Tips ang. Österrike/Italien

gunnar89
7 inlägg
gunnar89 7 inlägg 8 år sedan

Hej!
Vi är tre barnfamiljer som tänkte dra till Aplerna snarast. Har någon tips på några mindre alt. okända orter där det finns ok skidåkning och hotell med frukost och middag. Finns det flyg i närheten är det ett plus.
//

Svar

melkersson
12 inlägg
melkersson 12 inlägg 8 år sedan

Hejsan, testa gärna Champoluc i Italien, mysig ort och bra skidåkning i samma skidsystem som tex Alagna. Ryan Air flyger dessutom direkt till Bergamo...
//

melkersson Citera
29er
15 inlägg
29er 15 inlägg 8 år sedan

Hej,
Limone är en ytterst gemytlig liten by med väldigt bra skidåkning! Har varit där 7 gånger och det är alltid lika bra, massor av sol och dessuton lättillgänglig offpist. Att ta sig dit är ganska enkelt, flyg till nice och sedan tåg, antingen direkt eller med ett byte. Gångavstånd från stationen till i princip samtliga hotell. Maten håller världsklass! Åk dit!
/ Fredrik

gunnar89
7 inlägg
gunnar89 7 inlägg 8 år sedan

Limone låter underbart, vet du om någon resebrå arangerar resor dit el. får man ta sig dit på egen hand?

29er
15 inlägg
29er 15 inlägg 8 år sedan

Det finns enbart en dansk arrangör såvitt jag vet, denne heter sne och snö. Länk nedan,
http://www.snesno.dk/Rejsem%E5l/limone.htm

En alternativ för att förenkla resan finns,flyg på egen hand till nice och fixa transfer till Limone därifrån med Sne och Snö. Maila och fråga när deras plan anländer och kolla om ni kan åka med till Limone. Dock kan det bli svårt att få plats misstänker jag, 3 barnfamiljer blir ju minst 9 pers och så fasligt stora bussar kör de tyvärr inte med.

Alt 2.
Flyg till nice. Buss till tågstationen. Tåg till Ventimiglia och därifrån till Limone. Detta går på cirka 4+10+10 euro per person om jag inte minns fel. Absolut inte mer i alla fall. Billigare för barn dessutom. När planerar ni att åka ungefär?

Igel
160 inlägg
Igel 160 inlägg 8 år sedan

Hej.
Livigno i Italien. Skatteparadiset. Gå och shoppa med familjen på kvällen. Superbra skidskola som huserar på ett stort område. Det trista e transfer med buss på ca 3 timmar om jag minns rätt. www://lionalpin.se har bla resor dit.
Lagom soft åkning och relax passar nog familjerna. Då kan alla åka ihopa.
Vad det gäller shoppingen så: En liter Baccaridi kostar ca 5 Euro och ett par Ray Ban 70 Euro.
Ät pizzan på Homelywood och finmaten på Bella Vista. En av pubbarna har rutschkana ner till baren big_smile
Har vatt där ett par ggr och kommer att åka dit igen. Otroligt najs by.

Live 2 tell Citera
Repus
5 inlägg
Repus 5 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Repus (8 år sedan)

Champoluc i Italien säger även jag. Har varit där ett par gånger och det finns skidåkning för alla sinnen om man inkluderar Gressoney och Alanga-systemen vilka är lätta att nå på skidor. Flyg till antingen Geneve, ta tunneln oc vidare mot Aostadalen som Champoluc ligger i, alternativt flyg till Turin och ta bussen till Verres. Ta sedan direktbussen upp till Champoluc. Ett bra hotell i byn, L'alglon på huvudgatan, är helt OK.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook