Årets skidor från movement, Trust och Super Turbo?

Vrakbjorn
7 inlägg
Vrakbjorn 7 inlägg 7 år sedan

Är ute i samma ärende som så många andra så här års. Nya skidor.

Är telemarksåkare sen mer än 10 år, men börjar med stigande ålder (eller möjligen lättja) parallellfuska mer. Nästa par ska få QuiverKillers och NTN + ngn alpinbindning. Är en duglig telisåkare med 15-30 dagar sista säsongerna. Mkt toppturer och därmed blandad skandinavisk snö. Åker nu på Movement Goliath 191cm som är en finfin skida, men är väl mycket att jobba med ffa i skog. Har också ett par gamla Ross Scratch BC, men de är alltför sladdriga för att åkas speciellt mycket. Är 186cm och 85kg. Ska försöka lägga lite krut i utfallsstegen under hösten och brukar ha en del att trycka till med, men åker för att vara ha roligt, inte för att ha styvast skidor i liftkön.

En ny skida ska: Ha bärighet för att åka löst.
Funka att åka blandad snö (dvs skräpsnö vilket ju trots allt är vanligast).
Svänga mer än Goliatens 33m radie, och faktiskt ha roligt med i vid skogsåkning.
Tåla lite fart.

Den kommer användas i Sverige till vardags (och fest) och som enda par skidor ett par veckor i alperna.

Har funderingar kring Movement Trust. Är det någon som testat? Skulle ju kunna vara en Goliath med rocker och mera sväng. Inte en charger, men heller ingen nudel. Har inte lyckats hitta en bild på rockerprofilen, undrarar om den är lik super turbo som ses längst ner här i någon slags recension. Skriver även om Trust på samma sida.

Lite andra kommentarer finns HÄR

Annars verkar Line Opus intressant. Gillar tankarna på förlängd skärning och profilen på rockern. Ett mer lekfult och flytigt alternativ till trust. Eller SkiLogic Howitser, eller .....?

Svar

snowshepherd
0 inlägg
snowshepherd 0 inlägg 7 år sedan

Movement Trust tip rocker now here http://shop.snowshepherd.co.uk/Ski-Test … ust-Review

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 7 år sedan

verkar intressanta...

Åk mer jobba mindre! Citera
skiX3m
5 inlägg
skiX3m 5 inlägg 7 år sedan

Är ute i lite samma sak och snubblade över Movement, men jag har aldrig stött på någon som åkt på dem tidigare. Eftersom jag är lite av en lättviktare (ca 70kg) brukar jag inte gilla "tunga" skidor. Så mitt inlägg är inte så mycket tips utan mer en ny fråga: Hur är Movements skidor generellt? Passar de bäst för tyngre åkare eller är de roliga även om man är relativt lätt?

skix3m Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook