Optimala one-quiver-skidan

Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 7 år sedan

Tjena!

För att inte totalt pajja MnOs fina tråd med quivertankar inför säsongen så tänkte jag starta en egen tråd för alla oss som föredrar att bara släpa runt på ett par skidor.

Jag är fullt medveten om att det finns mängder av "välja-skidor-trådar" men nu är det ju så att det kommer nyheter hela tiden så det behövs ju en ny diskussion varefter.

Det jag är på jakt efter är att hitta den optimala skidan för ett antal typpersoner. Eftersom vi hänger på det här forumet så antar jag att vi kan sikta på en person som klämmer in 20-40 skiddagar per år (jobbar man också är det jäkligt svårt att få in fler). Det känns rimligt att man får in två veckor i alperna och resten i svenska fjäll. Nu kommer det självklart bli skillnad baserat på vikt och åkstil och annat. Vi kan utgå från mig som väger runt 75 kilo och åker inte alltför kraftfullt men gillar ändå fart.

Vilka skidor skulle ni säga är den optimala skidan för åkning i precis allting idag? Visst kan man ha flera skidor för att använda till olika fören men tyvärr är det svårt att få med sig på flyg och annat så det kan ibland vara så att man behöver kompromissa. Åkningen man hamnar i kommer ju att vara allting från stenhård isig pist till rejält djupt puder. Både i skog och på öppna fält.

Spåna på bara så kanske vi kan hitta några guldkorn som någon annan missat.

Svar

Slogen
83 inlägg
Slogen 83 inlägg 7 år sedan

schysst tråd! jag har liknande funderinger själv.. är trött på att släpa på 2-3 par och hålla på och byta hela tiden när jag är ute och åker.

Min första fråga blir då fölgande:
Vill du kompromissa i pisten eller i puderet?

Jag kompromissar häller i pist än puder (inom vissa gränser), och siktar mig in efter något runt 110 i midja,185-190 cm med lagom rocker i tip och tail.

Några av mina kandidater till det du beskrivar:
Blizzard cochise (sjukt hypade m sin flipcore)
Rossi Sickle
K2 sidestash
Praxis freeride
Line influence 115

Jag tror också att väl så viktigt som mått/rocker etc är känslan i skidorna. Vad gillar du? Med eller utan karbon? eller metall? Krispig snökänsla eller mer dämpad? Mjuk eller hård flex?

Personligen gillar jag lite mjukare / medium flex på skidorna. Gärna med stor sweetspot så att min kontorsfysik klarar hänga med smile Jag kan bränna på innimellan, men oftast blir det lite mer cruising eller skogsåkning.

Jag tyckar en allround skida skall vara så puder orienterat som möjlig men att man endå skall kunna åka pist en hel dag och ha kul.

Mno och gänget förespråkar väl DPS RP112 för detta du beskriver, den verkar jo interessant.. smile

Pillard
3105 inlägg

För att beskriva min åkning så är jag väldigt "snäll". Jag gillar dock att åka fort ibland och det är därför jag vill hitta en skida som pallar även det. På min vägg hemma hänger ett par 188cm S7 och det är en riktigt bra skida, tills du vill åka fort på skär. För mig känns den väldigt diffus på skär, vilket är fullt logiskt eftersom det är väldigt lite kant som ligger i snön. I övrigt har jag ett par 190 Katana som jag hoppas mycket på (inte hunnit prova dem än) och ett par Howitzer. När jag tittar på filmer från förra säsongen ser jag en skillnad på min åkning mellan S7 och Howitzer just i att jag ser mycket stadigare ut på Howitzern. Det är den känslan jag är ute efter men jag är rädd att den inte trivs tillräckligt bra i pudret. Katanan har potential att vara perfekt men risken finns att 190 blir lite långt i skogen.

Jag pendlar mellan 75 och 80 pannor typ och är 189 lång.

Kompromissen får hellre ligga i pisten, de riktigt bra puderdagarna måste funka men de ska ju förstås vara åkbara i pist. De flesta skidor jag provat är åkbara i pist men det är klart att det finns grader i helvetet. Det var några stycken där som du beskrev som jag inte hört om innan.

Mina potentiella är väl ungefär:
Katana
On3p Caylor
Moment Bibby
Salomon Rocker2
Howitzer

DPS RP112 misstänker jag är alldeles för "crisp" för min smak, jag gillar ändå den dämpade och trygga känslan i ett par Katana. Samtidigt vill jag dock ha en responsiv och lättåkt skida i skogen. Det är mycket man vill ha men frågan är hur mycket man kan få av allt.

Slogen
83 inlägg

Jag har åkt lite på Moment Bibby pro (ligger för salu här på køp och sälj nu) Det är en jäklig bra skida, men den passade inte mig 100%. Den har kolfiber i sig så jag tycker den blir lite för styv för mig.

Dock tycker jag den är 100 gånger bättre än JJ. Mycket länger kontaktyta.

Jag föredrar faktisk mina gamla obSethed framför Bibby'n med undantag för skogsåkning där obSethed som är lång och tung blir för jobbig för min opolerade teknik. Där är Bibby'n super.. ett litet snäpp under JJ men mycket smidig.

Katana blir nog bra..

Alternativt tror jag starkt på Blizzards nya lineup. dom har metall som ger den känslan du är ute efter, samtidigt tror jag utan att jag har provat några av dom att Cochise vill vara lättare att ha med att göra i skogen..

Det är bara att vänta på dom fantastiska försäsongstestarna här på Freeride big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Pillard :

(...)
DPS RP112 misstänker jag är alldeles för "crisp" för min smak, jag gillar ändå den dämpade och trygga känslan i ett par Katana. Samtidigt vill jag dock ha en responsiv och lättåkt skida i skogen. Det är mycket man vill ha men frågan är hur mycket man kan få av allt.

Wailer 112RP är en ganska väldämpad skida i pure, men kolfiberkonstruktionen ger en lätt "krispig" känsla. Mycket av den "krispiga" känslan försvann dock med övergången till S.S. konstruktion. (Stående metallvägg i skidan - för dämpningens skull)
Annars är hybriden en riktigt väldämpad skida. Glasfibern ger en mer dämpad känsla (men är inte lika vridstyvt och lätt...)

Vad som funkar som one-quiver är personligt. Många kör 112RP eller liknande (S7, JJ etc) s.k. "fun shape" som one-quiver, men för mig hade det aldrig funkat, då jag föredrar en rakare skida med mer pintail. Som komplement funkar mina 112RP klockrent, använder dem främst i sverige i blandade snöförhållanden.

Generellt sett så anser jag den ultimata allroundskidan för freeride/allround har 110-115mm midja, måttlig lång tiprocker, antydan till spann under foten, radie på 20-30m, lätt pintail, en någorlunda styv tail så man kan landa säkert.

Jag har dock (ibland) lite svårt att förstå dessa tankegångar om att en skida måste ha lite av varje. Är det nån slags jantelags-fenomen som säger åt oss att lagom är alltid bäst? Skulle jag bara få behålla ett par skulle det bli supermegafetingarna.

www.dpsskis.com Citera
Christian2010
49 inlägg
Christian2010 49 inlägg 7 år sedan

Nojlas, jag hoppas att du är medveten att vad du beskriver som den "ultimata allroundskidan" redan finns - Lhasa Pow (Möjligen är radien något, något för mastig med 33 m). Ett tillägg till din beskrivning är ju därtill Lhasans löjligt låga vikt som kolfiberkonstruktionen medför. Rekommenderas.

Lejfty
12 inlägg
Lejfty 12 inlägg 7 år sedan

Line Mr Pollards Opus har det ju mumlats en del om, den ser enligt mig (inte expert på något vis) väldigt intressant ut! Designmässigt är den ju också galet snygg, men ni som vet, tror ni att den är för mjuk för en 90kgs teddybjörn som inte har jätteteknik eller kör jättehårt?

Har dreglat över den lite men är som sagt lite orolig för att den är lite för mjuk pga EP's förkärlek till mjukare skidor!

Pillard
3105 inlägg

@Nojlas: Vem har sagt att det inte får vara en feting man behåller? wink Alla skidor som föreslagits här har nog i mitt huvud fallit på att de är för smala.

Jag misstänker att den optimala skidan kommer att hittas nånstans runt 120mm, iaf för mig. Howitzer på 110mm tycker jag känns som en vass och bra pisträcer. Så en bredare än så har jag inga problem med.

De skidor som jag inte kommer att kunna testa nu i vinter ännu så länge är Rocker2 och Caylor, bägge känns potentiellt som den skida jag söker. Men det kan också vara en ren ghost-chase.

Du som kan DPS utan och innan, vad tror du om en lotus 120 eller så som enda skida? Min enda skida behöver ju inte var ett mellanting utan helt enkelt bara min enda skida wink

Nojlas
3047 inlägg

Christian2010 :

Nojlas, jag hoppas att du är medveten att vad du beskriver som den "ultimata allroundskidan" redan finns - Lhasa Pow (Möjligen är radien något, något för mastig med 33 m). Ett tillägg till din beskrivning är ju därtill Lhasans löjligt låga vikt som kolfiberkonstruktionen medför. Rekommenderas.

Har inte åkt Lhasa pow så jag kan inte uttala mig om den, men på papperet ser det ut som en kick-ass allroundplanka som skulle falla många i smaken.

Dock, är allroundskidor lite som att köra volvokombi. Säkert, mångsidigt, vettigt, TRÅKIGT! När jag packar skidfodralet och bara ett par kan hänga med, är det alltid de största och fetaste laggen som åker ner, och inte allroundlaggen. I pist kan jag köra allt, och när de grymma dagarna kommer är jag kung. Även i skare, hårdpackat och upptjoppat flinar jag brett med 120mm under foten och 56m svängradie. Carvingsensationen uteblir dock, men det kan jag offra utan problem.

www.dpsskis.com Citera
Nojlas
3047 inlägg

Pillard :

Du som kan DPS utan och innan, vad tror du om en lotus 120 eller så som enda skida? Min enda skida behöver ju inte var ett mellanting utan helt enkelt bara min enda skida wink

För alp-bruk är 120:an enda skida jag använder i stort sett.
För sverige-bruk blandar jag 50/50 mellan W112RP och L120.
Jag kan faktiskt ha rätt kul i pisten på mina 120:or. Trots 56m radie (200cm) så är skärningen på nosen tightare, vilket gör att tailen släpper lätt och skidan vänder på en femöring. (Nu kör jag bara DPS, men alla skidor med liknande form beter sig ju någotsånär snarlikt)

Så för att svara på din fråga, så skulle jag personligen aldrig släppa "megafettot", men det är ju jag det. Allt handlar ju om vad man vill ha ut av sin(a) skida/skidor, och vilka egenskaper man värdesätter mest.

www.dpsskis.com Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Nojlas :

Generellt sett så anser jag den ultimata allroundskidan för freeride/allround har 110-115mm midja, måttlig lång tiprocker, antydan till spann under foten, radie på 20-30m, lätt pintail, en någorlunda styv tail så man kan landa säkert.

Här har vi den gyllene formeln! Jag hoppas folk som ska säsonga ser denna tråden innan de köper på sig för smala/breda lagg.
112RP är ruggig som enda skida (jag köpte den som det), men efter att ha varit bortskämd med att få åka Lotus 120 i några säsonger så inser man att 112'an är för resort-optimerad. Om man mixar det Nojlas sa med 112RP så hade jag varit lyrisk... Ge den lägre rocker, större radie och styvare tail så kan man köra stora berg på ett sätt man inte riktigt kan idag.

Mitt tips är att utgå ifrån Nojlas egenskaper, kanske modifiera lite efter eget tycke och smak (ex. var i radiespannet man föredrar att ligga) så kommer man hitta en ruggigt bra skida. Smalare ger mindre rolig skida på de grymma dagarna men inte nödvändigtvis mycket bättre i pist (testa 112RP om ni inte tror mig), bredare ger möjligtvis bättre flyt i okonstlad åkning, men blir å andra sidan betydligt mer skida att kanta i pist samt mycket mer vikt att hiva runt på om man kör tajta svängar/jibbar...

Jag vill komplettera mina 112RP och tittar på Lotus 138 och Rocker2... Jag ser Rocker2'an som komplement och inte som enda-skida, det ska hursom bli spännande att åka på den i vinter.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Carled :

Nojlas :

112RP är ruggig som enda skida (jag köpte den som det), men efter att ha varit bortskämd med att få åka Lotus 120 i några säsonger så inser man att 112'an är för resort-optimerad. Om man mixar det Nojlas sa med 112RP så hade jag varit lyrisk... Ge den lägre rocker, större radie och styvare tail så kan man köra stora berg på ett sätt man inte riktigt kan idag.

Lägg då på 6mm midjan och håll radien kring 20m tillsammans med 4mm taper och ganska rejäl earyly taper i både tip och tail. Monteringpunkt på ca -4 och ehp 193 10/11 rocker i både tip och tail....möms!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Slogen
83 inlägg
Slogen 83 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Slogen (7 år sedan)

Lejfty :

Line Mr Pollards Opus har det ju mumlats en del om, den ser enligt mig (inte expert på något vis) väldigt intressant ut! Designmässigt är den ju också galet snygg, men ni som vet, tror ni att den är för mjuk för en 90kgs teddybjörn som inte har jätteteknik eller kör jättehårt?

Har dreglat över den lite men är som sagt lite orolig för att den är lite för mjuk pga EP's förkärlek till mjukare skidor!

Jag funderar också på den, gillar jo som sagt lite mjukare skidor bara det inte blir fullständig pocket rocket. smile

Jag är dock lite nojig för hur mittmonterat / lite riktning den har. JJ till ex har sitt monteringspunkt ca -5 från mitten, men Opus är byggt för att monteras bara -2 från mitten. Jag gillar åka lite switch innimellan, men har konkluderat med att den inte är för mig pga att den är byggt med tanke på att mittmonteras.

Slogen
83 inlägg

..det som jag dock tycker verkar jäklig bra med opus ar att det är en snällare variant på funshape. .Ingen överdriven rocker och early taper. Jag gillar ideen med lite länger kontaktyta när man ligge på kant samtidigt som den blir mycket mer smidig i skogen och lättare i tip och tail.

Jag åker mestadels på Strandafjellet i Norge, och där är det ganska så öppet i början, men man kommer alltid ner i skogen som är rett knixig på slutet. Då blir en skida på 120+ midja och över 190 lite för mycket.

Pillard
3105 inlägg

PNyberg :

Carled :

Nojlas :

Lägg då på 6mm midjan och håll radien kring 20m tillsammans med 4mm taper och ganska rejäl earyly taper i både tip och tail. Monteringpunkt på ca -4 och ehp 193 10/11 rocker i både tip och tail....möms!

Var hittar jag den skidan? wink Det som jag tycker blir påtagligt i alla former av "fun-shape" -skidor, framförallt på mina S7 , är att de plöjer snö mer än de surfar. Den smala tailen gräver ner sig och den aggressiva tip-rockern bygger upp en vägg av snö vilket gör att det känns lite som att åka vattenskidor. De flyter som korkar och blir extremt lättsvängda men jag vill ha en dynaisk skida som ger feedback från snön och kan åkas med progressivt skär. Känslan är svår att beskriva men jag vill få en respons från en levande skida i pudersvängarna, inte bara en död planka som hänger på i fötterna. På samma gång vill jag komma åt "tank"känslan i ett par Katana när det är uppkört.

En kompis kör på Mega Dozer med 119-midja och den funkar finfint i svenska fjäll, säger han iaf. Till viss del börjar jag nästan böja mig inför att det skulle kunna vara den perfekta skidan. Några tankar? Jag vet att MnO sågade den i försäsongstesten senast men Åka skidor hyllade den totals

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 7 år sedan

Testa Moment Night Train wink Finns folk som kör den som one quiverskida i Sälen wink

(jag är partisk jag vet)

mgbgt66
165 inlägg
mgbgt66 165 inlägg 7 år sedan

Det var så mycket enklare förr i tiden...tex 15 år sedan..ett par K2 El Camino och man var kung överallt. Idag skulle jag nog satsa på tex Hardside som one-quiver.

hulteribulter Citera
Nojlas
3047 inlägg

Pillard :

Var hittar jag den skidan? wink Det som jag tycker blir påtagligt i alla former av "fun-shape" -skidor, framförallt på mina S7 , är att de plöjer snö mer än de surfar. Den smala tailen gräver ner sig och den aggressiva tip-rockern bygger upp en vägg av snö vilket gör att det känns lite som att åka vattenskidor. De flyter som korkar och blir extremt lättsvängda men jag vill ha en dynaisk skida som ger feedback från snön och kan åkas med progressivt skär. Känslan är svår att beskriva men jag vill få en respons från en levande skida i pudersvängarna, inte bara en död planka som hänger på i fötterna. På samma gång vill jag komma åt "tank"känslan i ett par Katana när det är uppkört.
(...)

IMO hittar du den skidan när du lägger ner planerna på en one-quiver skida. wink

www.dpsskis.com Citera
Pillard
3105 inlägg

Hasse_Lindborg :

Testa Moment Night Train wink Finns folk som kör den som one quiverskida i Sälen wink

(jag är partisk jag vet)

Rent ärligt så tycker jag att den känns ganska intressant. Grundkonstruktionen är lite vad jag är ute efter. Om jag fick bygga min drömskida skulle jag hamna på 120 i midjan, strax över 20 meter radie, gärna någorlunda jämnt mellan tip och tail i bredd. Nollspann eller fullrocker. Det är viktigt att kidan inte gräver ner sig utan flyter med bra jämnvikt över hela skidan. Viss taper i nosen men inte för aggressivt uppdragen rocker i nosen. Hårt flex under foten och mjukare i ändarna. Rocker2ans tankar med lång svingvikt låter inte alls dumt.

Sen tillkommer ju frågan när det gäller Moment, går de att få tag i?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

(jag är partisk jag vet)

Sjukt bra skida! Rolig på hela berget, alla dagar. smile

Däremot, om någon skida plöjer snö, så är det nosen på NT. Kommer den att sänkas någon gång Hasse?

skistore.se/mtbstore.se Citera
Slogen
83 inlägg
Slogen 83 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Slogen (7 år sedan)

Pillard :

Sen tillkommer ju frågan när det gäller Moment, går de att få tag i?

skistore.se smile

eller kanske direkt från Hasse????

Pillard
3105 inlägg

Ouch, jag vill verkligen inte behöva känna att skidan åker och bromsar, ens i djup snö. På S7 kändes det som att ha en hand framför som saktade ner farten, jag vill surfa på snön, inte leka snöplog. Enligt beskrivningarna jag hittat för NT så antog jag att den inte var så men vill du utveckla det lite Jarle?

@Slogen Jag frågade mest eftersom jag vet att de brukar säljas slut i en ganska galen takt...

Slogen
83 inlägg

Pillard :

@Slogen Jag frågade mest eftersom jag vet att de brukar säljas slut i en ganska galen takt...

Ja det är lite så.. men jag köpte mina Bibby Pro där i fjol lite före julsemestern.. Det var inga problem. Jag tror du får svårt om väntar till efter jul dock..

En annan skida från Moment som verkar interessant är Jaguar shark, ny i år..

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan

Dette er våre forslag til "en ski for alt":

Countdown 2
Vektet mot også å være morsom i bakken i moderat fart. Det kommer en anmeldelse fra MnO om ikke så lenge.

Countdown 3
Vektet mer mot pudder/skog/fart, også morsom i bakken, men krever høyere hastighet for å gi respons i svingutgangen.

simen at downskis.com Citera
Pillard
3105 inlägg

Det märks att skidabstinensen har slagit till för jag kan inte sluta läsa om skidor nu. När jag läser MnOs test så verkar det som att Extrem Big Pen skulle kunna motsvara ungefär min önskelista ovan, någon som har provat den och vet ifall det som låter bra stämmer?

Pillard
3105 inlägg

Slogen :

Pillard :

Ja det är lite så.. men jag köpte mina Bibby Pro där i fjol lite före julsemestern.. Det var inga problem. Jag tror du får svårt om väntar till efter jul dock..

En annan skida från Moment som verkar interessant är Jaguar shark, ny i år..

Jaguar Shark ser ut att ha ganska kraftigt spann under foten. Personligen så är jag lite tveksam till en sån konstruktion och vill hellre se ett platt spann eller tom continous rocker. Vad säger Hasse, hur känns Jaguar?

PS. Jag vet att du är partisk, men därför borde du också ha gott om kunskap .DS

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (7 år sedan)

Jarle: Om Night Train plöjer vad gör då S7, JJ med flera skidor? Min jag åkte med i vintras flöt då i alla fall fint och "plöjde" inte. Och ingen annan jag har hört sagt det.

Slogen: Jag är försäljare för Moment inte återförsäljare så med andra ord säljer jag inte skidor till folk personligen. Så det går att köpa skidorna i Sverige på skistore.se, alpint.nu och sportmaffian.se. Och i Norge på Råå sport än så länge. Förövrigt så ligger Europa lagret i Danmark hos oss nu så det skall nog förhoppningsvis finnas skidor till alla.

Pillard: Min egen skida i vinter är Jaguar Shark. en 182 cm för turande och en 192 cm för alperna. Sen har jag iofs tillgång till resten av skidorna men de är ju inte "mina". Den räcker gott till i 40 cm puder i alla fall. Var oxå lite skeptiskt till spannet men det funkar än så länge bra. Kanske på grund av tiprockern...

Edit: PB&J är ett alternativ. Inte så bred iofs men sjukt sjukt potentiell skida.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

Jarle: Om Night Train plöjer vad gör då S7, JJ med flera skidor? Min jag åkte med i vintras flöt då i alla fall fint och "plöjde" inte. Och ingen annan jag har hört sagt det.

Många skidor idag lider av en nos som plöjer istället för att plana. Visst flyter night trainen som en kork, det är absolut inget problem med det men nosen, eller tipen om man så vill, är för uppböjd, alternativt bred, och plöjer friskt i en del situationer. Fortfarande en av de bättre skidorna jag åkt på ändå men just den detaljen kunde jag störa mig på.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (7 år sedan)

Jarle :

Hasse_Lindborg :

Många skidor idag lider av en nos som plöjer istället för att plana. Visst flyter night trainen som en kork, det är absolut inget problem med det men nosen, eller tipen om man så vill, är för uppböjd, alternativt bred, och plöjer friskt i en del situationer. Fortfarande en av de bättre skidorna jag åkt på ändå men just den detaljen kunde jag störa mig på.

vem bryr sig om vad du tycker, gollum? en uppfattning = ingen uppfattning, det vet ju alla. smile

Nojlas
3047 inlägg

Jarle :

Hasse_Lindborg :

Problemet med lagg med s.k. "fun-shape" är ju att det inte går att sänka nosen hur flackt som helst, för då hakar nosen i olika mycket i pist - vilket skulle leda till att skidan beter sig olika hela tiden genom hela svängen.
Då får man nog leva med en viss plöj-effekt i puder.

(Undantaget är de skidor hasse kränger, de är alltid skitbra i alla lägen!) lol

www.dpsskis.com Citera
Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (7 år sedan)

http://www.momentskis.com/images/skis/camber/nighttrain.jpg

Inte vet jag om jag tycker den tipen är så hög? 3 mm högre än Bibby tex. Hur mycket lägre än DPS112?

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

http://www.momentskis.com/images/skis/c … ttrain.jpg

Inte vet jag om jag tycker den tipen är så hög? 3 mm högre än Bibby tex. Hur mycket lägre än DPS112?

Det der er vel strengt tatt målene på rockeren, høyden før tuppkurvaturen begynner. Ellers har de verdens laveste tupper. tongue

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Svimen :

Hasse_Lindborg :

http://www.momentskis.com/images/skis/c … ttrain.jpg

Det der er vel strengt tatt målene på rockeren, høyden før tuppkurvaturen begynner. Ellers har de verdens laveste tupper. tongue

Det där förstod jag inte alls?

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Svimen (7 år sedan)

20mm høy, 30cm lang tailrocker.

18mm høy, 40cm lang tiprocker.

Og så kommer tuppen i tillegg.

Tviler vel på at de har tupper som er 20 og 18mm høye?

Det er ikke en helt heldig grafisk fremstilling, det er ihvertfall sikkert.

Pillard
3105 inlägg

Hur mycket av plöjande härrör egentligen från höjden på nosen och hur mycket härrör från den smala tailen? Det jag upplevde på S7 är en känsla som går att likna vid att åka vattenskidor för sakta. Tailen gräver ner sig och ställer hela skidan på kant. Det här medför ett problem i balansen för åkaren upplevde jag. När jag jämför filmer från exakt samma ställe där jag kör på howitzern, som är symmetrisk, och jämför med åkning på S7 så syns det ganska tydligt vilken jag har bäst balans på.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Pillard: Tror det har mycket att göra med pintailen. Jag upplevde att nya Bibby 196 plöjer mer än NT gör men den har då mer Pintail. Samma med S7 om man inte kör jäkligt fort så känns det faktiskt som att köra vattenskidor för sakta. Bra jämförelse faktiskt!

Svimmen: Självklart är inte den korrekt grafiskt då alla bilder är likadana fast med olika höjder. Men fortfarande så är inte 18 mm speciellt högt. Mina Pontooner hade 25 mm har jag för mig.

Nojlas
3047 inlägg

Pintail skapar plöj-effekt? Njaaeee.
Pintailen hjälper snarare skidan att plana, bärytan blir effektivare och skidan gräver inte ner sig lika mycket. Nackdelen med en "fun-shape" blir att mängden möjlig pintail minskar, då du måste ha en fetare bakdel som gör att du kan få en tight skärningsradie.
Plöjande uppstår IMO av att nosens vinkel blir för brant. (Och den vinkeln är nödvändig för att nosen inte ska bli hooky i pisten)

www.dpsskis.com Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Jarle :

Hasse_Lindborg :

(jag är partisk jag vet)

Sjukt bra skida! Rolig på hela berget, alla dagar. smile

Däremot, om någon skida plöjer snö, så är det nosen på NT. Kommer den att sänkas någon gång Hasse?

Den ser inte alls ut som dina gjorde G-arle. Rockern är sig lik men ingen tip på rockern...iaf inte i närheten av dina spadar! Liknar rätt mycket profilen på mina Bibbys....minus spann.
De gånger jag fick mina bibbys i puder så märkte jag aldrig av någon plog.

Det är ju för övrigt pga plogeffekten som EP Pro har blivit Opus till i år. Minns sj att jag gick över styret om jag landade EP Pro med lite framvikt. Inte för att tipparna grävde...utan för att de bromsade så mycket att jag föll framåt. hmm

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

Det är ju för övrigt pga plogeffekten som EP Pro har blivit Opus till i år. Minns sj att jag gick över styret om jag landade EP Pro med lite framvikt. Inte för att tipparna grävde...utan för att de bromsade så mycket att jag föll framåt. hmm

Exakt samma scenario kan uppstå med 112RP. Efter att ha wheelat ut en landning gick jag för stomp på nästa vilket kostade mig hela blixtlåset på bajsluckan till overallen...
https://www.freeride.se/img/photo/normal/fdf7bc67fa4e77750fc69a264592c9f9.jpg

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Pillard
3105 inlägg

Det känns som att vi har kommit in på ett litet stickspår, missförstå mig inte för spåret är mycket intressant. Jag själv har inte hamnat i den situationen att det orsakat krascher men det har i gengäld gjort att surkänslan försvinner och det blir svårt att få upp nån vidare fart med kontroll på vid lite tyngre puder.

Så vilka skidor upplever vi har det här problemet? Så att vi kan stryka lite modeller från listan så att säga.

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 7 år sedan

Blister verkar gilla denna iaf http://blistergearreview.com/gear-revie … bj-188cm-2

Salomon/Atomic Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook