HD filmning=lagg. Hjälp!

Jp-Mansson
168 inlägg
Jp-Mansson 168 inlägg 8 år sedan

Tja!smile

Filmar med min Canon eos 500d i HD. Men sen när jag lägger över klippen till redigeringsprogramet som jag har, Vegas Movie Studio HD, och ska börja redigera så laggar alla klippen bara upp i den lilla rutan men ser klippen i (samma som Sony Vegas). Är omöjligt att redigera då ju. Någon som vet vad deta kan bero på? Eller något annat bra redigeringsprogram man kan testa med?

Svar

viktorwallberg
205 inlägg
viktorwallberg 205 inlägg 8 år sedan

Det funkar att redigera ändå, när du har rendat och är klar med filmen så är det laggfritt att titta på.

eeeeeeeeh vafan ska de stå här? Citera
calle88
66 inlägg
calle88 66 inlägg 8 år sedan

viktorwallberg :

Det funkar att redigera ändå, när du har rendat och är klar med filmen så är det laggfritt att titta på.

Jo men han har ju problem med redigeringen... om det laggar är det svårt att ha hög precision i redigeringen.

Ledsen Jpx17 jag kan inte hjälpa dig, använder själv imovie.

viktorwallberg
205 inlägg
viktorwallberg 205 inlägg 8 år sedan

calle88 :

viktorwallberg :

Jo men han har ju problem med redigeringen... om det laggar är det svårt att ha hög precision i redigeringen.

Ledsen Jpx17 jag kan inte hjälpa dig, använder själv imovie.

Jo jag vet, händer samma sak för mig. men fungerar ju rätt okej ändå.

eeeeeeeeh vafan ska de stå här? Citera
ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 8 år sedan

Är samma sak för mig! dock , så kan jag inte rendera ut i högsta kvalla heller med den här skitdatron.
Vad är det jag ska skaffa nytt för att jag ska kunna rendera ut i högsta?

Har just nu:

2x2.8 ghz proccesor
4 gig ram
ati radeon hd 4350

Ramet borde väll duga?
Är det proccesor eller grafikkortet? smile

u r the doc, doc Citera
F-T
174 inlägg
F-T 174 inlägg 8 år sedan

börja använda Adobe då kan man Pre-renda och tjecka slutresultatet fast i mindre Mått.

eRocklow
289 inlägg
eRocklow 289 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad eRocklow (8 år sedan)

Hade samma problem i början också.
Klipppen laggade i vegas så ja började med att lägga in alla klipp och rendera dom var för sig till .wmw (med högsta upplösning och inställningar på allt) , du får då ner filstorleken vääääldigt mycke och klippen laggar inte längre.

Angående att rendera så stäng allting du har uppe förutom Vegas. Varje program tar lite ram-minne och till slut finns det inget kvar att spara filmen på. Jag kunde i början inte rendera alls i högsta upplösning (då på Vegas movie studio 10) men nu fungerar det galant (Vegas 9.0e)

Har i min dator:
Intel Pentium dual core 2,3 ghz och 3 gb ram , grafikkort har ja ingen aning om.. Men ja kan köra fullt HD på properties och 8 mbps Full HD i rendering smile

sebhahn
124 inlägg
sebhahn 124 inlägg 8 år sedan

Koda om filen med Mpeg streamclip

KnekeN
13 inlägg
KnekeN 13 inlägg 8 år sedan

Av: ElisWaltersson | Idag 19:27 Citera
Är samma sak för mig! dock , så kan jag inte rendera ut i högsta kvalla heller med den här skitdatron.
Vad är det jag ska skaffa nytt för att jag ska kunna rendera ut i högsta?

Har just nu:

2x2.8 ghz proccesor
4 gig ram
ati radeon hd 4350

Ramet borde väll duga?
Är det proccesor eller grafikkortet? smile

jag har typ samma som dig och jag lyckas ibland att rendera ut i högsta smile
grafikkortet tror jag tongue

Schanche
10 inlägg
Schanche 10 inlägg 8 år sedan

Problemet är att materialet från Canons systemkameror (7D, 5D, 550D osv.) är i ett format som är optimerat för kameran - inte för redigering. Vad ni måste göra är att conforma klippen med ett annat codec.

Ett sätt är att använda Cineform Neoscene - men detta kostar efter en kort trialperiod. Läs mer här: http://schanche.se/?p=168

Ett annat sätt som är gratis om du har Adobe CS 5, är att använda Lagarith Lossless Codec. Då laddar man ner codecet från denna site: http://lags.leetcode.net/codec.html och använder sen Adobe Media Encoder för att rendera ut originalklippen i det nya codecet.

Med ett av de ovan nämnda alternativen kommer det garanterat flyta på mycket bättre i redigeringen.

/Petter

Jp-Mansson
168 inlägg

Tack för alla svaren:)

ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 8 år sedan

Schanche :

Problemet är att materialet från Canons systemkameror (7D, 5D, 550D osv.) är i ett format som är optimerat för kameran - inte för redigering. Vad ni måste göra är att conforma klippen med ett annat codec.

Ett sätt är att använda Cineform Neoscene - men detta kostar efter en kort trialperiod. Läs mer här: http://schanche.se/?p=168

Ett annat sätt som är gratis om du har Adobe CS 5, är att använda Lagarith Lossless Codec. Då laddar man ner codecet från denna site: http://lags.leetcode.net/codec.html och använder sen Adobe Media Encoder för att rendera ut originalklippen i det nya codecet.

Med ett av de ovan nämnda alternativen kommer det garanterat flyta på mycket bättre i redigeringen.

/Petter

Aa, använder 550d. Stän´ger av varenda litet program när jag renderar. Till och med explorern , wlan, virusskydd. Men endå så stänger vegas ner och säger att your system is low on memory.
Men borde inte 4 gig ram räcka?

Tror du att det kommer funka och rendera om jag conformerar klippen?

har som sagt 4gíg ram . 2x 2.8 ghz och radeon hd 4350 .

u r the doc, doc Citera
Lillebroor
1 inlägg
Lillebroor 1 inlägg 8 år sedan

4gig ram duger gott och väl. Det är väl bara grafikkortet som börjar bli gråhårigt

Schanche
10 inlägg
Schanche 10 inlägg 8 år sedan

ElisWaltersson :

Aa, använder 550d. Stän´ger av varenda litet program när jag renderar. Till och med explorern , wlan, virusskydd. Men endå så stänger vegas ner och säger att your system is low on memory.
Men borde inte 4 gig ram räcka?

Tror du att det kommer funka och rendera om jag conformerar klippen?

har som sagt 4gíg ram . 2x 2.8 ghz och radeon hd 4350 .

Jag är inte helt hemma på datorkomponenter - men jag vet att redigering går sjukt mycket mer smooth på alla datorer efter att man conformat. Har själv en riktigt risig dator som pallar bra mycket mer då.

/Petter

FilleJ
930 inlägg
FilleJ 930 inlägg 8 år sedan

Fråga 1:
Laggar det även när du spelar upp klippen i t.ex. Windows Media Player eller vlc och liknande.

Fråga 2:
Vad har du för minneskort? Vilken skriv och läs hastighet har det?
För sega kort gör att klippen laggar för att korten inte hinner ta in all info som kameran filmar. Vilker gör att den tappar frames. Du behöver ett kort som skriver i minst 15mb/s men rekommenderar 20mb/s.

Fråga 3:
Pallar din dator redigering i hd?

PZ!

Mustaschlife Citera
FilleJ
930 inlägg

Lillebroor :

4gig ram duger gott och väl. Det är väl bara grafikkortet som börjar bli gråhårigt

Grafikkort spelar ingen större roll då dom vanliga konsument korten endast renderar vector grafik och pixelgrafiken som används i film renderas av processorn.

Mustaschlife Citera
Jp-Mansson
168 inlägg

FilleJ :

Fråga 1:
Laggar det även när du spelar upp klippen i t.ex. Windows Media Player eller vlc och liknande.

Fråga 2:
För sega kort gör att klippen laggar för att korten inte hinner ta in all info som kameran filmar. Vilker gör att den tappar frames. Du behöver ett kort som skriver i minst 15mb/s men rekommenderar 20mb/s.

Fråga 3:

PZ!

1. Laggar både i Windows Media Player och Quick Time Player.

2. Har ett SDHC 8gb minneskort. Skriv och läs hastigheten har jag dåligt koll på vad minneskortet har. Men när man spelar upp klippen på kameran fungerar dom alldeles fel frit. Rekomendation på något bra minneskort kanske?

3. Visst datan har några år på nacken, har haft den i 4-5 år tror jag. Men alla andra klippen jag har på datan (från Sony videofilmkamera) fungerar.

FilleJ
930 inlägg

Jpx17 :

FilleJ :

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

PZ!

2. Har ett SDHC 8gb minneskort. Skriv och läs hastigheten har jag dåligt koll på vad minneskortet har. Men när man spelar upp klippen på kameran fungerar dom alldeles fel frit. Rekomendation på något bra minneskort kanske?

3. Visst datan har några år på nacken, har haft den i 4-5 år tror jag. Men alla andra klippen jag har på datan (från Sony videofilmkamera) fungerar.

Allright!
Har du testat att spela upp klippen på en kraftigare dator?
Så att man kan "säkerställa om det är datorn eller själva klippet det är som laggar."

hmm det är ju svårt att säga eftersom att det är läs/skriv hastigheten på ditt sdhc kort som jag behöver veta.
Dom jag kan rekommendera är sandisk extreme korten.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604759
där har du ett kort som funkar utmärkt att filma hd med.

Hoppas det hjälper något smile
PZ!

Mustaschlife Citera
Jp-Mansson
168 inlägg

FilleJ :

Jpx17 :

FilleJ :

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

PZ!

Allright!
Så att man kan "säkerställa om det är datorn eller själva klippet det är som laggar."

hmm det är ju svårt att säga eftersom att det är läs/skriv hastigheten på ditt sdhc kort som jag behöver veta.

PZ!

Yes, testade på vår stationära data för någon dag sen och dom laggade även där.

Hittade det nu. Kortet har 20mb/s.

Tack för hjälpen:)

FilleJ
930 inlägg

Jpx17 :

FilleJ :

Jpx17 :

Allright!

PZ!

'

Låter skumt det där! Jag redigerar klipp från min 550d utan problem i premiere pro med ett extreme kort utan problem.
Har även använt vegas.
Vad har du för grejer i datorn? Anntar att du filmar i full hd och det är ju ganska krävande när det gäller processorn.

Mustaschlife Citera
Jp-Mansson
168 inlägg

FilleJ :

Jpx17 :

FilleJ :

Allright!

PZ!

'

Låter skumt det där! Jag redigerar klipp från min 550d utan problem i premiere pro med ett extreme kort utan problem.
Har även använt vegas.
Vad har du för grejer i datorn? Anntar att du filmar i full hd och det är ju ganska krävande när det gäller processorn.

Ja jag filma ju i full HD men ändra till HD nu bara och ska testa det nu nästa gång och se om det blir bättre.

superunknown
2360 inlägg
superunknown 2360 inlägg 8 år sedan

FilleJ: Eos-serien filmar i h.264 som tyvärr är ett format gjort för export och inte ett format som är till för att redigeras. Så klart spelar datorns prestanda in till viss del men just nu handlar det om att redigeringsprogrammen inte klarar av formatet h.264. Premier pro klarar dock av formatet väldigt bra jämfört med de andra. Inprincip alla som jobbar med h.264 konverterar om de till t.ex. apple prores (för de som använder mac).

Eos-serien spelar in i 5.5mb/sek så det behövs minst vara ett klass 6 kort. Att ha ett som spelar in i 15-30mb/sek ska inte göra någon skillnad. Skulle minneskortet vara för långsamt så avbryts klippet när kortet inte hänger med. Så att man skulle tappa frames pga det låter konstigt tycker jag.

FilleJ
930 inlägg

superunknown :

FilleJ: Eos-serien filmar i h.264 som tyvärr är ett format gjort för export och inte ett format som är till för att redigeras. Så klart spelar datorns prestanda in till viss del men just nu handlar det om att redigeringsprogrammen inte klarar av formatet h.264. Premier pro klarar dock av formatet väldigt bra jämfört med de andra. Inprincip alla som jobbar med h.264 konverterar om de till t.ex. apple prores (för de som använder mac).

Eos-serien spelar in i 5.5mb/sek så det behövs minst vara ett klass 6 kort. Att ha ett som spelar in i 15-30mb/sek ska inte göra någon skillnad. Skulle minneskortet vara för långsamt så avbryts klippet när kortet inte hänger med. Så att man skulle tappa frames pga det låter konstigt tycker jag.

Ja det må låta konstigt men jag har sett det hända pga för segt kort och det nämndes även otaliga gånger under våran kurs på universitetet. Jag säger inte att det alltid är så men jag har varit med om det. Det stämmer säkert det du säger ändå. Jag vet mycket väl att Eos serien spelar in i h.264. Har dock aldrig varit med om att man kodar om det på en PC. Vi använder också apple pro res när vi redigerar efter att ha filmat med skolans kameror som använder en annan typ av kodning till avchd. Har dock aldrig sett någon anledning till att konvertera dom filerna som ligger på min 550d då dom inte är alls lika tunga.

Testade nu att redigera i vegas på min dator och har inga problem alls. Dock av vad jag vet så vet jag att en dator som är ca 4-5 år gammal kommer ha problem att redigera 1080p för att det är jävligt tungt.
Sen har ju som du sa Vegas en vad jag tycker skit kass jävla motor bakom sig som jag har haft stora problem med.

Men om inget funkar så är det ju bara att konvertera i windows movie maker eller något. Blir nog en liten kvalitetsförsämring men kanske flyter bättre.

Men vi har ju redan kommit fram till att det inte var minneskortet eftersom att du iaf hade 20mb/s skrivhastighet!

PZ

Mustaschlife Citera
ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 7 år sedan

Vilket format ska man rendera klippen till för bäst resultat? smile

u r the doc, doc Citera
ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 7 år sedan

conforma**

u r the doc, doc Citera