Völkl bridge

mmmmm
207 inlägg
mmmmm 207 inlägg 8 år sedan

Hej!

Jag hade tänkt investera i ett par nya skidor nu när jag fått lite pengar över och är lite intresserad av ett par Völkl Bridge. Just nu åker jag på ett par riktigt kassa Silencers som jag är sjukt trött på då de är så mjuka och fladdriga och vill dessutom röra mig mer mot offpisten, och då verkar väl Bridgen vara en ganska bra kompromiss, eller?

Jag väger runt 75 pannor och är runt 185 cm lång och har åkt skidor sen jag var en liten bebis, men har begränsad erfarenhet i offpisten. När jag väl fått skidorna så hade jag tänkt åka så mycket offpist som möjligt men mitt mål lär väl bli 50 % offpist (inga jätteturer utan snarare lifttillgänglig offpist), 45 % pist och 5 % park. Mitt stora problem är dock vilka skidor jag ska välja, har varit inne på sport conrad och kikat och där har de både 09-10 och 10-11, dock skiljer det 160 euro i pris. Är det värt att lägga de där 160 euro i skillnad på 10-11 då de har fetare midja och har fått lysande recensioner i bland annat Vemdalsjournalen eller är det bara onödigt? Eller är jag inne på helt fel spår när jag är sugen på ett par Bridge? Snälla hjälp mig i denna djungel av bra skidor!

Tack för hjälpen!

Svar

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan

frågan är väl varför du åker på ett par silencer om du dessutom bara åker 5% park. smile nåväl...
de där tre millimetrarna som skiljer i midja mellan årets och fjolårets bridge är det väl egentligen skit samma med, men vad jag vet har den fått lite tip rocker, och det är ju mer intressant. jag tror säkert att den kan funka fint åt dig, jag tyckte själv hyfsat om den när jag testade för två år sedan, men då var den ju annorlunda (och förmodligen "sämre").

om jag får tipsa om andra skidor skulle jag titta på följande modeller om jag var du:

salomon shogun: tip rocker, grymt mycket spänst, lätta, går utmärkt i pist.
nordica enforcer: early rise fr.o.m i år (tror jag?), bra kantgrepp, funkar bra över hela berget.
völkl mantra: åker du inte mer än 5% park bör du skita i bridge och kolla på mantra i stället. enough said.
soul orange: har inte hunnit testa orange själv, men gillade de svarta och har bara hört bra om orange.

finns mängder av andra alternativ som kan vara intressanta, så snöa inte in på första bästa!

och, vem fan bryr sig om vemdalsjournalen för övrigt??! big_smile

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

Personligen tyckte jag att den första årsmodellen av Bridge var helt värdelös, fladdrig och oerhört spårkänslig. Funkade bara bra när det var helt plant underlag, minsta lille ojämnhet slängde iväg dom.
Men det är mycket möjligt att dom förändrats mycket sen dess, men jag skulle lyssna på Leenus om jag var du.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 8 år sedan

Årets Bridge är ju en helt annan skida, "hel"rocker som på Gotama och carbon. De gamla modellerna flyter inget vidare (jämfört med fetare mer offpistanpassade skidor) så de bör du nog glömma helt.
Årets är säkert en bra skida, men det finns så många andra skidor så jag rekommenderar att testa runt.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
lgrstdt
383 inlägg
lgrstdt 383 inlägg 8 år sedan

Jag kör på ett par Bridge från 08/09 och är riktigt nöjd med skidorna. Tycker de beter sig bra på de flesta underlag, det är dock ingen puderskida och går därför inte att jämföras med en puderskida. Dagar då det har snöat har jag låtit mina Bridge stå kvar i hallen.

Vet dock inte hur årets modell är, men att den har rocker känns ju positivt just för offpistdelen.

mmmmm
207 inlägg
mmmmm 207 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad mmmmm (8 år sedan)

Lee-nus :

frågan är väl varför du åker på ett par silencer om du dessutom bara åker 5% park. smile nåväl...
de där tre millimetrarna som skiljer i midja mellan årets och fjolårets bridge är det väl egentligen skit samma med, men vad jag vet har den fått lite tip rocker, och det är ju mer intressant. jag tror säkert att den kan funka fint åt dig, jag tyckte själv hyfsat om den när jag testade för två år sedan, men då var den ju annorlunda (och förmodligen "sämre").

om jag får tipsa om andra skidor skulle jag titta på följande modeller om jag var du:

nordica enforcer: early rise fr.o.m i år (tror jag?), bra kantgrepp, funkar bra över hela berget.
völkl mantra: åker du inte mer än 5% park bör du skita i bridge och kolla på mantra i stället. enough said.
soul orange: har inte hunnit testa orange själv, men gillade de svarta och har bara hört bra om orange.

finns mängder av andra alternativ som kan vara intressanta, så snöa inte in på första bästa!

Anledningen till att jag hade ett par Silencers var för att jag fick dem av föräldrarna smile haha vemdalsjournalen var bara en grej som jag läste och där stod de att de skulle vara så otroligt bra så jag blev lite sugen!

Men Shoguns har jag kollat på, kan det vara något? Även fast jag inte är så tung? De verkar ju helt klart lockande då de kostar 469 euro på sc med Marker Griffon.

Och angående hela offpistgrejen, jag åker ju verkligen inte på någon hög nivå utanför backarna, bara så alla är på det klara med det smile vill ha en skida som jag kan lära mig med!

Lee-nus
2682 inlägg

mmmmm :

Lee-nus :

Anledningen till att jag hade ett par Silencers var för att jag fick dem av föräldrarna smile haha vemdalsjournalen var bara en grej som jag läste och där stod de att de skulle vara så otroligt bra så jag blev lite sugen!

Men Shoguns har jag kollat på, kan det vara något? Även fast jag inte är så tung? De verkar ju helt klart lockande då de kostar 469 euro på sc med Marker Griffon.

Och angående hela offpistgrejen, jag åker ju verkligen inte på någon hög nivå utanför backarna, bara så alla är på det klara med det smile vill ha en skida som jag kan lära mig med!

om du undviker den styvare shogun 191 så är det lugnt. 182an har lite snällare flex, några få mm smalare under foten, och är allmänt lätthanterlig. bra att lära sig på, tror jag.
nordica enforcer tycker jag som sagt är ett grymt alternativ också, klart underskattad. årets modell tror jag kommer vara riktigt bra.

mmmmm
207 inlägg

Okej, då är jag sjukt sugen på ett par Shogun 182 smile skulle ett par Jester Griffon 12 funka bra till tror du? Och är det några skillnader mellan Shogun 09-10 och 10-11? Tack för hjälpen förresten!

Lee-nus
2682 inlägg

visst, inga problem. jag hade jester själv, på mina 191:or. inga skillnader på förra årets och årets vad jag vet.

claesthemas
70 inlägg
claesthemas 70 inlägg 8 år sedan

årets bridge är riktigt kul.
väger ca 6-8 kg mer än dig och åkte mest park + skog med dem.
gillade dem som bara den. visst är den lite smal för riktigt snöiga dagar, men den sjunker inte som de tidigare versionerna. fina i lite mjukare till slask-pist.

mmmmm
207 inlägg

Lee-nus :

visst, inga problem. jag hade jester själv, på mina 191:or. inga skillnader på förra årets och årets vad jag vet.

Oj skrev fel, menade ett par Marker Griffon smile)) men då kör jag nog på ett par Shogun då! Har du några idéer om hur man bör montera dem? Om jag beställer med färdigmonterad bindning från sc?

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (8 år sedan)

griffon går lika bra. jag hade monterat dem standard (freeride), låter som att du också borde göra det.

Dundercalle
37 inlägg
Dundercalle 37 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Dundercalle (8 år sedan)

Lånar tråden då jag är ute efter samma skida som TS. Jag är dock 185 och väger 65kg. Åker en del pist och park, men kör även offpist/skog när jag får chansen. Ska till Italien v7 osv.

Vilka skidor valde du TS?
Ska jag välja Shogun skidorna eller Bridge:en?

Ska köpa från SC.

LukasLindlof
11 inlägg
LukasLindlof 11 inlägg 8 år sedan

Kört 2 säsonger på mina bridge och jag älskar dom. Bara åkt i Sverige men dom funkar verklige överallt!
Stabila i pisten men lite väl styva för offpist men funkar riktigt bra om du ska köra liftnära offpist, roliga i skogen. Väger och är lika lång som dig och kör på 185 längden vilket jag kan rekomendera! Jag kör väldigt lite park men dom funkar att hoppa med, lite tunga kanske men duger. En bra allroundskida är min erfarenhet av dom! Har en Rossignol axial 2 bindning som jag också verkligen gillar. Inte testat nya skidan med rocker men letar du efter en skida som funkar överallt så blir du nog inte besviken.

chicolone
21 inlägg
chicolone 21 inlägg 8 år sedan

Hallå,

Lyfter frågan igen. Har kollat mycket på völkl bridge och letar väl efter en skida som fungerar både i pist med även offpist och park. Väldigt likt de tidigare i denna tråd Mao. Tänkte höra ifall det finns lite mer insikter och bridgen men även shogun som jag blev intresserad av. Har kollat på ar7, arv, mantra, gotama också. Några åsikter om vi tar med dem i mixen också? Är 176, ca 80 kg, åkt hela livet (23) och kör väl ca 10 dagar per år i varierande förhållanden.

/c

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook