions "bästa" liner Pro foam och Darko bara Control foam, dessutom har T1 en powerstrap längst upp på linern.
Någon lär ju ha kört dem, eller åtminstone veta vart jag kan finna skillnaden i flex? Pris, har inte funnit några alls, ens i Europa?

Mvh,
Andreas

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 8 år sedan

Den där Temple Cummins är inget att lita på! Han sålde mig en Burton Motion 162, med orange belag!! Brädan var grym och det var den enda 162an de hade i butiken (i hela Washington state). Plus att jag alltid kunde hitta brädan när jag tappade den och den susade ner i offpisten (eftersom jag aldrig har leash). Men det hela var ju totalt ocreddigt så jag blev retad var jag än åkte...

snowcop
13 inlägg
snowcop 13 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad snowcop (8 år sedan)

Jell-O :

Jag har åkt snowboard i snart 20 år och har länge försökt hitta en(1) bräda som funkar till allt. Går det? Är det nån som har lyckats?

Svar nej. smile
Bräda som funkar till allt finns väl, men som funkar optimalt till allt är bara att glömma.

Har också åkt bräda i ungefär 20år, iofs passerat 20års strecket precis - men ändå.
Började denna vinter på en Custom Flying V, gick över till en X.
Custom X är smidig som en dörr i jämförelse mot Flying V, dock så gillade jag det mer trots allt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook