Länkade produkter
Salomon Rocker 2
4 recensioner, betyg 4,5

Salomon Rocker 2

Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 7 år sedan

Här får man se hur dom byggs!

moderatorer är sura Citera
ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 7 år sedan

Sett att de gjort en del nytt på tvåan, Någon som har åsikter om -11an? Är det något revolutionerande som hänt på 2an som gör att man bara måste ha den och inte 2011ans modell?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

ShredTed :

Sett att de gjort en del nytt på tvåan, Någon som har åsikter om -11an? Är det något revolutionerande som hänt på 2an som gör att man bara måste ha den och inte 2011ans modell?

Två helt olika skidor.... Salomon Rocker och Salomon Rocker 2 är olika skidor!

ShredTed
378 inlägg

Oj,, ska läsa på lite

ShredTed
378 inlägg

nice, precis vad man ville ha som inte rockern hade!

sebboster
40 inlägg
sebboster 40 inlägg 7 år sedan

Känns lite som om den liknar K2 obsethed eller är jag ute och cyklar.... big_smile

NO POW NO WOW Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

SSTIERNBORG :

Känns lite som om den liknar K2 obsethed eller är jag ute och cyklar.... big_smile

Eller bärtur som man säger i Norge.

Förklara gärna dessa likheter du ser smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Chagberg
6 inlägg
Chagberg 6 inlägg 7 år sedan

Fick hem mitt par 192or här för några dagar sedan och funderar fortfarande på vilken bindning jag ska skaffa hmm
jag funderar på att skaffa hudar till dom men isf vet jag inte vilken binding jag ska ha. någon som har några tips ?
har kollat på markers baron och duke men vet inte riktigt vad som är bäst eller ens om en tur binding skulle passa bra på skidan i sig.

PNyberg
4251 inlägg

Chagberg :

Fick hem mitt par 192or här för några dagar sedan och funderar fortfarande på vilken bindning jag ska skaffa hmm
jag funderar på att skaffa hudar till dom men isf vet jag inte vilken binding jag ska ha. någon som har några tips ?
har kollat på markers baron och duke men vet inte riktigt vad som är bäst eller ens om en tur binding skulle passa bra på skidan i sig.

Måste köra på duken. Baron har ju fel färg!

Skämt åsido.

Ska du tura mycket så är det isf Marker Tour F12 du bör titta på. Om inte så säger jag Duke. Den har blivit lite bättre till i år, men är fortfarande en ok alpinbindning med gåfunktion.

Så, tura mycket = F12
Tura lite =Duke
Inte tura alls= FKS180, STH14driver/16/16 steel, Marker Griffon, Jester, Jester Pro

Allt beror på hur mycket du väger, din åkstil samt vad skida kommer att vara till.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

Om inte så säger jag Duke. Den har blivit lite bättre till i år, men är fortfarande en ok alpinbindning med gåfunktion.

Folk säger att duke har förändrats, vad har förändrats och hur? har sökt men inte hittat info... är väl dålig på det här nya som folk kallar internet!

Åk mer jobba mindre! Citera
PNyberg
4251 inlägg

LawndartGustav :

PNyberg :

Om inte så säger jag Duke. Den har blivit lite bättre till i år, men är fortfarande en ok alpinbindning med gåfunktion.

Folk säger att duke har förändrats, vad har förändrats och hur? har sökt men inte hittat info... är väl dålig på det här nya som folk kallar internet!

För att inte tråden skall kapas helt så hänvisar jag till följande länk. smile
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72120

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

Hoho, nu har jag också beschtällt..detta trots att jag LOVAT mig själv att inte köpa nya skidor i år. Men, vad ska man säga. Det var an offer I couldn't refuse.

Utter for president! Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (7 år sedan)

vad? tongue

TTovle
65 inlägg
TTovle 65 inlägg 7 år sedan

Habegäret är stort på dessa.. får dock hålla i tissetassarna..

Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 7 år sedan

Funderar på att beställa dom ikväll.. Vart ska man montera tro?

moderatorer är sura Citera
Heinz_p
999 inlägg

Stepup :

Ja, det funderar jag också på. PNyberg och Carled, tips tack?

Chagberg
6 inlägg
Chagberg 6 inlägg 7 år sedan

Heinz_p :

Stepup :

Ja, det funderar jag också på. PNyberg och Carled, tips tack?

jag tror på typ 2 eller 3 cm Bakom TC iaf. de är de som verkar vara populärast bland folk som inte bara jibbar med dom smile

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 7 år sedan

Kan personligen säga att jag monterade mina idag +2 och det känns helt rätt. Den bakre monteringspunkten är ganska långt fram i jämförelse så för att de inte skall bli helt mitt kändes +2 lagom.

Heinz_p
999 inlägg

havreboll :

Kan personligen säga att jag monterade mina idag +2 och det känns helt rätt. Den bakre monteringspunkten är ganska långt fram i jämförelse så för att de inte skall bli helt mitt kändes +2 lagom.

TC +2? (!)

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 7 år sedan

Heinz_p :

havreboll :

TC +2? (!)

Gissar på att han menar +2 från monteringspunkten som jag har för mig är -6 eller -8 från TC.

Eller så menar han -2 från TC. Om inte, så får man hoppas att han föredrar att åka baklänges smile

I love HEAD! Citera
havreboll
1047 inlägg

Den bakre moteringspunkten är 5 cm från TC, alltså är de monterade +2 från bakre eller - 3 från främre beroende på hur ni väljer att se på det. Kan säga att jag var lite orolig för att få de + 2 från TC när jag bad om monteringen så ringde och dubbelcheckade så att vi förstod varandra tongue

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Att montera framför TC är ju helt bisarrt!

Inga direkt konkreta svar på min mont.punktfråga på TGR i R2-tråden, dock står de flesta någon cenitmeter bak, iaf. 2-3cm.

TC är TC är mittmitt är progressive är... Ordinarie normala monteringspunkten ligger 6cm bakom TC. Dock finns det ett litet rött streck på sidewallen som jag funderar är någon slags korrekt normal bootcenter.

Jag vill ha mina 192 som rena köttlagg (tänk jibbigare El Dic) då jag bara väger 75kg och har mina Wailers som finlirare. Jag lutar åt att montera på bakre strecket för att testa och om jag verkligen inte gillar det då flyttar jag fram 2cm till -4.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 7 år sedan

Hoho, hade det varit mer än 7 dagars åkning planerad den här vintern hade jag utan tvekan köpt 192an. Avundsjuk på er som bestillt!

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
havreboll
1047 inlägg

Jag tror att det bakre strecket blir super. Även monterade där kommer bindningen att vara ganska mycket framför hur tex mina gotama är monterade när de är monterade på deras bakre streck

NATIVE
58 inlägg
NATIVE 58 inlägg 7 år sedan

Montera med Schizo eller kanske allra helst Jester Demo så är era problem lösta, och kom inte och säg att det är plastigt och inte håller för det gör det!

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 7 år sedan

NATIVE :

Montera med Schizo eller kanske allra helst Jester Demo så är era problem lösta, och kom inte och säg att det är plastigt och inte håller för det gör det!

Du kan inte bara stryka andras kommande argument med att skriva "för det gör det!". Det är nämligen så att för DIG håller det kanske men för en 120kg hockyspelande säsongare kanske den inte alls håller. Eller en jävligt duktig åkare bara. Förövrigt har jag inga åsikter om bindning.

Däremot verkar skidan vara ruskigt fin. Var inne på både Udens och Skistore som båda hade den och talade mycket gott om skidan. Däremot kunde ingen riktigt avgöra om stålkanten va briljant eller fruktansvärt, ifall man lyckas med det otroliga och sätta en sten precis i början av stålkansken...

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (7 år sedan)

plattan till duke blir ju sliten och behöver till slut bytas om man åker i pist med dem (pga glapp)... är det inte typ samma platta på schizo och jerster demo?

min ena platta vreds sönder medan jag åkte och det förklarades i butik som att de blev slitna och då började glappa varvid det blir ett moment i glappet och pang...

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 7 år sedan

Har inte läst allt som skrivits om denna skida i denna tråd och med risk för att bli offentligt stenad, men efter att ha tittat på skidan, känt på den så kan jag inte förstå denna enorma hype kring Rocker 2 skidan. Det är ingen ny skida. Det är ingen skillnad på denna och Atomic Bent Chetler. De ser ut och känns som identiska skidor. Rocker2:an är en bra skida men ingen nyhet på marknaden.

Nu smiter jag iväg en snabbis innan jag blir påhoppad smile

Gazza Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Glisseur (7 år sedan)

Då är det nog smart att du både springer långt bort och läser på om skiddesign i samma veva, alternativt testar båda skidorna på snö. Det är enorm skillnad på Rocker 2 och Bent Chetler i åkegenskaper, även om måtten är hyfsat lika på pappret. Den första är en nära på komplett storbergsskida med lekfulla egenskaper medan den andra är en mer begränsad (fast bra) BC-jibber.

I like big dumps and I cannot lie Citera
sjokeckset
80 inlägg
sjokeckset 80 inlägg 7 år sedan

Gazza1 :

Har inte läst allt som skrivits om denna skida i denna tråd och med risk för att bli offentligt stenad, men efter att ha tittat på skidan, känt på den så kan jag inte förstå denna enorma hype kring Rocker 2 skidan. Det är ingen ny skida. Det är ingen skillnad på denna och Atomic Bent Chetler. De ser ut och känns som identiska skidor. Rocker2:an är en bra skida men ingen nyhet på marknaden.

Nu smiter jag iväg en snabbis innan jag blir påhoppad smile

Om detta nu är fallet så vore det awesome! ;D Atomic brandar ju om Salomons bindningar så varför inte göra nåt liknande utbyte dem emellan på skidsidan. big_smile

sjokeckset
80 inlägg
sjokeckset 80 inlägg 7 år sedan

Glisseur :

Då är det nog smart att du både springer långt bort och läser på om skiddesign i samma veva, alternativt testar båda skidorna på snö. Det är enorm skillnad på Rocker 2 och Bent Chetler i åkegenskaper, även om måtten är hyfsat lika på pappret. Rockerkurva, Den första är en nära på komplett storbergsskida med lekfulla egenskaper medan den andra är en mer begränsad (fast bra) BC-jibber.

Okej glädjen blev kortvarig! big_smile

The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 7 år sedan

Ar jag blind? Jag tycker fan inte R2 ar lik BC.

www.epicplanks.com Citera
sjokeckset
80 inlägg
sjokeckset 80 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad sjokeckset (7 år sedan)

The_teo :

Snackar du grafiken nu eller? För i såna fall är de verkligen inte lika.. ;pPPppPppPPpPPppPPpppPp

Jag förutsatte att de verkligen inte är en likadan skida, bara att måtten råkade stämma överens. Har kollat lite filmer på youtube och vad jag tycker så ser de faktiskt relativt lika ut vad gäller rockern och formen.

Sjäääääääääälvklart finns det säkerligen andra faktorer i skidan som skiljer sig och säkerligen nån tiondels millimeter annorlunda i skärningen.

Dock får du det att låta som att det är en störtloppskida och en vattenskida vi jämför här.. =/

EDIT:

Ba BAAM! Där blev jag aningen ägd faktiskt, och övertygad på samma gång. Hittade en liten review där det beskrivs ganska grundligt vad som utmärker R2 och det var ju bara awesome grejor.

Ttio
45 inlägg
Ttio 45 inlägg 7 år sedan

sjokeckset :

The_teo :

Snackar du grafiken nu eller? För i såna fall är de verkligen inte lika.. ;pPPppPppPPpPPppPPpppPp

Jag förutsatte att de verkligen inte är en likadan skida, bara att måtten råkade stämma överens. Har kollat lite filmer på youtube och vad jag tycker så ser de faktiskt relativt lika ut vad gäller rockern och formen.

Sjäääääääääälvklart finns det säkerligen andra faktorer i skidan som skiljer sig och säkerligen nån tiondels millimeter annorlunda i skärningen.

Dock får du det att låta som att det är en störtloppskida och en vattenskida vi jämför här.. =/

EDIT:

Ba BAAM! Där blev jag aningen ägd faktiskt, och övertygad på samma gång. Hittade en liten review där det beskrivs ganska grundligt vad som utmärker R2 och det var ju bara awesome grejor. https://www.youtube.com
/watch?v=ZLZGhYLgVqA

Vet inte vad på den där videon som gör att du blev övertygad vs BC. Väldigt lika iaf på punkterna han tog upp i videon. Indragna stålkanter check, stål förstärkta tip/tail check, early taper och mindre vikt i tip/tail check, abs sidewall check, "indragen skärning för pist eller vad han kallade det" check.

Jag som har kört på BC 1 år och bara har klämt på R2 tyckte den största skillnaden verkar vara att R2 har rätt mkt mindre camber. Och moderatare rocker i tip och kanske framförallt i tail.

Olika skidor ja, men inte direkt några ljusår i mellan.

The_teo
1134 inlägg

Nu har jag inte sett 11/12 BC'n. Kan nagon vanlig sjal lagga upp lite side by side info och bilder?

jag jamforde 10/11 BC'n med R2 i tron om att de var oforandrade fran forra vintern.

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 7 år sedan

Jag stod och jämförde bägge skidorna mot varandra. Dom är mer eller mindre identiska i måtten och har en vad jag kunde känna samma flex. Det kan vara någon lite grej i konstruktionen som är annorlunda men i det stora hela är det väldigt lika skidor och är du inte på allra högsta nivå i din åkning så tror jag inte att det är möjligt att känna skillnad på en Rocker 2 och en BC.

Och nej jag är ingen BC fan boy. Skulle aldrig köpa den skidan då varenda jäkel har den smile

Gazza Citera
PeeGee
221 inlägg
PeeGee 221 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad PeeGee (7 år sedan)

BCn har samma mått, men den är 25% styvare i tailen, eller om det var hela skidan.

Edit. årets modell jmfrt med förra årets då. Inte 25% styvare än r2an tongue

sjokeckset
80 inlägg
sjokeckset 80 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad sjokeckset (7 år sedan)

cbouvier :

sjokeckset :

The_teo :

EDIT:

Ba BAAM! Där blev jag aningen ägd faktiskt, och övertygad på samma gång. Hittade en liten review där det beskrivs ganska grundligt vad som utmärker R2 och det var ju bara awesome grejor. https://www.youtube.com
/watch?v=ZLZGhYLgVqA

Vet inte vad på den där videon som gör att du blev övertygad vs BC. Väldigt lika iaf på punkterna han tog upp i videon. Indragna stålkanter check, stål förstärkta tip/tail check, early taper och mindre vikt i tip/tail check, abs sidewall check, "indragen skärning för pist eller vad han kallade det" check.

Jag som har kört på BC 1 år och bara har klämt på R2 tyckte den största skillnaden verkar vara att R2 har rätt mkt mindre camber. Och moderatare rocker i tip och kanske framförallt i tail.

Olika skidor ja, men inte direkt några ljusår i mellan.

Tip och tail är inte doppade i honung som på R2'an. Vad gäller camber så har jag för mig att BC'n har mer än R2'an. Radien på BC verkar dock ganska liten, bara 19m.

cbouvier, du som åkt på den mjukare(?) BC'n, hur kändes den? Var du nöjd med den. Vilken typ av åkning använde du den till? Vem skulle du rekommendera den till?

The_teo
1134 inlägg

Matten kan vall vara lika, men jag tycker formen ar annorlunda. Borja med att jamfora tippen.

NATIVE
58 inlägg
NATIVE 58 inlägg 7 år sedan

När BC:ns egenskaper diskuteras är det ju viss skillnad mellan 183.an och 192:an.

Följande info om BC 192 på Nimbus hemsida (Chris intervjuas):

"And you just got home from Chile, right? Where you skied your new 192-centimeter pro model. What's the story with the 192 compared to the 183 length?
The 192 is for a skier who is little bit taller and looking for more ski because when you ski a rockered ski, your contact point is shorter. So a 192 made sense and it was something I wanted when I was skiing big-mountain lines — something a little longer. It has the exact same sidewall construction, but we stiffened up the tail by 15 percent and we dragged out the contact point, which changes the turn radius. So it feels a little more stable and stiffer. In fact, I actually love the 192 so much that I'm thinking about stiffening the tail in my 183. And, yes, it'll have the same graphic as the 183. Both of which will be in shops this fall as soon as you finish watching the webisode."

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook