Länkade produkter
VholdR ContourHD 1080p
1 recensioner, betyg 4

Officiella Contour-tråden

J-G-ANDERSSON
5 inlägg
J-G-ANDERSSON 5 inlägg 7 år sedan

Vilken skrivhastighet på microsdkortet är den lägsta man kan använda för att få ut allt av kameran?

Bandgren
58 inlägg
Bandgren 58 inlägg 7 år sedan

Vad är skillnaden på HD'n och GPSen i filmingen? eller är det samma kamra bara att dem satt in det nya chipet i GPSn? och finns det stav fästning för contour?

//johannes

Jarle
3962 inlägg
Jarle 3962 inlägg 7 år sedan

Bandgren skrev:

Vad är skillnaden på HD'n och GPSen i filmingen? eller är det samma kamra bara att dem satt in det nya chipet i GPSn? och finns det stav fästning för contour?

//johannes

GPS och 1080 filmar i samma kvalité, så det är bara blåtandschipet och GPS-funktionen som skiljer dem åt.

Stavfäste finns smile

skistore.se/mtbstore.se Citera
Bandgren
58 inlägg
Bandgren 58 inlägg 7 år sedan

Jarle skrev:

Bandgren skrev:

//johannes

GPS och 1080 filmar i samma kvalité, så det är bara blåtandschipet och GPS-funktionen som skiljer dem åt.

Stavfäste finns smile

Tack för infon jarle smile
blir ett inköp utav GPSn i sommar när lönen är lite större än nu i slutet av vinter säsongen haha wink

J-G-ANDERSSON
5 inlägg

J-G-ANDERSSON skrev:

Vilken skrivhastighet på microsdkortet är den lägsta man kan använda för att få ut allt av kameran?

inget svar?

Jarle
3962 inlägg

J-G-ANDERSSON skrev:

J-G-ANDERSSON skrev:

inget svar?

Jag har tyvärr inte den blekaste, maila deras support så får du säkert ett snabbt svar smile

http://contour.com/support

J-G-ANDERSSON
5 inlägg

Jarle skrev:

J-G-ANDERSSON skrev:

J-G-ANDERSSON skrev:

inget svar?

Jag har tyvärr inte den blekaste, maila deras support så får du säkert ett snabbt svar smile

Ok tack för svar tar nästa fråga direkt.
Tar man bort det vanliga linsglaset när man har ett filter på eller sätter man det ovanpå så att säga?
Tänker på lins kittet
Mvh Gunnar

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

J-G-ANDERSSON skrev:

Jarle skrev:

J-G-ANDERSSON skrev:

inget svar?

Tar man bort det vanliga linsglaset när man har ett filter på eller sätter man det ovanpå så att säga?
Tänker på lins kittet
Mvh Gunnar

tycker det ser ut som att man tar bort den vanliga och ersätter den med en gängad.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
J-G-ANDERSSON
5 inlägg

PNyberg skrev:

J-G-ANDERSSON skrev:

Jarle skrev:

Tänker på lins kittet
Mvh Gunnar

tycker det ser ut som att man tar bort den vanliga och ersätter den med en gängad.

Okey kittet r betällt+2 filter så jag antar att det löser sig smile

bollen
19 inlägg
bollen 19 inlägg 7 år sedan

Jarle skrev:

Bandgren skrev:

//johannes

Stavfäste finns smile

Jag köpte GPS:en, och min kompis HD:n (1080p). Måste säga att det är rätt stor skillnad i bildkvalitet, jag vågar dock inte svara på varför. Min gps exponerar väldigt bra, medan HD:n överexponerar rejält (filmat samtidigt på samma ställe).

Vidare tycker jag att gps:en fått några saker som är bättre än hd:
- Låsning på luckan i bakkant, den på hd:n går lätt upp.
- Smartare låsning av batteriet.
- Rec-knappen är större och lättare att starta/stänga av.

My 2 cents...

Jarle
3962 inlägg

bollen skrev:

Jarle skrev:

Bandgren skrev:

//johannes

Stavfäste finns smile

Jag köpte GPS:en, och min kompis HD:n (1080p). Måste säga att det är rätt stor skillnad i bildkvalitet, jag vågar dock inte svara på varför. Min gps exponerar väldigt bra, medan HD:n överexponerar rejält (filmat samtidigt på samma ställe).

My 2 cents...

Samma hårdvara i båda kamerorna (förutom GPS/BT-chip då), mjukvaran är av uppenbara skäl inte samma. Att din polares HD överexponernar beror säkerligen på att han kör med fel inställningar för dagen. Så länge jag ställer in kameran rätt har jag inga problem med överexponering oavsett terräng, snöförhållanden, höjd eller väder (i regel kommer mina överexponeringar från redigeringen). Kommer en guide om att ställa in kameran inom kort.

Låsningen på bakluckan är helt klart robustare på GPS men jag har aldrig vart med om att HD'ns lucka öppnat sig (3 kameror, två säsonger). Kör han med kameran på hjälmen eller på gogglarna? Har märkt någon gång att man kan dra lite i luckan om man har den på gogglarna när man håller emot för att stänga av inspelningen, aldrig öppnat den dock men det kan säkert hända.

Har du testat blåtandsfunktionerna än? De släpptes officiellt för Iphone/pod osv för någon dag sedan smile gå in på hemsidan för apparna/mjukvaran du behöver ta hem http://contour.com/

bollen
19 inlägg
bollen 19 inlägg 7 år sedan

Jarle skrev:

bollen skrev:

Jarle skrev:

Stavfäste finns smile

My 2 cents...

Samma hårdvara i båda kamerorna (förutom GPS/BT-chip då), mjukvaran är av uppenbara skäl inte samma. Att din polares HD överexponernar beror säkerligen på att han kör med fel inställningar för dagen. Så länge jag ställer in kameran rätt har jag inga problem med överexponering oavsett terräng, snöförhållanden, höjd eller väder (i regel kommer mina överexponeringar från redigeringen). Kommer en guide om att ställa in kameran inom kort.

Låsningen på bakluckan är helt klart robustare på GPS men jag har aldrig vart med om att HD'ns lucka öppnat sig (3 kameror, två säsonger). Kör han med kameran på hjälmen eller på gogglarna? Har märkt någon gång att man kan dra lite i luckan om man har den på gogglarna när man håller emot för att stänga av inspelningen, aldrig öppnat den dock men det kan säkert hända.

Har du testat blåtandsfunktionerna än? De släpptes officiellt för Iphone/pod osv för någon dag sedan smile gå in på hemsidan för apparna/mjukvaran du behöver ta hem http://contour.com/

Båda stod visserligen på "everyday outdoors", men du har säkert rätt. Provade att ändra exponeringen, men än så länge har det inte varit lika soligt, så vi har inte kunnat utvärdera än.

Ja, hon har kameran på googlebandet, så det blir lätt en tumme på luckan när man stänger av inspelningen.

Blåtandsfunktionen har jag inte testat än. Blev exalterad när ny mjukvara kom, bara för att några sekunder senare bli besviken över att det bara kommit till iphone, vi som kör android får tydligen vänta lite till...

Ser fram emot guiden och återkommer när jag provat blåtand och android smile

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 7 år sedan

4 dagar innan denna tråden skapades så skapade jag skapade den här:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73111
Egentligen så bryr jag mig inte om vad som diskuteras var men jag tänkte att det kunde vara fint att kunna se att det finns lite info där också.

På begäran lägger jag därför också upp filmen som jämför med och utan gråfilter:
27352

Jag bevakar dock bara den andra tråden.

Erihof
22 inlägg
Erihof 22 inlägg 7 år sedan

J-G-ANDERSSON skrev:

Jarle skrev:

J-G-ANDERSSON skrev:

inget svar?

Tänker på lins kittet
Mvh Gunnar

Man tar bort det vanliga glaset och gängar på linsen. Om du vill kan du dock låta glaset vara kvar bakom linsen för extra skydd ifall om att filtret skulle pajja vid crash. Men enklast är att ta bort glaset.

Notera att linskittet både kommer med en 37mm samt en 43mm-adapter. 37mm är väl dock att rekommendera då 43an är rätt stor.

/ Erik

Slut Citera
Chickenbone
91 inlägg
Chickenbone 91 inlägg 7 år sedan

Vart finns de att köpa i sverige? smile

Erihof
22 inlägg
Erihof 22 inlägg 7 år sedan

TobeL2 skrev:

Vart finns de att köpa i sverige? smile

Linskittet finns hos Dustin Home och gråfilter hos Cyberphoto

Slut Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Jag fick hem universalfästet och detta lilla stativ för någon dag sedan. 373:- totalt (frakten är ju inte gratis när det är under 500:-) och jag är jäkligt imponerad hittills. Fästet är riktigt bra och jag är klart imponerad av stativet. Jäkligt smidigt att ställa på ett bord för "vanlig filmning" och grym för att ha i handen eller smacka på på en stav för follows eller egenfilmning. Räknar med att testa grundligt nästa vecka i Björkis!

Vill man bara ha möjlighet att "få ut kameran" är dennaantagligen bäst...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
johan
Online 2835 inlägg
johan 2835 inlägg 7 år sedan

Bikerumor.com har lyckats få en titt på vad som ser ut som en Contour HD Plus. Skillnaden sägs vara annat objektiv med mera vidvinkel 170º istället för 140º som nuvarande modeller har. HDMI utgång och extern mickingång bland annat.

http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2011/04/soc2011-spy-shot-contour-hd-plus-video-camera01-600x450.jpg
http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2011/04/soc2011-spy-shot-contour-hd-plus-video-camera02-600x450.jpg

dinolurfen
1 inlägg
dinolurfen 1 inlägg 7 år sedan

Undervattenshuset till Contour GPS skeppas snart ut till levarantörerna enligt Contour.

Se bild här:
http://www.emeralddiving.com/images/CHDSCUBA-Front.jpg

Lite info här:
http://www.emeralddiving.com/H2OV.html

Jarle
3962 inlägg

Bumpelibumpbump för miniguide i inställningar. Kanske ska ligga som egen tråd? Vad vet jag, vad tycker modäratörär?

N3rox
11 inlägg
N3rox 11 inlägg 7 år sedan

Nu verkar det komma en ny countour roam. Verkar helt klart intressant.

2xContourHD | 16 GB Kingstone Class 4 Citera
Christopher94
15 inlägg
Christopher94 15 inlägg 7 år sedan

N3rox skrev:

Nu verkar det komma en ny countour roam. Verkar helt klart intressant.

+1

victorvictor
259 inlägg
victorvictor 259 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad victorvictor (6 år sedan)

Vad är inspelningshastigheten på denna? Dvs hur snabbt minneskort bör man köpa?
http://www.dustinhome.se/vholdr-contour … 5010367756

Eller kanske bör man slå till på denna istället?
http://www.dustinhome.se/contour-roam/p … 5010609027

Jarle
3962 inlägg
Jarle 3962 inlägg 6 år sedan

victorvictor skrev:

Vad är inspelningshastigheten på denna? Dvs hur snabbt minneskort bör man köpa?
http://www.dustinhome.se/vholdr-contour … 5010367756

Eller kanske bör man slå till på denna istället?
http://www.dustinhome.se/contour-roam/p … 5010609027

HD'n spelar in i 1080p/30fps, 720p/60 samt 30 fps, 960p/30fps och lågupplöst i 60fps.

Roam kör bara 30 fps.

victorvictor
259 inlägg
victorvictor 259 inlägg 6 år sedan

HD-modellen är väl förresten inte vattentät? Klarar det lite snöstänk eller bör man köpa ett vattentätt kamerahus?

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 6 år sedan

Den är vattentålig så det räcker och blir över. Funkar till allt utom dykning om du frågar mig. Inga problem att t.ex. cykla i riktigt blöta och leriga förhållanden.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
victorvictor
259 inlägg
victorvictor 259 inlägg 6 år sedan

Underbart! Köpköpköp

Revolutionrock1
52 inlägg
Revolutionrock1 52 inlägg 6 år sedan

Contour HD är det en äldre variant av Contour roam?

Båda går att köpa fortfarande, så vilken är att föredra?
Som nämdes ovan, så är väll den enda skiladen att HD:n kan filma i 60fps?

smile

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Revolutionrock skrev:

Contour HD är det en äldre variant av Contour roam?

Båda går att köpa fortfarande, så vilken är att föredra?
Som nämdes ovan, så är väll den enda skiladen att HD:n kan filma i 60fps?

smile

Roam = bättre vidvinkel
HD = 60fps vid 720p

patrik_j
16 inlägg
patrik_j 16 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad patrik_j (6 år sedan)

Jarle, Jag tar gärna fler tips och trix om du har några liggande?
Miniguiden för inställningar har du slängt upp i "första inlägget" ? eller väntar du på svar från moderator fortfarande?
Tycker de tipsen verkar intressanta, men ser gärna fler tips på inställningar...

Skidåkning och MTB DH, 60fps eller 30fps ?

Gogglesfäste vs. fast hjälmfäste ?

Något mer man bör tänka på/beställa utöver grundkittet (Contour+)?
Tycker flexstrapet ser användbart ut...

Extra batteri?

Ni med GPS, använder ni den funktionen?

Gråfilter med Contour+ där fronten ska vara helt plan?

Har en Contour+ på ingående smile

Bartan Citera
Jarle
3962 inlägg

Jag får snart hem min + återkommer med lite mer info om den då...

Fast hjälmfäste och 60fps är det som blir bäst imho.

Low profile mount är jäkligt king, vet inte om det är tillbehör.

Ska slänga upp miniguiden i första inlägget, fallit i glömska

LinusOnTheLine
215 inlägg
LinusOnTheLine 215 inlägg 6 år sedan

Har möjlighet att köpa en Contour HD för 1300 spänn vilket känns väldigt attraktivt. Grejen är den att min dator är halvdassig och jag är rädd att jag inte ska kunna behandla det. Vad krävs ur datorn för att redigera materialet?

let em haters hate Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

LinusOnTheLine skrev:

Har möjlighet att köpa en Contour HD för 1300 spänn vilket känns väldigt attraktivt. Grejen är den att min dator är halvdassig och jag är rädd att jag inte ska kunna behandla det. Vad krävs ur datorn för att redigera materialet?

Ja...helt ärligt så är det sällan jag använder 1080p när jag åker. Mer 720p 60fps eller 960p.
Min dator är iofs relativt ny (2år) och har en i7 720QM procersson 4gb ram...etcetc och klarar att redigera det jag håller på med. smile

N3rox
11 inlägg
N3rox 11 inlägg 6 år sedan

Hur funkar det med gps positioneringen? Kan man få in positionerna i en film så man ser hur fort man åker och på en karta vart man åker?

Igel
157 inlägg
Igel 157 inlägg 6 år sedan

990 för 1080-versionen... bara idag.
http://www.webhallen.com/hemelektronik/ … ulkalender

Live 2 tell Citera
Jarle
3962 inlägg

N3rox skrev:

Hur funkar det med gps positioneringen? Kan man få in positionerna i en film så man ser hur fort man åker och på en karta vart man åker?

Japp, finns en hel hög med sådana filmer på contours hemsida

N3rox
11 inlägg
N3rox 11 inlägg 6 år sedan

Vad har folket för Class på sina microsd kort till kameran? Klarar man sig på class 4? Hittar inte något bra svar på contour.com.

Jckssn
6 inlägg
Jckssn 6 inlägg 6 år sedan

Någon som vet var man kan få tag i contourROAM's 1.01 firmware?
Går att köra 60fps på 720 med den firmwaren, kan vara värt ett försök.

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 6 år sedan

Gopro e bättre.

Never promise something you can not promise. Citera
LinusOnTheLine
215 inlägg
LinusOnTheLine 215 inlägg 6 år sedan

JaroV skrev:

Gopro e bättre.

Kan du utveckla det? Min kompis som äger en GoPro HDhero 1080p. Blev sugen på att sälja sin och köpa en ContourHD när han fick se filmerna jag hade spelat in i 720p

let em haters hate Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook