Vattenhopps idé, HJÄLP

Hampus_H
267 inlägg
Hampus_H 267 inlägg 7 år sedan

Jag och en kompis har kommit på en idé att bygga ett vattenhopp med hjälp av en bungeelina.
Exakt som i början av den här filmen http://www.redbull.se/cs/Satellite/sv_S … 3050464110
Och vi undrar om någon vet var man kan köpa lite större turfmattor eller om ni har något annat förslag på vad man kan åka på förutom konstgräs.
Tanken är att bygga en platt inrun men vi har inte bestämt om vi ska köra på en 10 eller 20 foots bungeelina.
På en 10 foots så kommer man upp i ca 30 - 35 på snö så vi funderar på en 20 foots så man får fart till dubblar.
Vi har ett 2 meters dropp ner till vattnet så vi har tänkt bygga en ca 2 meter hög kick med.
Det stora problemet är bara att vi inte vet vilken material vi ska ha att åka på eftersom det blir jobbigt att he såpa på 30 meter konstgräs och lite dyrt med såpan.
Någon kanske t.o.m har en aning om vad dom här åker på för material

[vimeo]

Skriv gärna om ni har något förslag på hur vi skulle kunna göra för att få fart!
Vi är öppna för alla vettiga förslag!
/Hampus & Tobbe

Svar

JonatanAllden
100 inlägg
JonatanAllden 100 inlägg 7 år sedan

Rekomenderar att ta en 20 foots!!

Hampus_H
267 inlägg

JonatanAllden :

Rekomenderar att ta en 20 foots!!

Ja det tror vi med så blir nog en sån!

combatspenat
Online 637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 7 år sedan

Snowflex heter materialet.

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
CookieMonster
295 inlägg
CookieMonster 295 inlägg 7 år sedan

Är det inte snowflex som kostar så jävla mycket?
Vart ska ni ha hoppet, ute i Kåge eller? smile

bättre än cookiedough... Citera
nutrilainen
139 inlägg
nutrilainen 139 inlägg 7 år sedan

Galet vilka branta kickar det är! Haha, soft landning i slutet by the way!

Nutrilainen Citera
CarlSohlberg
29 inlägg
CarlSohlberg 29 inlägg 7 år sedan

Tycker ni bara ska ha vanliga flärpade utomhus mattor finns att köpa på till ex rusta jula kostar 50-80 spänn matta smile låter som fet ide iallafall lycka till smile

Hampus_H
267 inlägg

Vad har orsa för mattor?
Får fråga jeppenator eller någon

SNDVLL
547 inlägg
SNDVLL 547 inlägg 7 år sedan

Hampus_H :

Vad har orsa för mattor?

Vi har Snowflex på railarenan och första halvan av vattenhoppet. Sen har vi något italienskt material andra halvan av vattenhoppet och kicken som är som borstar av plast. Ska se om jag kan ta reda på vad det heter, men det är också snuskigt dyrt.

Hampus_H
267 inlägg

SNDVLL :

Hampus_H :

Vad har orsa för mattor?

Vi har Snowflex på railarenan och första halvan av vattenhoppet. Sen har vi något italienskt material andra halvan av vattenhoppet och kicken som är som borstar av plast. Ska se om jag kan ta reda på vad det heter, men det är också snuskigt dyrt.

Okej tack!

SNDVLL
547 inlägg

Står lite om ämnet här http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_ski_slopes

Hampus_H
267 inlägg

Vad är det för material på hoppet i bosön?
Och vad är det i Arvika?

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Haha, dom har med Windsteds typ 4 år gamla wallstand i klippet från Riksgränsen. Så jävla king:D
Kommer även ihåg att det fanns någon bild på han i transition från typ 2008 eller något när han kör en fett 540truckdriver i stranda tror jag att det är. Någon som har länk till den bilden av bra kvalite?

Det som inte dödar det härdar. Citera
Hampus_H
267 inlägg

Vi har hittat material nu, allt kommer gå på kanske 10.000!
Om ni tror det här funkar http://www.bergoflooring.com/media/1239 … pplost.pdf

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Ga inte lös pa nagot valfritt plastmaterial utan att ni eller nagon har erfarenhet av det eftersom det kanske har helt oväntade och oönskade egenskaper... exempelvis vet jag att (de steel-frame-lösa) "barnboxarna" i en viss park är gjorda av nagot märkligt plastmaterial som i princip värms upp av friktionen, bromsar ner farten, och lämnar ett skönt "bromsspar" pa undersidan av brädan om man far för sig att glida över den utan att vara ett fjäderlätt och langsamt barn.

listerine. Citera
Hampus_H
267 inlägg

Vi har först tänkt köpa och testa på sommarsetupen så vi vet att de glider!

Axel-br
226 inlägg
Axel-br 226 inlägg 7 år sedan

Hampus_H :

Vi har hittat material nu, allt kommer gå på kanske 10.000!
Om ni tror det här funkar http://www.bergoflooring.com/media/1239 … pplost.pdf

En kompis hade typ sånt där material till sin summerrail (dock inte säker om det är exakt samma). När solen hade legat på så gled det jääävligt dåligt, men Om man spolade kallvatten i ca 15min så gled det ganska bra igen. Tänk på att ha ett annat material i kicken eftersom det är svårt att ha kontroll på det där materialet

Hampus_H
267 inlägg

Allt vi behöver nu är något till kicken, någon som vet vad man kan ha?
Testat turfmatta men de va sådär..

Johannes_P
186 inlägg
Johannes_P 186 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad jouuhannes (7 år sedan)

Köp sopborstar till kicken smile du köper på typ rusta eller någon bygghandel, och bara vänder dom upp&ner.. så åker man på det där plast spröna tongue

går de inte o laga me silvertejp så ä skiten pajj. Citera
Johannes_P
186 inlägg
Johannes_P 186 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad jouuhannes (7 år sedan)

sånna här ! http://www.p-lindberg.se/Katalog/Tradga … leID=41671

SNDVLL
547 inlägg

Blir en himla massa borstar, sen tror jag att själva stråna är både för långa, för tjocka och för mjuka, tyvärr..

Johannes_P
186 inlägg
Johannes_P 186 inlägg 7 år sedan

SNDVLL :

Blir en himla massa borstar, sen tror jag att själva stråna är både för långa, för tjocka och för mjuka, tyvärr..

inte tror jag stråna är för tjocka.. och om dom är för långa klipper man ner dom lite, och borstarna är alltid hårda som fan när dom är helt nya, men sen om några år.. jaa då kan dom bli för mjuka, men 2-3 år lär det ju hålla !!

Johannes_P
186 inlägg
Johannes_P 186 inlägg 7 år sedan

och här har du ricktigt breda http://www.p-lindberg.se/Katalog/Tradga … leID=41681

Kumlin
468 inlägg
Kumlin 468 inlägg 7 år sedan

kan bara medela att det vi åker på i början av editen inte är en bungee utan en vinsch wink

Hampus_H
267 inlägg

Men bör ju funka med bungee också, annars får plånboken smaka om man ska köpa en vinsch;)

nillen
263 inlägg
nillen 263 inlägg 7 år sedan

en sak är säkert och det är att ni inte kommer få fart till en 2 meters hög kick! bara så ni vet..!
jag skulle säga att den få max vara 1.20 och sen ska den inte vara allt för brant.

OKQ8 Citera
Hampus_H
267 inlägg

med dubbla bungee linor borde man komma upp i ungefär 40-50 och det borde räcka till lätt en 1.50 iaf.

Maiiis
32 inlägg
Maiiis 32 inlägg 7 år sedan

frågan är bara hur ni skall spänna dessa linor så pass mycket att ni kommer upp i den farten? tongue det är ju lite jobbigt om det krävs två oxar för att spänna linnan så pass mycket att ni får fart? ^^ fast ni kanske redan hade någon lösning för just att spänna linorna?

CookieMonster
295 inlägg
CookieMonster 295 inlägg 7 år sedan

ähh, de där med att spänna upp linan löser sej. det är ju bara ett ge katten/hunden lite anabola steroider i nån vecka eller så!

bättre än cookiedough... Citera
Hampus_H
267 inlägg

men om man töjer den rätt mycket och sen om man har 2 stycken också borde det ju gå

LukasFRTV
48 inlägg
LukasFRTV 48 inlägg 7 år sedan

En ide jag kom på när jag satt och tänkte med att spänna bunge linan,
att man typ sätter ett snöre i bungelinans handtag och sen tar man snöret in i en vev så man kan veva bungelinan kanske lite lättare? har jag rätt?

Erik_Lundmark
192 inlägg
Erik_Lundmark 192 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Erik_Lundmark (7 år sedan)

Gillar engagemanget!! Skulle vara riktigt fett om ni lyckades.. men tycker ni ska kolla upp med dom som har testat bungylinorna osvosv för att veta om man får fart. Själv inte testa bungylina så kan inte avgöra. Men hade vart drygt att lägga ut 10 lök på inrun och hopp, sen skiter sig allt för att man inte får fart!
Lycka till:)!!

TobbeeA
5 inlägg
TobbeeA 5 inlägg 7 år sedan

Erik ja vi ska beställa bungee först o göra lite tester så vi vet om det är möjligt, ska ändå ha en till i vinter så!smile

Lillhampus
19 inlägg
Lillhampus 19 inlägg 7 år sedan

Snowflex är la sånt material som dom använder i sommar backhoppning ect om inte jag minns helt fel smile

Lycka till med ert projekt wink

EAarup
120 inlägg
EAarup 120 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad EAarup (5 år sedan)

bygg en bungy

Vad vore världen utan tjejer? -pain in the butt.. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook