Länkade produkter
4FRNT EHP
3 recensioner, betyg 4,3
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Dynastar Legend Sultan 94
4 recensioner, betyg 4,5
K2 HardSide
18 recensioner, betyg 4,3
K2 Kung Fujas
8 recensioner, betyg 4
K2 SideStash
11 recensioner, betyg 4,4
Line Prophet 100
7 recensioner, betyg 4,6
Line Prophet 115
Line PROPHET 90
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Belafonte
Skilogik Ullr's Chariot
1 recensioner, betyg 5
Völkl Mantra
63 recensioner, betyg 4,5

Medelfeta skidor?

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan

Har funderat ett tag på att skaffa ett par lite bredare och hårdare lagg än mina Dynafit Manaslu.
Efter att ha testkört ett antal skidor under Åres skidtestardagar så föll valet på ett par Sidestash 181. Sidestashen är väl relativt mjuka ändå jfr t ex Dynastars fetingar men passar mig bra. Fungerade väldigt bra i pisten som dock var mjukare än vad Åre brukar bjuda på. Offpistmöjligheterna med alpinbindning på var ytterst begränsade i helgen.

Tvekade lite om jag skulle haft ett par 188 istället men de jag testade var 181 och kändes OK i längd. Mäter själv in på 186/86.

Har beställt från Conrad, givetvis med Dynafits FT12 bindningar.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 8 år sedan

snorkel :

Har funderat ett tag på att skaffa ett par lite bredare och hårdare lagg än mina Dynafit Manaslu.
Efter att ha testkört ett antal skidor under Åres skidtestardagar så föll valet på ett par Sidestash 181.

Sådana som dig borde vara förbjudna på testhelgerna...

snorkel
968 inlägg

Hasse_Lindborg :

snorkel :

Efter att ha testkört ett antal skidor under Åres skidtestardagar så föll valet på ett par Sidestash 181.

Pga att jag testade och sedan beställde skidor eller, trodde det var syftet?

Le-fagottini
29 inlägg
Le-fagottini 29 inlägg 8 år sedan

olla amigo köp mina enforce och du kommer bli stååkad

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 8 år sedan

snorkel :

Hasse_Lindborg :

snorkel :

Syftet är att du skall köpa skidorna i Sverige då det är Sverige agenturerna som står för all kostnad på skidor, personal med mera.

Over and out!

Rudolfsson
169 inlägg
Rudolfsson 169 inlägg 8 år sedan

Hasse_Lindborg :

snorkel :

Hasse_Lindborg :

Syftet är att du skall köpa skidorna i Sverige då det är Sverige agenturerna som står för all kostnad på skidor, personal med mera.

Over and out!

ZZZzzz...

snorkel
968 inlägg

Hasse_Lindborg :

snorkel :

Hasse_Lindborg :

Over and out!

Och därför citerade du en del av mitt inlägg så att din kommentar blev obegriplig? Är din marknadskommunikation på samma nivå?

Jag köper mina grejor där jag får mest för pengarna, dvs kombinationen service och prylar. En service SC har är hemkörning för 25€ samt generös garantiservice. Montering av bindningar gör jag helst själv istället för att överlåta det till en för mig anonym servicekille. Min nuvarande Dynafituppsättning (pjuck, skidor&bindningar köpte jag i Sverige och är mycket nöjd med det även med vetskap om SCs priser.

Beträffande syfte, så är det så att du och jag kanske har olika syften. Jag uppskattar en fri marknad. Om det gör att din affärsmodell inte fungerar så betyder det att inte bara jag utan även väldigt många andra handlar någon annanstans. Lycka till med din business...

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kamelbulan (8 år sedan)

Utvärdering

(Nja, maximalt en preliminär sådan, men ändå...)

Åkte på mina Sidestash nu i julas, dessvärre kom jag inte iväg till Åre utan lekte skidlärare åt kidsen i Edsåsdalen dagarna långa hela tiden. En lovvärd insats för kommande generationer, om jag får säga det själv. Min möjlighet att jämföra Sidestash med andra alternativ är också obefintlig. Jag har ingen aning om huruvida några andra skidor skulle varit (ännu) bättre.

Nåväl, jag hann i alla fall få ett par intryck av skidorna. För det första -- och detta svarar mot en fundering som dykt upp i ett par andra trådar-- så är det absolut inget fel i att rekommendera ett par fetare skidor till någon som återupptar en gammal karriär. Jag tyckte aldrig att det var något som bekymrade mig. Jämfört med mina gamla lagg (Atomic Nomad Deep Red) så var det lite mer jobb att få upp Sidestasharna på skär (detta i grön-röd backe (hrmpf)), men det var inget som jag upplevde som särskilt problematiskt. Sidestash upplevde jag som lättåkta både på skär och med sladd, och de var snabba och snärtiga i känslan. Lekfulla men inte särskilt krävande. (Och jämfört med det jag åkte på på den tiden det begav sig så... ja... allt är bättre? Ska dock försöka hitta ett par gamla Erbacher nån gång och jämföra...)

Efter några dagars iskyla och idogt snöande öppnade den röda backen och den var pistad ganska smalt, dvs det fanns ett riktigt goa puderrepor på båda sidor. Ingen direkt alpin upplevelse, det var bara några svängar, men känslan i puderåkningen var salig. (Och drygt knädjupt fjäderlätt puder är ju som bekant skoj, även kortare sträckor...) Helt underbart, inget som ens liknar det jag kört i puder tidigare. Precis vad jag ville ha, m a o.

Marker Tour F12 funkade, isar igen lite när man går med den men det går snabbt att slå bort. K2:s stighudar var lätta att hantera. (Återigen, jag har inget att jämföra med, så jag vet inte om det finns ännu bättre varianter, men jag hade i alla fall inga problem med grejerna.) Och jag kan varmt rekommendera nattåkning i skogen med pannlampa, grym känsla! smile

Skidan är alltså av mig inte testad vare sig i blötare snö, uppkört, is eller pucklar. Eller riktiga backar, för den delen wink Ett riktigt lighttest alltså, och det säger inte så mycket. Men jag känner mig nöjd med mitt inköp och ser fram emot enorma snöfält söderöver i en förhoppningsvis snar framtid.

Återigen ett tack till alla som varit med i tråden och jag hoppas att infon kommer att kunna vara till nytta för andra.

kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan

PS

En eloge till personalen i Edsåsdalen, som kom förbi och lånade ut borr och käppar när jag stakat ut en bana med stavar. Sköj!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (8 år sedan)

Edsåsdalen ... är inte det vid Trillevallen? (Med syftning på Stig Helmer i Snowroller som SVT hade den goda smaken att sända i helgen.)

Kul att du gillar skidorna! Har själv konstaterat att Sidestashen mår gott av rejält skarpa kanter för bett på lite hårdare underlag, se denna tråd.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan

Mountain_Man :

Edsåsdalen ... är inte det vid Trillevallen? (Med syftning på Stig Helmer i Snowroller som SVT hade den goda smaken att sända i helgen.)

Jepp. En för övrigt lysande film. Liftwaffe...

Kul att du gillar skidorna! Har själv konstaterat att Sidestashen mår gott av rejält skarpa kanter för bett på lite hårdare underlag, se denna tråd.

Det är bra; lite hempyssel är (utöver segdragna inköpsprocesser) ett lysande sätt att förgylla säsongen...

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan

Vän av ordning måste tillägga en sak här:

Edsåsdalen är inte vid Trillevallen utan det ligger på södra sidan av Renfjället, i dalen mellan Renfjället och Välliste. På ANDRA sidan Välliste - dvs på Vällistes sydsida - ligger Trillevallen.

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

PS

En eloge till personalen i Edsåsdalen, som kom förbi och lånade ut borr och käppar när jag stakat ut en bana med stavar. Sköj!

Ett par Sidestash öppnar alla dörrar.

peboan
19 inlägg
peboan 19 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad peboan (8 år sedan)

Hasse_Lindborg :

Du var mig en trevlig prick... , får jag prova nya skidor för dig då på testhelgerna?

Jag har inte råd att köpa nya skidor det år dom kommer utan köper begagnat ett par
år senare eller utreat, är det tillåtet att prova då eller måste jag skriva på ett papper
där jag förbinder mig att köpa splitternya skidor till fullpris för att få testa skidorna?

snorkel
968 inlägg

peboan :

Hasse_Lindborg :

Du var mig en trevlig prick... , får jag prova nya skidor för dig då på testhelgerna?

Jag har inte råd att köpa nya skidor det år dom kommer utan köper begagnat ett par
år senare eller utreat, är det tillåtet att prova då eller måste jag skriva på ett papper
där jag förbinder mig att köpa splitternya skidor till fullpris för att få testa skidorna?

Det var nog mig Hasse var ute efter. Hasses vill verka i skidbranschen men har uppenbarligen svårigheter med att det han håller på med väsentligen är en servicenäring vilket kräver en viss finess om kunderna skall lätta på plånboken. Antagligen har han rätt i att de flesta kunder är idioter/okunniga, så är det nämligen i alla konsumentbranscher. Det ligger dock ingen framgång i att tala om för folk att de är idioter. Problemet ligger bl a i att han vill att alla skall vara idioter på "rätt" sätt, dvs köpa till nära dubbla priset i Sverige istället för i Tyskland.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

millgard :

Vän av ordning måste tillägga en sak här:

Edsåsdalen är inte vid Trillevallen utan det ligger på södra sidan av Renfjället, i dalen mellan Renfjället och Välliste. På ANDRA sidan Välliste - dvs på Vällistes sydsida - ligger Trillevallen.

"Vid" i detta sammanhang kan ses som en synonym till "nära". Motsatsen till "nära" bör då kunna vara "långt ifrån". Vad som är "nära" är då helt och hållet beroende på hur långt ifrån man befinner sig, hur snabbt man kan förflytta sig och inte minst ens personliga preferenser.

För en person som exempelvis befinner sig i Los Angeles kan nog i det flesta fall anses att Trillevallen ligger vid Edsåsdalen. Om man däremot befinner sig på Renfjället och förlyttar sig med skidor ligger inte Trillevallen vid Edsåsdalen. För mig som befinner mig i Dalarna och har 6 timmars bilresa till Jämtlandsfjällen är avståndet mellan Trillevallen och Edsåsdalen försummbart i förhållande till min totala resa, alltså "vid" eller "nära"!

;-) / MM

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad millgard (8 år sedan)

Aha, så för mig så ligger Trillevallen då vid Funäsdalen. Perfekt!

Närå, jag förstår precis vad du menar, även om "vid Åre" hade fungerat lika bra egentligen.

- Stefan, just hemkommen från en helg i Kåbdalis (vid Dundret alltså) och är således på gott humör.

(vän av ordning ville nog bara göra en enkel distinktion, på det att andra läsare inte må bibringas en lätt förvrängd världsbild)

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

Kåbdalis ligger definitivt vid Dundret, speciellt om man mäter avståndet med norrländskt perspektiv. Jag är mer tveksam om Trillevallen ligger vid Funäsdalen, med skoter kanske men knappast med bil eller medelfeta skidor!

Over and out!
MM

Magen
15 inlägg
Magen 15 inlägg 8 år sedan

Jag är i köpartagen av liknande skidor som i denna tråd, åker just nu på ett par Nordica Supercharger Blower och ett par Stöckli Cross Ed. Men jag hade tänkt göra mig av med dessa två och köpa mig ett par som ska försöka täcka bägge områdena så bra som möjligt eftersom att det oftast slutar med att jag har fel skidor med mig smile Håller helst till i offpisten, men det blir ändå relativt mycket piståkning.

Jag är 187cm och väger in på 88. Gillar stora svängar och fart (relativt fort iaf) när jag håller till i pisten, bedömer mina färdigheter till medel åkt 4 år. Mina Nordica fungerar bra till tills det blir lite hårdare så jag skulle vilja ha ett par skidor med bättre grepp men ändå ha kvar puderegenskaperna, eftersom att jag inte känner mig tillräckligt kunnig tänkte jag höra om lite tips, har hittat några olika som jag tycker verkar vara intressanta!

Line Prophet 100
Line Prophet 115
K2 Sidestash
Salomon Shogun
Rossignol S7

Erfarenheter från dessa? Och gärna tips på modeller som kan passa mig som jag har missat, finns ju en hel uppsjö!

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 7 år sedan

Magen :

Jag är i köpartagen av liknande skidor som i denna tråd, åker just nu på ett par Nordica Supercharger Blower och ett par Stöckli Cross Ed. Men jag hade tänkt göra mig av med dessa två och köpa mig ett par som ska försöka täcka bägge områdena så bra som möjligt eftersom att det oftast slutar med att jag har fel skidor med mig smile Håller helst till i offpisten, men det blir ändå relativt mycket piståkning.

Jag är 187cm och väger in på 88. Gillar stora svängar och fart (relativt fort iaf) när jag håller till i pisten, bedömer mina färdigheter till medel åkt 4 år. Mina Nordica fungerar bra till tills det blir lite hårdare så jag skulle vilja ha ett par skidor med bättre grepp men ändå ha kvar puderegenskaperna, eftersom att jag inte känner mig tillräckligt kunnig tänkte jag höra om lite tips, har hittat några olika som jag tycker verkar vara intressanta!

Line Prophet 100
Line Prophet 115
K2 Sidestash
Salomon Shogun
Rossignol S7

Erfarenheter från dessa? Och gärna tips på modeller som kan passa mig som jag har missat, finns ju en hel uppsjö!

Har kört shogun i två säsonger nu och jag kommer att behålla dom den här säsongen också, grymma skidor är det! Har skrivit en recension om dom här på freeride, har du några frågor eller funderingar får du gärna höra av dig!

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Gudrunnator :

Magen :

Line Prophet 100
Line Prophet 115
K2 Sidestash
Salomon Shogun
Rossignol S7

Har kört shogun i två säsonger nu och jag kommer att behålla dom den här säsongen också, grymma skidor är det! Har skrivit en recension om dom här på freeride, har du några frågor eller funderingar får du gärna höra av dig!

Han köpte nog några i feb förmodligen... wink

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 7 år sedan

Utter :

Gudrunnator :

Magen :

Line Prophet 100
Line Prophet 115
K2 Sidestash
Salomon Shogun
Rossignol S7

Han köpte nog några i feb förmodligen... wink

Wooops... tongue

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook