Länkade produkter
4FRNT EHP
3 recensioner, betyg 4,3
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Dynastar Legend Sultan 94
4 recensioner, betyg 4,5
K2 HardSide
18 recensioner, betyg 4,3
K2 Kung Fujas
8 recensioner, betyg 4
K2 SideStash
11 recensioner, betyg 4,4
Line Prophet 100
7 recensioner, betyg 4,6
Line Prophet 115
Line PROPHET 90
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Belafonte
Skilogik Ullr's Chariot
1 recensioner, betyg 5
Völkl Mantra
63 recensioner, betyg 4,5

Medelfeta skidor?

GNU
Online 594 inlägg
GNU 594 inlägg 8 år sedan

Inte för å vara sån, men det här kan vara det mest genomtänkta, och utdragna, skidköpet världen har skådat!

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan

GNU :

Inte för å vara sån, men det här kan vara det mest genomtänkta, och utdragna, skidköpet världen har skådat!

Det förlängde min skidsäsong med några veckor wink

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan

Det står ju "offpist" i ditt första inlägg.

Klassiskt vid upphandlingar, rekryteringar och liknande är att man inte skall vika från sin ursprungliga kravspec bara för att vissa kandidater tillkommit.

Go for Sidestash!

kamelbulan
94 inlägg

Sidestash 181 cm + Marker Tour F12.

Världens längsta skidköparprocess är över.

millgard
219 inlägg

Köpte själv Sidestash 188 med F12 på. Åkt en gång, gav mersmak.

kamelbulan
94 inlägg

Och tack alla som engagerat sig, hoppas att nån mer får nytta av tråden.

PS
Ingen som vill köpa ett par Atomic? wink

Pajasen
6 inlägg
Pajasen 6 inlägg 8 år sedan

Tjena!

Jag lånar den här tråden lite.

Jag ska säsonga i alperna, första säsongen för min del. och jag letar efter ett par skidor för offpist/pist. men gärna så det ska gå o hoppa osv med skidan. (inte för jag hoppar osv nu, men kan ska börja testa lite.)

Jag har tittat lite på salomon shogun. Är det någon som kan rekommendera dom? smile

Tack på förhand!

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad millgard (8 år sedan)

Du har ju ett par bra Atomic här ovanför...

Shogun är säkert bra, beställde just ett par till min dotter på rekommendation av juniorskidcoachande kamrat.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

@kamelbulan
Grattis! Efter första försöket i djupsnö kommer du att överraskas av att dina mungipor snuddar vid öronsnibbarna ... så stor är skillnaden ... :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
kamelbulan
94 inlägg

Mountain_Man :

@kamelbulan
Grattis! Efter första försöket i djupsnö kommer du att överraskas av att dina mungipor snuddar vid öronsnibbarna ... så stor är skillnaden ... :-)

/MM

Thx :-)

Ska bara hitta den där bottenlösa pudret först. Fram tills dess hoppas jag på att de håller mig lycklig i uppkört, pist och skog...

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

Nae ... du behöver inte mer än 15-20 cm halvlöst (vindpackat/fuktigt/blött) för att känna skillnad. Dvs en normalskandinavisk dump räcker gott. Skojigt med att Sidestashen är att de tillskillnad från många andra fetingar svarar med stuns på klassiskt lössnöpumpande! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
kamelbulan
94 inlägg

Låter gott! Om ser ett par Sidestash i Åre i jul som inte är dina så kan du ju säga hej och chansa på att det är jag:)

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kamelbulan (8 år sedan)

Om de inte framförs med kort sladdsväng, för då behöver du inte chansa...

millgard
219 inlägg

Kan vara mina också... 188cm/Marker Tour F12. I kombination med två tjejer på 9 och 11 år som liksom jag försöker hitta rolig åkning både utanför och i pisterna.

e_kjellgren
12 inlägg
e_kjellgren 12 inlägg 8 år sedan

Du skulle mao kunnat ta tips nr 1 i tråden wink

kamelbulan
94 inlägg

e_kjellgren :

Du skulle mao kunnat ta tips nr 1 i tråden wink

lol big_smile

millgard
219 inlägg

Det är väl en bra nedkokning av Väljandets Vånda: Att de första råden står kvar efter att ha rört sig ut i samtliga periferier för att sedan ha avskrivit konkurrenterna en efter en.

Kvar står magkänslan - Because first impression last.

e_kjellgren
12 inlägg

Så brukar det vara, ja.
En skön men ofta nödvändig process i vilket fall.

kamelbulan, har du hittat nån bra deal på dessa?

millgard
219 inlägg

Skidbutiken.se säljer dem till bra pris, likaså Sport-Conrad.

Jag köpte mina för 527€ monterat och klart inkl frakt hem till dörren.

kamelbulan
94 inlägg

Jag gick också via SC, de säljer förra årets Sidestash (och för den delen Hardside) till ett bra pris. Mitt landade på €664, men då köpte jag till ett par K2-stighudar.

kamelbulan
94 inlägg

millgard :

Det är väl en bra nedkokning av Väljandets Vånda: Att de första råden står kvar efter att ha rört sig ut i samtliga periferier för att sedan ha avskrivit konkurrenterna en efter en.

Kvar står magkänslan - Because first impression last.

Jag får väl förvisso erkänna att om ekonomin inte spelat in så hade det nog blivit ett par Line Prophet 100. Med det diffade ganska mycket, och jag tror att Sidestashen kommer bli godis den med.

e_kjellgren
12 inlägg

jakob_H :

kamelbulan :

Hasse_Lindborg :

Inte för att vara sådan men Prophet är sjukt mycket mer lättåkt än K2 skidor anser jag. Och de har mer "sväng" i sig så det är lättare att svänga med. Med andra ord så är det lättare att få den att svänga tightare i pisten

Hyser inga tvivel kring detta, dock blir det så för min del att ekonomin börjar komma in som en variabel när jag väl ringat in ungefär vad jag vill ha. Tips på var jag kan hitta billiga LP100?

http://www.snowfit.co.uk/product/Ski-Hardware/Skis/Big-Freeride/LINE/PROPHET-100/-14385

Trots detta pris alltså?

RingoMonstret
4 inlägg
RingoMonstret 4 inlägg 8 år sedan

Grattis till köpet!

Blev det detta eller förra årets modell?? Varför 181 och inte 188?? Jag ska nog också köpa mig ett par Sidestash fast med vanliga bindningar, men det är ju nästan svårare att välja bindningar än skidor tongue

kamelbulan
94 inlägg

e_kjellgren :

jakob_H :

http://www.snowfit.co.uk/product/Ski-Hardware/Skis/Big-Freeride/LINE/PROPHET-100/-14385

Trots detta pris alltså?

LP100 för £578 inkl bindningar (Marker Baron), förra årets Sidestash på SC €499 (inkl Marker F12), dvs 6500 vs 4800. Jepp, det blev Sidestash.

kamelbulan
94 inlägg

Ringedal :

Grattis till köpet!

Blev det detta eller förra årets modell?? Varför 181 och inte 188?? Jag ska nog också köpa mig ett par Sidestash fast med vanliga bindningar, men det är ju nästan svårare att välja bindningar än skidor tongue

Förra årets modell, det har inte ändrats ngt annat än grafiken vad jag hittat. Och den är lika illa på båda wink

För mig var det ganska enkelt med bindningar, jag ville ha lös häl och F12 väger ngt mindre än Baron till ett marginellt högre pris. Jag kör inte på en nivå som motiverar Duke.

millgard
219 inlägg

Angående grafik:

Vem kollar på sina skidor när man åker? Allvarligt?

kamelbulan
94 inlägg

millgard :

Angående grafik:

Vem kollar på sina skidor när man åker? Allvarligt?

I stolliften. Och där tillbringar man ju mer tid än i backen, så... wink

millgard
219 inlägg

I stolliften spanar man ju in andra åkare, man sitter väl inte och glor på sina egna skidor? roll

https://www.freeride.se/img/photo/normal/ee4603adbe4773488b8683cdc926742e.jpg

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan

millgard :

I stolliften spanar man ju in andra åkare, man sitter väl inte och glor på sina egna skidor? roll

har man världens snyggaste skidor så... wink
grattis till köpet btw, det tog alltså bara dryga 180 svar innan det var avgjort? tänk om alla skidvalstrådar var så... big_smile

GNU
Online 594 inlägg

Lee-nus :

millgard :

grattis till köpet btw, det tog alltså bara dryga 180 svar innan det var avgjort? tänk om alla skidvalstrådar var så... big_smile

Att inte alla trådar blir så kan ju bero på att dom inledande svaren ofta blir "Idiot, sök innan du postar!" smile))

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

GNU :

Lee-nus :

millgard :

Att inte alla trådar blir så kan ju bero på att dom inledande svaren ofta blir "Idiot, sök innan du postar!" smile))

För att den inledande frågan brukar vara i stil med (och utan med info) "Jag vill ha en skida som fungerar överallt, vilka är bäst?"... roll

GNU
Online 594 inlägg

Utter :

GNU :

Lee-nus :

För att den inledande frågan brukar vara i stil med (och utan med info) "Jag vill ha en skida som fungerar överallt, vilka är bäst?"... roll

En sån skida vill jag ha. Men jag vågar inte fråga...

kamelbulan
94 inlägg

GNU :

Och tyvärr kan jag inte hjälpa dig längre, mina Atomic är sålda wink

För min del personligen har tråden i alla fall varit lärorik, en bonus med det hela är att jag, som inte engagerat mig i materialutvecklingen de senaste 20 åren, fått ingångar till vad jag kunde kika på.

Hoppas som sagt att tråden kan vara till nytta för andra... Forum = cocktailpartyn med minne...

GNU
Online 594 inlägg

kamelbulan :

GNU :

För min del personligen har tråden i alla fall varit lärorik, en bonus med det hela är att jag, som inte engagerat mig i materialutvecklingen de senaste 20 åren, fått ingångar till vad jag kunde kika på.

Hoppas som sagt att tråden kan vara till nytta för andra... Forum = cocktailpartyn med minne...

Spelar egentligen ingen roll vad jag har för skida. Gubben kan ändå inte åka... smile))

millgard
219 inlägg

Huvudsaken är ju att de är snygga när man kollar på dem i stolsliften! Som mina Volant Machete FB (ej till salu).

Det borde finnas "Volant-grafik" att köpa på lösmeter som man kan tejpa på sina fula icke-Volanter...

kamelbulan
94 inlägg

millgard :

Huvudsaken är ju att de är snygga när man kollar på dem i stolsliften! Som mina Volant Machete FB (ej till salu).

Det borde finnas "Volant-grafik" att köpa på lösmeter som man kan tejpa på sina fula icke-Volanter...

Inte illa, inte illa! Tyvärr har mina gamla Erbacher gått till återvinningen (inte mitt fel, de befann sig i fel garage vid fel tillfälle!), annars hade jag kunnat skicka en bild på ett par riktigt snygga lagg.

PS
Försök inte vara hjälpsamma nu och använda Google Images, i alla fall inte om ni sitter på jobbet. Det är förvisso fredag, men...

millgard
219 inlägg

Hehehehehe... tur man har arbetsrummet hemma! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Fullängdstickers med rätt grafik, då har man blicken på de egna laggen oavbrutet i tusenmetersliftarna...

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 8 år sedan

GNU :

kamelbulan :

GNU :

Spelar egentligen ingen roll vad jag har för skida. Gubben kan ändå inte åka... smile))

Du har en poäng här GNU. Typ.
Kan man åka så kan man fanimej köra vilken skida som helst, och kan man inte åka kommer man ändå inte märka någon större skillnad.
Hä e bar å åk helt enkelt!

www.dpsskis.com Citera
kamelbulan
94 inlägg

Nojlas :

Kan man åka så kan man fanimej köra vilken skida som helst, och kan man inte åka kommer man ändå inte märka någon större skillnad.
Hä e bar å åk helt enkelt!

Men vad i he.... #€%¥‰¥¥€#&¥¢‰#\(¶{}≠[], det kommer du med nu! Då kunde jag ju bara ha knatat ner till Myrornas och köpt ett par spett ju! smile

xaedon
24 inlägg
xaedon 24 inlägg 8 år sedan

Tja!

Tänkte bara ta och låna tråden lite istället för att starta en ny.

Jag har tittat på att köpa ett par K2 Sidestash för att få en någorlunda "allround"-skida, dock med stor vikt på offpist. Jag undrar bara hur stor skillnad det egentligen är på 181cm och 188cm-varianterna av skidan? Kan ju köpa förra årets modell för 349 euro på Sport Conrad (finns dock bara i 181cm) medan om jag köper årets modell finns alla längder (kostar då 499 euro).

Självklar vill jag köpa den billigare då det är ganska stor prisskillnad och verkar inte vara någon större skillnad på skidan i sig heller (förutom de alternativa längderna på årets modell).

Jag är ca. 187 cm lång, väger 85 kg. Åker i princip bara offpist om det går. Pist är en transportsträcka, kan dock vara roligt om det är ganska brant och helt tomt på människor så man kan åka fort. Har åkt skidor länge etc så är van skidåkare.

Slutsats: Skillnad mellan 181 cm och 188 cm, är den märkbar? är det värt prisskillnaden ifall 188 cm skulle vara så att det passar mig bättre? Vill ju trots allt göra ett köp som jag blir nöjd med och kan ha i ganska många år framöver.

tack på förhand!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook