Länkade produkter
4FRNT EHP
3 recensioner, betyg 4,3
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Dynastar Legend Sultan 94
4 recensioner, betyg 4,5
K2 HardSide
18 recensioner, betyg 4,3
K2 Kung Fujas
8 recensioner, betyg 4
K2 SideStash
11 recensioner, betyg 4,4
Line Prophet 100
7 recensioner, betyg 4,6
Line Prophet 115
Line PROPHET 90
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Belafonte
Skilogik Ullr's Chariot
1 recensioner, betyg 5
Völkl Mantra
63 recensioner, betyg 4,5

Medelfeta skidor?

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

Kan bara tala för mig själv, (är ungefär 180cm lång och brukar väga in runt 85kg) och skidor runt min egen längd är korta, känns korta och ger varken det flytet eller stabiliteten som ett par offpistlagg "ska" ge. Skillnaden mellan 181 och 188 är (utan att ha åkt på den aktuella modellen)i regel monumental.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

xaedon :

Tja!

Tänkte bara ta och låna tråden lite istället för att starta en ny.

Jag har tittat på att köpa ett par K2 Sidestash för att få en någorlunda "allround"-skida, dock med stor vikt på offpist. Jag undrar bara hur stor skillnad det egentligen är på 181cm och 188cm-varianterna av skidan? Kan ju köpa förra årets modell för 349 euro på Sport Conrad (finns dock bara i 181cm) medan om jag köper årets modell finns alla längder (kostar då 499 euro).

Självklar vill jag köpa den billigare då det är ganska stor prisskillnad och verkar inte vara någon större skillnad på skidan i sig heller (förutom de alternativa längderna på årets modell).

Jag är ca. 187 cm lång, väger 85 kg. Åker i princip bara offpist om det går. Pist är en transportsträcka, kan dock vara roligt om det är ganska brant och helt tomt på människor så man kan åka fort. Har åkt skidor länge etc så är van skidåkare.

Slutsats: Skillnad mellan 181 cm och 188 cm, är den märkbar? är det värt prisskillnaden ifall 188 cm skulle vara så att det passar mig bättre? Vill ju trots allt göra ett köp som jag blir nöjd med och kan ha i ganska många år framöver.

tack på förhand!

Eftersom du skriver "offpist, brant & fort" och väger in på 85 kg känns det som 188 cm är din skida. Jag har inte kört 181 men däremot 188. Den känns förvånansvärt kort på snön (på ett positivt sätt) i förhållande till sin längd och har en stor sweetspot som gör den lättkörd i lössnön.

Prismässigt skiljer det 100 Euro hos SC mellan årets och förra årets modell (med bindning), inte så mycket att fundera på. Finns till riktigt bra pris även hos www://skidbutiken.com , tom billigare med vissa bindningsalternativ!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pajasen
6 inlägg
Pajasen 6 inlägg 8 år sedan

Tjena! jag lånar tråden lite. behöver lite tips och råd!

Jag ska åka till alperna och säsonga nu i vinter, och behöver köpa mig ett par skidor. Jag har åkt mkt skidor, van skidåkare. Har varit uppe i sälen ungefär 2 gånger om året sen jag var 8 år, 19 år nu. har bara åkt pist, åkt lite i skogen osv. Jag är 175 lång och väger ungefär 75.

Nu när jag/vi ska till alperna så vill jag testa att åka offpist eller lära mig att åka offpist. så det blir mycket offpist men även pist och kanske lite park. (beror på om kompisarna ska åka där, jag har inte åkt mkt park i mina dar.)

Jag har tittat lite på K2 Sidestash och Salomon Shogun. men nu till frågan, hur långa ska skidorna va och vilka bindningar rekomenderar ni?

Tack på förhand!

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Pajasen :

Tjena! jag lånar tråden lite. behöver lite tips och råd!

Jag ska åka till alperna och säsonga nu i vinter, och behöver köpa mig ett par skidor. Jag har åkt mkt skidor, van skidåkare. Har varit uppe i sälen ungefär 2 gånger om året sen jag var 8 år, 19 år nu. har bara åkt pist, åkt lite i skogen osv. Jag är 175 lång och väger ungefär 75.

Nu när jag/vi ska till alperna så vill jag testa att åka offpist eller lära mig att åka offpist. så det blir mycket offpist men även pist och kanske lite park. (beror på om kompisarna ska åka där, jag har inte åkt mkt park i mina dar.)

Jag har tittat lite på K2 Sidestash och Salomon Shogun. men nu till frågan, hur långa ska skidorna va och vilka bindningar rekomenderar ni?

Tack på förhand!

om du ska vara i parken går iaf Sidestashen fett bort. Så då återstår Shogun, släng ett par STH14 driver på dom och "let em rip"!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Pajasen
6 inlägg

Men sidestash går inte alls att åka i park med? jag kommer ju inte direkt att inrikta mig på att åka park, utan det blir mer att testa och se. är inte så jätte interesserad eller testat park så mkt. vill ut och åka offpist.

offpist/pist så fungerar sidestash? några bindningar att rekomendera till dom?

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Pajasen :

Men sidestash går inte alls att åka i park med? jag kommer ju inte direkt att inrikta mig på att åka park, utan det blir mer att testa och se. är inte så jätte interesserad eller testat park så mkt. vill ut och åka offpist.

offpist/pist så fungerar sidestash? några bindningar att rekomendera till dom?

klart att det "går " att köra park med dom men det är långt ifrån en bra skida till det.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

Bessersmitcher heter det väl?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72640

Tråden behandlar just ämnet "Vad ska jag ha för bindning till mina Sidestash"!

/MM

xaedon
24 inlägg
xaedon 24 inlägg 8 år sedan

tack för alla svaren angående K2 SideStashen.

Jag är för tillfället ganska nära att beställa ett par Sidestash 09/10 181 cm, tillsammans med Marker Griffon 12-bindningar.

Vill bara få lite kritik om detta köp innan jag slänger iväg beställningen.

Jag är som sagt 187cm lång och väger 85kg, är van skidåkare. Har dock aldrig åkt på ett par skidor av denna typ. De skidor jag har i dagsläget är ett par Rossignol Bandit B1 som är 176 cm långa.

Min oro är som jag tidigare skrev den om längden på Sidestashen som jag ska beställa. Detta paket som jag tänker köpa kommer att gå på 550 euro. Jag kan gå upp i längd på skidorna till 188 cm men då kommer jag behöva köpa årets modell av skidorna vilket resulterar i en ökad kostnad, till 700 euro (kan påpeka att redan vid 5500 euro känns det som att jag är vid min smärtgräns rent ekonomiskt).

De som svarade på min fråga tidigare skrev att jag skulle köpa 188 cm, i och med min längd, vikt, åkstil etc. Fine, jag köper argumenten. Men om man skall vara helt ärlig, kommer jag att bli missnöjd med ett par 181 cm? Läste att de i verkligheten mäter upp till ca. 186 cm, hur väl stämmer detta och varför står det i sådana fall 181 cm på beskrivningen? Jag är lite rädd att 188 cm kommer bli liote för långt om de i sådan fall kommer mäta upp till ca. 192 cm i verkligheten. De skidor jag har i dagsläget (176 cm) finner jag inte som särskilt korta, men att jag gärna behöver ett par längre (vilket 181 cm borde räcka?)

Kan man se det som att 181 cm kommer vara bättre vid piståkning och kanske skogsåkning då de är kortare, eller fungerar det inte så? ger 188 cm bättre flyt i alla lägen pga min vikt osv eller finns det någon fördel med den kortare varianten?

Angående bindningen, Marker Griffon 12, hur funkar den till dessa skidor? funkar till min vikt antar jag? känns som att bindningen inte är så mycket att snacka om men kan ju alltid få det bekräftat iaf.

Som sagt så vill jag göra ett så bra köp som möjligt. Det lutar åt den billigare, men kortare 181 cm skidan, men om ni kan övertyga mig om att det är värt att betala de 1500 kr extra för de 7 extra centimeterna på de längre skidorna så är jag mer än öppen.

PS: kan man få monterade bindningar om man beställer från Sport Conrad, vill helst inte lämna in skidorna när jag väl fått dem för monterning.

Tack på förhand!

Mountain_Man
4119 inlägg

Konstiga priser ...!? Varför inte köpa ett par K2 Sidestash 10/11 188 cm monterade med Marker Griffon från Skidbutiken för 4 695 kr inklusive frakt? https://www.skidbutiken.com/produktgrup … -1743.html

Du kommer med största sannolikt att få bättre flyt i alla typer av lössnö med de längre skidorna (även i skogen), möjligtsvis att ett par 181 kan kännas kvickare i pist, men det är ju inte därför du köper dem ... om du inte är så driven skidåkare kan du säkert få stor glädje med ett par 181 oxå ... men du skrev "offpist, brant & fort" vilket jag tolkar som du kör på ganska hårt!

/MM

Pajasen
6 inlägg

Vilken längd på skidorna borde jag välja? jag är ca: 175 cm lång och väger ungefär 75 kg.
så undrar vilken längd och bindning jag kan tänkas ha till shogun eller sidestash?
fick förslag om STH14 driver till shogun:en, någon som har förslag till sidestash? eller ska man ha samma?

xaedon
24 inlägg

Mountain_Man :

Konstiga priser ...!? Varför inte köpa ett par K2 Sidestash 10/11 188 cm monterade med Marker Griffon från Skidbutiken för 4 695 kr inklusive frakt? https://www.skidbutiken.com/produktgrup … -1743.html

Du kommer med största sannolikt att få bättre flyt i alla typer av lössnö med de längre skidorna (även i skogen), möjligtsvis att ett par 181 kan kännas kvickare i pist, men det är ju inte därför du köper dem ... om du inte är så driven skidåkare kan du säkert få stor glädje med ett par 181 oxå ... men du skrev "offpist, brant & fort" vilket jag tolkar som du kör på ganska hårt!

/MM

ojojoj, vilken skillnad i pris yikes

tur att du länkade! självklart beställer jag därifrån nu!

toy01
15 inlägg
toy01 15 inlägg 8 år sedan

Vill gärna rekommendera Majesty Superior! Skidan har måtten 135/115/130 finns i 178cm (svängradie 20m) och 186 (svängradie 23m) Den har rocker fram och bak men spann som vanligt i mitten vilket gör att den fungerar kanon i pisten! Jag är själv gammal tvälingsåkare och skidlärare både i Sverige och Österrike och jösses vad jag önskat att jag haft mina Superior då jag jobbade där nere! Jag tycker skidan fungerar super överallt där jag provat den.. Ok den bygger inte fart som en race skida men å andra sidan gör ingen anna typ av skida just det! Prova om du får chansen!! Jag är ca 178cm lång och väger 75kg och kör på 186an..

xaedon
24 inlägg

tänkte precis dra iväg min beställning på Sidestash 188 + marker griffon 12 bindningarna.

Måste dock välja vart bindningen skall bli monterad när jag beställer.

Vad ska jag köra på? Midsole, -1 eller -2? När är vardera av dessa inställningar bra? Någon av dem som är lite mer allround etc?

Mountain_Man
4119 inlägg

Markeringen (finns bara ett streck) på Sidestash (åtminstone 188) är "Freeride" och förhållandevis långt bak på skidan. Jag har monterat -1 cm på mina skidor och upplever inte något behov av att komma längre bak. Jag föreslår att du väljer "Midsole" som är mest "allround".

Generellt gäller att ju längre bak på skidan du står desto bättre lyft och flyt får du i lössnö, men samtidigt tappar du "tryck" på framdelen av skidan vilket kan uppleves som att skidan blir trögare och inte lika exakt i pist. Hur skidorna är markerade (rekommenderad montering) beror på användningsområde och hur de är utformade både när det gäller skärning och flex, kan skilja en hel del mellan olika skidmodeller.

/MM

PS! Tror du missat "kombinationspriserna" hos SC. Sidestash 09/10 med Griffon kostar 424 Euro inkl.frakt, men finns just nu bara i 181 cm. För Sidestash 10/11 får du punga ut med 100 Euro till ... dvs. ungefär samma pengar som hos Skidbutiken. DS.

Mountain_Man
4119 inlägg

Pajasen :

Vilken längd på skidorna borde jag välja? jag är ca: 175 cm lång och väger ungefär 75 kg.
så undrar vilken längd och bindning jag kan tänkas ha till shogun eller sidestash?
fick förslag om STH14 driver till shogun:en, någon som har förslag till sidestash? eller ska man ha samma?

Eftersom båda skidorna är "Freeridemodeller" är de gjorda för att köras i förhållandevis långa längder för flyt och stabilitet i offpisten. Jag tror ett par Sidestash i 181 cm är rätt längd för dig i förhållande till din erfarenhet och vikt. Shogun har jag inte riktigt koll på men gissningsvis hamnar du rätt på 182 cm.

Bindningsvalet är inte direkr relaterat till skidan ... så en STH 14 Driver fungerar finfint på båda.

/MM

Pajasen
6 inlägg

okej, tack för tipsen!

Men vad är det för skillnad på STH 14 Driver och STH 14? för STH 14 Driver hittar jag inte på skidbutiken och på SC så kommer dom skickas ungefär om 2-3 veckor och vet inte om jag hinner få dom tills dess.

Några andra förslag på bindningar till dessa två skidor? Sidestash och shogun?

Och när jag var inne på Stadium så gav personalen mig tipset att jag ska ha skidor som är i min längd dvs 170-175. så blev osäker här. ska jag köpa 181/182 eller ska jag gå ner runt 175? shogunen har ju 173 i längd.

Mountain_Man
4119 inlägg

Din egen längd har mycket liten betydelse för val av skidlängd. Din vikt, åkskicklighet, styrka, skidmodell samt var och hur du åker har däremot avgörande betydelse.

För ett par pistskidor kan 173 cm vara rätt längd för dig, ett par offpistskidor som tex K2 Sidestash är konstruerad för att köras i betydligt längre längd.

Mina SL pistskidor är 165 cm vilket är helt rätt längd medan mina offpistskidor är 188 cm, vilket också är helt rätt i längd!

Du hittar nyttig info om skidval i den här artikeln. Personligen tycker jag dock man ska ta skidlängdskalkylatorn med en "nypa salt", den har några år på nacken ...

/MM

Pajasen
6 inlägg

Okej, men då tar jag 181/182 skidorna, som är längre än mig. då får man lära sig åka pist med dom. för det är ju offpist jag vill lära mig åka. och då är det bättre med längre skidor?

Har du några förslag på bindningar då?

Och är det stor skillnad på STH 14 och STH 14 Driver?

Mountain_Man
4119 inlägg

MnO har stenkoll:

Av: MnO | 2010-10-20 13:36 Citera

jenli89:

Generellt sett är det dyrt att köpa bindning i efterhand, så räkna dessvärre med en ganska ordentlig utgift.

Nedan följer några tips på bindningar i olika prisklasser. Efter namnet anges det maximala DIN-värdet, vilket är det som avgör vilken typ av åkare och vilken vikt som bindningen är avsedd för. Om din vikt på 75kg stämmer kommer du förmodligen köra på en DIN på någonstans mellan 9 och 10 (kanske lite lägre i början om du är otränad. Med tanke på din längd kontra vikt antar jag att du inte har hockeyspelarben precis). Du klarar dig mao på en 12-bindning, trots att den allmänna uppfattningen på det här forumet är att alla ska ha 16-bindningar. :

Salomon 912 - Mycket beprövad bindning utan konstigheter. Tillverkas inte längre vad jag vet, utan är ersatt med Z12. Z-serien är mer vridstyv, men har sämre elasticitetsmått (den sträcka pjäxan kan röra sig i sidled/höjdled innan det släpper, dvs ett mått som ska vara högt för att undvika tjuvsläpp för en avancerad åkare och och lågt för att ge säkerhet för en nybörjare). 912 finns fortfarande kvar i många butiker och kan fås till bra pris. Z12 fungerar för dig OM du är en mer semesterbetonad åkare. Det är en bindning som känns rapp och lätt, men som har lite korta mått på elasticiteten. Åker du hyfsat lugnt fungerar den dock.

Salomon 914 - dso, fast stabilare och med 14-fjäder. Finns inte heller i aktuellt sortiment, men ligger kvar i hyllorna här och där.

Salomon 914LAB/STH14 Driver - Samma bindning, olika namn. Mycket pålitlig bindning. Rekommenderas.

Marker Griffon 12 - Enkel och funktionell bindning som också är lätt och vridstyv. Prisklass 2300kr.

Atomic FFG 12 - Salomon Z12 med annan dekor. Ett tänkbart val om du åker relativt sansat som sagt. Finns till reapris på SportConrad just nu för 99 Euro.

Rossignol Freeski 140/och alla andra Look/Ross med DIN 14 utan för stor bottenplatta (14) - Kanske den bästa 14-bindningen i konkurrens med STH14 från Salomon. Prisklass 2000kr.

Marker Jester 16 - Lite mer stabil än Griffon, men snarlik, fast med hårdare fjäder. Inte direkt lönt för dig att välja den i nuläget. Dock en bra bindning. Prisklass 2800kr.

Budgetalternativet är att köpa en Salomon 912, 914, 914LAB, Ross/Look 12 eller 14 oavsett modell, Marker Griffon/Jester begagnad. Undvik Tyrolia/Fischer(samma bindningar) med DIN under 14 och Marker med Biometric-tådel oavsett DIN. Biometric är i princip alla bindningar från Marker som inte ser ut som Griffon/Jester/Duke i tådelen.

Välj någon av de som MnO föreslår ... svårare än så är det inte!

/MM

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kamelbulan (8 år sedan)

Idag kom UPS...

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/d25f311ec7033a734992086379686a6f.jpg

smile

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 8 år sedan

Sweet, vad väger de in på i verkligheten?

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 8 år sedan

Och är dom monterade framför mitten?

Det är bara vad du TROR! Citera
millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs687.snc4/62750_431014340668_691320668_5209428_3437757_n.jpg
big_smile

kamelbulan
94 inlägg

De är monterade midsole och väger in på 3125g/skida inkl bindning (181 cm SideStash + Marker Tour F12).

kamelbulan
94 inlägg

@millgard: Mycket stiliga, må jag säga!

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

@millgard: Mycket stiliga, må jag säga!

Verkligen, vad ska du ha för dom? wink

Det är bara vad du TROR! Citera
Sweet_Ride
51 inlägg
Sweet_Ride 51 inlägg 8 år sedan

Måste låna denna fina tråd...
Jag söker efter ett par feta allroundskidor med midja +/- 100mm. Vill ha en skida som klarar hård fart i pisten eftersom jag åker väldigt aggressivt. Men såklart vill jag även ha en skida med goda puderegenskaper. Jag åker även en del i kortare backar och vill gärna ha en skida som man också kan ha kul med i mindre backar.

Nu tror jag att valet står mellan
Völkl Mantra
-Har redan länge tänkt köpa ett par, men har börjat tveka nu eftersom skidorna känns gamla.

K2 Sidestash
(speciellt efter att ha läst tidigare inlägg i den här tråden)

Movement Source
-Har testat andra Movement skidor under åren och har tyckt att dom är helt okej. Tror att den här skidan skulle passa min åkstil fast den inte är lika fartstabil som Mantran.

Har ni erfarenheter av de här skidorna? Vilka skulle ni välja?

beroende av vitt pulver -snö Citera
Lumber
7 inlägg
Lumber 7 inlägg 8 år sedan

Sweet_Ride :

Jag söker efter ett par feta allroundskidor med midja +/- 100mm. Vill ha en skida som klarar hård fart i pisten eftersom jag åker väldigt aggressivt. Men såklart vill jag även ha en skida med goda puderegenskaper. Jag åker även en del i kortare backar och vill gärna ha en skida som man också kan ha kul med i mindre backar.

Jag har ungefär samma kravspec och jag köpte K2 Hardside, tror den kan vara roligare än Sidestash i pist.
Jag har dock inte provat dom än.

/Magnus

Mountain_Man
4119 inlägg

Sidestashen går utmärkt i mjukare pistförhållanden men är ingen höjdare om man vill köra fort på skär i hård pist. Sannolikt beror det på skidans dämpning (eller brist på dämpning) som gör att den känns riktigt spänstig och lekfull när det är lite mjukare men orolig och inexakt när det börjar gå fort i hård och isig pist.

För tuffare pistkörning är Hadrside ett betydligt bättre val, Sidestashen levererar framförallt offpist!

/MM

Sweet_Ride
51 inlägg
Sweet_Ride 51 inlägg 8 år sedan

Är ca. 180cm lång och väger 80+ kg. Tror att valet blir mellan:
K2 Hardside 181cm
Line Prophet 100 186cm
Salomon Sentinel 184cm
Movement Source 185cm

Vilka rekommenderas?

beroende av vitt pulver -snö Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 8 år sedan

alltså är det bara jag eller....

Sidestash 181 är helt utan twintip vilket gör att när man jämför den med twintipskidor bör det ju läggas till en bit på längden på dom....

Ett par k2 Seth har 14cm twintip, en halvtwin kanske är 7cm.... menar bara att en 181cm Sidestash bör jämföras med 190 skidor om de har tail!!!!!!!!!

BTW, k2 mäter ju de flesta av sina skidor som true längd när de är böjda, en 181 Sidestash är förmodligen lika lång som en 184 Katana (Gotama 186 är 186 men är lika lång som Katana 190 smile )

sen att skidlängden är väldigt mycket psyke kan man ju fundera

Åk mer jobba mindre! Citera
mkallstrom
49 inlägg
mkallstrom 49 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad mkallstrom (8 år sedan)

LawndartGustav :

BTW, k2 mäter ju de flesta av sina skidor som true längd när de är böjda, en 181 Sidestash är förmodligen lika lång som en 184 Katana (Gotama 186 är 186 men är lika lång som Katana 190 smile )

sen att skidlängden är väldigt mycket psyke kan man ju fundera

Om man ställer ett par Sidestash 181 bredvid ett par Katana 183 så är Sidestash ungefär 3 cm längre. Jag uppskattar att Sidestash 181 är ungefär lika mycket skida som mina gamla Gotama 190 (Sidestash är ungefär 5 cm kortare, men då har ju gamla Gotaman en ordentlig twin också).

Mountain_Man
4119 inlägg

Det här med effektiv längd är ett gammalt kärt ämne ... helt klart är att det är många andra faktorer förutom uppböjd tail som påverkar hur lång skidan upplevs på snö. En styv kort skida kan upplevas som betydligt "längre" än en mjuk lång skida ... Vidare ställer ju rockern till det i allra högsta grad (betydligt mer än twintippen). En rockad skida känns i allmänhet som betydligt kortare än dito orockad! Så... så en jämförelse mellan olika skidmodellers längd är i grunden inte speciellt relevant ...

/MM

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (8 år sedan)

Mountain_Man :

Det här med effektiv längd är ett gammalt kärt ämne ... helt klart är att det är många andra faktorer förutom uppböjd tail som påverkar hur lång skidan upplevs på snö. En styv kort skida kan upplevas som betydligt "längre" än en mjuk lång skida ... Vidare ställer ju rockern till det i allra högsta grad (betydligt mer än twintippen). En rockad skida känns i allmänhet som betydligt kortare än dito orockad! Så... så en jämförelse mellan olika skidmodellers längd är i grunden inte speciellt relevant ...

/MM

säg det till alla dom här på forumet som rekommenderar folk att köpa ca 190 skidor om dom väger över 72kg o e över 175cm långa smile

har väl mest med åkstil o styrka att göra....

millgard
219 inlägg

Mountain_Man :

/MM

Sidestash 188cm känns för jämförelsens skull ca 30cm kortare än Volant Machete FB 185cm...

millgard
219 inlägg

LawndartGustav :

säg det till alla dom här på forumet som rekommenderar folk att köpa ca 190 skidor om dom väger över 72kg o e över 175cm långa smile

har väl mest med åkstil o styrka att göra....

Eftersom alla åker "aggressivt" så blir det ju så... big_smile

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 8 år sedan

kanske inte vad jag menade men en duktig åkare med teknik, kan ju trycka igenom en skida vilket inte en sämre åkare brukar kunna med samma styrka... sen åker ju de flesta duktiga åkare snabbt och aggressivt ja smile

millgard
219 inlägg

Efter lite "aggressiv" big_smile åkning i pist så märker jag att Sidestasharna hackar ordentligt vid hög fart och sladdsväng/fartnedtagning. Annars känns de faktiskt riktigt bra även i rätt hård pist; stabila och pålitliga även om som sagt högfartskänslan kunde vara lite bättre. För nöjesåkning (tja, vad annars åker man skidor för?) funkar de alldeles utmärkt och jag undrar om inte jibbkidsen skulle ha roligt med dem också. Fast de är ingen höjdare att hoppa med märkte jag.

jenli89
20 inlägg
jenli89 20 inlägg 8 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/aef914c4fc2446512313ee03f4859a48.jpg

Fick idag! Ska provåkas inom kort! smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook