Vad används stavarna till vid jibbing?

Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 8 år sedan

Ja nu är jag ju kanske bara en dum snowboardåkare men det jag vet om skidåkning är ju att stavföring är viktigt när man svänger. När jag hoppar/railar/åker pipe på bräda har jag aldrig känt något behov av stavar.

Så vad har man dom till?

Splitboarding is the answer Citera

Svar

emildysholm
914 inlägg
emildysholm 914 inlägg 8 år sedan

känner mej rätt så ostabil utan stavar, men det är ju jag liksom ...

lugnt elle ? Citera
Boardberg
42 inlägg
Boardberg 42 inlägg 8 år sedan

när jag åkte skidor blev det bara en vana att använda stavar, tyckte bara att de var skönare.
kändes också som om man fick mindre kontroll och balans när man inte använde dem av någon anledning. fast nu åker jag bräda och har konrtoll endå. antar att de bara är en vana ?

user62594
368 inlägg
user62594 368 inlägg 8 år sedan

Förutom att det är jobbigt att inte kunna staka sig fram.
Själv har jag total ingen kontroll när jag hoppar utan stavar, men det kanske bara är jag.

R-R
1176 inlägg
R-R 1176 inlägg 8 år sedan

balans, obviously. varför har en lindansare en lång stav som han håller i? Balans.

LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE
285 inlägg
LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE 285 inlägg 8 år sedan

Stavsättning Quasimodo-style!
Nej, men för balansen är nog mest troligt. Och även för att trumma på rails!

eller?! Citera
Zakke
98 inlägg
Zakke 98 inlägg 8 år sedan

jag har för att jag ska kunna låtsasskjuta mot kameran...
känner mig som ett barn igen.. då man lekte med pinnar och använde dom som svärd!

OKrantzen
59 inlägg
OKrantzen 59 inlägg 8 år sedan

känner mig naken utan mina stavar tongue

Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 8 år sedan

Men om det är för balans, varför har de flesta så korta stavar då?

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 8 år sedan

Kula82 :

ja du, vad kan det bero på....

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
kallebogren
53 inlägg
kallebogren 53 inlägg 8 år sedan

har noooooll kontroll utan stavar!

Axell
53 inlägg
Axell 53 inlägg 8 år sedan

Att vifta med i luften? hmm

Hejej Citera
Axell
53 inlägg
Axell 53 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Axel135 (8 år sedan)

Kan vara lite lättare att balansera med stavar eller att man litar mer på sig själv när man har stavar som hjälp ?
? smile

Hejej Citera
Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 8 år sedan

jag undrar verkligen eftersom om det är för balans så borde det ju vara bättre med längre.

Som R-R sa: Varför har en lindansare en LÅNG stav som han håller i?

Nu har jag inte stått på skidor sen 94 så jag har aldrig hoppat som dagens skidåkare men jag har dock studerat och jobbat med balans och biomekanik i dryga 10 år och ganska självklart får man bättre balans om man har en längre stav.

Axell
53 inlägg
Axell 53 inlägg 8 år sedan

Kula82 :

jag undrar verkligen eftersom om det är för balans så borde det ju vara bättre med längre.

Nu har jag inte stått på skidor sen 94 så jag har aldrig hoppat som dagens skidåkare men jag har dock studerat och jobbat med balans och biomekanik i dryga 10 år och ganska självklart får man bättre balans om man har en längre stav.

Kolla mitt svar ovanför :>

Hejej Citera
user62594
368 inlägg
user62594 368 inlägg 8 år sedan

Kula82 :

Tror det är en liten placebo grej också, själv tycker jag inte det spelar någon roll om jag har långa eller korta, dock måste jag bara hålla i någonting, utan går det bara inte.

Vattendroppe
Online 3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 8 år sedan

Kula82 :

Pysslar du med mekanik vet du även vad som händer om man försöker snurra med en lång stav jämfört med en något kortare stav wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Kula82 (8 år sedan)

Men axel.....det var ju inte alls svar på min fråga...

men en väldigt lättoch smal aluminiumstav borde ju inte påverka så himla mycket. i mitt tycke.

Tror jag nöjer mig med att det är nog en placebogrej.
Tackar.

Axell
53 inlägg
Axell 53 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Axel135 (8 år sedan)

Kula82 :

Men axel.....det var ju inte alls svar på min fråga...

Menar du den med lindansaren ?

Isåfall på sätt och vis så jo, klart att man måste ha mer balans om man har en lång stav/pinne.

Men om man t.ex cyklar utan att hålla i styret sakta så är det ganska skit svårt, håller man dock med en han på ramen eller i styrstammen så går det lättare.

Det är väl olika från person till person, är man van vid att ha stavar och litar på dom som säkerhet/hjälp när man är på väg att falla så känns det kanske lite bättre att ha stavar när man jibbar också även om de är korta.

Hejej Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 8 år sedan

När jag stukade tummen förförra säsongen körde jag utan stavar och det man tyckte man saknade va enbart något att luta sig mot och då är mina stavar precis lagom långa för jibbing 100cm (jag är 178), lika så när man står i liftkön kunna ta sig framåt och även kunna stå still i nedförsbackar

Att det ger mer balans vid hoppning är nog mer en placebo för att hoppa utan vänjer man sig vid efter bara några dagar smile

Utan stavar blir det enligt mig lättare med grabs samt lättare att raila

OWester
785 inlägg
OWester 785 inlägg 8 år sedan

man har stavar för man lärde sig använda stavar när man var liten. vi skulle lika gärna ha kunna lärt oss åka utan, precis som alla brädåkare.

And justice for all... Citera
FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 8 år sedan

Går ju typ inte att köra park utan stavar. (jag alltså) Klart att vissa kan, men jag tycker det är sjukt äckligt...

Kula82 :

Kanske för att de är mindre ivägen då. För mig är det ingen skillnad på balansen med olika långa stavar. Bara sjukt mycket skönare med korta.

Aa fast nä... Citera
dduuddee
76 inlägg
dduuddee 76 inlägg 8 år sedan

när ja körde skidor då körde ja med långa stavar, gött som fan! blev inte lika jobbit när man skulle staka sig å så,

lp91
201 inlägg
lp91 201 inlägg 8 år sedan

KIKO_94 :

Går ju typ inte att köra park utan stavar. (jag alltså) Klart att vissa kan, men jag tycker det är sjukt äckligt...

Kula82 :

Kanske för att de är mindre ivägen då. För mig är det ingen skillnad på balansen med olika långa stavar. Bara sjukt mycket skönare med korta.

Ordet!
Korta stavar = bättre balans än utan, och smidigare i park (inte så mycket ivägen, men de finns ändå där!)

Fear is the only enemy. Face the enemy! Citera
trattjaevel
18 inlägg
trattjaevel 18 inlägg 8 år sedan

Ser iaf förjävligt ut med skidåkare utan stavar.

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 8 år sedan

trattjaevel :

Ser iaf förjävligt ut med skidåkare utan stavar.

Det kan se ju rätt lustigt ut med "halvlängdstavarna" som jibbarna åker med också!
Inget man stakar sig fram till liftkön med utan att vika sig dubbel i a f.

/A

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
R-R
1176 inlägg
R-R 1176 inlägg 8 år sedan

Korta stavar är inte så svåra att förstå skulle jag säga. De är, som allt annat, en kompromiss. I det här fallet mellan balans som lindansaren och smidighet som jibberN^^ ( <-- det värsta ord jag skrivit i mitt liv!)

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 8 år sedan

R-R :

Korta stavar är inte så svåra att förstå skulle jag säga. De är, som allt annat, en kompromiss. I det här fallet mellan balans som lindansaren och smidighet som jibberN^^ ( <-- det värsta ord jag skrivit i mitt liv!)

Tror dock inte att det bara handlar om balans och smidighet. Utseende lär väll slinka med på ett hörn också.

En snöflinga gör ingen vinter... Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook