Länkade produkter
Atomic Bent Chetler
10 recensioner, betyg 4
DPS Lotus 120 Pure
1 recensioner, betyg 5
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Hendryx 917
11 recensioner, betyg 4,8
Hendryx Funkallistic
10 recensioner, betyg 4,8
Hendryx Idiosynaptic
1 recensioner, betyg 4
Hendryx Rhino Chaser
17 recensioner, betyg 4,8
Icelantic Keeper
3 recensioner, betyg 5
Icelantic Shaman
4 recensioner, betyg 4,5
Kästle FX94
Kästle MX108
Kästle MX128
1 recensioner, betyg 5
Kästle MX88
Kästle MX98
Line Prophet 115
Moment Belafonte
Moment Bibby Pro Model
2 recensioner, betyg 4
Moment Ruby
1 recensioner, betyg 5
Rossignol S7. 117 Freeride
Salomon CZAR
8 recensioner, betyg 4,4
Salomon Sentinel
4 recensioner, betyg 4,5
Scott Dozer
3 recensioner, betyg 4,3
Scott Mega Dozer
2 recensioner, betyg 5
Skadi Arnold Allround
Skadi Fat Fred
Skadi Mad Mike
Storm Strike
Storm Tempest
Storm Twisted Sista
3 recensioner, betyg 5

- MnO&Co:s Skidtest 2011 -

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 8 år sedan

Mountain_Man :

Jag tycket det var läge att "koppla produkter" och började överst på listan med Kästle ... undrar vem som tog över och länkade DPS? :-) Är Moment på G?

/MM

*Host host*

www.dpsskis.com Citera
Ttio
45 inlägg
Ttio 45 inlägg 8 år sedan

Tack för intressant läsning och jobbet ni lagt ner!

Jag har själv ett par nya BC och känner igen mig i recensionen, men när man väl lär känna skidorna och viktfördelningen tycker jag inte att de är riktigt så hopplösa i pist som ni påstår.

Jag fick precis det jag ville ha och har haft otroligt roligt i skogen i tege och opistade backar runt tott och vm6an, jag tycker skidan uppmuntrar till lek och ger förtroende i den typen av åkning.

Katana och BC i samma mening fick mig att skratta smile

pilip
45 inlägg
pilip 45 inlägg 8 år sedan

Tack för mycket läsvärd tråd, i år igen! Keep up the good work!

mkallstrom
49 inlägg
mkallstrom 49 inlägg 8 år sedan

cbouvier :

Jag har själv ett par nya BC och känner igen mig i recensionen, men när man väl lär känna skidorna och viktfördelningen tycker jag inte att de är riktigt så hopplösa i pist som ni påstår.

Jag fick precis det jag ville ha och har haft otroligt roligt i skogen i tege och opistade backar runt tott och vm6an, jag tycker skidan uppmuntrar till lek och ger förtroende i den typen av åkning.

Katana och BC i samma mening fick mig att skratta smile

Håller med. Har kört Chetlern (183) runt 10 dagar nu på varierande underlag och tycker att det är en riktigt rolig skida. Så länge det är mjukt och slätt så funkar den helt ok i pist, men man har inget för att lägga kraft i svängarna. För mig spårar den bäst när jag står med vikten lång fram, men inte pressar nosen för mycket. När det blir uppåkt och hårdare är den mer besvärlig och även om jag inte tycker att det är några problem att ta sig ner så finns det betydligt roligare skidor då. Utanför pisterna känns den på samma sätt; fantastiskt lättåkt och lättsvängd när det är mjukt och oroligare och svårare att få att spåra på ett bra sätt när det blir uppkört och hårdare. Blev ändå positivt överraskad av hur den klarade sig på brantare, fastare partier så länge det är relativt slätt. Jag har inte haft några problem med att den överstyr i lössnö, men så väger jag inte så mycket (~73 kg) och är ganska lätt på fötterna när jag åker. Har heller inte haft några tendenser till tip dive trots att bindningarna sitter på team-linjen (2,5 cm bakom center). Jag kan tänka mig att den är riktigt bedrövlig på isigt, ojämnt underlag (inget jag har testat än).

Absolut ingen charger-skida och åkglädjen avtar snabbt när det blir puckligt och/eller hårt, men när den funkar blir åkningen väldigt lättsam och riktigt rolig.

Och tack MnO & Co för ett genomarbetat test!

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 8 år sedan

Dr_Snow :

Det behövdes en stadig kopp kaffe som sällskap för att ta mig igenom det här matiga testet!
Som vanligt, briljant utfört - skidåkarens guide i prylgalaxen.

En fråga; om ni ser tillbaka på föregående års test, hur många av de skidorna har ni haft möjlighet att prova i dess rätta element? Precis som ni själva säger finns det ju ett väldigt stort "men" skrivet över hela testet då få åkare köper t ex ett par Hendryx för att åka i Sälen..

Nåväl, nu vet jag lite mer om årets utbud. Tack!

Det är väldigt få av tidigare testade skidor som jag personligen har testat i "riktig" åkning. Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har väl skrivit den här typen av test i fem år kanske? Under den tiden har jag ju hunnit med att testa en hel del skidor, men det är ändå bara ett fragment av det antal som har testat under skidtestarhelgerna. Om jag ska försöka snabbt rada upp de skidor jag har testat i stor åkning i alperna under senaste fem åren, så ser listan ut så här för min del, ytterst översiktligt:

Salomon AK Rocket Lab, Czar, Xwing Lab
Völkl Explosiv, Mantra, Gotama, Katana, Kuro, Sanouk i div årsmodeller och längder
Nordica Supercharger Blower
K2 Seth Pistol, Obsethed, AK Maden, Pontoon, Apache Chief, Sidestash, Kung Fujas
Fischer Big Stix 106, Watea 101, Duke 206
Scott Stunt
Fatypus I-Rock
BD Megawatt
Bluehouse Maestro
Icelantic Shaman
+ nåt ströåk här och där på andra grejor när någon vill testa de skidor man själv åker på.

Det blir alltså inte speciellt många skidor som testas på större berg och i bra snö. Men samtidigt är det ovanligt att jag blir överraskad av en skida när jag tar ut den på ett större berg. Det finns några undantag, som tex Sanouk, men annars så brukar skidorna bete sig precis som jag förväntar mig efter ett test i Tandådalen eller Åre. Undantaget är planande puderåkning, där man har svårt att bilda sig en uppfattning på ett skidtest.

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 8 år sedan

Grymt, tackar! Tänk om man hade åkdagar nog att fylla upp med 10 par skidor om året.. roll

Your localhost. Citera
pixi
28 inlägg
pixi 28 inlägg 8 år sedan

Ska ni inte utöka testpatrullen med nåt kvinnligt element till nästa år? Det skulle vara topnotch big_smile

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 8 år sedan

pixi :

Ska ni inte utöka testpatrullen med nåt kvinnligt element till nästa år? Det skulle vara topnotch big_smile

Ingen dum idé. Jag har dock ingen kvinnlig bekant som har tillräckligt välutvecklad prylådra för att platsa i teamet dessvärre. Är du frivillig?

fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 8 år sedan

Jag håller med Pixi, det är dags att ni breddar testpatrullen. 3 killar i princip exakt samma storlek, varav 2 har otroligt lika egenskaper... Jag saknar dels in tjej samt en storväxt person. Det spelar liksom ingen roll om man åker megahårt om man ändå väger 75-85kg. Det är lightweigts alltså, ni behöver en tungviktare.

Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 8 år sedan

Vad ska man väga då? Jag är både tjockare och längre än de flesta här på Freeride.

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 8 år sedan

Rose_N :

Vad ska man väga då? Jag är både tjockare och längre än de flesta här på Freeride.

minst ett tiondels ton.

Lansen
1 inlägg
Lansen 1 inlägg 8 år sedan

fiskebulle :

Rose_N :

minst ett tiondels ton.

Ett minimum!

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Blidee (7 år sedan)

Vikt på Kästle MX 98? Har sökt och sökt och sökt men hittar ingen info om vad dem väger, har hört att de ska väga runt 1600g/st men har inte sett det med egna ögon. Funderar på att byta ut mina Stokes mot ett par sånna...

...Självklart hittade jag vikter 2 sek efter att jag skrev det här, lite besviken.

www.protectourwinters.org Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

och vikten var?

Åk mer jobba mindre! Citera
Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 7 år sedan

2000g/skida i 174cm längden, för tungt med andra ord. Funderar lite på BD Drift men tänker att den kanske är för mjuk.

www.protectourwinters.org Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Blidee :

2000g/skida i 174cm längden, för tungt med andra ord. Funderar lite på BD Drift men tänker att den kanske är för mjuk.

BD Drift verkar vara en fin skida om man gillar papp.....

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

Blidee :

BD Drift verkar vara en fin skida om man gillar papp.....

om man gillar pap då? smile

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

Blidee :

var går viktgränsen? och är rocker ett måste?

Åk mer jobba mindre! Citera
powderalert
17 inlägg
powderalert 17 inlägg 7 år sedan

Lika bra att bumpa den här tråden så att vi får ett datum spikat när nästa test är klappad och klar! wink

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook