Länkade produkter
Moment Bibby Pro Model
2 recensioner, betyg 4
Nocopy TRUE ORANGE
2 recensioner, betyg 2,5
Salomon CZAR
8 recensioner, betyg 4,4

Lugnare skidor

Pillard
Online 3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 8 år sedan

Efter att ha googlat skidor ännu en dag (känns som att ett antal månader av mitt liv gått åt till att undersöka olika skidor wink) tänkte jag be om lite hjälp. Jag vet att det finns miljoner trådar om detta ämne men jag hoppas att jag ska kunna specifisera mina önskemål tillräckligt mycket för att ändå inte bli utskälld.

Jag har tidigare åkt på Gotama 190 cm årsmodell 09 (gillade den inte alls, den kändes alldeles för sladdrig och orolig när underlaget blev uppkört)

Katana är nog min favoritskida hittills (körde första årgångens 183 cm) men jag sålde den inför denna säsongen för att gå på S7 i 188 cm.

Min historia är att jag haft problem med att våga släppa på i skogsåkningen för att skidorna känts långa och klumpiga tidigare. Gotaman var hemsk och Katanan kändes betydligt bättre. Dessutom gillade jag att Katanan plöjde sönder precis allting och var underbart stabil oavsett underlag och fart. Katanan fick jag dock ingen möjlighet att prova i skog men jag tror att den känns betydligt trevligare. Jag blev lockad av nymodigheterna i S7 och tänkte att jag skulle ge det ett försök. S7 är en grym skida och gör egentligen det den ska med bravur. Nu har jag provkört den i de flesta underlag inklusive en rejäl alpdump. Skidan flyter helt underbart och oavsett hur hårt plöstryck jag bjuder den på så vägrar nosen att dyka. Här uppstår dock problemet för min del, tailen på S7 sjunker som en sten och skidan känns i allmänhet alldeles för livlig. Där Katanan kändes trygg och stadig känns S7 alldeles för nervös och jag oroar mig hela tiden för att den ska släppa taget. Visst får jag skylla mig själv en del eftersom jag letade efter en mer lekfull skida men jag misstänker att jag tagit det hela lite för långt nu. Det jag nu tänkte be om hjälp med är förslag på vilken skida jag borde gilla mest? Jag antar att de två senaste årens Katana skulle vara det optimala för min del. Av någon anledning så faller jag också för Mike Douglas presentation av Salomon Rocker2 men den lär ju inte gå att få tag i förrän nästa år. Men vad finns det mer för skidor som passar in?

Snabb beskrivning av mig själv, 1,89 lång, väger 80 pannor, oskolad teknik men jobbar konstant på att utveckla den. Jag har tidigare åkt ganska "lätt" och försiktigt men försöker nu utveckla mig mot högre fart och mer kraft (här känner jag att S7 inte riktigt kommer till rätta). Jag skulle nog föredra en skida med åtminstone front rocker och inte smalare än 110 i midjan. Radien bör rimligtvis ligga nånstans mellan 20 och 30 meter. Skidan ska vara lugn och trygg men utan att bli klumpig och kräva Hermann Mayer-lår för att kunna svängas. En egenskap som är svår att beskriva är den känslan jag hade när jag gick från Gotama, som kändes som att den ville sno runt så fort nosen träffade en ojämnhet, till Katana som kändes som att den inte ens märkte av ojämnheterna utan hyvlade bort dem istället.

Hutlöst strukturerat mail jag vet men jag hoppas iaf att någon har några bra tips. Det får gärna vara skidor som rimligtvis går att få tag på också wink

Svar

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

Nu har jag liten erfarenhet från stabilare köttarlagg från de senaste åren men två skidor som direkt ploppar upp i mitt huvud är Czar och True. Båda två är stabila, lång men låg tiprocker men ändå lekfulla.

Czaren har iofs rätt lång radie men i mjuk pist är den ändå rätt rolig (aldrig åkt i hård pist med den) och med den längre radien är den lite lugnare i vissa förhållanden/situationer. Kan kanske vara lite smal?

True är sjukt rolig i pist så länge det inte är tävlingsföre, bara att lägga ner dem och hålla i sig. Aldrig känt att de vart nervösa oavsett hur fort det än har gått (ok, tinad och återfrusen lavingata full med käglor men det råder väl knappast någon skida bot på). Kvicka i skogen är rackarna också, lätta är dem med.

Det var de två första skidorna som ploppade upp i mitt huvud

skistore.se/mtbstore.se Citera
Pillard
Online 3118 inlägg

Hm, jag trodde jag hade nördat ner mig totalt men "True"? Det känner jag inte igen. Den låter sjukt lovande dock. Hur är Czaren att åka på? Har tittat på den många ggr men alltid blivit lite avskräckt av den enorma radien. Satt precis och tittade på Skilogik Howitzer vilken såg bra ut, nån som provat den?

Tyvärr blir det ju en del åkning även i hård pist, där vet jag att Katanan gick som ett tåg. Lavingata är en jävla upplevelse, råkade styra in i en sån häromveckan i något för hög fart. Det var länge sen jag var så övertygad om att jag skulle krascha wink

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 8 år sedan

Du ska nog läsa på dig lite om Moment Bibby, låter som en skida som skulle kunna passa dig.

Moment Bibby 184:
"Alright so almost immediately I noticed how fun this ski was. Moment was right on with their description, the ski can basically match your mood. If you want to to play, then it's ready to play on a moment's notice. No pun intended. Well maybe a little. And if you want to get down to business and dig in your heels, the Bibby Pro is ready for it. It's super steady at high speeds and can hold an edge well. I did have to put a little more into it than say the Rossignol Super 7, but not enough for me to say that I really had to work at carving. The turning radius was money as well. I'm not sure what the exact numbers are on it, but it was enough to rip into some sharp turns and also to draw them out if I wanted. For having a decent stiffness to them, they also had a good amount of pop to them. Which was another reason I thought they were a playful ski. So on the groomers they rocked, how bout off of them? Well I really didn't have a complaint there either. There was just enough snow on the side of the runs for me to get a decent experience in some soft stuff. The Bibby Pro handled the varying snow conditions no problem. Their agility was awesome in the trees and when I got them into the open they were stable enough for me to point them straight ahead and not worry about the inconsistencies in the snow. Which I was impressed with their ability to mob through bumps being they were a lighter ski."

jolfh
48 inlägg
jolfh 48 inlägg 8 år sedan

Varför inte köra på Katanor om du trivdes med dem tidigare? Jag har kört katanor nu i ett par år, årets modell och äldre, och måste säga att de bara blir bättre och bättre. Lagom mjuka och lagom hårda! smile

Jarle
3975 inlägg

La till båda skidorna på kopplade produkter.

Vettetusan vad som är fel på bilden på true dock, så kort radie som de har på bilden har de inte. Minns inte siffrorna i huvudet men har för mig att de ligger någonstans runt 23-24m eller något liknande. Jobbar på en recension på den nu som kommer att åka upp om ett tag. Riktigt bra skida faktiskt, verkar hålla för allt. Använder den varje dag

Czarens radie tyckte jag inte att jag kände av särskilt mkt, det ska dock tilläggas att det var första året den fanns jag hade ett par veckor på den och var då relativt van med skidor med 30+ radie. Den kändes dock definitivt inte som någon 40+

Vad det gäller howitzern så ska du nog prata med antingen drtelemark eller linus

Måste kpa Rax så jag kan åka lavingator smidigt

Pillard
Online 3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Pillard (8 år sedan)

Inte alls förvånad att den dök upp (Bibby). Det känns som en mycket kompetent skida. Jag har länge funderat på ifall man skulle ge Hendryx en chans, förslagsvis Purple Haze, men med tanke på att jag tyckte att S7 kändes för lekful och orolig så känns det som att det kan vara samma problem där? Dock borde PH sitta betydligt bättre i skäret än vad S7 gör.

Pillard
Online 3118 inlägg

Hahahahaha, ja Rax, att jag glömde bort honom. Hans skidor har säkert nån inbyggd funktion för att kunna hantera alla de sakerna jag letar efter wink

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

Jarle :

Vettetusan vad som är fel på bilden på true dock, så kort radie som de har på bilden har de inte. Minns inte siffrorna i huvudet men har för mig att de ligger någonstans runt 23-24m eller något liknande. Jobbar på en recension på den nu som kommer att åka upp om ett tag. Riktigt bra skida faktiskt, verkar hålla för allt. Använder den varje dag

Czarens radie tyckte jag inte att jag kände av särskilt mkt, det ska dock tilläggas att det var första året den fanns jag hade ett par veckor på den och var då relativt van med skidor med 30+ radie. Den kändes dock definitivt inte som någon 40+

Vad det gäller howitzern så ska du nog prata med antingen drtelemark eller linus

Lägg nu till att du är partisk när det gäller True...

Jarle
3975 inlägg

Står i signaturen Hasse, aldrig något jag har försökt dölja smile

Pillard
Online 3118 inlägg

Hasse_Lindborg :

Jarle :

Lägg nu till att du är partisk när det gäller True...

Då gissar jag att Hasse förespråkar Bibby? wink Vad tror du om en Bibby? Funkar den som alternativ till en Katana? Och kanske ännu viktigare, finns det några att få tag på?

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

Det finns inga 190 cm att få tag på tyvärr. Såldes slut snabbare än smör i Småland. Ev. kan Alpint ha ett par.

Jag skulle rekommendera Jagaur Shark i stället eller Bibby 196 som alternativ. Men dessa går ju inte heller att få tag på tyvärr.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook