riksgränsen sportlovet 2011

typ-abbe
22 inlägg
typ-abbe 22 inlägg 8 år sedan

hej hej dammer och herrar!
Har fått valmöjligheten att välja att åka till antingen riksgränsen eller åre över sportlovet. vad är nakdelarna/possetivadelarna över dem båda ställena. finns det t.ex dagsljus i riksgränsen vid sportlovet?

tack på förhand

Svar

louisedahl
1 inlägg
louisedahl 1 inlägg 8 år sedan

Gränsen lätt!!

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad I3ea (8 år sedan)

Hej!
Sportloven brukar vara mellan vecka 7-10 så jag svarar utifrån dessa tider.

Fördelar
Åre: Många pister, mycket jippon som fixas för turister under denna tid, v.8,10 är det två olika WorldCup, närhet till många olika liftsystem. Går att åka tåg dit.
Riksgränsen: Mycket offpistmöjligheter, lågsäsong och därför mindre folk i backarna, närhet till andra liftsystem. Topptur och heliskiing, betydligt billigare liftkort än Åre. Går att åka tåg dit.

Nackdelar
Åre: Mycket folk i backarna, kan vara kallt på hög höjd och rejält blåsigt, vanligt att vägarna snöar igen om det blir en snöig vecka och detta kan förhindra framkomligheten.
Riksgränsen: Få pister 15st, mörkt tidigt på dagen, kan vara mycket kallt i februari, låg fallhöjd, öppnar fredagen vecka 7 så om du har sportlov vecka 7 funkar det inte här. Långt dit beroende på vart du bor. Men bokar du resan långt innan så kan tågbiljetten bli samma pris eller billigare än vad det blir till Åre. Efterfrågan bestämmer ju pris.

Ja det får räcka.

jolfh
48 inlägg
jolfh 48 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad jolfh (8 år sedan)

Ja, det är dagsljus i gränsen under sportloven.

Gillar du att åka park och pist bör du välja Åre. Om du mest håller dig utanför pisterna kan gränsen vara ett alternativ, dock är valet inte givet då väder- och snöförhållandena är väldigt viktiga.

Vädret i gränsen dessa veckor kan vara - minst sagt - varierande. Men om det är bra väder och bra snöförhållanden så är gränsen riktigt bra! Men får du en vecka med flatljus och -20 så kan du nog hålla dig för skratt. smile
Åre vet jag inte så mycket om så jag låter någon annan uttala sig om det.

Personligen hade jag valt gränsen men då är jag ingen parkråtta heller.

Edit: lite pucktvåa...

Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 8 år sedan

Om du vill festa eller åka park så åk till Åre!
Om du däremot är ute efter mångsidig åkning skulle jag satsa på gränsen, om det inte är skrivet i sten att det ska vara just gränsen så skulle jag slå ett slag för Björkliden, finns skogsåkning här och bättre fallhöjd än gränsen. Dessutom tar tåget till gränsen bara 15min så då kan man avverka båda orter på en gång. Björkliden har även en belyst backe och det kan ju vara trevligt när det blivit mörkt.
Även om Åre har mer dagsljus så kanske du inte får mer åkning med tanke på alla köer överallt..

Splitboarding is the answer Citera
Carl-Jan
668 inlägg
Carl-Jan 668 inlägg 8 år sedan

jag hade valt riksgränsen

felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 8 år sedan

Carl-Jan :

jag hade valt riksgränsen

Har du varit i Åre? ;P

Jag skulle utan tvekan valt Åre, allt är egentligen bättre där.
Man ska nog vara lite speciell för att välja gränsen först, typ antingen extrem freerideräv eller uppväxt i trakterna. Lite som cowboysen som hänger runt kittelfjäll.

Dessutom är det stendött utanför backen.

Åk du till Åre, större möjligheter, mer värt!

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 8 år sedan

Björkliden vill man typ inte heller vara en vecka i, dött och sjukt lama liftar. Men riktigt fint om våren!

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Heinz_p (8 år sedan)

felix :

Jag skulle utan tvekan valt Åre, allt är egentligen bättre där.

Nej, allt är inte bättre där. Offpistmöjligheterna i gränsen är bättre, så det beror ju på hur trådskrivaren vill utvecklas - antingen i "riktig" skidåkning eller i ölhäv på närmaste pub..

(Jo..jag gillar gränsen skarpt och duckar för alla Åre-lövers)

Utter for president! Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 8 år sedan

Hammarbybacken!

Det som inte dödar det härdar. Citera
Korsbandet
54 inlägg
Korsbandet 54 inlägg 8 år sedan

Skulle tveklöst valt Riksgränsen. Ska själv dit till påsk. Men det klart, smaken är som baken. Åre är en trendig ort med stort utbud av uteliv, butiker och varierad pistorienterad åkning. Men kan inte mäta sig med Riksgränsens vildmarkskänsla, möjligheter till olika typer av offpist och närhet till andra lockande skidorter (Abisko). Visst är vädret en stor osäkerhetsfaktor, men det är det ju på Åreskutan också (inte direkt höga odds för bra snökvalitet eller väder på det berget).

Inte så ofta man tar sig ända upp till gränsen. Har du nu chansen tycker jag du ska ta den.

Patrick_A
9 inlägg
Patrick_A 9 inlägg 8 år sedan

kom upp till gränsen i vinter... lovar dig att du får ett bättre mottagande utav oss smile

Patricko Citera
Oscar-Tegni
12 inlägg
Oscar-Tegni 12 inlägg 8 år sedan

Hade kört Åre, men vann med liten marginal.

WilliamS
63 inlägg
WilliamS 63 inlägg 8 år sedan

Kan ju säga att förra sportlovet uppe i gränsen var helt galet, dumpade sjukt mycket snö så var grym åkning!

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad millgard (8 år sedan)

WilliamS :

Kan ju säga att förra sportlovet uppe i gränsen var helt galet, dumpade sjukt mycket snö så var grym åkning!

Eller så gör det inte det... Om du bokar resan nu, välj Åre. Kvalitetssäkrat.

Gränsen bokar du på torsdag om det ser ut att bli rätt väder till helgen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook