Isgreppet Bataleon?

hhmmmm
125 inlägg
hhmmmm 125 inlägg 8 år sedan

Jag har kört på Bataleon Goliath i några år och det som förbluffar mig mest är det helt sanslösa greppet man får på is. Första gångerna man testar så vurpar man nästan eftersom man är beredd på att parera för att kasa lite på is som man alltid gjort. Men med Goliathen ökar nästan greppet på isfläckar. Lite läskigt men praktiskt när man lärt sig hantera det.
Min fråga är om någon har koll på vad det är som skapar det sjuka greppet jämfört med en "vanlig" bräda?? Det är inget som jag sett att Bataleon marknadsför som säljargument. Det kanske bara är nån tursam bieffekt av triple-basen? Bättre vinkel på nåt sätt??

Verkar inte bli mycket sämre med tiden heller jämfört med Burton brädor jag har haft tidigare som behövde slipas då och då för att inte bli helkassa på is. Och det gör nästan det hela ännu mer mystiskt.

neige Citera

Svar

Axwelll
79 inlägg
Axwelll 79 inlägg 8 år sedan

vart vill du komma?

Min pappa är starkare än din! Citera
hhmmmm
125 inlägg

Axwelll :

vart vill du komma?

till månen??

neige Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 8 år sedan

bataleon är bra skit? kan hålla med

snowblades Citera
Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Thomsson (8 år sedan)

Axwelll :

vart vill du komma?

That's what she said!

Står ju klart och tydligt vart han vill komma.

Ack ack ack....

Foreignboardsco? Citera
R-R
1176 inlägg
R-R 1176 inlägg 8 år sedan

Axwelll :

vart vill du komma?

I ANSIKTET

MOHAHAHAHAHAHA

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 8 år sedan

seriöst. är svaret relevant eller vill du bara berätta för världen att du tycker det där märket är bäst.

listerine. Citera
hhmmmm
125 inlägg

haha jävligt vettiga svar än så länge. Har medelåldern sjunkigt drastiskt här eller???

Så, för dom som inte orkar läsa för långa stycken text så kommer frågan igen:

Har någon koll på vilken teknik Bataleon använder för att skapa bra isgrepp?

neige Citera
Ringostar
97 inlägg
Ringostar 97 inlägg 8 år sedan

Min gissning skulle vara att det beror på att kanterna på bataleon naturligt ligger högre upp än basen så när brädan vinklas så går kanterna ner med en annan kraft i backen än vanliga brädor, men som sagt bara en gissning.

En ganska intressant fråga, finns ju betydligt mindre intressanta frågor på freeride som inte blir sågade, typ vilken färg på hjälmen passar till min nya salomon jacka!

Ringostar Citera
Ingoo
225 inlägg
Ingoo 225 inlägg 8 år sedan

TBT!

Bättre isgrepp eller kantgrepp har ju varit en av deras första argument för TBT. På deras hemsida finna en massa videos som förklarar hur det fungerar och även här på freeride finns det en del trådar som tar upp ämnet och förklarar varför. Formen av TBT gör att trycket på stålkanten flyttas längre in mot fötterna och mellan bindningarna... vanliga platta brädor har ju störst tryck mot snön längs ut vid "kontant"-punkterna, men TBT gör att all kraft koncentreras mot mitten av av brädan och inte bara vid nos och tail. Du har all kantgrepp precis under fötterna med andra ord. Du har ju tydligen en Bataleon så om du helt enkelt lägger den på golvet och trycker ned mitten mot golvet som om du stod på brädan, så touchar inte stålkanten runt nos och tail golvet eller hur? Om du nu lyfter den någon centimeter på en sidan (medans du fortfarande trycker ned brädan mellan bindningarna med handen som om du skulle stå på den) så märker du att stålkanterna runt nos och tail närmar sig golvet men att stålkanten mellan och under bindningarna redan ligger mot golvet. All vikt du lägger på den kanten i svängen är då som störst där stålkanten har som mest kontakt med snön/isen. Lutar du den lite till så märker du att hela stålkanten ligger mot golvet och då kan kraften fördelas över hela stålkanten och på så sätt skapa ett kantgrepp som kan utnyttja hela brädans stålkant och det gör att TBT verkar förbättra kantgreppet. Men även det blir sämre med dåliga kanter, så slippa kanterna på en bataleon är minst lika viktig om man vill maximera kantgreppet. Iaf var det hela idén bakom TBT från första början, det här att det ger fördelar i parken kom dom ju bara på av en slump. TBT var ju tänkt från början till alpina slalombrädor, för att förbättra deras svängegenskaper och kantgreppet.
Hoppas det hjälpte dig wink

kolla den här också: http://bataleon.com/en/tbt#

hhmmmm
125 inlägg

Intressant läsning tack för det svaret! det låter ju logiskt också.
Jag hittar dock inte riktigt att dom beskriver det du säger där på hemsidan?? Alltså att det skulle vara bättre grepp än utan TBT. Det dom fokuserar på är ju att man slipper "hugg" och sedan något om edge-to-edge responsiveness men det är väl något annat? Men jag köper jag ditt resonemang fullt ut eftersom det inte är TBT närmst fötterna så jämfört med en vanlig bräda så fokuserar man kantkraften (vid liten vinkel) mer där det inte är någon flex. Förutsatt då att flex motverkar kantgrepp? Eller varför är det bättre att använda kanten närmst fötterna? Eller är det att kanterna är helt vinkelräta mot mage/rygg annars jämfört med dom något rundade kanterna längre ut?
För även med en bräda utan TBT så får man väl kontakt med hela kanten när man vinklar brädan ordentligt??

Används det något liknande i alpinskidor eller finns det några stora nackdelar med det också? Tror inte det är patenten som står i vägen för hade det varit enorma fördelar hade nog någon stor tillverkare köpt in sig på patenten. Det är ju inte ens en konkurrerande bransch för Bataleon.

neige Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 8 år sedan

hhmmmm :

Intressant läsning tack för det svaret! det låter ju logiskt också.
Jag hittar dock inte riktigt att dom beskriver det du säger där på hemsidan?? Alltså att det skulle vara bättre grepp än utan TBT. Det dom fokuserar på är ju att man slipper "hugg" och sedan något om edge-to-edge responsiveness men det är väl något annat? Men jag köper jag ditt resonemang fullt ut eftersom det inte är TBT närmst fötterna så jämfört med en vanlig bräda så fokuserar man kantkraften (vid liten vinkel) mer där det inte är någon flex. Förutsatt då att flex motverkar kantgrepp? Eller varför är det bättre att använda kanten närmst fötterna? Eller är det att kanterna är helt vinkelräta mot mage/rygg annars jämfört med dom något rundade kanterna längre ut?
För även med en bräda utan TBT så får man väl kontakt med hela kanten när man vinklar brädan ordentligt??

Används det något liknande i alpinskidor eller finns det några stora nackdelar med det också? Tror inte det är patenten som står i vägen för hade det varit enorma fördelar hade nog någon stor tillverkare köpt in sig på patenten. Det är ju inte ens en konkurrerande bransch för Bataleon.

skulle inte förvåna mig om vi får se detta på några skidor om ett par år..

snowblades Citera
Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 8 år sedan

Åre året runt mannen har ju förstört Bataleon som märke för mig.
Men vad jag förstår har kantgrepp mycket att göra med hur bra vibrations dämpande en skida/bräda är.

Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 8 år sedan

Du får ju ett "rockerskär" men har ett spann att jobba med som motstånd så du kan ju pressa ner den i backen hårdare.

Ingooo sa det alldeles utmärkt, det var svaret på din fråga.

Andreas80: jag hoppas att du övedrev lite, Batazion kan inte uttnyttja sin bräda, så hans extas beror mycket på att han körde på en sämre bräda förut och att han nu inte hugger i kanterna lika lätt..Jag är lika såld på Bataleon som han, har åkt på dom sedan 05. här i Åre så kör de flesta Instruktörerna på Bataleon just för att de funkar så bra överallt och att man kan visa olika tekniker väldigt lätt på dom.

Ingoo
225 inlägg
Ingoo 225 inlägg 8 år sedan

Du har rätt dom förklarar det inte lika bra i dessa videos längre men nämner det iaf... hela grejen är ju att du får greppet precis där man vill ha det "under" fötterna alltså och på sätt sätt får du mera kraft mot snön. Svårt att förklara men om man var med på fysiklektionerna är det enkelt. En skida är ju en helt annan sak för där har man redan tyngdpunkten i mitten av "åkytan" om vi kallar skidan så, på en snowboard så har vi två tyngdpunkter men ingen är i mitten, det skapar problemet. TBT flyttar kantgreppet mera mot mitten där man vill ha det, precis som skidor alltså. På en vanlig bräda så har man alltid mest kraft längst ut i kontaktytorna vid nos och tail ( därav huggrisken), och då förlorar man lite av den kraftdistributionen som man har mest av precis under fötterna. Detta är ju hela grejen bakom Reverse camber hypen också, den första Lib-Tech Skate Banana är ett exempel på detta... kantgreppet flyttas mera in mot mitten av bindningar där man vill ha det och ta bort trycket från nos och tail, sen har Lib-Tech även Magnetraction som ytterligare förbättrar kantgreppet även med slöa kanter pga stålkantens "våg-liknande" form (kraften koncentreras då i dessa vågor och på så sätt får man mera "kraft" på en mindre yta och bättre kantgrepp). Det är inte ju inte enkelt att förklara på ett lätt sätt men allt handlar egentligen om att maximera kraftdistributionen från kroppen mot snön, och problemet med snowboarden är att man inte har en tyngdpunkt utan två till skillnad från skidor.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook