Länkade produkter
Salomon Rocker 2
4 recensioner, betyg 4,5

Salomon Rocker 2

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 8 år sedan

Nån som läst något mer om de här?

http://skithis.ca/skiing-news/2011-salomon-rocker-2

Undrar om de kommer ha samma flex som orginal rockern, skulle säkert kunna vara en väldigt lättsvängd men ändå stabil skida...

Svar

mytsk
52 inlägg
mytsk 52 inlägg 8 år sedan

Intressant, om jag såg rätt så var det både tail rocker och mustache chamber smile
Personligen så skulle jag vilja se en lite hårdare flex än orginalet smile

Fun is addicting!! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

Har funderat en del över denna skida då den synts rätt flitigt på foto och i film det senaste året, skulle vara kul att testköra.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 8 år sedan

Det finns ju ingen pissmjuk skida i sortimentet längre, t.o.m. Rockern är ganska rekorderlig nu. Så teoretiskt sett borde detta vara en ganska schysst allroundpuderskida för någon som vill leka! Dock hade jag nog velat ha lite mer early taper... Snygg grafik var det iaf!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
oscarius
1352 inlägg
oscarius 1352 inlägg 8 år sedan

Tycker det är rätt rejält med taper (tidig åtminstone) där fram. Skulle dock gärna se mer i tailen. Tycker dock de kunde struntat i cambern och låta czaren stå som allroundpuder - och satsat mer på enbart puder med denna.

JanN
188 inlägg
JanN 188 inlägg 8 år sedan

Love at first sight!

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 8 år sedan

oscarius :

Tycker det är rätt rejält med taper (tidig åtminstone) där fram. Skulle dock gärna se mer i tailen. Tycker dock de kunde struntat i cambern och låta czaren stå som allroundpuder - och satsat mer på enbart puder med denna.

Svårt att se, men om man vill så kan det mycket väl vara 20cm, och då är det ju najs (typ vid blåa plupparna). Men tailen var främst min tanke. Och samma grej med spannet. Czaren klarar sjukt mycket, så varför inte optimera denna ännu mer, lite mer balls to the wall om man får be!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad MnO (8 år sedan)

oscarius :

Jag håller med. Det är ett konstigt val att lägga en hybridcamber på en sån här skida. En lång, continuous rocker, alternativt en flatspot för att få lite mer stabilitet i längsled känns för min del som ett givet val. Jag har svårt att förstå nyttan av hybridspann generellt sett faktiskt. Detta speciellt med tanke på att av de rockerskidor som har varit BÄST i pisten av de jag har testat så har samtliga haft full rocker eller en flatspot och inget spann i mitten.

Völkl Katana är ett typexempel. Den är enligt mig en av dom bästa, för att inte säga den bästa, fatskin i pist. Den har en lång full rocker. Hendryx är också enormt bra i pisten och de har inte heller något spann, utan fullrocker med en kort flatspot. Extrem Big Pen är en annan stor skida med fullrocker som går riktigt bra i pist. Völkl Kuro är överlägset bäst i sin breddkategori i pisten och är fullrockad. Jag har fortfarande inte testat någon hybridspannad skida som kan mäta sig med de nämnda skidorna. Moderat, men lång full rocker ger helt enkelt inga negativa effekter på pistprestandan hos breda skidor.

Genom åren har jag testat en del grejor, och i samtliga fall där jag har testat skidor med olika höjd på spannet (innan rocker slog igenom) så har det vid 100% av fallen varit så att de skidor som har haft minst spann har gått bäst. Ett intressant exempel är när jag för ett par år sen testade sju par slumpmässigt olika spannade AK Rocket LAB/Swallowtail. De hade spann från nästan helt platt till ca 3cm per skida. Den platta var tveklöst bäst, både i pisten och utanför. Den med mest kraftigt spann var tydligt sämre överallt och hade en konstig hooky känsla som helt försvann med ett lägre spann. Med första generationens Katana var det likadant. Spannen var lite hur som helst på den första sändningen, men av de 4 par jag testade upplevde jag de som hade minst (i det här fallet lätt full rocker mot ca 1,5cm spann på de högsta) spann som bäst både i och utanför pisten. Kvickare, bättre flyt och precis samma pop i kortsväng. Bättre på allt helt enkelt. Dessutom var det många som rapporterade att spannet gav med sig efter en stund och skidorna blev rockade efter 20-30 åkdagar. Samma personer rapporterade dock också att de snarare gillade skidan mer nu än när den var ny.

Det skulle vara riktigt intressant att göra ett test med två skärnings- och konstruktionsmässigt identiska par skidor med tre-fyra olika rockerprofiler. Ett par med vanligt spann, ett par helt plana, ett par hybridspannade och ett par med moderat fullrocker. Min gissning är att den helt plana skulle gå bäst i pisten, följt av den normalspannade, därefter den fullrockade och den hybridspannade skulle vara sämst. En ren gissning, men jag tycker att hybridspann ger en lite konstig känsla av kort kontaktyta som ger en skida som är lite för känslig för viktfördelning. Därför är jag alltid lite förvånad när skidtillverkare lägger till spann på skidor med motiveringen att det är nödvändigt för att skidan ska gå bra i pist.

Men man får ju anta att dom har testat olika spannprofiler för att komma fram till den bästa. Det kan finnas andra orsaker, som tex att man vill skapa bättre stabilitet och svar i landningar (dock underligt att man då lägger på en så kraftig tailrocker i fallet Rocker 2) eller något sådant. Skidan kanske blir lite för slashy med fullrocker. Men att motivera det med att det är tillagt lite camber under foten för att man ska kunna behålla hedern i pisten känns väldigt underligt på den här typen av skida.

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 8 år sedan

Eneste grunnen jeg kan komme på for å ha spenn i en rockerski er dersom du vil lage en relativt myk ski, men likevel beholde en god del pop.

Veldig myk ski -> ikke noe støtte, ikke noe energi blir lagret i skien ved bøying.
Myk ski -> lett å bøye skiene og lagre energi i den på samme måte som i en bladfjær.
Stiv ski -> Skien bøyer seg ikke, du bare løfter deg opp på tailen, ikke noe energi lagres i spennet.

Spenn -> du bøyer skien mer enn du ellers ville gjort, noe som gjør at du kan lagre mer energi i skien enn i en tilsvarende ski uten spenn.

Eksempel:
EP Pro -> nesten null pop (vledig myk og uten spenn)
Bentchetler -> masse pop (myk og med spenn)
Bluehouse Shoots -> null pop pga über stiv (superstiv og uten spenn)

simen at downskis.com Citera
burgars
207 inlägg
burgars 207 inlägg 8 år sedan

Nu ni! Mike D presenterar Rocker 2.
Det var en del nya designgrepp där och tiden lär utvisa hur tex de avkortade kanterna håller.
Spännande!

*Mod uppdaterat embed

burgars Citera
Blide
804 inlägg

Ser riktigt najs ut, synd att han inte hand-flexade dem... De skulle passa in fint i quivern ovanför ett par köttiga skidor i 110-116 mm med lite tiprocker.

Det där var 184:orna, han är inte lång den mannen!

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Blide :

Ser riktigt najs ut, synd att han inte hand-flexade dem... De skulle passa in fint i quivern ovanför ett par köttiga skidor i 110-116 mm med lite tiprocker.

Hehe..ne de tær han verkligen inte. Træffade honom i whistler før ett par år sedan...fotot på mig och han ser rætt kul ut tongue

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 8 år sedan

Blide :

Vad får man ut av att han handflexar skidan? Det där med handflex är ju en sjukt konstig grej. Du måste ha båda skidor bredvid varandra, flexa med samma tryck och på samma punkter.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Jarle (8 år sedan)

Att handflexa en skida kan väl då jämföras med att testköra en sportbil. Ganska intetsägande men du får ändå ut rätt mkt av det wink

EDIT
Missade att det var någon annan som skulle flexa, det får man ju inte ut jättemkt av...

Trodde du ändå skulle förstå ironin Hase, + 1 öl från dig till mig i sälen!

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Jarle :

Att handflexa en skida kan väl då jämföras med att testköra en sportbil. Ganska intetsägande men du får ändå ut rätt mkt av det wink

gott då skall du få bevisa det i Sälen... Vad du får ut av skidan du handflexar och sedan hur den är i backen...

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

Hasse_Lindborg :

Jarle :

gott då skall du få bevisa det i Sälen... Vad du får ut av skidan du handflexar och sedan hur den är i backen...

Jag trodde ju att du skulle förstå sad

Men i vilket fall så får du ju veta vilket flex skidan har, även om du bara får helhet/tip/tail så får du ju ändå reda på en del tillsammans med formen på skidan.

Man känner ju rätt stor skillnad i hur ett par Huge dumps och ett par EPP flexar och även om du inte kan säga direkt att någon av dem suger så vet du ju iaf vilken av dem som passa för lek och vilken som inte gör det...

LoBoMan
207 inlägg
LoBoMan 207 inlägg 8 år sedan

satan vilket habegär den väckte smile Ska bli kul att provköra den i vinter!!!

Materialåkare? Helt klart! Citera
coastmtn
25 inlägg
coastmtn 25 inlägg 8 år sedan

Måste nog säga att jag är lite skeptisk till avbrotten i stålkanten. Känns spontant att det kommer påverka hållbarheten. Men vad vet jag....? Bilder på detta kan man se här: TGR

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

coastmtn :

Måste nog säga att jag är lite skeptisk till avbrotten i stålkanten. Känns spontant att det kommer påverka hållbarheten. Men vad vet jag....? Bilder på detta kan man se här: TGR

Så där ser massa med skidor ut...

coastmtn
25 inlägg

Hasse_Lindborg :

coastmtn :

Jaså där ser man. Hasse kan du ge exempel?

Dot
46 inlägg
Dot 46 inlägg 8 år sedan

coastmtn :

Hasse_Lindborg :

coastmtn :

Jaså där ser man. Hasse kan du ge exempel?

Hendryx är ett.. dem har inte ens stålkant längst ut på i tippen och tailen. Har inte haft några alls problem med det..

The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 8 år sedan

Det annorlunda ar att stalkanten fattas pa sidan av tippen, tailen.

Finns en mangd med tillverkare som inte har "full wrap"

www.epicplanks.com Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (8 år sedan)

4frnt hade ett tag om de inte fortfarande har det, Moment med flera...

coastmtn
25 inlägg

Självklart finns det skidor med som inte har stålkant runt om. Det var mer var den slutar jag reagerade på. Så långt in på skidan.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

coastmtn :

Självklart finns det skidor med som inte har stålkant runt om. Det var mer var den slutar jag reagerade på. Så långt in på skidan.

Hört talas om Rocker? Då ligger inte skidan i backen wink

The_teo
1134 inlägg

Har verkligen moment producerat skidor med rocker2 style pa stalkanterna?
Bilder tack! big_smile

coastmtn
25 inlägg

Hasse_Lindborg :

coastmtn :

Hört talas om Rocker? Då ligger inte skidan i backen wink

Hehe, jorå.smile Men har du kollat på bilderna? Jag tycker nog ändå att man offrar hållbarhet för att spara några gram och få mer "smear" i skidan. Whatever, det är ju ett "försläpp" på skidan så vi får se om det håller eller om dom ändrar dom till riktiga produktionen drar igång.

The_teo
1134 inlägg

Om vi bortser fram vikten dom sparar in, gar det inte att fa samma "anti-hook" genom att runda av kanterna pa samma stallen?

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Hasse_Lindborg :

4frnt hade ett tag om de inte fortfarande har det, Moment med flera...

4frnt har stålkant runt hela skidan iaf på EHP, CRJ, MSP, TNK, Click, Madonna, VCT, VCT Turbo, GROM. tongue

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Som jag skrev.. .Ett tag wink

The_teo
1134 inlägg

Jag vill fortfarande ha bild pa moment skidor med "rocker2" stalkanter!

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

The_teo :

Jag vill fortfarande ha bild pa moment skidor med "rocker2" stalkanter!

Den som väntar på något gott väntar tills efter ISA.....

The_teo
1134 inlägg

ohhh, pa sa satt!

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

The_teo :

ohhh, pa sa satt!

Mmm på prototypen i alla fall.

Men den bilden på TGR är väl för övrigt en prototyp skulle jag tro? Ser inte som en färdig produkt finish..

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 8 år sedan

Shit, det där var den första Salomon-skida som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att köpa! smile Frågan är väl styvheten då, men Salomom är väl inte direkt kända för att ha spagetti-skidor

Rädda träden. ät en bäver Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Fast det roliga är väl att den är ganska lik BentChetler i måtten.... Fats det är väl inte så konstigt i och för sig då det är samma företag och fabrik....

Blide
804 inlägg

Hasse_Lindborg :

Blide :

Vad får man ut av att han handflexar skidan? Det där med handflex är ju en sjukt konstig grej. Du måste ha båda skidor bredvid varandra, flexa med samma tryck och på samma punkter.

Men du måste väl ändå hålla med om att göra ett handflex ger dig ett större intryck av skidans karaktär än om du inte gör det?
Det visar sig ju ganska snabbt vad man kan förvänta sig av dem om de liknar XXL eller snarare är som ett par Hellbent...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Och vad får du ut av att han flexar de? Du har ju ingen aning hur mycket han trycket med mera med mera...

Klart du har en poäng med att handflexa Big Dump och EP Pro är stor skillnad. Men ta tex EP Pro och Hellbent så är det ett sjukt mycket mer som spelar in. Man behöver inte gå till ytterligheterna eller hur?

Blide
804 inlägg

Visst är handflexet rätt meningslöst i jämförandet mellan två skidor i samma "klass", utan att man har alla andra fakta på hand. (hihi hand...)
Men tycker fortfarande att det ger mig ytterligare en pusselbit, även om det är svårt att veta hur hårt han trycker osv, men ger ändå ett hum om vad som är att förvänta sig.
Varför anges inte någon form av flex index ihop med skidorna tro...

The_teo
1134 inlägg

Vad tror ni om att runda av stalkanterna pa samma stallen pa ett par som inte ar rocker2, skulle det fungera likadant med smearningen?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 8 år sedan

Hasse_Lindborg :

Och vad får du ut av att han flexar de? Du har ju ingen aning hur mycket han trycket med mera med mera...

+1

kunskap är så tråkigt ospontant Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook