Vilken skida skall vara "före"

kfba
21 inlägg
kfba 21 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kfba (8 år sedan)

Vissa skidåkare åker i svängen med den övre skidan (dvs inte "dalskidan") något före dalskidan, Och andra åker med dalskidan något före den övre...

Vad beror det på? att man åker med antingen den övre eller dalskidan något före den andra, vad är det som avgör om vilken som skall vara "först"

sen finns det väll dom som växlar mellan de två...

och finns det någon fördel med de någon av de två?

http://www.kentistanbul.com/wp-content/uploads/2009/12/skiing.jpg
Den övre skidan är något "före"

http://us.123rf.com/400wm/400/400/petrichuk/petrichuk0901/petrichuk090100050/4164894.jpg
Dalskidan före den övre

konstig fundering kanske, har ju ingen möjlighet att pröva själv då det inte finns någon snö tongue
Någon som har några tankar kring detta? smile

Svar

Jamt69
170 inlägg
Jamt69 170 inlägg 8 år sedan

Fotovinkeln gör nog sitt till. Innerskidan är i princip alltid en bit före eftersom det mer böjda benet gör att knät hamnar längre fram. Genom att vrida fram höften och ha hårt plöstryck på innern kan man dock ha relativt lite "tip lead"

Ywiz
36 inlägg
Ywiz 36 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Ywiz (8 år sedan)

Bilderna är ju tagna i helt olika vinklar som föregående talare säger (båda åkarna har skidorna i väldigt lika position). Ska man få bästa möjliga skär är väl det bästa att köra så parallellt som möjligt.

Ywiz Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 8 år sedan

+2, har nog aldrig sett nån åka med dalskidan före den andra, borde bli ganska weird..

snowblades Citera
kfba
21 inlägg
kfba 21 inlägg 8 år sedan

Finns det de som åker med dalskidan först?

Det är väll inget fel att åka med den övre skidan något före? att man skulle skjuta fram höften som du skrev så skidorna kommer mer parallellt finns det någon fördel med det? dvs att åka mer parallellt med skidorna?

tack skall ni ha smilesmile

OggaN_S
101 inlägg
OggaN_S 101 inlägg 8 år sedan

Så som jag ser den undre bilden så åker han Telemark, kanske inte gör någon skillnad men, Vinklarna är ju olika också så dom lurar ögat.

im only in it for the pow baby! Citera
Corin
Online 1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad GOS (8 år sedan)

Att åka med innerskidan något före gör i princip alla. Dock är det något man försöker träna bort inom alpin racing. Det kallas "bakfot" och ska ge mindre tryck och en sämre sväng än om skidorna är parallella. Om du vill få bort det kan du ju testa att dra fram ytterskidan överdrivet mycket. Själv tror jag inte att en liten skillnad mellan ytter och inner-skida gör så jättestor skillnad i svängen. Fast idealet är såklart parallella skidor.

livet är en semester Citera
somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 8 år sedan

OggaN_S :

Så som jag ser den undre bilden så åker han Telemark, kanske inte gör någon skillnad men, Vinklarna är ju olika också så dom lurar ögat.

Telemark?! Vart får du det ifrån?

Jamt69
170 inlägg

anledningen till att man vill ha så parallella skidor som möjligt är att men mer dynamiskt kan variera trycket på skidorna. Om du har mycket tip lead och trycker med innern får du direkt bakvikt.

PavelV
38 inlägg
PavelV 38 inlägg 8 år sedan

Nej, det finns ingen som åker med dalskidan framför bergsskidan, om man nu inte åker så för att testa på hur det känns! Att åka med innerskidan en bit före är det som är mest optimalt och naturligt för kroppen.. Allt annat innebär att vi måste rotera i höften, för att få fram eller bak en skida. Försöker man få ytterskidan parallell med innerskidan så kommer det leda till en väldigt stor rotation av hela kroppen, vilket leder till att vi inte kan påverka svängen så som vi vill eftersom vi oftast kommer överrotera mot berget. Vill man åka på skär så innebär detta att skidan kommer sladda, och inte skära. Om man däremot vrider höften åt andra hållet, dvs skjuter fram innerskidan, så kommer vi med 100% sannolikhet hamna med större delen av våran vikt på denna. Och där vill vi inte vara.. Om vi vill åka bra skidor dvs.
Som folk redan varit inne på så beror detta fenomen enbart på hur kroppen är uppbyggt och vad som är optimalt, alltså att innerskidan är lite före för att innerbenet är mer böjt. Och jag kan nästan garantera att Bode, Kaj, Jon, Tanner och alla vi här har ungefär exakt samma leder och kroppsfunktioner! smile

peboan
19 inlägg
peboan 19 inlägg 8 år sedan

Om du såg bilderna från samma vinkel skulle även den undre bilden visa att den övre skidan är före.

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 8 år sedan

Vill bara påpeka att skidorna kan vara parallella även om en är lite längre fram, och de kan vara icke-parallella även om spetsarna är precis bredvid varandra. Har alltid tänkt mig parallellsväng till skillnad mot plogsväng (överdrivet då). Eller har "parallell" en annan definition just för skidor?

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (8 år sedan)

Som ett antal av de övriga trådskrivarna nämner så är det mest normala, och faktiskt mest naturliga, att innerskidan (bergskidan) ligger lite före ytterskidan (dalskidan). En normalt byggd person får per automatik denna position vid sväng. Ytterst handlar det om rotation av höftpartiet.

Om man däremot som raceåkarna hela tiden strävar efter effektivast möjliga skärande sväng, att bygga upp tillräckligt tryck och rätt vinkel för att kunna lägga svängen på rätt exakt ställe mellan portarna, kombinerat med att snabbt kunna växla kanter, ja då är i princip parallella skidor något man strävar efter och tränar in. Jag skriver träna in, för rent rörelsemekaniskt är det inte ett helt naturligt rörelsemönster anser jag.

Nåväl, som "normal" åkare utan dessa ambitioner är det sannolikt helt ok att innern går lite före yttern.

Eder,
Ace DG

... en gammal tråd såg jag just

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
SSyk
249 inlägg
SSyk 249 inlägg 8 år sedan

Som många redan varit inne på... att vinkla höften och därmed få ytterskidan lite efter är ett sätt att underlätta svängen, men under ideala förhållande är det snabbast att låta bli.

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad I3ea (8 år sedan)

Ace_DG :

Som ett antal av de övriga trådskrivarna nämner så är det mest normala, och faktiskt mest naturliga, att innerskidan (bergskidan) ligger lite före ytterskidan (dalskidan). En normalt byggd person får per automatik denna position vid sväng. Ytterst handlar det om rotation av höftpartiet.

Om man däremot som raceåkarna hela tiden strävar efter effektivast möjliga skärande sväng, att bygga upp tillräckligt tryck och rätt vinkel för att kunna lägga svängen på rätt exakt ställe mellan portarna, kombinerat med att snabbt kunna växla kanter, ja då är i princip parallella skidor något man strävar efter och tränar in. Jag skriver träna in, för rent rörelsemekaniskt är det inte ett helt naturligt rörelsemönster anser jag.

Nåväl, som "normal" åkare utan dessa ambitioner är det sannolikt helt ok att innern går lite före yttern.

Eder,
Ace DG

Ja det var en gammal tråd. smile
Jag brukar köra endast vid telemark som ena skidan är framför den andre och med fast häl åka jämnfota med skidorna.
Här är en bra övning för det.

Woah
1 inlägg
Woah 1 inlägg 8 år sedan

Precis som ace sa så kan man sträva efter att åka med skidorna i samma höjd och på så sätt få mer kraft genom svängen. Testa själv att bara skjuta fram dalskidan så kommer du känna skillnad:)

Pillard
3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 8 år sedan

Ace_DG :

Eder,
Ace DG

Alltid roligt med tekniksnack. Det är mycket intressant det du säger om höften. Jag har fått en del kommentarer om att jag går fram en hel del med innern. Jag försöker pressa fram dalskidan mer oc mer men det är väldigt svårt att få det naturligt med höften. Det känns som att en höft som pekar i fallinjen ger att dalskidan kommer att hamna lite efter. Hur mycket bör man egentligen tillåta höften att vrida med?

Jamt69
170 inlägg

Det är önskvärt att inte ha så mycket separation mellan skidorna. Att pressa fram ytterskidan är dock ett väldigt dåligt råd som leder till icke önskvärda bieffekter.
Att ha en viss motvridning i höften är önskvärt för att det motverkar krafterna och ger en stark grundposition. Att trycka fram benet ger en svag position.
Minska separationen gör du genom att dra innerbenet bakåt och kanta innerfoten. Om du kör med för bred ställning kan det vara läge att köra tätare mellan skidorna också ( men inte för smalt).
En viss separation får man dock alltid om man kantar mycket.

Dom flesta har alldeles för liten vridning i höften så jag tycker inte du ska oroa dig över det om den inte är överdriven.

Pillard
3118 inlägg

Just att få ihop skidorna mer är mitt stora mål för stunden. Samtidigt har jag ju som sagt alltid fått lära mig att höften ska vara "öppen" och peka rakt i fallinjen (på senare tid har jag hört i förbifarten att höften gärna får "svänga med" men att axlarna iaf alltid ska peka i fallinjen). Eftersom jag ändå inte är purung längre så är jag ju självklart ganska stel i höften vilket ju självklart ger den reaktionen att om jag har höften pekandes i fallinjen men skidorna tvärställda så kommer ju innerskidan att ligga ganska långt framför dalskidan. Hur ska man kunna motverka detta? Ju mer jag tvärställer desto mer måste jag ju kompensera för höften.

Hur menar du med "för liten vridning i höften"? Åt vilket håll?

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 8 år sedan

http://www.youcanski.com/en/coaching/inside_ski.htm

notera titeln:"Use of the Inside Ski in Modern Race Turns"

Men det finns mycket information i den artikeln som är relevant för den här tråden ändå...

Equal rights and Justice. Citera
HjalmarHolmstedt
37 inlägg
HjalmarHolmstedt 37 inlägg 8 år sedan

Jag tycker att du får ett renare skär om du klarar att hålla dom parallellt med varandra för då får du även lite tryck på "icke dalskidan".

Jamt69
170 inlägg

Pillard :

Hur menar du med "för liten vridning i höften"? Åt vilket håll?

För liten vridning kanske var fel uttryck, snarare felaktig vridning.
Om du strävar att ha höften nedåt så kommer du i svängväxlingen gå från motvridning till medvridning eftersom inner och ytterskidan byter roller.

Försök istället att starta motvridningen när du börjar svängväxlingen, så att du är neutral mitt i svängväxlingen, och sedan öka motvridningen genom svängen tills det är dags för nästa svängväxling.

Om man inte får in detta rörelsemönster är risken stor att du inte kan carva branta backar (svarta). Det blir väldigt svårt att få bra höftvinkling om du startar svängen med medvridning. Det leder till att du har för lite kantning tidigt i svängen och du kommer att skena utför backen utan fartkontroll.

alleballe89
50 inlägg
alleballe89 50 inlägg 8 år sedan

Vad jag vet använder jag inte motvrid i en stor skärande sväng, kortsväng absolut. Testa kanta med båda knäna lika mkt och samtidigt, för jag upplever inte att jag åker i passgång och har inte hört att jag gör det de senaste 2 månaderna. Passgången kommer antagligen ifrån att ni vrider höften, när ni bara ska lägga den åt sidan. Detta leder till att ni måste lyfta på innerbenet. Och ja avståndet mellan skidorna kommer bli stort men det är bra eftersom er understödsyta blir större och ni får bättre balans igenom svängen.

Hoppas det inte låter rent för flummigt..

Ha de gott!!

Jamt69
170 inlägg

alleballe89 :

Passgången kommer antagligen ifrån att ni vrider höften, när ni bara ska lägga den åt sidan. Detta leder till att ni måste lyfta på innerbenet. Och ja avståndet mellan skidorna kommer bli stort men det är bra eftersom er understödsyta blir större och ni får bättre balans igenom svängen.

Att bara lägga höften åt sidan kallas på engelska för "hip dumping" och anses vara ett åktekniskt fel snarare än nåt att sträva efter. Du blir väldigt svag i den positionen. I en carvingsväng med mycket kant tar du upp ca 3 gånger din vikt på ytterbenet och det funkar inte ur den positionen. Det blir snarare att man avbryter kantningen långt innan vad som är möjligt. Många som åker på det sättet har också problem med bakvikt eftersom det är svårt att trycka fram höften samtidigt som du ska dumpa den åt sidan. Det blir även mycket svårare att höftkanta. När det blir stora krafter är knäkantningen ganska liten.

Man ska inte behöva ha brett mellan skidorna för att ha balans.

alleballe89
50 inlägg
alleballe89 50 inlägg 8 år sedan

Säger du att man ska komma påbörja en stor skärande sväng med ett motvrid samtidigt som man höftkantar?
Det är så jag uppfattar de du säger, och i den ställningen kan du inte ens hålla upp hälften av din vikt, för där snackar vi bakåtvikt och innerskida..

Alla instruktörer jag har skört för säger att man inte ska vrida höften när man kantar.

Ju bredare du har desto bättre balans, du måste inte.

Peace

Jamt69
170 inlägg

Det kanske är därför svenska instruktörer åker sämst i världen, men dom har motvrid.

Om man inte vrider höften någonting så kommer den peka i samma riktning som skidorna hela tiden. Finns inte en race-åkare som kör på det sättet.

Naturligtvis är det mindre vrid ju större sväng det är. I störtlopp är man tex mer neutral, men inte helt.

Varför tror du att man får bakvikt av motvrid? Korrekt motvrid får man genom att skjuta fram/upp innersidan och dra fötterna bakåt så det är snarare tvärt om.

Jag skulle vilja vända på balansresonemanget. Ju sämre balans du har desto bredare skidföring behöver du. Om du kommer ut i svår terräng med för bred skidföring så blir det inte lätt.

Pillard
3118 inlägg

Oj, den svenska tjejen var verkligen inte bra. Det ser väldigt ostadigt ut i svängväxlingen. Framförallt så ser det ut som att skidorna och överkroppen inte är helt synkade och att hon inte riktigt är beredd på kicken som kommer från skidorna i svängväxlingen.

När jag ändå har lite tekniskt bevandrade personer här; jag har hållt på och slipat på teknik länge och väl nu men har lång väg kvar. Dock har jag nu nått ett läge där jag inte riktigt själv kan komma på vad som är fel, dock ser jag ju att nåt är konstigt. Jag har en idé om vad som är fel men det vore intressant att höra andras tankar och se ifall de överensstämmer med mina...

(tyvärr så gillar vår guide att zooma lite för mycket så det blir lite skakigt ibland...)

Jamt69
170 inlägg

Härlig skidåkning.
Det ser ut som du har en del bakvikt. Sedan finns det ju inget definitivt sätt hur man ska ta sig ner så det beror en del på vad du hade tänkt dig. Personligen skulle jag föredra mer lågavlastning, mer kantning, lite mer motvrid och lite smalare mellan skidorna.
Det ser ut som om du har väldigt bråttom in i nästa sväng, nästan så att du inte får nåt tryck alls förrän efter fallinjen. Det kan man ju göra om man vill bromsa farten, men jag tror inte det var medvetet i ditt fall.

Att du har väldigt bråttom in i nästa sväng gör också att du har lite "park and ride", dvs att du snabbar dig in i en position sedan står du kvar i den tills det är dags att byta sväng igen. Försök att alltid befinna dig i rörelse med kroppen. Statiska positioner ger alltid sämre balans.

Pillard
3118 inlägg

Hehe, ja det var nog den galnaste tur med väder man kan ha. Dumpade helt tokiga mängder i ett par dagar innan det där och sen sista dagen innan hemfärd sprack det upp. Val Thorens hade ju inte direkt tur med snöfall tidigare under säsongen så det var rekorddåligt med snö innan dumpet.

Mycket intressant analys, det jag själv hade tänkt på innan var just det att jag har en väldigt konstant benvinkel genom hela svängen så det stämmer ju lite med vad du säger på slutet. I det här fallet var bromsa farten inte direkt nåt jag eftersträvade utan mer så att jag ville bibehålla den. Det som jag upplevde var att det kändes som att skidorna ville gräva ner sig och bromsa när jag la tryck på dem (hade s7 i det åket och de har ju en tendens att gräva ner sig hutlöst baktill under tryck och då blir det ju nästan tvärstopp)

Hur katten man ska öva in mer lågavlastning och mer dynamisk åkning har jag dock inte en susning om. Några förslag? När man åker själv så tycker jag jämt att jag är jättedynamisk och sen ser jag det på film och då är det inte alls så....

Daweee
65 inlägg
Daweee 65 inlägg 8 år sedan

En regel rätt skid teknik har man över kroppen stabil och pekar i fall linjen. axlarna så paralella som möjligt. för att få så mycket fart som möjligt ska man jobba från tå till häl i pjäxan. Alltså i ingången har man tå tryck ooch avslutar svängen med häl tryck. då kan man gå in i svängen med släpande dalskida sen så trycker man fram skidan genom svängen för att få drivet längs med skidan och på så sätt få ett bra driv i åkningen. men för att man ska klara av det måste man ha bra grunder i skidåkningen, att grund positionen är stabil kroppen ner i fall linjen. det är den tekniken race åkare tränar på. Ett bra läro exempel är ivica kostelic som är världscupens stabilaste slalom åkare.

Jamt69
170 inlägg

Pillard :

Hur katten man ska öva in mer lågavlastning och mer dynamisk åkning har jag dock inte en susning om. Några förslag? När man åker själv så tycker jag jämt att jag är jättedynamisk och sen ser jag det på film och då är det inte alls så....

Att du känner dig dynamisk men hamnar i statisk position beror antagligen på att du rör dig väldigt sanbbt och kraftfull när du byter sväng. Då känner du dig dynamisk i åkningen, men problemet är att när du rört dig klart finns det inget mer att göra förrän det är dags att byta sväng igen. Försök har mer tålamod och tajma "slutet" av rörelserna precis när det är dags att byta håll. Ta tryckfördelningen mellan skidorna som ett exempel. Början av svängen kanske du har mesta vikten på ytterskidan, och du lättar på innerskidan genom att hela tiden böja lite mer på innerbenet och kanta skidan. Senare i svängen lägger du gradvis över vikten på innerskidan, ända tills du har mesta vikten på den skidan, men då har den antaglien redan blivit nya ytterskidan. Likadant med dom andra grejerna, träna på en sak i taget.

Jamt69
170 inlägg

Daweee :

En regel rätt skid teknik har man över kroppen stabil och pekar i fall linjen. axlarna så paralella som möjligt. för att få så mycket fart som möjligt ska man jobba från tå till häl i pjäxan. Alltså i ingången har man tå tryck ooch avslutar svängen med häl tryck. då kan man gå in i svängen med släpande dalskida sen så trycker man fram skidan genom svängen för att få drivet längs med skidan och på så sätt få ett bra driv i åkningen. men för att man ska klara av det måste man ha bra grunder i skidåkningen, att grund positionen är stabil kroppen ner i fall linjen. det är den tekniken race åkare tränar på. Ett bra läro exempel är ivica kostelic som är världscupens stabilaste slalom åkare.

stämmer hyffsat, men för dom flesta finns det betydligt viktigare saker att jobba på innan man kommit till den nivån.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

@Pillard
Håller med Jamt69, finns en tydlig tendens till att du så att säga åker med i baksätet. Du behöver flytta fram till framsätet och ta tag i ratten! Det ser ut som skidorna styr dig istället för tvärtom ...

Mer tryck på plösen, lite lägre position och vikten betydligt längre framåt gör att du får en helt annan kontroll över skidan. Men framförallt ett mer aktivt vertikalarbete vilket ger dig mer tryck och kontroll i svängen. Mer ihop med knäna ger dig också bättre kontroll!

Jag tror det mest är en fråga om att våga vara aktiv och sätta tryck på hela skidorna, dvs tryck på plösen och en känsla av att "falla" framåt ... resten löser sig med en viss automatik om du har en god grunteknik och klarar av att carva i pisten.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 8 år sedan

Intressant att se filmen och läsa kommentarerna. Önskar jag hade någon som kunde filma mig. Å andra sidan kanske jag ska vara glad att jag inte har det också, ser nog inte så bra ut som jag inbillar mig när jag åker... wink
Prioritet nästa säsong blir att ta ett par lektioner tidigt och få lite input på saker att jobba på. Vet åtminstone att jag förbättrat mig massor i år, delvis tack vare saker jag snappat upp här på forumet. Bara hoppas att det fortsätter så i höst.

Pillard
3118 inlägg

Hm, jag som tyckte att jag lyckats bli av med bakvikten. Tanken i just det där åket var dock att släppa på rejält och låta det gå fort.

En helt annan reflektion som jag haft tidigare är att min höft tenderar att låsa sig när jag går fram med överkroppen medan den är väldigt mjuk och rörlig (samma sak med knäna) ifall jag låter överkroppen komma upp och lite bak. I bägge lägena så har jag tryck på plösen men när överkroppen kommer bak så har jag tryck istället för att hänga i plösen. Detta är ju beroende av underlag. När jag kör välpistad backe kan jag gärna hänga i plösen eftersom jag då inte har några gupp att ta hand om men när jag kör utanför pisten behöver jag nästan komma bak lite med överkroppen för att få tillräckligt mjuka knän. Det kan ju handla om inbillning men även om jag tittar på puckellåkare så tycker jag att det ser ut som att de är väldigt upprätta i överkroppen och inte alls hänger i plösen utan bara trycker lätt. Kan detta stämma?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 8 år sedan

Pillard: jag tror att du tänker att bakvikten försvunnit eftersom att du på filmklippet faktiskt har överkroppen framåtlutad, men ifalll jag tittar på hur din åkning ser ut så så ser det ut som om du åker med balansen(tyngdpunkten) över hälarna dvs bakvikt.
Det du måste försöka uppnå är att du åker med tyngdpunkten på främre trampdynan och med få korrigeringar med överkoppen för att hålla balansen. Du kan inte lösa bakvikten bara genom att luta kroppen framåt, du måste hitta balansen inuti pjäxan. Öva på att känna skillnaden på att åka med trycket på hälen i pjäxan jämfört med på främre trampdynan. Det upplevs inte som att man har så mycket plöstryck då men din balans är längre fram och slipper att åka i baksätet och hela tiden känna att man ligger lite efter ojämnheterna.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Jamt69
170 inlägg

Att ha plöstryck kan vara bra, MEN, att fokusera på plöstryck kan lätt leda till dåliga resultat för friåkning. I raceåkning använder man en hel del plöstryck för att få mer prestanda i början av svängen, men det är inget man behöver sträva efter om man inte kör på en hög nivå.
Vad händer då om man pressar för mycket på plösen?
Det som händer är att man tar upp kraften i pjäxan från plösen och baksidan av hälen.
Det ger en dåligt lateralt balanserad position; -försök att balansera på en käpp med mycket plöstryck och se hur lätt det blir.
Balansen får man från främre delen av foten.
För att känna att man har rätt fram-bak balans är det därför mycket bättre, som JL76 säger, att känna fördelningen av vikten mellan trampdynan och hälen.
Om det finns risk att skidorna dyker så kan man flytta vikten lite bakåt, men aldrig så mycket att all vikt är på hälen.
Lättaste sättet att få plöstryck är att lyfta framdelen på foten, och hur bra balans får man då?
Skaftet på pjäxan, som ska vara styvt, är mest där för att ta emot om man hamnar lite ur balans. Om man har mjuka pjäxor tar det längre tid att få det stödet och därmed svårare att ha bra balans. Om man inte tycker om styva pjäxor är risken att man har fel balans eller felinställda pjäxor.
För mycket plöstryck med för mjuka pjäxor blir extra dåligt, då kommer smalbenen långt fram och det kompenserar man undermedvetet genom att skjuta bak röven och fälla överkroppen

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

Oavsett om man kallar det plöstryck eller tyngden på främre trampdynan är det i grunden en fråga om att belasta skidorna jämnt med varken fram eller bakåtvikt. I skidskolan får barnen (och även vuxna) lära sig att bibehålla ett tryck på plösen så att ett fiktivt mynt mellan ben och sko inte ramlar ner. Ett av de absolut vanligaste felen man ser i lössnön (både hos nybörjare och mer erfarna åkare) är bakvikt och bakkappehäng som tenderar att bli större ju brantare det är.

Personligen tycker jag det fungerar finfint i pisten att fokusera på "tyngden på främre trampdynan". I lössnön fungerar det betydligt bättre för mig att fokusera på plöstryck (plöskontakt) och en viss känsla av att falla framåt för att inte hamna i baksätet, men precis som Jamt69 bygger det på att man kör ett par hyggligt hårda (i förhållande till sin vikt, teknik, underlag och hastighet) och åtspända pjäxor. Men ett par för hårda pjäxor kan bli pest i offpisten när underlaget är ojämnt (vilket det mestadels är) eftersom minsta ojämnhet känns och måste hanteras. Bra för en duktig stark åkare men katastrofalt för en nybörjare.

För dig Pillard tycker jag bara att det är att testa vilket som fungerar bäst!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Christian2010
49 inlägg
Christian2010 49 inlägg 8 år sedan

Det är när jag läser sådana här trådar som jag tycker att freeride är helt outstanding!

Dagens ros till samtliga deltagare!

Jugga72
58 inlägg
Jugga72 58 inlägg 8 år sedan

Tror du skull få till det lite bättre om du lägger blicken lite mer i fokus där åket tar slut. Jag brukar få till vrid och hållning rätt mycket genom det. De gånger jag själv känt att jag tappat "plöstrycket" eller fått för mycket medvrid så har det berott på att jag tittat för nära skidorna.

nilshannes2
42 inlägg
nilshannes2 42 inlägg 8 år sedan

plöstryck hit och bakvikt dit.

Det jag tycker är mest uppenbart med din åkning i just det åket är att du i din hållning ser osäker ut, när du svänger gör du gester med huvudet och armarna som, tycker jag, tyder på viss nervositet. Det kanske berodde på att du som du sa... satsade på fart i åket? kanske har jag helt fel.
Våga satsa lite mer, kör lite tuffare. smile

Sen ett övrigt tips, lågavlastning kan kännas lite skumt. I övningssyfte: Överdriv det! Gärna när det inte behövs! Det känns måhända löjligt ut men du får in känslan för't.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook