Tele-utrustning för rookie

Vargaas
12 inlägg
Vargaas 12 inlägg 8 år sedan

Tja tja!

Fått upp ögonen för denna otroliga skidåkning telemark ger mig.
Så efter att hyrt utrustning några gånger vill jag nu ha en egen utrustning.
Åker cirka 5 veckor per år så att hyra varje gång är uteslutet.

När jag hyrt har jag fått ett par Dynastin med rottefella binding och någon random pjäxa.

Behöver tips på vilka skidor man ska välja när man är nybörjare, men ändå vill jag kunna växa i dom ett bra tag.
Borde man satsa på en tyngre skida för mer stabilitet? eller fungerar vilken skida som helst?

Bindning, Vad ska man ha för något? Är någon rottefella att föredra? eller något annat märke?

Pjäxor, jaa, Ett bra märke med någon slags termo eftersom jag har dålig blodcirkulation i fötterna.

Längd: 189cm
Vikt: 80kg
Fot-strl: 44-45

Budget: Helst komma billigt undan då jag är student, begagnat att föredra?

Tack för förhand, och om jag glömt skriva nåt, Hojta till!

Svar

Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 8 år sedan

Hej,, kul att du kommit på vad skidåkning handlar om ; ) vill du bara precisera vilken typ av åkning du är ute efter? toppturer, pist, offpist osv,,,

Vargaas
12 inlägg

Oj hade helt missat åktypen.
Jag kör mest i pisten.
Men det vore rätt kul, när man fått kunskapen, att åka lite offpist (Men det kanske kräven en helt annat typ av skida, med midjemått och sådant)

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad I3ea (8 år sedan)

Pjäxor
Du skrev att du tidigare använt någon random pjäxa. Kommer du ihåg om de var med höga kanter eller låga kanter?