Ont i ryggen

KevinSalonius
176 inlägg
KevinSalonius 176 inlägg 8 år sedan

Tjena freeride!

Undrar bara ifall nån här vet vad som kan ha hänt med min rygg (Jag ska till läkaren i början av nästa vecka, men frågar här bara före..).

Jag har alltså haft nu i ca 2 månader ont i nedre ryggen, det började i slutet av november helt plötsligt en dag när jag skidade, jag hade inte falligt eller slagit mej eller något, det bara började värka lite när jag åkte, men då tänkte jag bara att det är nån liten försträckning att det skulle gå över. Men det gjorde det inte, för efter ett par dagar så var det tillbaka igen och det var värre denna gång, så jag tog och vilade några dagar igen tills det var borta. Och så har det varit nu i nästan 2 månader, att jag har vilat några dagar, sen skidat och det har börjat värka, och sen igen vilat och sen skidat och börjat värka.

Men jag hade inte tidigare sett någo blåmärken eller något på ryggen (allt har tidigare sett normalt ut), men igår efter att jag hade varit och skidat i ca 30min (jag hade haft paus i 1 vecka och ryggen kändes ganska bra då), så jag hade ett blåmärke över hela nedre delen av ryggraden. Här är en bild som jag nu fösöker visa med alltså var jag hade blåmärket (kanske inte så bra bild men bästa jag hittade):

http://patientsites.com/media/img/832/lumbar_anatomy02.jpg

Blåmärket är alltså längst med ryggraden där var den nedärsta blåa sträcket går på bilden.

Men det är bara konstigt tycker jag för jag har inte tidigare haft ont direkt i ryggraden, utan jag har haft på den högra muskeln som här direkt brevid nedre delen av ryggraden, men endå fick jag nu ett blåmärket på ryggraden..

Men ja, ska till läkaren i början av nästa vecka, men vore trevligt ifall någon endå kan hjälpa och berätta vad det är jag har (ifall någon haft något liknande t.ex.).

Tack!

Svar

EriX
80 inlägg
EriX 80 inlägg 8 år sedan

diskbråck kanske, (de mindre bråcken brukar läka sig själva) har samma problem men med rätt träning och övningar så lär man sig hantera saken.

KevinSalonius
176 inlägg

Erix :

diskbråck kanske, (de mindre bråcken brukar läka sig själva) har samma problem men med rätt träning och övningar så lär man sig hantera saken.

Tack för svaret! Men är det alltså något tillfälligt bara, eller är det något som man kan ha resten av livet?

Micke-A
18 inlägg
Micke-A 18 inlägg 8 år sedan

Tja, helt omöjligt att gissa vad som har hänt, så det är bra att du ska till läkaren.

När jag var 12 så fick jag prognosen Kotförskjutning av en läkare, och det var rätt deppigt för enligt han var iprincip mitt liv som aktiv över. Som tur är finns det kiropraktorer och sjukgymnaster som är duktiga på ryggen och behandlingar som gör att man i de flesta fallen kan leva ett aktivt liv.

Så mitt tips är att du går till läkaren och låter dom fastställa vad som är problemet, sen ser du till att hitta en sjukgymnast eller kiropraktor som har referenser när det gäller ditt eventuella problem och låter den personen ge dig träningstipps, visar hur man kan självhjälpa sig osv.

Min skada uppkom under en slalomträning efter en allvarlig klotning och det var någon på skidförbundet som tipsade om den kiropraktorn som jag gick till. På den tiden var kiropraktorer ansedda som häxdoktorer, men idag är det t.o.m. så att läkare kan remitera till dom.

Hoppas att det inte är något allvarligt med dig, men du ska se att det löser sig, jag kunde iaf fortsätta tävla i många år efter min ryggskada.

//micke

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 8 år sedan

jag hade också så! Om jag vore du så skulle jag gå till en naprapat. Han/hon kommer rätta till ryggen på dig genom att "knäcka" till den. Och det funkar faktiskt ska jag säga! Jag har gjort det 1 gång innan och jag hade iofs fortfarande ont typ 2 dagar efter men efter det så hade jag inte ont längre och kunde göra hur platta- landingar som helst haha..!
Så jag rekommenderar starkt att du går till en naprapat, det dom gör är typ som en "snabbmassage", eftersom man känner sig mycket smidigare efter, och det tar oftast bara 30 min.

lycka till!

Gustaf

Never promise something you can not promise. Citera
ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 8 år sedan

Jag har haft mkt ont i i längst nere på ryggen som du beskriver det, pga dålig stretching säte, dåligt tränade ben och för hård åkning. Alla säger olika till mig, det som hjälper är att röra på mig och inte sitta still, stretcha. Utföra sporter mer korrekt! Går du till naprapater kan det vara bra att veta att de flesta vet inte vad du har för problem oftast. Så tro inte på det första dom säger om det är vanliga övergripande svar.. good luck!

KevinSalonius
176 inlägg

Tack för alla svar! Jag har en tid nu till en rekomenderad kiropraktiker på måndagen! smile

Mullret
10 inlägg
Mullret 10 inlägg 8 år sedan

Fick diskbråck förra året i Val Thorens. Kunde knappt gå på planet hem. Iaf så gick jag till kiropraktikern ca 10 ggr @ 500:- . Blev lite bättre. Min kompis som är ortoped sa jag hade kastat pengarna i sjön. Fick magnetröntgen. Ok, så jag gick till en sjukgymnast som gav mig lite övningar för rygg / bål samt förmaning om 30 minuters promenad varje dag. Efter 6 månader var det borta. Har lite känningar just nu men hoppas det håller tills vecka 6 då VT ånyo äntras...

Enda receptet är alltså specialövningar, tramadol och promenader.

Mullret Citera
KevinSalonius
176 inlägg

Så jag var hos en väl rekomenderad Kiropraktiker/läkare igår, och enligt honom så har jag bara sjukt överansträngda muskler just runt omkring ryggraden (vi kunde inte ta röntken bilder eftersom jag inte har riktigt pengar till det..), men han tog endå och granskade min rygg väldigt noggrant och han kunde inte hitta något fel i ryggraden, förutom just det att jag har väldigt överansträngda och sjuka muskler runtomkring.

Så han tog nu och maserade och gjorde lite akupunktur och sådant som dom nu gör (kiropraktikers), och efter det så kändes ryggen lite mera mjuk/rörbar, men nu idag sä är det väldigt sjukt efter att ha vilat sen dess.

Men han sade till mej att jag skulle göra lite olika övningar och sådant som stretchar/maserar på de sjuka stället i ryggen nu i 1 vecka tills jag far tillbaka till samma läkare nästa vecka, så ska vi sen se om det har blivit alls bättre.

AdamClaeson
317 inlägg
AdamClaeson 317 inlägg 8 år sedan

Märkligt att du inte blev röntgad! Skall ju inte du betala för?!? Röntgat mig x antal gånger och aldrig betalt för det... ?!? Kanske har du gått till en privat läkare? Gå till en vårdcentral och få en remiss för röntgen. Typ 150 spänn...

Jaja, jag pajjade en ryggkota för drygt 14 år sedan i en rejäl vurpa. Led rätt länge (några år) utav att ryggen "låste" sig, typ diskbråck, ischias och liknande, Var hos diverse knotknäckare och testa allt från nålar till el. Men det ända som hjälpte riktigt bra var träning! Började styrketräna i samband med det och idag är min rygg så gott som ny. smile

Gjorde mycket bål (mage) och ryggövningar för att stärka muskulaturen i ryggen. Egentligen säger det ju sig själv att man behöver starka rygg och bålmuskler (givetvis benmuskler med) för att inte påfresta kropp och kotor allt för mycket när man hoppar och har sig.

Summan av kardemumman - börja med regelbunden styrketräning! (kanske bör du även fortsätta att gå till kiropraktorn?!?)

Ps. Går rykte om att även chixen gillar det... wink Om inte annat är det bra för tvätten. wink Ds.

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 8 år sedan

Eller gå till en vettig sjukgymnast...

Problemet (många gånger) med att gå till en kiropraktor är att de inte ser dig som en patient, utan snarare som en kund. De vill således att du kommer tillbaka med jämna mellanrum, för det är så de tjänar pengar. Måhända kan du få en quickfix (han/hon knäcker till din rygg) och du upplever som att ngt släppte i ryggen och att det antagligen känns bra för stunden. Problemet är bara att du extremt sällan får reda på varför du fått problemet och därför inte heller vad du ska göra åt det...att du inte fick röntga förefaller inte vara speciellt konstigt, för vad ska en slätröntgen visa?? Som det låter på din beskrivning så är det förmodligen inte ngn skelettskada och det är ffa den typen av skador som syns på slätröntgen.

Nästa steg hade varit att eventuellt skicka dig på magnetkameraundersökning, men det lär inte hända på en gång eftersom detta är tämligen kostsamt. Istället kommer du få genomgå en del provbehandlingar för att se om ngn av dessa gör att du mår bättre.

Hur gammal är du? Hur mkt vettig träning utför du? Har du bara ont efter aktivitet eller gör det ont annars också?
Variation över dygnet, alltså gör det mindre/mer ont olika tider på dygnet? När du får ont, kan du då göra ngt för att bli av med smärtan? Blir det värre av att sitta/bättre av att stå??

//

Salomon/Atomic Citera
AdamClaeson
317 inlägg

Tja, en röntgen kan ju vara bra för att se ifall det inte är skelettskada. Så att man kan göra rätt behandling. Oftast röntgar man just för att säkerställa. Sjukgymnast är kanoners! Regelbunden styrketräning även det skitbra! Gå till ensjukgymnast och få bra övningar, kör sedan själv med inslag av sjukgymnast emellanåt om det behövs. Billigast så... Beror ju iof på om du behöver betala för sjukgymnast eller ej...

Håller med Snej om kiropraktorerna... (tyvärr) Drar dock inte alla över en kant...

KevinSalonius
176 inlägg

Jag hade tänkt med dedär att gå till en sjukgymnast, ska fråga ifall föräldrarna är med på det.

snej :

Eller gå till en vettig sjukgymnast...

Problemet (många gånger) med att gå till en kiropraktor är att de inte ser dig som en patient, utan snarare som en kund. De vill således att du kommer tillbaka med jämna mellanrum, för det är så de tjänar pengar. Måhända kan du få en quickfix (han/hon knäcker till din rygg) och du upplever som att ngt släppte i ryggen och att det antagligen känns bra för stunden. Problemet är bara att du extremt sällan får reda på varför du fått problemet och därför inte heller vad du ska göra åt det...att du inte fick röntga förefaller inte vara speciellt konstigt, för vad ska en slätröntgen visa?? Som det låter på din beskrivning så är det förmodligen inte ngn skelettskada och det är ffa den typen av skador som syns på slätröntgen.

Nästa steg hade varit att eventuellt skicka dig på magnetkameraundersökning, men det lär inte hända på en gång eftersom detta är tämligen kostsamt. Istället kommer du få genomgå en del provbehandlingar för att se om ngn av dessa gör att du mår bättre.

Hur gammal är du? Hur mkt vettig träning utför du? Har du bara ont efter aktivitet eller gör det ont annars också?
Variation över dygnet, alltså gör det mindre/mer ont olika tider på dygnet? När du får ont, kan du då göra ngt för att bli av med smärtan? Blir det värre av att sitta/bättre av att stå??

//

Jag hade alltså just tänkt dedär med magnetröntken, men det är för dyrt hmm

Men jag har just fyllt 18 år, och det sade kiropraktikern också att det är väldigt osannolikt att jag skulle ha diskbråck eller annan skada i ryggen eftersom jag ennu är såpas ung, men att det kan ju hända att jag skulle ha diskbråck, men han tycker endå att jag har bara sjuka muskler.

Jag har inte egentligen tränat så hemst mycket, men jag brukade jogga typ 5km varannan dag på sommaren, och förutom det så skateade jag och hoppade trampolin också, men att jag har inte varit på gymmet precis..

Det gör för det mesta ont då jag suttit stilla länge och sen börjar röra på mej, och ifall jag rör på mej för mycket eller gör någoit ansträngande för ryggen så värker det också. Men det känns nog endå lättare för ryggen då jag står, att jag har försökt nu endå röra på mej så mycket som möjligt och inte sitta så mycket.

Tack för alla svar!

KevinSalonius
176 inlägg

ja och det skulle jag nämna ennu att, jag har inte aldrig tidigare haft någo problem med musklerna egentligen, hade lite sjuka knän för 2 år sen, men förutom det så har jag inte haft någo som helst problem med mina muskler eller kondition eller styrka.

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 8 år sedan

Japp, magnetkamera kostar som sagt, men det kanske du kan få remiss för så småningom och då kostar det juh inte...

Iaf, det låter inte som det ska vara ngn form av skelettskada eftersom du inte kan minnas att du blivit utsatt för ngt trauma (smäll eller fall osv) och att du beskriver det som att det kommit smygandes...

Min första tanke (då utan att ha fått göra ngn form av undersökning såklart) är att du helt enkelt är för svag i bålmuskulaturen. Inga konstigheter med det, för det är otroligt många som är. Sbagheten har gjort sig påmind när du varit aktiv samt suttit mkt (sitta är juh inte speciellt bra för kroppen). Lösningen på detta är stabiliseringsträning. Övningar som kan tyckas vara ganska löjliga, men är fantastiskt bra för kroppen, förutsatt att de görs på rätt sätt.

Men som sagt, gå till en sjukgymnast i närheten av där du bor och förklara problematiken. De kommer säkert att kunna hjälpa dig med rätt träningsövningar...

//

Salomon/Atomic Citera
KevinSalonius
176 inlägg

snej :

Japp, magnetkamera kostar som sagt, men det kanske du kan få remiss för så småningom och då kostar det juh inte...

Iaf, det låter inte som det ska vara ngn form av skelettskada eftersom du inte kan minnas att du blivit utsatt för ngt trauma (smäll eller fall osv) och att du beskriver det som att det kommit smygandes...

Min första tanke (då utan att ha fått göra ngn form av undersökning såklart) är att du helt enkelt är för svag i bålmuskulaturen. Inga konstigheter med det, för det är otroligt många som är. Sbagheten har gjort sig påmind när du varit aktiv samt suttit mkt (sitta är juh inte speciellt bra för kroppen). Lösningen på detta är stabiliseringsträning. Övningar som kan tyckas vara ganska löjliga, men är fantastiskt bra för kroppen, förutsatt att de görs på rätt sätt.

Men som sagt, gå till en sjukgymnast i närheten av där du bor och förklara problematiken. De kommer säkert att kunna hjälpa dig med rätt träningsövningar...

//

Alright, tack för hjälpen! Ska kolla in det där med en sjukgymnast, min mor sade också för en stund sedan att hon vet någon här i närheten som hon kan fråga (sjukgymnast/tränare alltså)! smile

FelixLoman
62 inlägg
FelixLoman 62 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad fLoman (8 år sedan)

Sjukgymnastik är asa asa bra. Haft lite problem med min rygg i lite mindre än ett år, och gjorde inget åt det förns för några månader sen. Min rygg och mitt bäcken har varit lite snett. Gick till en naprapat, och sedan sjukgymnast. Har knappt ont längre. Började oroa mig lite för diskbråck, men då hade jag tydligen haft ont ända ut i fötterna. Naprapat är svindyrt, medan sjukgymnaster är gratis, för mig som är under 18. Vet inte riktigt hur det ligger till om man är äldre.

ukulele det är fan heavy jävla fucking metal Citera
AdamClaeson
317 inlägg

Vet inte hur mycket trampolin du hoppar, men det är sjukt dåligt för ryggen! Syrrans man hoppade och åkte på ett jävla diskbråk. Västkan eller vad det nu är som sitter mellan lederna försvann så det torrkördes kan man säga. Han fick inte sitta ner på typ ett halvår. Bara stå och ligga. Ingen aning, men det skulle jun kunna vara problematiken bakom...

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 8 år sedan

Det här låter ju väldigt märkligt, vi bor i Sverige och här betalar man inte för röntgen mer än egenavgift som väl är på 150-200kr kanske? Som dessutom går på högkostnadsskyddet om det skulle bli fler undersökningar. Förutsatt att du är svensk medborgare och får en remiss från en läkare. Har du varit till en läkare eller bara en kiropraktor?
Sen är det väl rätt osannolikt att du egentligen skulle behöva en magnetundersökning, oavsett om du har ett diskbråck eller inte så är behandlingen densamma. TRÄNING! Så gå till en sjukgymnast/naprapat/kiropraktor/häxdoktor bara han kan sina saker och kan ge dig dig ett bra träningsprogram. Om detta inte funkar eller dina symtom förvärras så bör man förstås gå vidare med fler undersökningar.

KevinSalonius
176 inlägg

DrJ :

Det här låter ju väldigt märkligt, vi bor i Sverige och här betalar man inte för röntgen mer än egenavgift som väl är på 150-200kr kanske? Som dessutom går på högkostnadsskyddet om det skulle bli fler undersökningar. Förutsatt att du är svensk medborgare och får en remiss från en läkare. Har du varit till en läkare eller bara en kiropraktor?
Sen är det väl rätt osannolikt att du egentligen skulle behöva en magnetundersökning, oavsett om du har ett diskbråck eller inte så är behandlingen densamma. TRÄNING! Så gå till en sjukgymnast/naprapat/kiropraktor/häxdoktor bara han kan sina saker och kan ge dig dig ett bra träningsprogram. Om detta inte funkar eller dina symtom förvärras så bör man förstås gå vidare med fler undersökningar.

Jag bor i Finland, men det skulle gå på försäkring eller vad det är ifall det skulle ha liksom hänt någon olycka, men eftersom det bara har börjat småningom (utan att jag har skadat mej vid ett visst tillfälle) så därför skulle jag måsta själv betala röntkningen.. hmm

Men jag ska nu gå till Kiropraktikern ennu några gånger och se ifall det alls blir bättre, och ska också försöka få fram ett tränings program av en sjukgymnast. Ifall det nu sen inte alls blivit bättre på några veckor så måst jag försöka komma på någon annan lösning och försöka få ryggen röntkad.

JonasMadson
54 inlägg
JonasMadson 54 inlägg 8 år sedan

Tja! har exakt samma problem! Jag har varit hos sjukgymnast och han säger att jag ska träna upp min bål-stabilitet. Så nu tränar jag ländryggen på gym, tränar också olika övningar med en sådan gymnastik boll. Tyckte det lät löjligt i början men de verkar funka!

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad SverigeTomten (8 år sedan)

Jag tror att det är en partiell ruptur i någon eller några av musklerna som fäster och har ursprung i TH.kotorna.
Det kan också vara kronisk kompartment. Att träna när man har kompartment rekommenderas inte, då det gör mer ont. Belasta lite i taget och sök en vettig läkare och eventuellt trappa upp belastningsövningarna. Röntgen kommer inte visa så speciellt mycket då jag tror du har mjukdelsskada. Om det är kronisk kompartment, oroa dig inte, det går oftast över efter 1-3 månader.

Hey man! peace man! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook