Tele-utrustning för rookie

Vargaas
12 inlägg
Vargaas 12 inlägg 8 år sedan

Tja tja!

Fått upp ögonen för denna otroliga skidåkning telemark ger mig.
Så efter att hyrt utrustning några gånger vill jag nu ha en egen utrustning.
Åker cirka 5 veckor per år så att hyra varje gång är uteslutet.

När jag hyrt har jag fått ett par Dynastin med rottefella binding och någon random pjäxa.

Behöver tips på vilka skidor man ska välja när man är nybörjare, men ändå vill jag kunna växa i dom ett bra tag.
Borde man satsa på en tyngre skida för mer stabilitet? eller fungerar vilken skida som helst?

Bindning, Vad ska man ha för något? Är någon rottefella att föredra? eller något annat märke?

Pjäxor, jaa, Ett bra märke med någon slags termo eftersom jag har dålig blodcirkulation i fötterna.

Längd: 189cm
Vikt: 80kg
Fot-strl: 44-45

Budget: Helst komma billigt undan då jag är student, begagnat att föredra?

Tack för förhand, och om jag glömt skriva nåt, Hojta till!

Svar

Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 8 år sedan

Hej,, kul att du kommit på vad skidåkning handlar om ; ) vill du bara precisera vilken typ av åkning du är ute efter? toppturer, pist, offpist osv,,,

Vargaas
12 inlägg

Oj hade helt missat åktypen.
Jag kör mest i pisten.
Men det vore rätt kul, när man fått kunskapen, att åka lite offpist (Men det kanske kräven en helt annat typ av skida, med midjemått och sådant)

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad I3ea (8 år sedan)

Pjäxor
Du skrev att du tidigare använt någon random pjäxa. Kommer du ihåg om de var med höga kanter eller låga kanter?
Skillnaden mellan höga respektiva låga pjäxor är stödet för benen samt rörlighetsmöjligheterna. Finns nämligen olika. Pjäxor kan du pröva ut i någon pjäxbutik så att dina fötter passar modeller och sedan kan du leta efter modellen på begnademarknader. Men om du vill veta redan nu kan du beskriva om de du hade var bra eller om du undrar något kring pjäxor. Finns lite olika typer av märken som kan passa beroende på vad du tycker är skönt.

Bindingar
Rottefellabindning kan du ha om du vill åka sån typ av telis, då du beskriver att det är sån du är van med så kan det vara smart att fortsätta med den utrustningen.
Andra bindningar är NTN som fungerar på ett helt annat sätt än rottefella samt kräver något annorlunda telisstil.

Skidor
Även pistskidor har midjemått för telemark. Angående sånt mått så kan det vara bra att veta vilka typer av svängar du känner dig bekvämast med. Åker du stora svängar eller korta snabbare svängar självklart med telistekniken?

Onlytelemark
488 inlägg

Om vi börjar med pjäxorna,, jag har samma bekymmer som du med cirkulationen,,, men Scarpa T-1 är mitt val, dock ej optimal om man går mycket på topptur, då är T-2 att föredra,. men för pisten och även offpist så får du en bra stadig känsla med T-1an, sedan vad gäller bindningen, så tycker jag att Rottafella cobra R-8 är en kanonbindning, stadig bra när man vill "fuska" med carvingsväng, skidorna är igentligen desamma som till alpin åkning, jag åker vanligtvis på Extrem Patriot 191, 136-92-122, det vill säga en bra skärning. inte för smal, det är en kanonskida för alla underlag, kanske lite dyr för en fattig student ; ) men så att du får en uppfattning om måtten, det är en skida jag svåreligen kan tänka mig att du växer ur,, Har provat mycket olika skidor, och det finns mycket som är bra,, jag skulle föreslå att du köper pjäxor nu,, och var bor du? har du möjlighet att vara med på någon skidtestarhelg på försäsongen,, vet dock ej hur tillgängligheten är med telemark, annars kan jag föreslå att du försöker vara med på Stubai telemarkfest som äger rum i November, där finns möjlighet att testa det mesta, även få råd av mycket kunniga och erfarna telisåkare,

Vargaas
12 inlägg
Vargaas 12 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Vargaas (8 år sedan)

I3ea :

Pjäxor
Du skrev att du tidigare använt någon random pjäxa. Kommer du ihåg om de var med höga kanter eller låga kanter?
Skillnaden mellan höga respektiva låga pjäxor är stödet för benen samt rörlighetsmöjligheterna. Finns nämligen olika. Pjäxor kan du pröva ut i någon pjäxbutik så att dina fötter passar modeller och sedan kan du leta efter modellen på begnademarknader. Men om du vill veta redan nu kan du beskriva om de du hade var bra eller om du undrar något kring pjäxor. Finns lite olika typer av märken som kan passa beroende på vad du tycker är skönt.

Bindingar
Rottefellabindning kan du ha om du vill åka sån typ av telis, då du beskriver att det är sån du är van med så kan det vara smart att fortsätta med den utrustningen.
Andra bindningar är NTN som fungerar på ett helt annat sätt än rottefella samt kräver något annorlunda telisstil.

Skidor
Även pistskidor har midjemått för telemark. Angående sånt mått så kan det vara bra att veta vilka typer av svängar du känner dig bekvämast med. Åker du stora svängar eller korta snabbare svängar självklart med telistekniken?

Bra och informativt inlägg!

Pjäxor
pjäxorna jag använde kommer jag inte ihåg något specifikt märke på, men dom var som andra slalompjäxor (höga?)
Denna bild visar ungefärligt höga dom var: http://www.skistart.com/image/cxp_z.jpg

Bindning
Då skall jag nog fortsätta med just den sorten av bindning, oavsett märke.
Jag lär mig fort i backen så NTN bindningar vore inte omöjligt, för och nackdelar?

Skidor
Jag brukar köra kortare och snabbare svängar.

Onlytelemark :

Om vi börjar med pjäxorna,, jag har samma bekymmer som du med cirkulationen,,, men Scarpa T-1 är mitt val, dock ej optimal om man går mycket på topptur, då är T-2 att föredra,. men för pisten och även offpist så får du en bra stadig känsla med T-1an, sedan vad gäller bindningen, så tycker jag att Rottafella cobra R-8 är en kanonbindning, stadig bra när man vill "fuska" med carvingsväng, skidorna är igentligen desamma som till alpin åkning, jag åker vanligtvis på Extrem Patriot 191, 136-92-122, det vill säga en bra skärning. inte för smal, det är en kanonskida för alla underlag, kanske lite dyr för en fattig student ; ) men så att du får en uppfattning om måtten, det är en skida jag svåreligen kan tänka mig att du växer ur,, Har provat mycket olika skidor, och det finns mycket som är bra,, jag skulle föreslå att du köper pjäxor nu,, och var bor du? har du möjlighet att vara med på någon skidtestarhelg på försäsongen,, vet dock ej hur tillgängligheten är med telemark, annars kan jag föreslå att du försöker vara med på Stubai telemarkfest som äger rum i November, där finns möjlighet att testa det mesta, även få råd av mycket kunniga och erfarna telisåkare,

Låter som jag ska satsa på T-1:an, men skall såklart försöka få testa några olika modeller i affärer innan jag bestämmer mig.

Jag bor i Örebro, och jag vet inte riktigt hur bra utbudet är med just skidbytar/testar dagar. Jag vet att det brukar förekomma någon sådan i början av en säsong, men vet inte hur det är nu i slutet.

Onlytelemark
488 inlägg

Blocket kan va värt att titta på,,, http://www.blocket.se/orebro-angransand … &l=0&md=th

Vargaas
12 inlägg

Jo jag vet att jag skall kolla på blocket. Men änsålänge vet jag inte vilka mått jag ska ha på skidan. blir svårt då smile

Onlytelemark
488 inlägg

Jag vet inte hur stor erfarenhet du har av alpint? men försök och inte fokusera så mycket på telemark, när du gör ditt val av telisskida, Tänk alpint,, jag lovar att det funkar bra,,

user93315
626 inlägg

Vargaas :

Jo jag vet att jag skall kolla på blocket. Men än sålänge vet jag inte vilka mått jag ska ha på skidan. blir svårt då smile

Ja det kan vara lite klurigt att komma på själv vad som passar.
Jag ska göra ett försök på ett informativt sätt ge dig några principer du kan utgå ifrån i ditt kommande val. Jag har inte full koll på det hela men kan dra min version som jag uppfattat saken, om någon tycker att jag tänker konstigt eller att så där är det ju inte alls så är det fritt fram att framföra sina åsikter, bara bra faktiskt om det görs.

Skidlängd
Okej Vargaas vad jag fattat så är det främst din vikt alltså den kraft i kombination hur fort du åker som skidan utsätts för som bestämmer passande skidlängd. Vet att vissa nybörjare börjar med liknande längder som dem själva, du var 189cm och skulle i så fall ha kortare skidor än 189cm. Om detta mått gäller för alla typer av skidmodeller så är svaret nej eftersom att även skidmodellens konstruktion skapar olika åkegenskaper och då bestäms skidans längd på ett annat sätt. Hehe allstå blev man inget klokare av denna text när det gäller att få ett exakt mått.

Ett generellt sätt att tänka är att kortare skidor (och detta är skidor som är kortare än dig själv) är lättare att hantera och därmed även att svänga med skär/stålkantisättning, korta skidor funkar bäst i låga farter eftersom att de blir för ostabila i högre farter på grund av dess ökande kraft som då bildas. Man kan tänka att i högre farter bör du ha skidlängder som är anpassade för mycket tyngre personer än dig själv. Så om man redan som nybörjare vet om man vill satsa på att åka i höga farter bör man satsa på en längre skida om målet är att behålla samma skida en längre period. Då kan det vara svårt i början med svängarna men när man tränat upp sig så passar skidan även i högre farter. Uttrycket "att ha några att växa med" passar perfekt här. wink

Skidans olika bredder
Onlytelemark nämnde att han har Extrem Patriot 191cm lång med måtten 136-92-122, då han aldrig skrev sina kroppsmått själv så går det inte att lära sig något av hans sätt att se på saken mer än att han trivs med dessa mått. Hur som helst så visar måtten 136-92-122 skidans olika bredder; där uppe (nos), i mitten och där nere(bak). Beroende av denna kombination bestäms svängradien. Du nämnde innan att du föredrar korta snabba svängar framför breda stora och då kan du även bestämma skidans svängradie efter dessa åkegenskaper som du vill uppnå. Detta kan du få genom att välja passande mått för skidornas bredd. Men först måste du ha koll på skidans styvhet eller flex som det även kallas.

Skidans flex
Sånt här brukar beskrivas i produktbeskrivningar. Och för nybörjarskidor brukar skidorna vara mjuka(inte så styva) med mycket flex och precis som vid nybörjarelängden kan de bli ostabila i för höga farter pga att de då börjar fladdra och de får sämre grepp med underlaget.
Så här beskrivs det hela från freeride redaktionen:
Styvhet i längdled (den styvhet vi känner när vi böjer skidan) och vridstyvhet (skidans motståndskraft mot att vrida sig). Vad gäller styvhet så påverkas lekfullheten direkt av styvheten. En styvare skida svänger mindre än en identisk skida som är mjukare och den styvare skidan är något stabilare i höga hastigheter.

Exakta mått
Förmodligen har du inte ännu kommit på vilka exakta mått du vill ha på skidorna men däremot dess åkegenskaper som du söker efter. Du kan nu gå vidare med att beskriva detta samt nämna att du är nybörjare men vill avancera till medelåkare i pist till Telemarksexperten och där få förslag på lämpliga skidmodeller med skidmått som du kan testa att köpa begangnat. Och om det blir fel så kan du sälja dem och köpa några andra.

Onlytelemark
488 inlägg

Jag glömde skriva mina kroppsmått, jag åker på Extrem Patriot 191cm lång med måtten 136-92-122, och jag är 186cm och 86kg,,, som I3ea skriver så finns det många åsikter om detta med mått på skidor, du kommer förmodligen att få lika många svar som det finns telisåkare ; ) , men min åsikt är "tänk alpint" det går att sätta telisbindning på allt,, det är åkaren som begränsar möjligheten,,

user93315
626 inlägg

Onlytelemark :

Jag glömde skriva mina kroppsmått, jag åker på Extrem Patriot 191cm lång med måtten 136-92-122, och jag är 186cm och 86kg,,, som I3ea skriver så finns det många åsikter om detta med mått på skidor, du kommer förmodligen att få lika många svar som det finns telisåkare ; ) , men min åsikt är "tänk alpint" det går att sätta telisbindning på allt,, det är åkaren som begränsar möjligheten,,

Skidan Extrem Patriot beskrev du som en skida med bra skärning och inte för smal. Såg att du skrivit en recension om dina skidor här men där stämmer inte skidans bredd som du nämnt här i tråden med skidans längd enligt produktbeskrivningens måtttabell. Undrar därför om du har någon special skida.

Då denna skida beskrivs som passande för avancerade åkare där den är mer av den stabilare varianten som passar i högre farter så undrar jag hur länge du haft den typen av skidmodell utifrån din åknivå.

Din skida hade 17m i svängradie. Vilken svängradie bör skidor ha om kortsvängar är i fokus?

Onlytelemark
488 inlägg

Tack för att du rättar mig I3ea, du har koll, jag borde ta det saktare när jag skriver,, rätt mått för 191an är 140/92/126,, enligt produktbeskrivningen är det en skida för duktiga åkare, men den är även förlåtande, så att om en nybörjare på telemark, ( men åker alpint bra ) går ner en längd på skidan så ska den va lättåkt. Men jag förutsätter då att Vargaas har åkt mycket alpint, sedan vad gäller 17m svängradie, så kan jag säga att jag åkt på skidor med 14m svängradie som varit mkt mer trögsvängda. Jag vill inte tro att Vargaas bara kommer att åka kortsvängar,och den går utmärkt att åka kortsvängar med, det gäller att hitta en skida som är så allsidig som möjligt, för att ha riktigt kul, jag har även ett par "manchestertuggare" och ett par rocker för telemark, men Patrioten används till 90% Jag är nu uppe i 102 skiddagar denna säsongen om vi räknar från september -10, även om många dagar bara har handlat om 1-2 tim skidåkning

dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 8 år sedan

15-17 meter radie och inte alltför styva gör att du har kul i carvingsvängar, utan att det blir superfladdrigt i fart. Jag har kört korta specialslolomskidor med 11m radie och plattor också, men då har man liksom målat in sig i kortsvängshörnet. Jag har två par skidor just nu med helt olika radie, 16 och 23 meter. Trots det svänger dom nästan likadant, pga rocker på den med längre radie, så man ska inte stirra sig blind på siffror heller...

dr-telemark Citera
Vargaas
12 inlägg
Vargaas 12 inlägg 7 år sedan

Tjenare!

Jag har varit lite frånvarande från denna tråd då jag haft mycket med skolan på sistone.

Jag känner att jag fått en hel del kött på benen nu och har varit och testat lite olika pjäxor. fastnade för T-2, men väntar med köp tills säsongen börjar närma sig igen.

Angående bindningen kommer jag med säkerhet köpa Rottefella R4

Laggen får nog bli ett par "mellanlånga" med en kortare svängradie (15-18m)

Angående hur avancerad åkare jag är så har jag princip åkt allt sedan jag var 6 år (20 år nu) minst 4 veckor per år.
Så i backen klassar jag mig som en av de mer rutinerade åkaren.

Otroligt stort tack ska ni ha för hjälpen!

Vargaas
12 inlägg
Vargaas 12 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Vargaas (7 år sedan)

Väcker denna tråd igen!

Jag har precis varit och köpt mig ett par lagg med tillhörande bindning på skidbytar-dagarna i Örebro.

Det var en Rottefella R8 Bindning på så det är jag helnöjd med smile
Dock så vet jag ingenting om skidan, det står inga mått eller svängradie på dem och kan inte hitta någon liknande skida på nätet yikes . (Jag söker säkert dåligt)

På skidan står det:
På spetsen: "Monte Cristo Skis"
På "svansen": (vet inte facktermen) "Venus di Monte Cristo"
På "svansen" står det också "Carving 20" (Är det svängradien??"

Dock är dem jävligt korta, 172, Så antagligen kommer jag köpa helt nya lagg till bindningarna.
Jag borde väll ha runt 178-182 iallafall?

Vad fan är det jag köpt?! yikes

wink

mgbgt66
165 inlägg
mgbgt66 165 inlägg 7 år sedan

Hej Vargaas

Jag tror att du har fått tag i en klassiker från 90-talet! Låter som du har köpt Authier som körde lite retro-stil under några år under 90-talet. Är det trädesign på skidorna? Dom fanns både i carvingutförande och i klassisk rak design.

Det var en bra skida på den tiden och absolut ok att lära sig på även om utvecklingen har gått framåt.

hulteribulter Citera
Vargaas
12 inlägg

Haha okej!

Hur menar du med trädesign? dom har färgen orange och när man knackar på dem låter det som träkärna. Dock känns ytterhöljet plastigt.

Och ja det är carving på dem.

Men kommer nog köpa ett par K2 istället. Får se hur ekonomin tillåter det.

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan

Hoppas att du höll dig runt 500 för skidorna och bindningarna då du för din storlek har köpt dig ett par obrukliga skidor och ett par bindningar som antagligen har ett par år på nacken och går att få för strax över 1000lappen på nätet! Begagnat är bra men har man lite koll så gör man lätt bort sig totalt! Om du frågade dig redan där "vafan är det här" så hade det nog varit rätt smart att ställa tillbaka prylarna och gå därifrån!

Vargaas
12 inlägg

somebody :

Hoppas att du höll dig runt 500 för skidorna och bindningarna då du för din storlek har köpt dig ett par obrukliga skidor och ett par bindningar som antagligen har ett par år på nacken och går att få för strax över 1000lappen på nätet! Begagnat är bra men har man lite koll så gör man lätt bort sig totalt! Om du frågade dig redan där "vafan är det här" så hade det nog varit rätt smart att ställa tillbaka prylarna och gå därifrån!

Gav 450 spänn för hela rasket smile

Bindningarna såg faktiskt riktigt fräscha ut. Klistermärken är kvar och inte blivit utnötta.
Frågade mig direkt vad det var för skida och googlade även med telefonen på plats, men hitta inget.
tänkte att det är ändå värt bindningarna smile

Nypriset för ett par R8 bindningar är väll runt 1800 om jag inte minns fel?

Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 7 år sedan

Vargaas :

somebody :

Gav 450 spänn för hela rasket smile

Bindningarna såg faktiskt riktigt fräscha ut. Klistermärken är kvar och inte blivit utnötta.
Frågade mig direkt vad det var för skida och googlade även med telefonen på plats, men hitta inget.
tänkte att det är ändå värt bindningarna smile

Nypriset för ett par R8 bindningar är väll runt 1800 om jag inte minns fel?

Gar att hitta billigare pa SportConrad http://www.sport-conrad.com/telemark/37/ att montera en bindning pa en begagnad skida som det varit en annan bindning monterad pa, tycker inte jag är sa lyckat, kan du göra det själv?? att ga till en specialbutik som tex alpingaraget och be dom montera och du inte köpt prylarna där, da tar de nog rejält betalt, ju bättre prylar man aker pa, ju roligare blir det,,

somebody
958 inlägg

Att handla telisprylar i sverige är stendött och jävligt dyrt tpy en R8 för närmare 2000kr! Schysst pris dock, spara bindningen och släng skidorna!

Lyssna inte heller på Onlytelemark när det gäller att montera skidor! Mina ehp är inne på sin tredje eller fjärde montering och har nog fortfarande en kvar i sig om man verkligen vill! Så länge du håller lite distans till gamla hål så funkar det fett, blir det för tight så öser jag på med epoxi och hoppas på det bästa! Det värsta som kan hända är att du drar bindningen ur skidan och äter snö!

Att sedan monterningskostnaden skulle motivera till att köpa nya prylar.. nä! Det är inte alls svårt att göra själv och speciellt inte med en R8! Bindningen kommer i tre dela bl.a En platta som funkar perfekt att använda som mall! Mät bara lite här och lite där så blir det nog ungefär bra! Missar du på ett par millimeter är det inte värre än att bindningen sitter ett par millimeter snett! En telemarksbindning är så långt ifrån ett precissionsredskap man kan komma, det är lite flex där, lite för stort där, lite slappt där och lite vinligt där! Bommar du liter så känner du ingen skillnad! Annars kan någon butik säkert montera åt dig för några hundringar, lätt värt om du tycker att det verkar vanskligt att göra det själv vilket det inte är om du bara tar lite tid på dig!

Onlytelemark
488 inlägg

somebody :

Att handla telisprylar i sverige är stendött och jävligt dyrt tpy en R8 för närmare 2000kr! Schysst pris dock, spara bindningen och släng skidorna!

Lyssna inte heller på Onlytelemark när det gäller att montera skidor! Mina ehp är inne på sin tredje eller fjärde montering och har nog fortfarande en kvar i sig om man verkligen vill! Så länge du håller lite distans till gamla hål så funkar det fett, blir det för tight så öser jag på med epoxi och hoppas på det bästa! Det värsta som kan hända är att du drar bindningen ur skidan och äter snö!

Att sedan monterningskostnaden skulle motivera till att köpa nya prylar.. nä! Det är inte alls svårt att göra själv och speciellt inte med en R8! Bindningen kommer i tre dela bl.a En platta som funkar perfekt att använda som mall! Mät bara lite här och lite där så blir det nog ungefär bra! Missar du på ett par millimeter är det inte värre än att bindningen sitter ett par millimeter snett! En telemarksbindning är så långt ifrån ett precissionsredskap man kan komma, det är lite flex där, lite för stort där, lite slappt där och lite vinligt där! Bommar du liter så känner du ingen skillnad! Annars kan någon butik säkert montera åt dig för några hundringar, lätt värt om du tycker att det verkar vanskligt att göra det själv vilket det inte är om du bara tar lite tid på dig!

Jadu,, en bindning som sitter ett par mm snett märks garanterat om du akt mer en 1 vecka pa rätt monterade bindningar,, sen skrev jag ju att det var min uppfattning att inte borra för mycket i skidorna, men den delas av manga som jobbar med skidor,,

somebody
958 inlägg

Är du inte medveten om felmonteringen så kommer du inte att känna av den, är du medveten om det så sitter känslan i skallen enbart. Tror även att de som delar din uppfattning om en montering är rätt lätträknade i alla fall när det gäller kunnigt folk!

Freyda
96 inlägg
Freyda 96 inlägg 7 år sedan

I3ea :

Bindingar

Lånar tråden lite

Vad är den stora skillnaden och HUR förändras åkstilen med en NTN bindning? Vad behöver man tänka på?

Onlytelemark
488 inlägg

somebody :

Är du inte medveten om felmonteringen så kommer du inte att känna av den, är du medveten om det så sitter känslan i skallen enbart. Tror även att de som delar din uppfattning om en montering är rätt lätträknade i alla fall när det gäller kunnigt folk!

Och du tillhör de "kunniga" menar du??

somebody
958 inlägg

Onlytelemark :

somebody :

Kunnig och kunnig, jag har väl monterat ett gäng skidor på fri hand och b.la monterat ett par av mina egna rätt snett men det funkade fint.

Onlytelemark
488 inlägg

somebody :

Onlytelemark :

somebody :

Kunnig och kunnig, jag har väl monterat ett gäng skidor på fri hand och b.la monterat ett par av mina egna rätt snett men det funkade fint.

Ditt svar tolkar jag som att du borde lära dig aka telis, jag sâger inte att det âr svârt att montera själv, men om man monterar snett, och inte märker det när man âker, dâ har man mycket att lära, bâde om montering och skidâkning

Vargaas
12 inlägg

Märkt att tråden svävat ut lite.

Jag har iallafall köpt ett par skidor och pjäxor nu. Blev "K2 Shuksan" och ett par T1 Thermo. Dock har dem inte levererats än (köpt på Sport conrad). Valde skidorna då jag läst ett gott omdöme och de har en relativt kort svängradie. Lite längre än vad jag tänkt, men man kan inte få allt i världen.

Nu återstår bara monteringen, jag har monterat bindingar förr utan problem och haft lätt för det. Men nu när jag läst en hel del om monteringen för just telemark får jag andra känslor. Har läst så ögona blöder.

Finns det någon "standard" ?
Jag har läst om "Boot center"-placering och "center ball"-placering, men jag fattar nada om vad som skrivs(rör mest center ball placeringen).

Vilken placering kör ni på? hur påverkar det eran körstil?
Och framför allt, vilken placering av bindingen rekommenderar ni?

EDIT: Har iallafall fått bort bindningen på skidan men alla skruvar är totalt värdelösa. Förra ägaren använde antagligen inte en mejsel/bits med samma fattning och därav är några av skruvarna rundande.
Men Jag fick tillslut bort hela rasket utan några nämnvärda problem.
Iallafall, Så kommer ett nytt litet problem. Skruvar. Var hittar man skruvar som ska fästas i skidan? De ska ju vara rätt grova gängor på dem, och inte lyckats hitta något på Würth eller andra sådana affärer.

lepik
0 inlägg
lepik 0 inlägg 7 år sedan

Jag lånar tråden lite jag med.
Efter rätt många år på snowboard har jag börjat hyra telemark någon dag i taget och fått en nytändning efter att ha tröttnat lite på snowboardåkningen. Nu har det säkert blivit en vecka totalt på telemark och jag vill sluta hyra och konvertera helt till telisar. När jag har åkt snowboard har jag i princip bara åkt i pisten om jag måste, och på det lilla jag åkt utanför pisten med telemark känns det som att det kommer att fortsätta så. Alltså, prio på offpiståkning, men trots det blir det alltid dagar i pisten, alltså vill jag inte ha skidor som inte är åkbara där heller.

Jag väger 86 kilo och är 176 cm lång. Jag är inte kung på telemark riktigt än, men jag tycker att jag snabbt blir bättre och har tänkt fortsätta så. Jag gillade att åka med en lite kortare och mjukare bräda pga lekfullheten. Efter att ha läst runt lite blir min gissning på att jag ska sikta på något i den här stilen.

186 cm skida med 115 mm midja och rocker i fram åtminstone.

Något som är hyfsat allround men ändå med prio på offpiståkningen är alltså vad jag söker. Eftersom huvudintresset enduro tar i princip alla pengar jag har hade jag tänkt att sikta på något billigt, (begagnat?) som jag kan testa i år och kanske byta upp mig nästa år då jag dessutom hunnit känna på mer exakt vad det blir för åkning och vilka egenskaper jag är ute efter. När jag letar begagnat blir jag ju helt vilse igen, och när man googlar på modellerna är det svårt att hitta vettig information. Kan någon bidra med en annons jag borde titta noggrannare på eller några namn jag kan leta efter? Hur får jag mest utrustning/krona helt enkelt? smile

oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

lepik :

Jag lånar tråden lite jag med.
Efter rätt många år på snowboard har jag börjat hyra telemark någon dag i taget och fått en nytändning efter att ha tröttnat lite på snowboardåkningen. Nu har det säkert blivit en vecka totalt på telemark och jag vill sluta hyra och konvertera helt till telisar. När jag har åkt snowboard har jag i princip bara åkt i pisten om jag måste, och på det lilla jag åkt utanför pisten med telemark känns det som att det kommer att fortsätta så. Alltså, prio på offpiståkning, men trots det blir det alltid dagar i pisten, alltså vill jag inte ha skidor som inte är åkbara där heller.

Jag väger 86 kilo och är 176 cm lång. Jag är inte kung på telemark riktigt än, men jag tycker att jag snabbt blir bättre och har tänkt fortsätta så. Jag gillade att åka med en lite kortare och mjukare bräda pga lekfullheten. Efter att ha läst runt lite blir min gissning på att jag ska sikta på något i den här stilen.

186 cm skida med 115 mm midja och rocker i fram åtminstone.

Något som är hyfsat allround men ändå med prio på offpiståkningen är alltså vad jag söker. Eftersom huvudintresset enduro tar i princip alla pengar jag har hade jag tänkt att sikta på något billigt, (begagnat?) som jag kan testa i år och kanske byta upp mig nästa år då jag dessutom hunnit känna på mer exakt vad det blir för åkning och vilka egenskaper jag är ute efter. När jag letar begagnat blir jag ju helt vilse igen, och när man googlar på modellerna är det svårt att hitta vettig information. Kan någon bidra med en annons jag borde titta noggrannare på eller några namn jag kan leta efter? Hur får jag mest utrustning/krona helt enkelt? smile

Detta kan vara något för dig!

Fin skida med goda recensioner till ett riktigt bra pris, ny dessutom!

lepik
0 inlägg
lepik 0 inlägg 7 år sedan

Lite mycket pengar, men det verkar ju vara en riktigt schysst skida! Ska helt klart titta närmare på den! För mig som aldrig har stått på ett par så här breda skidor, är 122 mm alldeles för mycket för några åk i pisten? När jag tittar på tumstocken ser det ju inte så mycket ut. tongue

oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

Jag skulle kunna tro att den är rolig även i pisten trots bredden. Den blir ju inte lika snabb kant till kant som en pistskida, men jag tror att den är väldigt kul för att vara en bredare skida!

Du kan ju höra med dr-telemark här på freeride för jag har för mig att han åker på ett sånt par! Han kan säkert svara på lite frågor om du har några.

Alternativt höra med lee-nus som säljer dom vad han tycker smile

dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 7 år sedan

Tjaba!

Länken är död men jag förmodar att det handlar om ett par SkiLogik Bomb Squad eftersom ni pratar om 122-midja? Jag kör på Depth Hoar (143mm) i puder och Howitzer (110) i pist och blandad åkning. Howitzern har ett brutalt isbett och flyter bra i puder. Ganska styv och måttlig rocker, så den är inte en kork när det går riktigt långsamt men grym med fart. Bomb Squad är samma skärning, 12mm bredare och aningen mer rocker. Fortfarande bra pistegenskaper och kan utan vidare köras som endaskida.
Min Howitzer är körd en vecka och kan eventuellt söka en ny ägare om det är intressant? Den är borrad för NTN och har QuiverKiller inserts för häldelen, så när man ska resa kan man lämna plattan och ta av häldelarna. På så sätt packas skidorna helt platt, under ett annat par t.ex.

dr-telemark Citera
lepik
0 inlägg
lepik 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad lepik (7 år sedan)

Du har rätt angående Bomb Squad.
Och Howitzer låter ju riktigt bra! Bättre egenskaper som allround-skida om jag förstår det rätt? Hur lång är skidan? Kan den passa mina 176 cm och 86 kilo? Vad vill du ha för skidorna? Bindningar sitter inte på?
Jag förstod inte riktigt vad QuiverKiller innebär heller. Kan man plocka loss bindningen enklare?

Såg recensionen nu också smile
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … tml#r28581

EDIT: Såg att du har ungefär samma mått som jag. Howitzer blir grymt! smile

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Vargaas :

(...) När jag hyrt har jag fått ett par Dynastin med rottefella binding och någon random pjäxa.
(...)

De där Dynastin är vassa som f*n. Bara att köpa!

www.dpsskis.com Citera
dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 7 år sedan

lepik :

Du har rätt angående Bomb Squad.
Och Howitzer låter ju riktigt bra! Bättre egenskaper som allround-skida om jag förstår det rätt? Hur lång är skidan? Kan den passa mina 176 cm och 86 kilo? Vad vill du ha för skidorna? Bindningar sitter inte på?
Jag förstod inte riktigt vad QuiverKiller innebär heller. Kan man plocka loss bindningen enklare?

Såg recensionen nu också smile
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … tml#r28581

EDIT: Såg att du har ungefär samma mått som jag. Howitzer blir grymt! smile

www.quiverkiller.com
Jag skickar PM

dr-telemark Citera
Vargaas
12 inlägg

Tänkte bara återkoppla lite snabbt till tråden för ett avslut!

Har kört ett par veckor nu med min utrustning som består av:
Pjäxa: Scarpa T1 Thermo, Intuition Innersko samt formad "plast" i ytterskon för mina fotknölar.
Sammanfattningsvis för pjäxan kan man säga att det är den skönaste jag någonsin haft, håller mig varm, stabil och många inställningsmöjligheter!

Lagg: K2 Shuksan 181cm, 20,1m svängradie.
J*vligt nöjd med dessa också, en grym skida tycker jag. Har framförallt åkt i pisten men har även kört lite utanför och i en lätt puckelpist. Dem klarade allt jag åkte på och kändes bra i svängarna. Väldigt lätt att Carva med dessa tycker jag!

Bindingar: Rottefella R8 Long: Inget mer att säga att dem fungerar problemfritt. Har monterat dem cirka 1,5cm bakom bootcenter(längre ner på skidan, kom på att det är en definitionsfråga). Monteringen gick jättebra med en Guide från Targa G3 bindingarna (Samma skruvhål).

Slutligen vill jag tacka alla som varit engagerade i denna tråd för all hjälp! Det har varit ovärderlig och jag är ytterst tacksam!

Hoppas annat folk också får användning för tråden!

Ses i backarna!
Johan Olsson

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook