Länkade produkter
4FRNT EHP
3 recensioner, betyg 4,3
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Dynastar Legend Sultan 94
4 recensioner, betyg 4,5
K2 HardSide
18 recensioner, betyg 4,3
K2 Kung Fujas
8 recensioner, betyg 4
K2 SideStash
11 recensioner, betyg 4,4
Line Prophet 100
7 recensioner, betyg 4,6
Line Prophet 115
Line PROPHET 90
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Belafonte
Skilogik Ullr's Chariot
1 recensioner, betyg 5
Völkl Mantra
63 recensioner, betyg 4,5

Medelfeta skidor?

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Hasse_Lindborg :

Den som inte hete STH så klart....

Men vafan? Slutade kampen här? Det var ju riktigt underhållande läsning big_smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Jarle (8 år sedan)

PNyberg :

Hasse_Lindborg :

Men vafan? Slutade kampen här? Det var ju riktigt underhållande läsning big_smile

Kamp? lol

Vi tycker alla olika och jag tycker att vi nöjer oss med det. Jag har inget emot att andra gillar dukes.

skistore.se/mtbstore.se Citera
coastmtn
25 inlägg
coastmtn 25 inlägg 8 år sedan

Jarle :

PNyberg :

Hasse_Lindborg :

Kamp? lol

Vi tycker alla olika och jag tycker att vi nöjer oss med det. Jag har inget emot att andra gillar dukes.

Fast, jag tycker faktiskt lika, att både STH16 och dukes rockar. smile

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kamelbulan (8 år sedan)

Gällande bindningar så kommer jag att satsa på ett par Marker Baron eller F12, beroende på vad butiken (vilken det nu blir) kan leverera.

Min shortlist består nu av tre alternativ (utan inbördes rangordning):

A. K2 Sidestash
B. Line Prophet 100
C. Dynastar Sultan 94

Jag inser att det är lite olika skidor och kommer att få rannsaka mig lite kring hur jag kommer åka de närmaste åren. Vart kan och vill jag komma tekniskt? Hur många dagar på oändliga vidder orört puder blir det, vs isig pist, vs skog, vs uppkörd lössnö kommer det att bli? Frågor som bara jag kan svara på förstås, men i alla fall:

Vilken skida av ovanstående tre skulle du helst ha på:

1. En orörd pudersluttning?
2. En blå/röd manchesterpist?
3. En isig eftermiddag på Väggen i Hundfjället?
4. En svängom i granskogen?
5. Den uppkörda "offpisten" skiers left om 1000-metersliften i Åre?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 8 år sedan

Line Prophet 100 på alla 5.. Och jag har kört alla 3 skidorna.

kamelbulan
94 inlägg

Hasse_Lindborg :

Line Prophet 100 på alla 5.. Och jag har kört alla 3 skidorna.

Om du orkar Hasse, vad är skillnaden på LP100 och Sultan 94:an i åkupplevelse? Jag hade inbillat mig att Sultanen skulle "stå upp för sig" mer i scenario 3 och5.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Den skulle förmodligen stå upp mer i scenario 3 men absolut inte i scenario 5. Har som sagt kört P100 i två säsonger(längsta tiden på senaste år jag har haft samma skida mer än en säsong) och de gör inte bort sig någonstans var jag har märkt. (är ingen parkråtta då) Kanske kan du få ett bättre grepp med Sultan utför väggen men är inte riktigt säker på det. Men detta är ju bara min uppfattning...

kamelbulan
94 inlägg

Intressant, jag har fått bilden att just uppkörd offpist är en typisk styrka hos Sultanen. (Svårt att hitta en direkt källa här, det är ett samlat intryck.) Fast det kan det ju vara ändå, bara det att LP:n är ännu bättre, förstås.

Just uppkörd offpist är ett scenario som är ytterst vanligt i min värld. (Tyvärr, kan man kanske tillägga.)

Antar dock att ingen av de tre skidorna direkt gör bort sig nånstans?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Kan mycket väl vara att sultan är bättre på uppkörd offpist men det är sjukt svårt att jämföra om man inte har två skidor att växla med när man testar de i de olika förhållanden. Jag tycker att P100 fungerar sjukt bra i alla förhållanden för sin smala bred wink

Le_Troglodyte
48 inlägg
Le_Troglodyte 48 inlägg 8 år sedan

Vilken följetong det blev. Spännande svängar hit och dit och jag blev lite sugen själv på att testa line. Bara testa! smile

Kamelbulan; skriv ner bokstäverna på varsin lapp, vik ihop och lägg lapparna i en stor svart cylinderhatt. Sen låter du slumpen/ödet avgöra. Eller kör tärningen, du har väl läst the dice man? wink

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan

Le_Troglodyte :

Vilken följetong det blev. Spännande svängar hit och dit och jag blev lite sugen själv på att testa line. Bara testa! smile

Kamelbulan; skriv ner bokstäverna på varsin lapp, vik ihop och lägg lapparna i en stor svart cylinderhatt. Sen låter du slumpen/ödet avgöra. Eller kör tärningen, du har väl läst the dice man? wink

Jag får väl köpa ett par Line så att du får prova då... Alternativt blir det plånboken. Den brukar också få sitt att säga till om. (Dice man har jag såklart läst. Intressant approach wink

PNyberg
4251 inlägg

Jarle :

PNyberg :

Hasse_Lindborg :

Kamp? lol

Hur kul ær det att læsa ett forum dær alla kommer øverens?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Fan vad jag gör reklam för ett märke som jag inte ens säljer. Är inte bra för min försäljning ju..

kamelbulan
94 inlägg

Nej, och jag som tycker jag gett dig så många chanser med en sån maratontråd wink

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

Hasse_Lindborg :

Fan vad jag gör reklam för ett märke som jag inte ens säljer. Är inte bra för min försäljning ju..

Hehe, då ska jag tillägga att Belafonten måste gå in under denna kategorin också då.

Vet iofs inte hur den beter sig på snö, kanske som en blandning av P100 och LP (numera sultan?) kanske?

skistore.se/mtbstore.se Citera
PNyberg
4251 inlägg

Jarle :

Hasse_Lindborg :

Hehe, då ska jag tillägga att Belafonten måste gå in under denna kategorin också då.

Vet iofs inte hur den beter sig på snö, kanske som en blandning av P100 och LP (numera sultan?) kanske?

Dær borde den faktiskt befinna sig om man ser till mått. Sen får vi se hur de kænns på snø smile

kamelbulan
94 inlägg

Jarle :

Eller kanske Tahoe? Ingen rocker då iofs.

MaciekK
6 inlägg
MaciekK 6 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

1. En orörd pudersluttning?
2. En blå/röd manchesterpist?
3. En isig eftermiddag på Väggen i Hundfjället?
4. En svängom i granskogen?
5. Den uppkörda "offpisten" skiers left om 1000-metersliften i Åre?

Jag tänker bidra med mina amatör-åsikter här igen tongue

Sidetash har jag varken åkt på eller hållit i handen, så jag lämnar den åt sidan.
Minns inte om jag nämnde det, men förra året testade jag dynastar legend mythic rider (84 midja), vars storebror heter sultan 94. Dessa skidor (av vad jag har läst, och kan bekräfta när det gäller mythic rider) är att de har ett väldigt bra isbett. De nyper sig in i isen och det är ändå väldigt stabilt trots det taskiga underlaget. Sultanen ska enligt recensioner vara likadan (eller bättre) på detta. Har själv kollat lite på denna skida och läst en del om den..
Sen finns även en annan faktor. Jag har fått en känsla av att dynastar gör ganska tunga skidor. Skidorna jag testade (längd 176, tror jag) har jag fått en känsla av att de var minst lika tunga, om inte tyngre, än denna P100 som jag köpt nu. Jag är väl medveten om att bindningarna är en stor del av vikten i skidorna och vet dessvärre inte vilken bindning dessa mythic riders hade, men jag har ändå en känsla av att mythic rider var tyngre än P100 (Rimligtvis lär isf sultanen, som storebror, vara ännu tyngre..) tongue
Har inte heller i det torra stockholm hunnit testa mina P100 än, men utifrån det jag har läst så slår P100 sultanen på alla fronter utom 3an, då den ska ha just lite taskigt isbett. Men för min del spelar det ingen roll då jag i allmänhet tycker is är lite obehagligt att åka på ^^

Har följt hela tråden med nöje då jag för någon vecka sen befunnit mig i precis likadan sits och bara jagar efter fler saker som jag kan lära mig här ^^,
Såga mig gärna, men konstruktivt wink

kamelbulan
94 inlägg

Kort om vikten bara, Sport-Conrad anger den till 3800 g per par för Sultan 94, ganska brutalt tycker jag...

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 8 år sedan

Hög vikt för en såpass smal skida kanske, men annars är det väl inte så farligt?

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 8 år sedan

Hej
Slänger in Kästle mx98 som ett alternativ.
Har själv testat dem under 2 dagar, går som tåget.
Den kanske är mer pist orienterad men den käns riktigt välbygd.

Salomon Shogun kunde också vara något, mera offpist betonad.
Har tyvärr inte själv testat men alla som jag vet har åkt med dem gillar dom.

Finns säkert flera på forumet som har testat Shogun.

/Thomas

kamelbulan
94 inlägg

Blide :

Hög vikt för en såpass smal skida kanske, men annars är det väl inte så farligt?

Allt är ju relativt, men det är ju en bit över vad de andra två alternativen väger (ca 2200). Antar att det spelar roll när man turar, men för mig spelar det inte så stor roll eftersom det inte kommer vara några långa randonnéturer jag går.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Blide :

Allt är ju relativt, men det är ju en bit över vad de andra två alternativen väger (ca 2200). Antar att det spelar roll när man turar, men för mig spelar det inte så stor roll eftersom det inte kommer vara några långa randonnéturer jag går.

Nu verkar alla ha snurrat bort sig lite, 3800g/par är lättare än 2200g per skida, stämmer sport conrads uppgift är de alltså relativt lätta (står inte vilken längd de mätt dock)åt minsteone lättare än line P100.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 8 år sedan

Dessutom är det ju sweet med lite vikt under fötterna, då rätar man upp sig automagiskt i luften:D

Utter for president! Citera
kamelbulan
94 inlägg

JL76 :

kamelbulan :

Blide :

Nu verkar alla ha snurrat bort sig lite, 3800g/par är lättare än 2200g per skida, stämmer sport conrads uppgift är de alltså relativt lätta (står inte vilken längd de mätt dock)åt minsteone lättare än line P100.

Alla = jag mest wink

SC-uppgiften känns lite tveksam, jag har inte hittat vikten på Sultanen annorstädes... Men stämmer det så är det ju klart så att 3800 g är ok. En snubbe från Dyna skryter förvisso om att de är lätta i nån film jag såg.

LP skiljer ca 600 g/skida om man jämför 165 cm med 186. Om vi leker med tanken att Sultanen har ungefär samma proportioner och att den av SC angivna vikten är för den kortaste så hamnar vi väl mellan (ungefär) 1900 och 2600 g/skida i kortaste resp längsta skidan. I paritet med både Prophet och Sidestash m a o.

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan

Sidestasharna är grymt mycket lättare än mina Volant Machete FB i samma längd, det är allt jag vet... lol

Flummapan
36 inlägg
Flummapan 36 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Flummapan (8 år sedan)

.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

Mina Sidestash 188 cm är monterade - 1 cm i förhållande till markerat "bootcenter" på skidan. Jag har visserligen bara kört skidan i två dagar men faktiskt hunnit med en färgsprakande palett av underlag. I både torr och fuktig lössnö ger skidan ett riktigt bra lyft och det känns absolut inte som det skulle vara aktuellt med en montering längre bak. I hård pist måste jag tryck på ordentligt på plösen (vilket skidan tål) för att få till bra tryck i carvingsvängarna, här kan sannolikt en montering längre fram ge en positiv effekt.

Så sammanfattningsvis tror jag att "bootcenter" montering är att föredra om man ska använda skidan som "varjedagverktyg".

/MM

PS! Jag har kört i Hintertux, så det är väl typ sammma snö som i Innsbruck ... ;-) DS.

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
YNWA
29 inlägg
YNWA 29 inlägg 8 år sedan

Intressant tråd det härsmile Slänger in en lite fråga ang längd på SideStash/HardSide. Är det någon skillnad när man ska välja längd på en skida som är en Rocker? Har kört en 181cm Apache Coomba sista året och som jag tycker funkat bra i princip överallt. Gillar att den är något kortare när man går uppför och i lite trixigare terräng, samtidigt vore det kanske bättre med en längre för ett bättre flyt i lös snö. Funderar på om jag ska gå upp en storlek till 188cm nu när jag köper nya SideStash/HardSide. Jag är 181cm och väger 86kg och skidan ska köras mest offpist, en del pist och en hel del toppturer med hudar....och jag kör telis. Vad tror ni 181 eller 188cm?

Ps. Kamelbulan har du kommit fram till vilken skida du ska köpa ännu?

kamelbulan
94 inlägg

Njae............. Det vore väl dumt att låta tråden dö på ett sånt avslöjande? wink

Lumber
7 inlägg
Lumber 7 inlägg 8 år sedan

YNWA :

Vad tror ni 181 eller 188cm?

Jag har köpt Hardside i 188cm är 180 cm och väger 90 kg.
Tror rockern gör så att skidan känns kortare.

/Magnus

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

Rocker gör att skidan åks kortare, uppför kommer den nog kännas längre dock.
Hade det varit alpint så hade jag sagt 188 tveklöst, men jag känner mig inte tillräckligt säker för att ge längdtips till telisar.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

@YNWA
Hardside går riktigt bra i hård pist medan Sidestashen är överlägset bättre i offpisten och på mjukare underlag. Om du prioriterar utförskörningen offpist är det Sidestash som gäller (punkt). Den blir något klumpigare uppför, men det är i alla fall min bedömning, att det är värt det.

När det gäller längden, tror jag du har svaret själv ... 181 cm blir något lättare och något mjukare men samtidigt tappar du bärkraft och stabilitet. 7 cm skillnad i längd ser mycket ut när man ställer skidorna brevid varandra men skillnaden upplevs betydligt mindre på snö, 4 cm framför tån är inte så mycket.

Jag (186 cm, 94 kg) upplever mina 188 cm Sidestash som mycket lätthanterliga både i och utanför pisten. I lössnön går de utmärkt att köra både med plöstryck, neutralt och med baktryck (bakvikt låter ju amatörmässigt), dvs man kan stå lite hursomhelst på skidan och ändå behålla kontrollen (brukar även kallas förlåtande ...). Med en kortare skulle jag sannolikt inte få samma känsla.

Nu kör jag iofs. alpint och inte telisar, men jag tror inte det påverkar längdvalet. Hoppas detta kan vara till nytta!

/MM

YNWA
29 inlägg
YNWA 29 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad YNWA (8 år sedan)

kamelbulan :

Njae............. Det vore väl dumt att låta tråden dö på ett sånt avslöjande? wink

Helt rätt, men satsar en liten peng på att du kommer att köpa ett par Line P100 till slut wink och btw ursäkta för att jag lånar din tråd lite, men hoppas det är OK med tanke på att det gäller samma skidor som du själv är intresserad av.

@Mountain_Man
Förstår att du är mycket nöjd med dina SideStash och av andra recentioner att dömma så är det en mycket bra skida som skulle kunna passa in på mina önskemål. Har nu släppt tanken på ett par HardSide pga att jag tror de är för "pistinriktade" och jag åker verkligen inte mycket pist. Visst kan det vara gött att bränna på i en nypistad backe i stora sköna storslalomsvängar, men det kanske bara blir max 15-20% av all min åkning. Mitt fokus ligger i stället på toppturer och liftburen offpist, så nu står valet mellan ett par SideStash eller CoomBack och isf 188cm. Verkar som om just Coombacken får mycket bra vitsord från Nordamerika, just för att den funkar bra som en topptursskida. Kan den vara ett alternativ eller ska man ändå köra på Sidestashen för allroundheten???

Skulle även vilja slänga in en liten fråga ang. Line Prophet 100....funkar dessa att använda med stighudar, tänker då med tanke på den runda tailen...

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

Jag har kört Hardside 181, Sidestash 188 och Darkside 181 men inte CoomBack. När jag förra året skulle köpa mig ett par skidor för alpin allroundkörning med fokus på "turåkning" var faktiskt mitt förstahadsalternativ ett par CoomBack i 181 cm. Som jag uppfattar det ett par smidiga och förhållandevis lätta skidor.

Tyvärr var de slut hos SC så istället ställde jag in mig på ett par Sidestash i 181, det visade sig då att de också var slut för säsongen hos SC ... Eftersom jag var i akut behov av ett par turskidor (åtminstone kändes det så just då ...) blev det ett par Hardside 181. Ett val som jag ganska snabbt ångrade eftersom jag upplevde dem som allt för smala och styva i djupsnö* i förhållande till de skidor jag kört de senaste åren (Fischer Watea, Hendyx Purple Haze).

Efter vad jag läst och min egen erfarenhet av ovanstående skidor är min uppfattningen att du inte på någon punkt får en bättre skida utför med CoomBack jämfört med Sidestash, däremot får du en lättare och mer lätthanterlig skida uppför. Viktskillnaden på omkring 600 gram/par ska inte föraktas om man har bråttom upp ... Möjligtvis att CoomBacken även kan upplevas som smidigare i "tajta" lägen utför, men jag är inte helt övertygad om det! Sidestashen är en stor skida, men är häpnadsveckande förlåtande och smidig. Absolut inga problem att köra tajta hoppsladdsvängar när det behövs och sedan sömlöst övergå till carvande surfkörning ... :-)

Ett alternativ till ett par CoomBack i 188 skulle faktiskt kunna vara ett par Sidestash i 181 ... men jag som är 186 cm och väger 94 kg upplever inte Sidestashen i 188 cm som stora på snön. Lite tröga i carvingsvängar på hårt underlag, men så fort underlaget blir mjukare byter skidan karaktär och blir riktigt underhållande!

/MM

*) Med djupsnö menar jag förhållanden där det saknas en fast bas och/eller snön är så djup att man är beroende av skidans bärförmåga för att få flyt i åkningen.

kamelbulan
94 inlägg

Jag hade i princip bestämt mig för ett par Sultan 94, men idag fick jag tillfälle att klämma på ett par Sultan 85 och ett par K2 Hardside. Tyckte att Sultanerna kändes ganska mjuka, Hardside kändes mer stunsiga, så att säga. Jag väger något över 80, så det blir ju lite tryck automatiskt, plus att jag inte har några problem med att trycka till med benen (cyklist). Om jag förstått rätt så är Sultan 85 och 94 samma konstruktion (sandwich), så jag antar att 94:an känns som 85:an, c:a. Hm.

MrFreeze
2 inlägg
MrFreeze 2 inlägg 8 år sedan

Hoppas att jag inte tränger mig in allt för mycket smile

Jag är också ute efter ett par nya medelfetingar. Har sedan tidigt 2000-tal inte testat så många olika skidor och ej heller bytt skidor särskilt ofta. Började mitt 2000-tal på ett par Head Monster 193 cm (första utgåvan), vilka jag upplevde som helt makalösa off piste-skidor, vilket säkert kan bero på en hel del att jag före det bara åkt skidor med en midja bara marginellt över 60 mm. Monstren efterträddes av ett par Elan Mantis 777 193 cm vilka var mycket lättåkta och följsamma i off pisten. Jag var riktit nöjd med dessa, de kanske inte gick att pressa hur mycket som helst på hårda underlag men fungerade fint för all åkning på mjuka underlag.

Mina Mantis är sedan några år helt slut och nu letar jag efter nya skidor det är egentligen bara två skidor som är någorlunda nya som jag kan uttala mig om och det är Mythic Rider 184 cm var väl en ok pistskida men jag upplevde den som att den hade dåligt flyt i off pisten. Har även åkt en del Scott Mission 183 cm som hade en hel del egenskaper jag gillade, följsamma, bra flyt och sväng i lössnö både i låg och i högre fart. Men stabilitet i uppkörd snö var inte så bra och jag upplevde även skidan som vinglig och nervös vid högre hastigheter i pist. Detta skulle säker inte vara lika stora problem om skidan var något bredare och en bit längre, men nu görs ju inte Mission längre än 183 cm.

Vad jag kan läsa mig till så skulle Line Prophet 100 kunna vara något för mig också eller har ni som har lite bättre koll än jag några andra förslag?

Längd 190cm, vikt 85 kg, ålder 38
Åkstil. Åker mest på teknik och känsla inte så mycket på kraft. God off pist teknik men vinner inga tävligar bland portar i pisten wink Har haft 10-30 skiddagar per säsong sedan jag var sju bortsett från de senaste två åren och anser att skogsåkning är det bästa som finns. Väljer off pist åkning då det går och åker inte park.

King Lear Citera
kamelbulan
94 inlägg

Efter mycket velande etc så kokar det hela ner till ett val mellan K2 Hardside och K2 Sidestash. Detta uteslutande pga av priset, det handlar om en eller ett par tusenlappar i skillnad mellan förra årets modeller av dessa och de övriga skidor jag kikat på. Lite riskminimering, ifall det nu skulle visa sig att jag inte alls trivs på denna typ av skidor utan vill ha något pistigare.

Frågan är bara vad som skiljer Hardside och Sidestash åt, eller snarare: Huruvida Hardside är signifikant bättre i pist eller om det är värt att gå upp till ett par 108:or för skogen och snöfältens skull...

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan

Sidestashen går alldeles utmärkt i pist, så varför byta bort möjligheten till bärighet... cool

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

Ja ... Sidestash är mycket bättre i lössnö medan Hardside är märkbart bättre i hård pist ... YES! Vill du ha en pistskida som är helt OK i lössnön väljer du Hardside. Vill du ha en offpistskida som fungerar bra i alla förhållanden men även går bra i pisten väljer du Sidestash!

Jag upplever Sidestashen som mer förlåtande och med större "sweetspot" än Hardsiden, även om Sidestash inte ger samma distinkta grepp och trygghet som Hardside när det är riktgt hårt. Faktum är att Sidestashen är betydligt mer lättsladdad och fungerar oväntat bra i klassisk kortsladdsväng ... (näe jag skojar inte) medan Hardsiden glänser på skär i hård pist.

Kommer du att tillbringa större delen av din tid i hård pist - Hardside, Kommer du att tillbringa större delen av din tid i mjuk pist eller utanför pisten - Sidestash.

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook