Sella Ronda

dduuddee
76 inlägg
dduuddee 76 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad dduuddee (8 år sedan)

Tjenare!
jag och en kompis har snackat lite att åka med en bussresa ner till Sella Ronda och jag undrar hur det är där nere? bra park? bra uteställen? mycket andra svenskar?

Skriv vad ni vet och vad ni tycker om Sella Ronda ni som vart där! smile

Svar

guneri7
6 inlägg
guneri7 6 inlägg 8 år sedan

Sella Ronda är inget ställe utan en tur runt ett berg i Val Gardena området. Tar 5-6 timmar att genomföra. Gör att åka i båda riktningarna. Det går att ta sig med skidor mellan de flesta orter i området. Totalt sett ett otroligt stort skidområde varav en del av orterna har parker, men såg inte så många. Världens största sammanhängande område tror jag att det är. Skidåkningen ganska enkel, mest blått och rött men naturligtvis finns det i ett så stort område en del jäkligt schyssta löper och om snön tillåter även en del off-pist. Utelivet blir däremot i den ort ni väljer att bo. Vet inte vilken ort som har det bästa, de flesta kändes som familjeställen. Vi valde Canazei och det rekommenderar jag väl inte om ni vill ha lite röj.

delta
1172 inlägg
OggaN_S
101 inlägg
OggaN_S 101 inlägg 8 år sedan

guneri7 :

Sella Ronda är inget ställe utan en tur runt ett berg i Val Gardena området. Tar 5-6 timmar att genomföra. Gör att åka i båda riktningarna. Det går att ta sig med skidor mellan de flesta orter i området. Totalt sett ett otroligt stort skidområde varav en del av orterna har parker, men såg inte så många. Världens största sammanhängande område tror jag att det är. Skidåkningen ganska enkel, mest blått och rött men naturligtvis finns det i ett så stort område en del jäkligt schyssta löper och om snön tillåter även en del off-pist. Utelivet blir däremot i den ort ni väljer att bo. Vet inte vilken ort som har det bästa, de flesta kändes som familjeställen. Vi valde Canazei och det rekommenderar jag väl inte om ni vill ha lite röj.

5-6 timmar?... Antingen är du väldigt långsam i din åkning, eller så hade du kidzen med dig!
Har du ens åkt Sella Ronda?

Kan även säga som guneri7, att Canazei har inte så värst bra uteliv...

Dock så är dom hårda på offpiståkningen (Ja dom har poliser på skoter, och skidåkarpoliser) med anledning av att hela dolomiterna är naturskyddsområde, men dom har vissa "zoner" där det tillåts att åka, annars har jag för mig att de blir 70€ i böter!

im only in it for the pow baby! Citera
A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 8 år sedan

Som guneri7 sa så är det inte ett ställe utan en tur runt bergsmassivet Sella Groupe. Under Sella Ronda turen så kan man besöka många byar bla Canazei, Arabba, Corvara, Selva Wolkenstein, Campitello med flera... Jag var i Canazei under en vecka, det är en trevlig och mysig liten by med många svenskar, danskar och ryssar. Backarna som ligger på sella ronda turen blir rejält uppåkta men det är riktigt ballt att se alla olika byar o sånt som ligger på turen ;-)

Carl81
2 inlägg
Carl81 2 inlägg 8 år sedan

Hej,

Varit i canazei en gång här i år. Mycket danskar. men riktigt trevlig skidåkning. Stort o härligt bergsmassiv med massa åkning. Kan vara lite "köigt" upp i systemet men väl uppe så är det såpass stort att det känns helt ok trots under sportlovs veckorna. Ok uteliv. Inget bad Gastein precis men fukar för att vara en skidort. man skall ju komma ut i backen tidigt.

Men bra område smile!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook