Länkade produkter
Salomon Rocker 2
4 recensioner, betyg 4,5

Salomon Rocker 2

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad AshtraYmofucku (7 år sedan)

Skulle verkligen uppskatta om någon ger mig råd här.
Fick mina skidor (192cm) monterat på Salomon reference när ja sa att ja ville ha +3,5 cm som du sa "Carled", kändes rätt för mig.
Skidorna var gudomliga när ja hade dem på Salomon reference gick som ett tåg än vilken fart man körde i och samtidigt lekfulla, dock så tyckte jag att man lätt "slog över" om man landade med bakåtvikt i ett drop. Samt att jag läste här att skidorna ska stå på +3,5cm för få ut mest av skidan.

Så jag lämnade in mina och monterade om dem till +3,5 cm framför salomon reference.
Provade i helgen och det var fruktansvärt! Skidorna var ostabila i hög fart, började vobbla mkt. Samt att de va riktigt jobbiga att åka med i lössnön då tiparna var svårare att få upp på ytan, måste åka med lite ständig bakåtvikt för att de inte ska sjunka. Lättare att åka baklänges med dock men det är det aldrig värt då jag upplever skidorna ofantligt mkt sämre och jobbigare än innan.

Trodde först att montören hade monterat dem framför +3,5cm så ja mätte men det hade han inte.
Mätte sedan skidan och skidans exakta mitt (mätte på längden inte åkytan) ligger ganska precis 1cm bakom "true center" vilket måste betyda att monteringspunkten nu egentligen ligger 1 cm för långt fram?

Måste iaf montera om skidorna, är inte alls lika kul att åka på dem om de är såhär. Frågan är vart ja ska sätta dem nu och om det inte finns någon risk att skidan går sönder om man borrar en till uppsättning hål?

Dom som monterade skidorna sa att de skulle bli grymt med +3,5cm men det blev fan inte bra!

Är för övrigt ingen "jibber", åker endast offpist, skiter i om att de ska va bra att snurra med, vill ha en stabil och pålitlig skida som samtidigt är rolig att "leka med"

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 7 år sedan

AshtraYmofucku :

Skulle verkligen uppskatta om någon ger mig råd här.
Fick mina skidor (192cm) monterat på Salomon reference när ja sa att ja ville ha +3,5 cm som du sa "Carled", kändes rätt för mig.
Skidorna var gudomliga när ja hade dem på Salomon reference gick som ett tåg än vilken fart man körde i och samtidigt lekfulla, dock så tyckte jag att man lätt "slog över" om man landade med bakåtvikt i ett drop. Samt att jag läste här att skidorna ska stå på +3,5cm för få ut mest av skidan.

Så jag lämnade in mina och monterade om dem till +3,5 cm framför salomon reference.
Provade i helgen och det var fruktansvärt! Skidorna var ostabila i hög fart, började vobbla mkt. Samt att de va riktigt jobbiga att åka med i lössnön då tiparna var svårare att få upp på ytan, måste åka med lite ständig bakåtvikt för att de inte ska sjunka. Lättare att åka baklänges med dock men det är det aldrig värt då jag upplever skidorna ofantligt mkt sämre och jobbigare än innan.

Trodde först att montören hade monterat dem framför +3,5cm så ja mätte men det hade han inte.
Mätte sedan skidan och skidans exakta mitt (mätte på längden inte åkytan) ligger ganska precis 1cm bakom "true center" vilket måste betyda att monteringspunkten nu egentligen ligger 1 cm för långt fram?

Måste iaf montera om skidorna, är inte alls lika kul att åka på dem om de är såhär. Frågan är vart ja ska sätta dem nu och om det inte finns någon risk att skidan går sönder om man borrar en till uppsättning hål?

Dom som monterade skidorna sa att de skulle bli grymt med +3,5cm men det blev fan inte bra!

Är för övrigt ingen "jibber", åker endast offpist, skiter i om att de ska va bra att snurra med, vill ha en stabil och pålitlig skida som samtidigt är rolig att "leka med"

Enligt din text så hade du +3.5cm från början och sen lämnade du in dom igen och monterade samma, +3.5cm?

I love HEAD! Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 7 år sedan

Nej då läser du fel, jag skrev: sa till butiken jag köpte skidorna ifrån att ja ville ha dem +3,5cm MEN jag fick hem dem monterat på "salomon reference". Så de stod på 0cm och jag monterade om dem till +3,5 (på skalan alltså)

MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 7 år sedan

AshtraYmofucku :

Nej då läser du fel, jag skrev: sa till butiken jag köpte skidorna ifrån att ja ville ha dem +3,5cm MEN jag fick hem dem monterat på "salomon reference". Så de stod på 0cm och jag monterade om dem till +3,5 (på skalan alltså)

Då har du alltså till slut fått som du vill, men är ändå missnöjd. Otacksam är ordet!

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 7 år sedan

AshtraYmofucku :

Trist att det inte blev bra med ommonteringen, men å andra sidan hade du ändå fått borra om om de monterat +3,5 från början. Det du gör nu är att borra bort pluggarna från de gamla hålen och skruva i bindningarna på 0 så är allt frid och fröjd igen. Skulle det bli ngt problem med spinners så använder du helicoil eller inserts från bindingfreedom.com

Kör hårt..

Salomon/Atomic Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad AshtraYmofucku (7 år sedan)

MedlemJapaner :

AshtraYmofucku :

Då har du alltså till slut fått som du vill, men är ändå missnöjd. Otacksam är ordet!

Varför är du så arrogant? Jag har inte fått som jag vill, jag monterade om dem på +3,5 för att ja läste rekommendationerna i detta forum. Men jag gillade det inte alls.
Känner inte alls igen skidan, känns som man har stoppat en fiat motor i en Ferrari Enzo.
Det är klart, den blev ju mer lekfull men det är de inte värt, skidan blev så otroligt ostabil.

Då jag har mätt skidan så ligger ju "true center" 1 cm framför skidans absoluta mitt. Då borde ju jag ha monterat dem på +2,5cm på skalan egentligen eftersom skalan ligger 1cm för långt framåt? Tycker det blir för långt bak med salomon reference, så de borde ju bli bra om ja sätter dem på +2cm eller +2,5cm?

Så då till min fråga, kan jag lämna in skidorna igen och montera om dem igen på +2cm istället? Eller finns det risk att skidan kan gå sönder då?

NATIVE
58 inlägg
NATIVE 58 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad NATIVE (7 år sedan)

Monterade Schizo och känner mig nöjd (trots dess nackdelar). Det är nämligen, precis som det sägs med R2:orna, svårt att hitta "sweetspoten".

Ashtraymofucku
634 inlägg

NATIVE :

Monterade Schizo och känner mig nöjd (trots dess nackdelar). Det är nämligen, precis som det sägs med R2:orna, svårt att hitta "sweetspoten".

Jo de verkar vara riktigt svårt, specielt när true center inte ligger mitt på skidan!

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Du behöver inte oroa dig för att skidan går sönder med en montering till. Däremot så måste man hålla ett mellanrum mellan borrhålen för att inte göra godset runt om för klent. Jag skulle säga minst en cm mellan hål.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

http://www.wildsnow.com/4004/backcountr … ding-swap/

här är svaret!

Åk mer jobba mindre! Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg

Okej, tack så mycket för hjälpen!
Då tror jag kör på +2cm, vill inte att skidan ska wobbla i höga hastigheter som den gör nu. Samt att den inte sjunker lika lätt vid skogsåkning. Känns ju mer som en bred parkskida nu än en puderskida

Hemilae
37 inlägg
Hemilae 37 inlägg 6 år sedan

Ska köpa rocker 2 122:an som ska användas 3 månader i Revelstoke men kan inte bestämma mig för 184an eller 192an..
Jag är 182 cm, 75 kg som bara har 3 dagars erfarenhet på rena puderskidor. Lutar åt 184an för känns bättre för skogsåkningen och bc-jibb men känner att 192an kommer passa bättre till nästa vinter som kommer spenderas i alperna. Någon som kan hjälpa en vilsen själ? smile

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 6 år sedan

Hemilae :

Ska köpa rocker 2 122:an som ska användas 3 månader i Revelstoke men kan inte bestämma mig för 184an eller 192an..
Jag är 182 cm, 75 kg som bara har 3 dagars erfarenhet på rena puderskidor. Lutar åt 184an för känns bättre för skogsåkningen och bc-jibb men känner att 192an kommer passa bättre till nästa vinter som kommer spenderas i alperna. Någon som kan hjälpa en vilsen själ? smile

Tycker du ska gå på 192. Är en dec och 8 kg mindre än du och tycker inte att 192an är svår att vrida runt i skog (åkte den i Japan i vintras). 192 kommer som du säger även vara bättre till nästa år. Skulle du uteslutande åka skog så funkar 184, men med en alpsäsong runt hörnet, nåja, så tycker jag du kan gå upp i längd...

Salomon/Atomic Citera
havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 6 år sedan

hmm, det är på gränsen när du väger så pass lite. 192 kommer vara stabilare och flyta bättre men skogen i Revy kan bli tät ibland så kan vara skönt att ha lite mindre skida att vrida runt, speciellt som du inte väger så mycket och har begränsad erfarenhet. Hade nog ändå gått på 192 i ditt fall

Hemilae
37 inlägg
Hemilae 37 inlägg 6 år sedan

Okej ska nog ta och gå för 192an då istället, i värsta fall får jag väl lära mig hantera den med tiden. smile
Tack för hjälpen!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook