Länkade produkter
Salomon Kaos
9 recensioner, betyg 4,3

Problem med Salomon spk kaos

emiljohansson91
8 inlägg
emiljohansson91 8 inlägg 8 år sedan

Hej!

Häromdagen var jag ute i skidbacken och gick runt i pjäxorna och fastnade och snubblade över tråden som drar åt innerpjäxan. Det ryckte bara lite i pjäxan så jag tänkte inte mer på det förrän jag tittade ner och till min förskräckelse fick se att den fastnitade plastbiten man drar åt spännet mot hade gått i två bitar.

Har någon av er råkat ut för något liknande? Går det att åtgärda? Det är betydligt svårare att få pjäxan att sitta bra nu... sad
Pjäxorna är formgjutna och är av modellen Salomon SPK Kaos köpta i november 09.

Till höger syns den innerpjäxan som har gått sönder:
https://www.freeride.se/img/photo/normal/bc20c8e44d43cfa56d1f84a15175376e.jpg

Här syns de 2 halvorna:
https://www.freeride.se/img/photo/normal/1937366d2017c89ea81c625c3589224e.jpg

Tack på förhand!

Svar

Svarre
129 inlägg
Svarre 129 inlägg 8 år sedan

jag säger bara jävla pisskvalité...
Sådana komponenter ska vara av metall eller så ska det vara en annan lösning.

Försök fixa något liknande att byta ut Plasten med... kan bli svårt...
men antar att det inte finns någon garanti kvar med tanke på åldern?

Bandgren
58 inlägg
Bandgren 58 inlägg 8 år sedan

hände med mina SPK pro förra månaden, jag hade inte kvittot kvar men gick med dem till en återförsäljare nere i st anton och fråga om dem kunde ringa salomon och kolla om man kunde köpa ngr reservdelar lr liknande,

1 vecka senare fick jag årets SPK pro. salomon brukar vilja vara väldigt smidiga med saker som går sönder och byter ut direkt smile

mvh

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 8 år sedan

1. Innerskorna är inte formgjutna, de är formade efter din fot. Liten skillnad, men stor skillnad.
2. Klantigt att gå omkring med snöret hängande när det finns en liten ficka att stoppa undan handtaget i...

Lösningar:
Beställ ett par nya innerskor
Fundera på om du inte kan få fast en liten halvcirkelformad metallbit på ngt sätt. (Sprätta upp sömmarna för plastbiten och göra hål?)
Trä på en liten ring, vira ståltråd eller liknande UNDER quicklace-låset så att du har något att hålla i/hålla emot med när du drar ihop skon. Eg. borde du få samma funktion genom att dra i handtaget och sedan föra ned låset mot mitten...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Svarre
129 inlägg
Svarre 129 inlägg 8 år sedan

Precis som Carled säger... Antingen köpa ett par (möjligtvis få ett par av salomon?)
Eller vara kreativ som bara den!

emiljohansson91
8 inlägg

Svarre :

jag säger bara jävla pisskvalité...
Sådana komponenter ska vara av metall eller så ska det vara en annan lösning.

Försök fixa något liknande att byta ut Plasten med... kan bli svårt...
men antar att det inte finns någon garanti kvar med tanke på åldern?

Håller med... riktigt besviken.

Köpte dem hos skistore i gbg och hittar inga garantipapper någonstans.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 8 år sedan

Äh, det här är nog inget garantiärende, det är ju du som varit oaktsam. Den grejer pajjar inte vid normal användning, dvs. inom garantins gränser.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
emiljohansson91
8 inlägg
emiljohansson91 8 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Eemil91 (8 år sedan)

Carled :

1. Innerskorna är inte formgjutna, de är formade efter din fot. Liten skillnad, men stor skillnad.
2. Klantigt att gå omkring med snöret hängande när det finns en liten ficka att stoppa undan handtaget i...

Lösningar:
Beställ ett par nya innerskor
Fundera på om du inte kan få fast en liten halvcirkelformad metallbit på ngt sätt. (Sprätta upp sömmarna för plastbiten och göra hål?)
Trä på en liten ring, vira ståltråd eller liknande UNDER quicklace-låset så att du har något att hålla i/hålla emot med när du drar ihop skon. Eg. borde du få samma funktion genom att dra i handtaget och sedan föra ned låset mot mitten...

1. Pjäxan är formad efter min fot men sulan som hör till är formgjuten.
2. Jag stoppar alltid ner den i fickan men ibland trillar den ur utan att jag märker det.

Det sista du nämnde med att bara föra ned låset mot mitten fungerar inte så bra. Dels blir det mycket svårare att dra åt pjäxan och dels så hamnar låset i kläm när man spänner spänner resten av spännena.

emiljohansson91
8 inlägg

Bandgren :

hände med mina SPK pro förra månaden, jag hade inte kvittot kvar men gick med dem till en återförsäljare nere i st anton och fråga om dem kunde ringa salomon och kolla om man kunde köpa ngr reservdelar lr liknande,

1 vecka senare fick jag årets SPK pro. salomon brukar vilja vara väldigt smidiga med saker som går sönder och byter ut direkt smile

mvh

Tänkte gå ner till sportbutiken någon dag och se vad de säger.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook