Vilken systemkamera är bra just nu?

Freddho
3 inlägg
Freddho 3 inlägg 8 år sedan

Hej!
Har länge tänkt att skaffa mig en systemkamera. Jag vill ha en som tar riktigt schysta bilder och likaså vill jag att den ska kunna spela in videoes i bra kvallité.
Prisklassen får högst vara runt 9.000:-.

Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Svar

andyihr
12 inlägg
andyihr 12 inlägg 8 år sedan

canon eos 550d

Kiliam
354 inlägg
Kiliam 354 inlägg 8 år sedan

Jag köpte en Pentax K-r för nån vecka sen, det är grym.. har inte hunnit fota så mycket med jag kan maila några exempel så att du får rätt kvalité. Den tar 6 bilder i sekunden samt har ca 12-13 megapixlar en massa olika inställningar och en hel del olika grejer.

Det jag köpte var
-Pentax K-r
-Väska som ser ut som en ryggsäck
-Minneskort
-5 års garanti (förlängt från 1 år)
allt detta kostade ca 9 tusen har jag för mig;)

har du frågor så kan du alltid fråga mig:P

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 8 år sedan

Canon: EOS500D eller EOS550D

Nikon: D3100 eller D5000

precis. Citera
Freddho
3 inlägg

Jag köpte en Pentax K-r för nån vecka sen, det är grym.. har inte hunnit fota så mycket med jag kan maila några exempel så att du får rätt kvalité. Den tar 6 bilder i sekunden samt har ca 12-13 megapixlar en massa olika inställningar och en hel del olika grejer.

Det jag köpte var
-Pentax K-r
-Väska som ser ut som en ryggsäck
-Minneskort
-5 års garanti (förlängt från 1 år)
allt detta kostade ca 9 tusen har jag för mig;)

har du frågor så kan du alltid fråga mig:P

Filmar den i 720 eller 1080? smile

lp91
201 inlägg
lp91 201 inlägg 8 år sedan

Canon EOS 450D är rätt så grym den med!

https://www.freeride.se/img/photo/normal/8030062ac1ba6deb969c217040594d6b.jpg

Fear is the only enemy. Face the enemy! Citera
mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 8 år sedan

Freddho :

...likaså vill jag att den ska kunna spela in videoes i bra kvallité.

Vad rekommenderar ni?

lp91 :

Canon EOS 450D är rätt så grym den med!

Må så vara. TS frågade dock efter en kamera som även går att filma med.

precis. Citera
ricric
71 inlägg
ricric 71 inlägg 8 år sedan

7D begagnat, eventuellt en 550d.

Le_Troglodyte
48 inlägg
Le_Troglodyte 48 inlägg 8 år sedan

Glöm inte optiken. I praktiken är det liten skillnad i bildkvalitet mellan dagens systemkameramodeller och märks kanske främst på väldigt höga iso-tal. När det gäller objektiv så finns dock allt från ren skit (ofta billiga) till riktigt bra och DET gör skillnad med bra optik inte bara vad gäller skärpa utan även på saker som färger, kontrast, motljusegenskaper etc. De flesta nybörjare kollar dock på en massa oviktiga kamerafinesser och glömmer det allra viktigaste; nämligen just vilken glugg man sätter på huset..

anda
43 inlägg
anda 43 inlägg 8 år sedan

Om du bara ska ha huset så ligger ju Canon 60d runt 9000, annars så håller ju 550d fortfarande riktigt hög klass !! big_smile

Kumlin
468 inlägg
Kumlin 468 inlägg 8 år sedan

550d is tha shit!

Alexandros
42 inlägg
Alexandros 42 inlägg 8 år sedan

Köp nåt billigare hus och fin optik, det är mycket bättre.

Ska du köpa nåt lite bättre nybörjarplasthus tycker jag du ska köra på nikon d7000 eller eos 550d.

eRocklow
289 inlägg
eRocklow 289 inlägg 8 år sedan

Canon 550D och o så kan du köpa ett fast 50mm objektiv som komplement till standard 18-55mm objektivet ..

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 8 år sedan

eRocklow :

Canon 550D och o så kan du köpa ett fast 50mm objektiv som komplement till standard 18-55mm objektivet ..

Skulle precis skriva detsamma.. detta är en vinnande kombination!

Ill be back Citera
ericsundberg
26 inlägg
ericsundberg 26 inlägg 8 år sedan

eos 7d begagnat

Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 8 år sedan

ricric :

7D begagnat, eventuellt en 550d.

Superlightskier :

eos 7d begagnat

För 9000 får man ett 7D-hus, om man har lite tur. Ska man ha optik på det också så spräcker man TS budget med åtminstone 5K... Inte ett alternativ mao!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
ZackariasL
83 inlägg
ZackariasL 83 inlägg 8 år sedan

tänk på tillbehören! stativ, minneskort mm.

ZackariasL Citera
F-T
174 inlägg
F-T 174 inlägg 8 år sedan

Kumlin :

550d is tha shit!

Word!

Freddho
3 inlägg

okej, Just nu har jag faktiskt en Nikon D40X med orginal objektiv. Skall man kanske bara satsa på ett bättre objektiv då?

Leffe_P
88 inlägg
Leffe_P 88 inlägg 8 år sedan

F-T :

Kumlin :

550d is tha shit!

Word!

Word on that word!

Kruxelidux_ninjamaster
2330 inlägg
Kruxelidux_ninjamaster 2330 inlägg 8 år sedan

550!

kabbe
14 inlägg
kabbe 14 inlägg 8 år sedan

jag gillad nikon d3100 där får du en bra kamera med bra bilder + kan filma i 1080. för 5000 får du ett objektiv med 18-50

Timbe
284 inlägg
Timbe 284 inlägg 8 år sedan

Köp 3 st gopro!

ZackariasL
83 inlägg
ZackariasL 83 inlägg 8 år sedan

canon 600d http://www.scandinavianphoto.se/product … d=11964598

ZackariasL Citera
Simon_Bylund
48 inlägg
Simon_Bylund 48 inlägg 8 år sedan

Kan slå ett slag för Sony Alpha 33.

Första systemkameran med genomskinlig spegel vilket gör den riktigt snabb att fokusera. Bland annat tar den 7 bilder per sekund och hinner med att fokusera mellan varje bild. Bra även när man filmar i full HD.

Denna modell har även fått riktigt bra kritik i de tester den varit med i.

Sen håller jag med föregående talare... Satsa på bra optik, gärna fast.

Även detta är en stor fördel på Sony, där du har bildstabilisator inbyggt i huset istället för i optiken. Med andra ord kan du hitta billigare objektiv och få bildstabilisator utan kostnad.

Templar Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 8 år sedan

Är det någon som faktiskt givit både sony och canon/nikon en ärlig chans och sen valt att gå för sony-kamerorna?

Sonyhusen är ju sjukt bra speccade men känns ju lite som en plastig leksak... kommentarer på detta?

Jag är också i processen att jag letar efter ett bra kitt att börja fota med... kollar på 40d och d200 just nu.

Le_Troglodyte :

Glöm inte optiken. I praktiken är det liten skillnad i bildkvalitet mellan dagens systemkameramodeller och märks kanske främst på väldigt höga iso-tal. När det gäller objektiv så finns dock allt från ren skit (ofta billiga) till riktigt bra och DET gör skillnad med bra optik inte bara vad gäller skärpa utan även på saker som färger, kontrast, motljusegenskaper etc. De flesta nybörjare kollar dock på en massa oviktiga kamerafinesser och glömmer det allra viktigaste; nämligen just vilken glugg man sätter på huset..

Så vilka objektiv rekommenderar du? Jag har kollat på nikons 18-200 som verkar täcka typ hela spannet. vad tror du om den?

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

D200 är billig och fin FF... Det har du kanske sett...

FF
2068 inlägg

jao det e därför jag kollar på dom wink men hur är det med AF medans man plöjer sekvenser med d200? i 40d är det en dedikerad tumknapp.

Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 8 år sedan

FF :

Är det någon som faktiskt givit både sony och canon/nikon en ärlig chans och sen valt att gå för sony-kamerorna?

Sonyhusen är ju sjukt bra speccade men känns ju lite som en plastig leksak... kommentarer på detta?

Jag är också i processen att jag letar efter ett bra kitt att börja fota med... kollar på 40d och d200 just nu.

Jag har en polare som gick på Sony, som just nu håller på att svär lite över att det ska vara så dyrt att behöva köpa nytt kamerahus (han är inte nöjd och vill gå över till Canon eller Nikon)... Jag tror Sony behöver ytterligare tid för att mogna. Vad gäller deras halvgenomskinliga speglar vet jag inte hur mycket jag gillar det om jag ska vara ärlig, men jag är inte helt insatt i hur den mekaniska konstruktionen är heller.

Själv kör jag 40D, om du inte hade tänkt att filma är det en alldeles utmärkt kamera.

FF
2068 inlägg

Okej vattendroppe, då vet jag att känslan jag fick när jag fingra på sony stämde. Vad kör du för objektiv då?

dduuddee
76 inlägg
dduuddee 76 inlägg 8 år sedan

har tänkt att börja fota å filma lite! tips på systemkamera som man kan både få grymma bilder med och som går att filma med, och de ska bli bra kvalle! ?

Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (8 år sedan)

FF :

Okej vattendroppe, då vet jag att känslan jag fick när jag fingra på sony stämde. Vad kör du för objektiv då?

Ett Sigma 17-70/4.5-5.6 Macro som är helt okej. Finns idag dock många objektiv som är betydligt mycket bättre än det, det bästa skulle ju vara att köra ett Canon 24-70/2.8 L rakt av, men jag vet inte om du är så sugan på att lägga dryga 11000 på gluggen wink Men det beror ju på vad du vill ha för omfång också!

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 8 år sedan

Är också på jakt efter ny systemkamera och har siktet inställt på Pentax K-7
Tänkte först eos 550d men k-7an har följande fördelar:
-"vattentät"
-fler fps vid sekvenstagning
-bildstabilisator i kameran

Filmningen med autofokusen är vad jag förstått ändå inte så mycket att hurra för i någon systemkamera.

Nikon D40 Canon EOS 550D Pentax K-7 Pentax K-r Pentax K-x Pentax K-5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=14 … 545,721543

upnorth
126 inlägg
upnorth 126 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad upnorth (8 år sedan)

http://www.pentax.jp/english/support/digital/k-7_s.html

Laddade precis min K-7 med senaste firmware. För er som ska filma mycket, kolla punkten för 1.10 smile

Sen är det ju som Tomtefar nämner ett par fördelar med K-7 som att du kan fota i snöstorm eller regn och den inbyggda bildstabiliseringen gör att du får det även på gamla Pentax-objektiv från Ebay osv big_smile

DPreview-jämförelse mellan K-7 och 550D: http://www.dpreview.com/products/compar … on_eos550d

spaderkunG
202 inlägg
spaderkunG 202 inlägg 8 år sedan

Alexandros :

Köp nåt billigare hus och fin optik, det är mycket bättre.

Ska du köpa nåt lite bättre nybörjarplasthus tycker jag du ska köra på nikon d7000 eller eos 550d.

Kallar du D7000 ett "nybörjarplasthus"?

Den är gjord till stora delar i magnesium och det är inget nybörjarhus, utan snarare övre mellanklass. D3100 - D5100 är nybörjarhus.

Vem fan behöver kärnkraft när vi har el? Citera
LukasFRTV
48 inlägg
LukasFRTV 48 inlägg 8 år sedan

canon 550D Tdi eller vad den heter har för mig att den tål väder mer en vanliga 550D,Sedan så har ju canon 600D kommit som har utvfällbarskärm smile

JoacimBerge
4 inlägg
JoacimBerge 4 inlägg 8 år sedan

du SKA köpa en 550D, Den är nästan lika dan som 7D bara att den inte är lika snabb, Men det behöver du ju endast då du ska ta sveken tagning! då den tar runt 8 bilder /s smile

Men 550D skulle jag lätt säga! Lätt att använda och lätt o praktiskt!

2 bilder som jag tagit med den

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/262254_2214160116342_1317723977_2578953_3987344_n.jpg

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/227348_2074479664418_1317723977_2436356_4565095_n.jpg

Det är en sjukt bra kamera för dom pengarna. ända nackdelen är att det inte är fullformat! men men! smile

PEACE
/Jocke
www://sjukronor.blogg.se

upnorth
126 inlägg
upnorth 126 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad upnorth (8 år sedan)

Känner att jag måste försvara K-7an lite (finns bilder på skidåkning i mitt album också):

https://www.freeride.se/img/photo/normal/9490d25bb2f9f5f96a5b3d3b2038b689.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/a151ec1004391b59a96867b8d6aacdc1.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/1fdc66e6b9a4c8bae8a611d72d0514de.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/3428d3101ff26dfeb6f6d1ba1b622f3d.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/1887846fcbfce70b6925f9d3f20b66e4.jpg

Har fotat dessa, videon nedan är dock inte jag som har gjort, men den är filmad med en K-7 wink

[vimeo]

ZekeWarg
0 inlägg
ZekeWarg 0 inlägg 7 år sedan

Undrar om han väntade 6 månader tills tråden tog slut innan han bestämde sig....

Coffan
21 inlägg
Coffan 21 inlägg 6 år sedan

Jag har läst på en del senaste tiden. Är ute efter något för framförallt skidåkning, sufring klättring osv som även har bra filmegenskaper. Fastnat för Eos650D, Nikon 7000 men framfröallt Pentax K-30.

Den får i princip motsvarande betyg som Nikon D7000 men har en bättre prislapp, är väderskyddad med 81 tätningar och filmar i 720-60p och 1080-30 såklart.

Nackdelen är väl färre antal linser och möjligtvis utseendet..

Om någon har koll på K-30 praktiskt så let us know, men på pappret tycker jag det verkar vara den ultimata sportkameran!

550d har fått riktigt taskig kritik för kvaliten och specsen är ju teoretiskt lägre.. Men lite billigare då..

jesster73
0 inlägg
jesster73 0 inlägg 6 år sedan

Jag har D7000 och är asnöjd generellt, men den är rätt dåligt väderskyddad. Även om jag fan inte begriper hur det gick till, så fick jag in vatten på sensorn när jag vurpade i lössnö med kameran i handen.
Pentax gör fina kameror, och de billigare kamerorna är mycket bättre väderskyddade än något annat i sin prisklass.
Nackdelen är som sagt objektivutbudet, men en hel del finns, och egentligen: hur många som köper en systemkamera skaffar någonsin något mer än kitgluggen och kanske ett objektiv till?

Bildkvalitetsmässigt och handhavandemässigt är alla tre kamerorna i praktiken likvärdiga. Är väderskyddet viktigt, och den ligger bra i handen, så slå till på Pentaxen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook