Väggen, hur brant?

GustavMogensen
9 inlägg
GustavMogensen 9 inlägg 4 dagar sedan

Lite offtopic: Corbet's couloir i Jackson Hole är riktigt brant, iallafall de första 7 fallhöjdsmetrarna tongue dvs 90° på något ställe.
Corbets
Kompisen lyckades bryta båda skidorna i landingen.

kappakomplett
348 inlägg
kappakomplett 348 inlägg 3 dagar sedan

fredw skrev:

kappakomplett skrev:

Henric-s skrev:

Så sant, även om det krävs en rejält tilltagen gorillafaktor så har han tamejfan rätt!!!

Man får anta att stansen är ngt i den stil som Patrick visar i bilden:

https://www.freeride.se/img/photo/n/5a6 … 805012.jpg

target="_blank" rel="nofollow">Pedal Hop Turn on YouTube

Det ser ganska brant ut och han tar i handen har... Sa jag tror att det nog kan vara brantare an 45 grader om handen tar i backen nar man star upp.

Kul med en film dar backen faktiskt ser brant ut. Pa mina familjefilmer brukar backarna se ut som platta golv.

Jag lutar (no pun intended) också åt att det kan vara brantare än 45 grader om man står med kroppen i lodlinjen och når bergväggen med en utsträckt arm som bildar en rät vinkel till lodlinjen (och är normalbyggd).
Den videon du visar, där tror jag det är typ 50 grader, man ser hur långt han glider ner under hoppsvängen.
Om vi tar i med Leonardo och Vitruvianske mannen så får vi nedanstående bild, där jag mått upp ca 65 graders lutning om vi tänker oss honom stående i en backe så att säga.
https://www.freeride.se/img/photo/n/8b97bf23aeb0907a8af48121f56ff973.jpg

fredw
43 inlägg
fredw 43 inlägg 3 dagar sedan

GustavMogensen skrev:

Lite offtopic: Corbet's couloir i Jackson Hole är riktigt brant, iallafall de första 7 fallhöjdsmetrarna tongue dvs 90° på något ställe.
Corbets

90 graders lutning, vad blir det i procent? Oandligt?

Pillard
2725 inlägg
Pillard 2725 inlägg 3 dagar sedan

fredw skrev:

GustavMogensen skrev:

Corbets

90 graders lutning, vad blir det i procent? Oandligt?

Vertikala droppet / horisontella sträckan = lutningen i procent. 45grader är alltså 100%.

90 grader blir ju alltså x vertikalt dropp / 0....

erik_lagg
Online 608 inlägg
erik_lagg 608 inlägg 3 dagar sedan | Senast ändrad erik_lagg (3 dagar sedan)

Fint med DaVinci-bilden @kappakomplett! Men då kanske man kan ha handen i backen när man står och lutar sig inåt backen vid 45 grader. Ibland när man kör i branta backar kan man ju sätta sig uppåt backen och resa sig igen utan att använda armarna och utan ansträngning. Hur mycket kan det luta då?

kappakomplett
348 inlägg
kappakomplett 348 inlägg 3 dagar sedan

erik_lagg skrev:

Fint med DaVinci-bilden @kappakomplett! Men då kanske man kan ha handen i backen när man står och lutar sig inåt backen vid 45 grader. Ibland när man kör i branta backar kan man ju sätta sig uppåt backen och resa sig igen utan att använda armarna och utan ansträngning. Hur mycket kan det luta då?

ja, då är det ju brant så in i h-lvete...
Vad går den teoretiska gränsen? Har för mig att jag sett någon uppgift om 67 grader eller ngt i den stilen.
Det är klart att det går att åka i en backe med partier som är 90 grader och t o m mer än 90 grader genom att hoppa över dessa partier, men det bygger då på att dessa partier inte är för långa (höga) och att det finns en tillräckligt lång bromssträcka efter landningen. Talar man om teoretiskt maximal lutning så tänker man sig då en jämnbrant ganska lång backe där det går att hålla ner farten genom att skidorna faktiskt har grepp i backen. Det går att straightlina vad som helst förstås.

Pillard
2725 inlägg

kappakomplett skrev:

erik_lagg skrev:

ja, då är det ju brant så in i h-lvete...
Vad går den teoretiska gränsen? Har för mig att jag sett någon uppgift om 67 grader eller ngt i den stilen.
Det är klart att det går att åka i en backe med partier som är 90 grader och t o m mer än 90 grader genom att hoppa över dessa partier, men det bygger då på att dessa partier inte är för långa (höga) och att det finns en tillräckligt lång bromssträcka efter landningen. Talar man om teoretiskt maximal lutning så tänker man sig då en jämnbrant ganska lång backe där det går att hålla ner farten genom att skidorna faktiskt har grepp i backen. Det går att straightlina vad som helst förstås.

Man borde ju kunna komma till ett läge där stålkantens och sidewallens utformning är det som faktiskt sätter gränsen.

kappakomplett
348 inlägg
kappakomplett 348 inlägg 3 dagar sedan | Senast ändrad kappakomplett (3 dagar sedan)

Det finns en lång tråd om det här med teoretisk gräns i TGR
Steepest skiable angle

Resonemanget kom väl inte så långt, men jag tvivlar på att vi skulle göra det bättre. Det verkar klart i alla fall att måste precisera rätt många variabler för att kunna säga något definitivt.

Är det mycket snö och jättebrant som det verkar vara på sina ställen där de åker i Alaska så blir det mer ett fritt fall med lite broms av skidorna, mer en fråga att undvika att snön släpper...
https://www.freeride.se/img/photo/n/6e53463c4d22e2e1af0d8125db033751.jpg

Här pratas det om "Armbågsbrant"! Se följande utdrag ur en intervju med Sam Cohen:

#5 What does ‘elbow steep’ mean and how steep a pitch can one actually ski, in your opinion?

Ha,ha. This is a common topic in Alaska. Elbow steep is when your uphill elbow is hitting the slope. Imagine trying to extend your arm sideways and before you can extend your arm fully, it hits the slope. Elbow steep. I’ve heard some pretty good ones of how steep it can get. Elbow is pretty damn steep. Shoulder steep could be skiable… maybe. How about earlobe steep?! Now that’s steep!

“Elbow is pretty damn steep.”

Pillard
2725 inlägg

Sen har vi ju problemet med när det blir så brant att snön inte fäster. Om jag inte missminner mig är ju detta ett sådant åk, där det bara är snö några få dagar per år...

erik_lagg
Online 608 inlägg
erik_lagg 608 inlägg 3 dagar sedan

@kappakomplett @Pillard ...vid närmare eftertanke har jag nog använt armbågen (åtminstone) för att resa på mig i branta backar...

powdercowboy
60 inlägg
powdercowboy 60 inlägg 2 dagar sedan

Vill minnas "Vallencanten" sa att 55 grader ca var max, men det var ju med hans åkteknik, mao inte fritt fall😉 svårt att få runt bakändan på skidorna.

fredw
43 inlägg
fredw 43 inlägg 2 dagar sedan

Imponerad av att de verkar ta pa sig typ 120-liters ryggsackar nar de hoppar ner for de dar branterna... Kanske fusk-fyllda med fluff?

kappakomplett
348 inlägg
kappakomplett 348 inlägg 2 dagar sedan | Senast ändrad kappakomplett (2 dagar sedan)

fredw skrev:

Imponerad av att de verkar ta pa sig typ 120-liters ryggsackar nar de hoppar ner for de dar branterna... Kanske fusk-fyllda med fluff?

Du skojar? Det var ryggsäckar sprängfyllda av rep, taljor, little friends, isyxor, extra handskar, mat, vatten mm mm
Man brukade prata om att en svensk säsongare i Chamonix hade mer utrustning vid åkning upp och ner för Grand Montets än vad Hillary hade på Everest. Men det är en annan sak.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook