Länkade produkter
4FRNT EHP
3 recensioner, betyg 4,3
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Dynastar Legend Sultan 94
4 recensioner, betyg 4,5
K2 HardSide
18 recensioner, betyg 4,3
K2 Kung Fujas
8 recensioner, betyg 4
K2 SideStash
11 recensioner, betyg 4,4
Line Prophet 100
7 recensioner, betyg 4,6
Line Prophet 115
Line PROPHET 90
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Belafonte
Skilogik Ullr's Chariot
1 recensioner, betyg 5
Völkl Mantra
63 recensioner, betyg 4,5

Medelfeta skidor?

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Att döma av filmerna i Prophetserien så ligger jag nog närmast 90:an i min åkning, både i det jag åstadkommer nu och det jag vill åstadkomma...

Det är självklart du som ska välja men du bör veta att Prophet 100 är jäkligt kvicka, roliga, och lättåkta. De känns inte alls som du har 100 mm under foten i pisten men när du kommer ut i det mjuka har du bra flyt på grund av lite mer yta.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Listan uppdaterad igen, efter besök på Alpingaraget:

K2 Sidestash
DPS Wailer 112RP
Ski Logik Ullr's Chariot
Völkl Gotama
Line Prophet 100
Völkl Mantra

Line Prophet 115 -- här väljer jag nog hellre 100:an, antar att den är mer "pistmässig". Völkl Mantra gav mig schyssta vibbar, attans snygg dessutom.

Det här börjar utvecklas till en av de roligaste "Hjälp mig välja skidor tråden" på länge. Som Hasse säger, Mantran ska bort ... för övrigt tror jag du nu har grymt kvalificerade finalister, och risken att du ska bli missnöjd med någon av dessa är liten!

Lite tankar avseende Line Prohet. Jag uppfattar det som 90,100 och 115 i grunden är uppbyggda på samma sätt och det framförallt är bredden som skiljer sig (är det bara 115 som har tiprocker/eraly rise?). Du har kikat på filmerna och säger att det är 90 mm som tycks ligga närmast hur du vill köra. Det är tre saker jag tycker du ska tänka på:

1. Kvickhet i pist
En smalare skida upplevs som kvickare i pist (om övriga egenskaper är desamma) eftersom det helt enkelt är kortare väg från kant till kant, men det innebär inte att skidan när den kommit upp på kant svänger snävare ... bara att det tar lite längre tid att komma dit!

2. Kvickhet i offpist
I lite djupare snö är det en helt annat upplevelse. Här kan en bredare skida mycket väl upplevas som betydligt kvickare än en smalare eftersom den flyter bättre och det behövs mindre arbete för att initiera (och genomföra) en sväng.

3. Skidåkarens tyngd
En skida upplevs enormt olika beroende på hur stor man är och med vilken fart och kraft man kör. Fullt möjligt att du som väger + 80 kg kan uppleva en skida som tex Prophet 100 lika kvick i pist som en lättare åkare på omkring 65 kg med en Prophet 90.

Ett par + 100 mm skidor kommer att öppna en ny värld av skidåkning för dig. Gå inte för smalt ...

För att citera min bror som i vintras för första gången körde ett par riktigt feta skidor i hyggligt krävande offpistförhållande:

- Jag är så nöjd, det vara bara att köra ... med mina gamla skidor hade det tagit veckors nötande innan jag kunnat åka så här! (K2 Darkside 128 mm)

/MM

PS! Jag skulle kunna köpa ett par Prophet 100 enbart för grafiken ... DS!

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (8 år sedan)

Som vanligt mycket frodig och vettig information MM, mycket bra.

Mountain_Man :

Lite tankar avseende Line Prohet. Jag uppfattar det som 90,100 och 115 i grunden är uppbyggda på samma sätt och det framförallt är bredden som skiljer sig (är det bara 115 som har tiprocker/eraly rise?).

Exakt, med enda skillnaden att 115 har sidewallkonstruktion istället för 4D fibercap hos 100 och 90 (och även 130). Däremot har den samma geometri, P-cut (mest sväng framför foten), som 100 och 90 vilket torde göra den i stort lika lättåkt. Det stämmer även det du "antog" om early rise, enbart 115 som har det, i nosen, 25 cm x 5 mm för att vara exakt.

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kamelbulan (8 år sedan)

Mountain_Man :

PS! Jag skulle kunna köpa ett par Prophet 100 enbart för grafiken ... DS!

Det är ett svåravvisbart argument! Kan vara en av de snyggaste skidorna nånsin...

Tack för dina andra punkter, mycket klarläggande! Men fasen vad svårt det är när man inte kan testa själv...

svveet
141 inlägg
svveet 141 inlägg 8 år sedan

Har åkt på både line p90 och p100, samt head mojo 90 och skillnaden på flyt mellan en 90 och en 100 skida är enligt mig märkbar i offpisten, hade en vecka i våras med p100, en halvmeter ny snö, pister och slask och kan säga att jag ångar inte mina p100 en sec där.

Är inge vidare på grammatik eller att stava! Citera
kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan

Med risk för att för alltid fördärva min trovärdighet på detta forum så...

Här är en video från i vintras när jag åkte, dock ingen offpist eftersom det inte blev filmat då. Vet inte om det påverkar varåt jag bör kika i mitt skidval. En sak är i alla fall klar: 80-talet är inte dött!

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Med risk för att för alltid fördärva min trovärdighet på detta forum så...

Här är en video från i vintras när jag åkte, dock ingen offpist eftersom det inte blev filmat då. Vet inte om det påverkar varåt jag bör kika i mitt skidval. En sak är i alla fall klar: 80-talet är inte dött!

jäkligt vitt var det i alla fall! var begav det sig? smile

kamelbulan
94 inlägg

Lee-nus :

jäkligt vitt var det i alla fall! var begav det sig? smile

Andermatt; jag tror att vitbalansen inte riktigt ville sig. Kameramannen testade hjälmkameran för första gången...

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

@kamelbulan
Känner väl igen platserna där filmen är tagen ... Angående din skidåkning kan jag konstatera att utvecklingspotentialen är stor! :-D

Steget till ett par lite mer kvalificerade fetingar (som de du har på listan) kan bli väl stort, det är knappast skidor som gör sig speciellt bra på kortsladd i pisten. Mitt spontana förslag är att du tar dig tid testar några olika modeller så du får en känsla för vad som passar dig innan du slår till!

/MM

kamelbulan
94 inlägg

Mountain_Man :

@kamelbulan
Känner väl igen platserna där filmen är tagen ... Angående din skidåkning kan jag konstatera att utvecklingspotentialen är stor! :-D

Steget till ett par lite mer kvalificerade fetingar (som de du har på listan) kan bli väl stort, det är knappast skidor som gör sig speciellt bra på kortsladd i pisten. Mitt spontana förslag är att du tar dig tid testar några olika modeller så du får en känsla för vad som passar dig innan du slår till!

Subtil sågning, tack wink

Mountain_Man
4119 inlägg

Missförstå mig rätt! ;-)

Det kan mycket väl vara så att du direkt finner dig tillrätta på ett par fetare skidor, i mjukare förhållande kommer det säkert inte vara något som helst problem, speciellt inte om du vet hur man piskar en puckel. Risken finns dock att du inte kommer att finna dig tillrätta i en lite hårdare pist med din "klassiska" teknik.

Skidorna som finns på din finallista är alla helt OK i pist ... men är det hårt, kräver de att man kör på skär. Har du kraft och en god teknik kan du pressa dem till någorlunda korta svängar (vilket man kan se i Linefilmerna).

Så ... testa, det skiljer sig faktiskt bra mycket hur olika skidor presterar och känns!

/MM

kamelbulan
94 inlägg

Mountain_Man :

Missförstå mig rätt! ;-)

Det kan mycket väl vara så att du direkt finner dig tillrätta på ett par fetare skidor, i mjukare förhållande kommer det säkert inte vara något som helst problem, speciellt inte om du vet hur man piskar en puckel. Risken finns dock att du inte kommer att finna dig tillrätta i en lite hårdare pist med din "klassiska" teknik.

Skidorna som finns på din finallista är alla helt OK i pist ... men är det hårt, kräver de att man kör på skär. Har du kraft och en god teknik kan du pressa dem till någorlunda korta svängar (vilket man kan se i Linefilmerna).

Så ... testa, det skiljer sig faktiskt bra mycket hur olika skidor presterar och känns!

Ingen fara :-)

Det tillkommer ju till detta att jag i dessa klipp valt att åka så jag gjorde. Om jag vill åka mer traditionell storslalomteknik så har jag inga problem med det. Frågan för mig är ganska mycket om jag kommer att begränsas i åkningen gällande kortare svängar. Å andra sidan är en poäng att jag definitivt vill ta steg från min 80-talsstil till en modernare åkstil. Är det så att jag inte klarar av det steget så får jag tänka om då, resonerar jag. Vad jag känner med mina nuvarande skidor är att de inte kräver att jag anstränger mig mer => det blir lite för lätt att slöa till => jag utvecklas inte.

När det gäller testande så har jag få möjligheter till det. Jag kommer att få ta en rövare. Med hänsyn taget till de priser jag kan hitta på olika platser så ligger just nu Hardside eller Sidestash bra till... (tros att det verkligen inte är några vackra skapelser... wink

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Med hänsyn taget till de priser jag kan hitta på olika platser så ligger just nu Hardside eller Sidestash bra till... (tros att det verkligen inte är några vackra skapelser... wink

Inte för att vara sådan men Prophet är sjukt mycket mer lättåkt än K2 skidor anser jag. Och de har mer "sväng" i sig så det är lättare att svänga med. Med andra ord så är det lättare att få den att svänga tightare i pisten

kamelbulan
94 inlägg

Hasse_Lindborg :

Inte för att vara sådan men Prophet är sjukt mycket mer lättåkt än K2 skidor anser jag. Och de har mer "sväng" i sig så det är lättare att svänga med. Med andra ord så är det lättare att få den att svänga tightare i pisten

Hyser inga tvivel kring detta, dock blir det så för min del att ekonomin börjar komma in som en variabel när jag väl ringat in ungefär vad jag vill ha. Tips på var jag kan hitta billiga LP100?

jakob_H
60 inlägg
jakob_H 60 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Hasse_Lindborg :

Hyser inga tvivel kring detta, dock blir det så för min del att ekonomin börjar komma in som en variabel när jag väl ringat in ungefär vad jag vill ha. Tips på var jag kan hitta billiga LP100?

http://www.snowfit.co.uk/product/Ski-Hardware/Skis/Big-Freeride/LINE/PROPHET-100/-14385

kamelbulan
94 inlägg

jakob_H :

http://www.snowfit.co.uk/product/Ski-Hardware/Skis/Big-Freeride/LINE/PROPHET-100/-14385

Sweet!

Synd bara att förra årsmodellen av Prophet 100 bara fanns i för kort längd... Hittar inte mkt om Prophet Flite här...

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

Prophet flite är väl bara prophet utan metall, om jag har uppfattat det rätt?

skistore.se/mtbstore.se Citera
kamelbulan
94 inlägg

Jarle :

En annan träkärna, har jag också lyckats läsa mig till. Frågan är vad det gör för skidan?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Jarle :

En annan träkärna, har jag också lyckats läsa mig till. Frågan är vad det gör för skidan?

Det jag har läst på forum om flite generellt (har funnits en Mothership flite också, vet inte om den finns kvar) är att de är lättare och mjukare än sina storebröder. Sök runt lite på TGR och newschoolers så hittar du nog mer information

skistore.se/mtbstore.se Citera
kamelbulan
94 inlägg

Hasse_Lindborg :

Vad skulle du säga för längd på ett par Prophet 100 till mig (180, 82)?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

186 cm...

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 8 år sedan

Trevlig tråd detta.

Eftersom du har funderat en del på K2-skidorna (kanske är de uträknade nu?) så måste jag tyvärr säga att de enligt mig nog inte är riktigt toppen för dig. Förvisso väger du lite mer än jag men jag tror ändå att de inte riktigt skulle kännas rätt. Hardsiden kan nog vara ok men är lite smal för ffa alperna och din vikt. Sidestashen är en bra skida men jag tycker att den är riktigt tråkig om man inte åker fort och hårt hela tiden, hela tiden. Jag har dock inte åkt årets men de verkar var ungefär samma. Mantran skulle jag också plocka bort från listan då man nog ska vara ganska bra åkare innan den känns "rapp mellan stammarna".

Kanske borde du fundera på BC jibb-skidor också. Inte för att du ska jibba eller åka park utan för att de kan vara ett hyfsat alternativ med lagom midja, lagom mjuka och lagom svängradie för dig.

MaciekK
6 inlägg
MaciekK 6 inlägg 8 år sedan

Mycket najs tråd.

Jag skulle vilja påstå att jag är en liten bit framför kamelbulan i det här, men absolut inte mycket.
Jag har för någon vecka sen köpt P100 efter många lektyrer kring dessa skidor, rådfrågning hos mer erfarna vänner etc. Har däremot inte kollat på de där videosarna som ni länkade.
Men, poängen är att jag nu hoppar från en midja på 70 till midja 100, vilket är en del (Har visserligen testat Mythic rider, 84 midja, men bara testat).
Jag är nu väldigt ny på allt det här bredare, men jag tror iaf att ett hopp från 70 till 84 är en del bara rakt av. Skidorna var även de längsta jag någonsin åkt på (176 cm) och jag hade verkligen inga som helst problem med att lägga upp dem på kant med en svängradie på 21 meter för att sedan trycka dit dom och bränna ner i pisten.

Det första min kompis sa om P100 när jag frågade honom var; "DE ÄR KICKASS!!!!" (han kör numera hendryx med någon form av midja mellan 100-120, tror jag) Han har iaf väldigt bra koll på det där.
Jag har inte hört ett enda ont ord om P100 hittills, mer än att folk tycker de är dåliga i parken (vilket är något varken du eller jag söker wink).
De ska även vara lite smått jobbiga på is, men vill man ha en bra skida på is antar jag att man måste gå in på racing ^^,

Känn er välkomna att såga mig och påstå vart jag har fel. Är själv väldigt nyfiken på detta nya och vill lära mig massa mer än det lilla jag kan.

kamelbulan
94 inlägg

Iller :

Kanske borde du fundera på BC jibb-skidor också. Inte för att du ska jibba eller åka park utan för att de kan vara ett hyfsat alternativ med lagom midja, lagom mjuka och lagom svängradie för dig.

Fler alternativ? Hmmmm... OK, give it to me!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

@Iller
Klokt resonemnag ... Sidestashen är en relativt styv skida som inte är optimerad för enbart lössnö ... fördelen med en "BC-jibb" är att den i allmänhet blir mer lekfull och lättkörd, nackdelen är att den inte biter så bra i pisten (speciellt inte för en lite tyngre åkare).

@kamelbulan
Visst lutar det mer och mer åt ett par Prophet 100 ... som den optimala kompromissen ... om du inte gillar dem på snön (vilket verkar högst osannolikt) kan du ju alltid sätt upp dem på väggen i vardagsrummet hemmavid! :-)

/MM

GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 8 år sedan

"om du inte gillar dem på snön (vilket verkar högst osannolikt) kan du ju alltid sätt upp dem på väggen i vardagsrummet hemmavid! :-)"

Eller ge dom till nån gubbe, vars barn äter alldeles för lite pannkaka för att det ska vara värt att lägga pengar på nya skidor...

kamelbulan
94 inlägg

@MM:

Sitter med fingret farligt nära avtryckarknappen på ett par Prophet 100 (186 cm) + Marker Baron. Dryga tusenlappen dyrare än förra årets Sidestash från SC. Är kampen äntligen avgjord? The showdown has begun. *Intromusiken från In Deep tonar in...*

PS
Ja, jag är tillräckligt gammal för att veta var den musiken kommer ifrån ursprungligen...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Tryck om du vill ha den smala skidan wink Nej men du blir inte missnöjd alls!!!

Mountain_Man
4119 inlägg

@kamelbulan
Baron ... vem behöver en Baron ... borde inte en Tour F12 vara lika kompetent? Lättare och snyggare!

@Hasse
Har du koll på Baron versus F12?

/MM

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

nja jag kör Dynafit. men funderade på ett par F12 innan jag insåg att jag skall flyga heliskiing istället wink

Mountain_Man
4119 inlägg

Du behöver väl inga turbindningar om du ska flyga helikopter ... :-D

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Exakt var ju det jag insåg wink

kamelbulan
94 inlägg

Mountain_Man :

@kamelbulan
Baron ... vem behöver en Baron ... borde inte en Tour F12 vara lika kompetent? Lättare och snyggare!

Håller just på att kolla upp om shoppen kan fixa fram ett par F12 istället... Väntar på svar. Rent estetiskt är de ju snyggare, lite lättare också väl? Men om nån har testat dem vs Baron (eller Duke) så lyssnar jag gärna.

Avseende mer jibbiga skidor så kollade jag ett tag på Armada ARV men nån tyckte att de nog var lite för mjuka för att kunna säga ifrån i mer tråkiga förhållanden (isigare, dvs). Om det inte är akut mycket bättre än Prophet 100/Sidestash så låter jag dem vara utanför shortlisten.

Läget nu:

Line Prophet 100 (186 cm)
K2 Sidestash (förra årets modell, 181 cm)

@GNU:
Om vi ses på berget nångång så lovar jag att bjuda alla barnen på pannkakor medan vi tar en repa i pudret :-)

kamelbulan
94 inlägg

Hasse_Lindborg :

Tryck om du vill ha den smala skidan wink Nej men du blir inte missnöjd alls!!!

Den smala? Det är väl 90:an wink

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Nej det är ju pist skidan.. 100 är den smala och 115 den medelfeta wink

kamelbulan
94 inlägg

Hasse_Lindborg :

Nej det är ju pist skidan.. 100 är den smala och 115 den medelfeta wink

OK, så här då:
Flite: capellini
90: spaghetti
100: tagliatelle
115: pappardelle
130: lasagne

Enkelt!

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

+1

Mountain_Man
4119 inlägg

@kamelbulan
Äntligen en vettig kategorisering av skidor! Oh, yea I like it!

GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 8 år sedan

Puder? Fan vet om jag törs. Mina "puderlagg" är från tiden före pannkaksätarna. 89mm midja. Funkade på sin tid, men jag har hört att dom sjunker som ryska u-båtar i modern snö?

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad theodor (8 år sedan)

Sitter och funderar över liknande problem.

Vill ha en skida som jag kan köra varje dag, och då i skandinaviska förhållanden. Man kanske hittar lite go snö på morgonen, sen blir man sugen på ett varv i parken och måste ta ett par pister på vägen dit. Sen träffar man polaren som säger att det är guld i den och den skogen, och att landningen under dödsklippan är perfekt idag.

Körde rätt mycket på Dynastar Huge förra året, men den är på tok för hård för mig. Sen så förstod jag inte riktigt grejen med zero camber (inte så najs om du är för lätt för att böja skidan). Älskade den dock i lössnö, när det fanns ytor för de riktigt feta svängarna. Tyvärr är ju det inget man är bortskämd med, ytor och snö alltså.

Har ganska mycket bestämt mig för en Bent Chetler som tjockis för i vinter, och vill ha en skida kring 110mm i midja som komplement. Eller tänker jag helt fel? 123mm är jävligt mycket för mig, och är tveksam till att jag fixar dom i alla lägen.

Eftersom jag inte har världens fetaste plånka har jag tittat mest på Candide Pow och K2 sidestash. Dessa två ligger på 108mm, ligger på ca 3500 och är lätta, något som är lite viktigt då jag har planer på att sätta turbindning på dem (mer om det senare). Sidestashen är väl den bättre, eller i alla fall mest beprövade, skidan, och tar ledningen med sin tiprocker. Tyvärr är det ju ingen twin tip, något som tyvärr är lite måste. Skulle candiden haft rocker skulle det nog inte vara något snack om saken.

Sen har jag tänkt bindning. Kommer nog tura en del i vinter. Till en början kanske bara plocka de där extra höjdmetrarna från toppen på liften, men sedan på våren tura lite mer hard core. Kan man sätta en duke/baron/tour på sin allround skida, kör hyffsat hårt på den, och förvänta sig att den ska hålla till turandet i maj? Eller är det bara att öppna plånkan och köpa ett till set med plankor? Dynafit är najs, men jag så hard core blir jag nog inte i år i alla fall.

Så frågorna är, en SideStash fast med twintip, var hittar jag det? Tänker jag rätt med Chetlern + en all rounder?
Och tur-/varje-dag-bindning, funkar det?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook