Den ultimata "vilken-skida-tråden"

Pillard
3113 inlägg
Pillard 3113 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Pillard (7 år sedan)

Nu har jag allmänt terroriserat så många trådar när det gäller val av vinterns skida så jag tänkte att det är lika bra att starta en ren och fin tråd som bara handlar om mitt behov, smått ego kanske men vad gör man inte när prylbögen inom en gör sig påminnd. Självklart är jag väl medveten om att det finns miljarder trådar på samma tema men jag tänkte att om jag gör ett grundligt förarbete här så är det ingen som har hjärta att klaga wink

Edit: Jag har även lagt till en video nu på hur utfallet blev när jag till slut valde Bibby 190 och åkte på den i Val d'Isere i vintras. Tänkte att det kunde vara intressant för någon som är nyfiken på den skidan och snubblar över den här tråden.

Bakgrund
Säsongen 2009/2010 körde jag på 183 Katana, det kändes helt suveränt. Prylbögen inom mig ville dock prova på nåt modernare så jag bytte till säsongen 2010/2011 till 188cm S7. Bytet var tänkt för att få en lekfullare skida men så här i efterhand är jag inte alls nöjd utan saknar mina gamla Katana. Det jag saknar är stabiliteten tillsammans med svängviljan. Det är en bra kombination i den skidan. Det jag nu söker efter är en skida som är lättkörd och rolig men som är tillräckligt styv för att jag aldrig ska känna mig otrygg. Målet är att jag ska bli skraj innan skidan blir det. Alternativet är ju att jag har en skida som sätter gränserna för hur fort jag vågar åka. Dock är det ju ingen mening med att jag skaffar mig en El Dictator eftersom jag aldrig kommer nå den skidans gräns, då går jag ju bara miste om lekfullhet som jag annars kunnat ha.

Tidigare har jag utgått från att den aktuella skidan måste fungera bra i pist också men det har jag börjat ge upp. Om skidan jag väljer funkar även i pist så blir jag jätteglad men om den inte gör det så köper jag ett par pistlagg för det fåtalet gånger per år jag behöver det. Dock måste ju skidan klara även rejält uppkörd offpist eftersom all offpist man åker på en säsong är ju inte knädjupt ospårat tyvärr. Det ska även tilläggas att jag är kass på att åka skog och annat trångt då jag gärna fegar ur och inte vågar hålla fart. Det här är anledningen till att jag letar efter något som är någorlunda lekfullt. Självklart är inte huvudsyftet att åka skog men ibland snöar det mycket och då får man ta det som bjuds.

Om mig
Istället för att försöka beskriva min egen teknik, som alla göra i sådana här trådar, tänkte jag istället visa hur jag åker. Jag har lagt upp två filmer, den första är från Katana-säsongen och den andra är från S7-säsongen. Problemet är att jag har utvecklats en del som skidåkare mellan dem också så mycket ser eventuellt bättre ut på S7na men känslan var att de var alldeles för instabila så fort det började bli lite fart. Jag är redan väl medveten om ett antal tekniska brister jag har, t.ex. att jag är alldeles för odynamisk i benen genom svängen men det kan vi spara till en annan gång.

Första filmen är filmad först i isig Åre-pist i januari, sen lite i Serre med bra snö och avslutas i en stenhård isig "Chocken" i Idre.

Den andra filmen är inspelad i Val d'Isere, Val Thorens och lite vårslask i Åre på slutet. I allra sista åket har jag dock bytt ut mina S7or mot Howitzer, det kan ge en intressant bild av hur lite hårdare skidor fungerar för mig numera.

Den tredje filmen är inspelad i Val d'Isere 2012 och jag åkte då på Bibby 190

Alternativen
Nu är jag alltså på jakt efter den perfekta skidan. I teorin så söker jag efter en skida med rocker fram och bak, lite taper, platt spann/omvänt spann/lite normalt spann spelar ingen jätteroll men skidan måste vara trygg och den får absolut inte ha pintail. Det jag har upplevt av S7 är just en påtaglig pintail och det har givit en skida som väldigt lätt gräver ner sig baktill vilket jag upplever som väldigt störande. Jag vill snarare ha en skida som planar på snön, inte går nedgrävd vinkelrätt emot snön. S7 kräver att man håller ett rejält plöstryck för att inte tailen ska sjunka. Närman håller så hårt plöstryck viks tipen upp rejält och bromsar ganska kraftigt mot snön. En för kort radie med väldigt kort anläggninsyta mot snön gör också skidan mer nervös än vad jag är ute efter. Skidan ska också vara nånstans runt 186cm skulle jag tro och den måste vara stabil. Alternativen jag har kollat på har nu börjat uppnå absurda proportioner men de huvudsakliga kombatanterna är dessa:

Down Skis Countdown2 - Ser på pappret helt suverän ut. Dock är jag orolig att den är lite för lång för min del. Förhoppningsvis klarar den sig utmärkt men längden är en issue ännu så länge.

4FRNT EHP - Troligtvis alldeles för svåråkt i låg fart för min del men en jäkligt cool skida och jag tilltalas av hur den ligger emot snön i de åktester jag har sett.

4FRNT Renegade - Samma som EHP, även om Renegade känns något mer lättåkt utifrån det jag har sett. Dock är det möjligt att det bara är inbillning

Line Mr Pollards Opus - När man lyssnar på Eric själv beskriva sin skapelse så verkar den ju vara världens bästa skida. Frågan är dock hur flexet faktiskt är. Han säger att den är hårdare än EP Pro men med tanke på vad han jämför med så säger ju inte det uttalandet så mycket. Jag gillar dock att de förlängt den aktiva kanten en hel del. Många funshapeskidor får en rejält kort kant vilket gör dem alldeles för livfulla för min smak.

Moment Bibby - Bägge skidorna känns mycket lovande men kan eventuellt vara för mjuka och lekfulla på bekostnad av stabiliteten. Tyvärr hittade jag inte heller några bra video-reviews av dem. Helst vill jag kunna se hur en skida ser ut när den körs. På video kan man se hur den slår hur den verkar spåra och annat som är mycket intressant att se när man avgör vilka skidor som skulle passa.

Hendryx Purple Haze - Tillagd i listan. Jag har alltid tyckt att Hendryx varit lite för dyrt men med tanke på hur mycket de hyllas på olika ställen så tänkte jag att jag ändå ska ge dem en chans. Om många tycker att de är så mycket bättre än t.ex. Bibby och Boomerang så kan jag tänka mig att lägga så mycket på skidorna. Jag misstänker att radien är lite för kort för min smak men vad tror ni?

Elan Boomerang - Verkar vara en riktigt kompetent skida och många som hyllar den rejält i tråden. Det vore dock trevligt att prova först eller iaf se den köras i videoform.

Sammanfattning
Sådär, efter den lilla uppsatsen tänkte jag helt enkelt bara kasta ut frågan, utifrån mina behov, vilken skida skulle ni rekommendera? Finns det andra som jag missat är det bara att lägga till. De skidor jag sitter på idag är S7an, Howitzer och Katana 190 från i vintras. Om det slutar på någon av dessa har jag sparat en del pengar men jag tar gärna kostnaden för ett par andra skidor (om jag väl hittar en som jag tror på så säljer jag övriga i lagret så det går väl jämt upp kanske) I dagsläget lutar det åt att jag kör 190-Katana nästa år men det finns ju så mycket roliga moderna tankar i skidbyggandet så något bättre borde gå att uppbringa. Eller?

EDIT: La till Hendryx PH och Elan Boomerang, samtidigt tog jag bort några som ingen förespråkat.

Svar

Bedlam
200 inlägg
Bedlam 200 inlägg 7 år sedan

He he, så ska en "vilken skida tråd" se ut.

Efter att terroriserat bl a bröderna O här på FR blev jag mycket klokare men också mer konfunderad på vad jag själv skulle välja för lagg, fy fan vilken djungel! Alla skidor är ju bäst också när man läser reviews på TGR..?
Bytte över från 15år på bräda för 5års sen där de va lång eller kort bräda att välja mellan.

Till slut tog jag iaf ett beslut och beställde hem (på måtten, en telefon-review och för att påven är polsk) Majesty Superior i 186.
Rädd att den skulle va för mjuk eller för kort eller nåt annat suspekt fel blev jag riktigt överraskad.

Relativt styv, 186lång reell längd, lite kammare, 135-115-131, radie runt 25 tror jag.
Förstås INTE kör på den än men fan inte om polackerna lyckats riktigt bra med denna!!

Blir review när snön kommer men värt en check kanske?

Bedlam Citera
Pillard
3113 inlägg
Pillard 3113 inlägg 7 år sedan

Ja den typen av reviews som finns på TGR och överallt på Youtube är ju helt meningslösa (självklart finns det de som är bra också, men stora massan säger ju liksom inget). Kunde man inte få se folk åka på dem? Det säger ju ganska mycket om en skida, även om olika åkare förstås utsätter skidan för olika saker.

Bedlam
200 inlägg
Bedlam 200 inlägg 7 år sedan

Skulle vara lite mer ryskt 1900-tal i skidbranchen.
En sorts skida i en längd producerad av staten, å klagar du blir de nackskott!
Njet spatziba spatziba, blaam!!

Bedlam Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

Jag har antytt något liknande tidigare och det är att jag tror att du försöker hitta en skida som är en genväg men det du antagligen behöver är fler skiddagar men med detta sagt så behöver du ändå en skida som du trivs med att åka på nu och framöver.

Då kommer vi in på ditt pågående och underhållande projekt, det trista svaret är att du skulle kunna slippa en hel del av detta funderande om du bestämde dig redan nu att åka på en (eller flera) testhelger. Din egen "metod" att köpa upp intressanta modeller funkar ju också men känns lite dyr i längden och du måste ju ändå släpa skidorna till en backe till slut.

S7 tror jag du kan glömma på en gång, känner du dig inte trygg på en skida är det bara gå vidare.
Vill du inte ha pintail går ju Atomic Atlas bort också

Av resten har jag bara åkt Moment skidorna (190 Bibby och 186 NT). Bibby kanske är nåt för dig och du behöver definitivt inte oroa dig att de är för mjuka för dig. Night Train kanske också är nåt men som skrevs i en tråd på TGR för någon vecka sen så gillar man antingen Bibby eller NT, inte båda och där håller jag med. Bibby åker jag själv på och jag skulle inte beskriva den som lekfull utan mer som en skida som gillar att bli pressad men som inte låser en i en viss sväng d v s medgörlig. Night train är mer "lekfull" isåfall men allt detta har ju MnO redan skrivit i förra årets skidtest.

Jag har sett andra människor på ett annat forum (hifi) göra precis din "resa" och där det gemensamma är att just köpa innan man testar, mitt råd blir alltså återigen åk på en testhelg, du kan läsa tusen testtrådar men ett åk på ett skidor säger oftast mer (så länge skidorna är i bra skick och åkaren är någorlunda kompetent såklart).

Sen måste jag bara applådera ditt utmärkta sätt att bifoga videoklipp på din åkning i din trådar, tänk om fler gjorde så!

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 7 år sedan

Jag har själv sån beslutsångest över vad jag skall köpa, men eftersom det bara verkar bli 2v skidåkning i år har jag (nästan) beslutat mig för att hyra ett par. Då kan man ju byta ifall det inte funkar som man vill och även byta lagg efter de dagliga förutsättningarna som råder. Släpa på 2 par skidor är inget alternativ varken jag eller plånboken gillar, men det vore såklart det optimala då allt annat blir en kompromiss.

Vissa dagar blir det ju mycket piståkning och då måste ju skidan funka bra även där. Så därför är jag väldigt fundersam på varför du inte nämnde årets modell på Katanan? 191 cm verkar lagom åt dig då du såg ut att vara "normallängd" på filmerna (180 cm?). Tror du inte den skulle funka "like a glööve" då du tidigare var väldigt nöjd med den och att den nu dessutom har rocker både fram och bak..?

Det är bara vad du TROR! Citera
LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (7 år sedan)

Hur hård är du med längden?
Är 190 skidor helt uteslutna?
Min första tanke var bibby pro 184, en skida jag tycker har för lite rocker (10/11 modellen) för det där är byggd för men den känns som om den passar in på din beskrivning, tror inte den e för mjuk.

Om du däremot kan tänka dig 190 skidor finns det ju avsevärt fler att välja mellan.

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
3113 inlägg

JL76: Visst har du rätt i att jag behöver mer skiddagar, det skulle jag gladeligen ordna. Dock är det svårt att få ut mer än de 30 jag hade förra året, med tanke på heltidsjobb och lite annat. Jag tror att lite av anledningen till att jag får sån beslutsångest är just den begränsade åkningen. Lite så att får jag inte mer åkning ska den banne mig vara perfekt den jag får. Skidtest vore faktiskt väldigt trevligt och jag har funderat på den, problemet är bara semesterdagar och att det kostar en ganska bra slant för mig att ta mig till Åre om man räknar in allt. Bibby känns som att det kan vara nåt, då i 190 antar jag? Jag vill ju ha en skida som kan utveckla mig lite också. Är den oförändrad till i år? Det finns ju ganska många på köp och sälj, ska man kanske bli orolig över det? Tack för applåden, jag ville få lite ordning och reda och dessutom visa att det faktiskt går att göra så.

ABadHabit: Mina Egna Katana är ju från 10/11 och har en genomgående rocker, är rockerkurvan förändrad till 11/12? När det gäller min längd är jag 189cm men jag väger normalt in på under 80 kilo så jag är långt ifrån kraftfull. Men visst Katana är helt klart en möjlighet.

LawndartGustav: 190 kan mycket väl funka, allt beror ju på hur skidan upplevs. T.ex. är ju mina S7 188cm men på hård snö blir de mer som snowblades. Samtidigt gillade jag det jag läste om Opus, att de dragit ut den effektiva kanten för att få mer på snön trots att den bara är 185cm. Två röster för Bibbyn nu, 184 känns kanske kort? Hur upplevs skidan?

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Utter (7 år sedan)

Jag älskade Bibby i 190, är kortare än dig men väger mer. Gillade inte S7 pga fladdrande spets och gillade inte JJ pga den korta radien.

Jag uppfattade dock Bibby som oerhört lekfulla, men det kan bero på att jag är skolad på hårdare och mer "direktionella" skidor. Skulle jag välja fritt bland de skidorna jag provat så hade jag valt 190 Bibby som endaskida utan att tveka. Men med det sagt så har jag inte åkt på så många av kommande säsongs skidor (BD Megawatt är skitfina dock) eller Bibby i 184.

Sen är det kanske fel tråd, men jag tror att en lite mer följsam åkstil skulle hjälpa dig oerhört mycket. Försök följa med skidorna mer istället för att "slänga" ut skidorna i sidled samtidig som kroppen hålls relativt still. Det såg mycket bättre ut i pudret i film nr 2 men ännu mer skulle förmodligen få dig att uppfatta skidorna som stabilare. Bara en tanke.

Edit: Läste ett test av Black Diamond Amp häromdagen, lät ganska bra också om man är ute efter en funshape. Tyvärr hann Reine aldrig få några och jag har därmed inte testat dom.

JL76
1160 inlägg

Pillard: du behöver nog inte vara orolig över det antal Bibbys till salu, inte om de förklaringar som anges varför de säljs stämmer iaf. Är själv förvånad över hur många med tanke på att det var svårt att köpa dem för vissa förra året.

Bibby i 190 är 188cm lång mätt från tip to tail, har inte åkt Bibby 184 för att jag började på 190 och gillade den och såg därmed ingen anledning att gå ner ett steg. Bent C i 183 och S7 i 188 är båda lika långa som 184:an och de kändes korta.
Som Utter säger är man lite tyngre och mer skolad på "Charge" skidor är Bibby nog lekfulla, men en av de som säljer gör det just för att de var för styva för honom så det är inga nudlar.

Apropå testhelger, jag åkte till Tandådalen förra året och det kostade inte så mycket, försök hitta nån annan som ska upp också så kan du ju dela bil (och boende) och kommer ner på nån tusenlapp.

Pillard
3113 inlägg

Utter: AMP kollade jag på men alla tester jag hittade av den verkade vara för telisåkare. Men om du som är en betydligt bättre, och tyngre, åkare än jag upplever den som oerhört lekful kanske den inte är för lekfull för mig. Det som egentligen oroat mig med Bibbyn är snarare att den skulle ha varit för mjuk för min del. Vad gäller åktekniken så kan vi som sagt ta det nån annanstans men jag håller med dig fullständigt, det är också det jag jobbar emot. Jag har stora förhoppningar att den utvecklingen ska fortsätta i vinter och även att nya pjäxor som faktiskt sitter bra ska göra en del skillnad. Jag kände en enorm skillnad på sista dagen i Åre (när jag precis köpt nya pjäxor).

JL: "Ickenudlar" hade jag nog räknat med. Om jag överväger Katana så antar jag att Bibby iaf inte är styvare än så? Just nudel-problemet står annars mellan mig och den skida som jag på förhand trodde mest på, Opus. Utifrån alla specs så ser den riktigt bra ut men sen kommer man till flexfrågan. Eftersom EP Pro är galet mjuk och de säger att Opus är styvare så är ju frågan hur styv Opus är när man jämför den med nåt annat än EP Pro? Hur var utbudet i Tandådalen jämfört med Åre? Det är ju betydligt smidigare att ta sig iaf...

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 7 år sedan

Utbudet brukar vara den samma!

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Vart bor du Pillard?
Jag ska ha hand om Line's tält på WinterJam, om du bor i Sthlm så är det bara att komma förbi och klämma.

Annars får du återkomma lite senare. Ska väl kolla igenom sortimentet inför WJ nångång här framöver.

Pillard
3113 inlägg

Ah nu när Hasse är här, är det nån skillnad på årets Bibby, jämfört med förra? Jag tycker nog personligen att förra årets är snyggare men med tanke på Skistores bra pris på årets känns begagnatpriserna på freeride helt klart prutbara. Detta förutsätter ju dock att det är identiska skidor, under huven så att säga.

Utter: Jag bor i Linköping men är ganska frekvent besökare i huvudstaden. Har du nån mer koll på hur flexet ska vara i Opus?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 år sedan

Flexat opusen en del på skistore, helt klart styvare än föregångarna men det är fortfarande en mjuk jibbskida vi talar om, fint flex med något styvare mitt-framdel (från tådelen till tippen går den mjuk-lite styvare-mjuk ungefär) än bakdel. Verkar vara en av de bättre skidorna jag skådat för ändamålet.

Har du vägarna förbi Götet så kom in och säg hej och kläm igenom årets grejer smile

skistore.se/mtbstore.se Citera
Hasse_Lindborg
2926 inlägg

190 och 184 är samma skida. 196 är en helt ny skida!

xLUNDISx
33 inlägg
xLUNDISx 33 inlägg 7 år sedan

Av dina alternativ har jag bara kört EHPn men upplever den verkligen inte som svåråkt utan tvärt om riktigt lättåkt. Där det är som jävligast typ bristande skare eller tung uppkörd puder glänser den verkligen. Sen är den förlåtande, du kan slö åka och den är hur snäll och som helst eller bomba på och då är den riktigt stabil och trygg. Men den "känns" väldigt annorlunda mot andra skidor i samma kategori med sina 40+m svängradie. Flesta verkar älska den eller om inte hata, tycka den är helt meh.

Jag har 100+ dagar på mina och dom kommer alltid ha en plats i mitt "quiver" smile

Inte helt lätt att beskriva en skida så här i text men om du undrar över något om EHPn så ska jag försöka svara.

Pillard
3113 inlägg

Jarle: Det gör jag så gärna så. Tyvärr är jag inte i Göteborg förrän i början av november nästa gång. Iof lär det inte bli mycket åkning innan dess heller. Är den mycket mjukare än Bibby? Opusen känns väldigt nytänkande och jag gillar Pollards idéer i teorin iaf. MEn sen om den är för mjuk så faller ju allting och jag har helt plötsligt en ny S7 ungefär.

xLUNDISx: Jag förstår att det är lite krångligt att förklara en skida i text men hur upplever du den i låg fart? De svårigheter jag läst mig till både när det gäller Renegade och EHP är att de blir väldigt svårsvängda i låg fart. Eftersom jag har det besvärligt i skog så känns det som att det skulle kunna vara ett problem. Hur uppträder den i uppkörd och hård snö? Den nästan totala avsaknaden av sidecut känns som att den kan bli märkbar där. Går den att köra på skär alls utanför pudret?

Pillard
3113 inlägg

Hasse_Lindborg :

190 och 184 är samma skida. 196 är en helt ny skida!

Intressant, Bibby i 190 kan mycket väl vara det jag har letat efter.

Pillard
3113 inlägg

JL76: Jag glömde en fråga innan. Du skrev att Atlas går bort om jag inte vill ha pintail. Har du provat Atlasen? Formen är ju ganska annorlunda jämfört med tailen på t.ex. S7. Jag har själv funderat i precis de banorna men samtidigt känns det som att den har en väldigt klassisk "rakt fram-känsla" ändå så jag blir lite förvirrad (jag säger alltså inte alls emot utan jag bara undrar ifall du har testat den). Nån som vet hur den skidan är att köra?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad JL76 (7 år sedan)

Pillard :

JL76: Jag glömde en fråga innan. Du skrev att Atlas går bort om jag inte vill ha pintail. Har du provat Atlasen? Formen är ju ganska annorlunda jämfört med tailen på t.ex. S7. Jag har själv funderat i precis de banorna men samtidigt känns det som att den har en väldigt klassisk "rakt fram-känsla" ändå så jag blir lite förvirrad (jag säger alltså inte alls emot utan jag bara undrar ifall du har testat den). Nån som vet hur den skidan är att köra?

Nope har inte testat men de är ju rejält med pintail på dem, MnO har testat (hans brors par, MarkusO):
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59603
Styvhet på Katana vs Bibby kan jag inte svara på, Bibby är iaf rejält styv under nästan hela kontaktytan men mjukare i tip och tail.

MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 7 år sedan

Jag hade mycket riktigt en Atlas 182 i garderoben ett tag. Den är inte helt lyckad i den längden. Den spårade bra vill jag minnas, men är lite nervös i det lösa. Jag tror inte den passar den teknik jag ser i klippen ovan (som jag uppfattar som lite ... slängig). Min känsla är att Atlasen skulle förstärka dina problem snarare än att avhjälpa dem.

192:an gissar jag är bättre, men jag har inte åkt den. Notera att den är 10 millimeter bredare också. En klart större skida.

Ingen av dem känns som ett bra alternativ för dig.

- Hel och ren? - Citera
xLUNDISx
33 inlägg
xLUNDISx 33 inlägg 7 år sedan

Pillard :

xLUNDISx: Jag förstår att det är lite krångligt att förklara en skida i text men hur upplever du den i låg fart? De svårigheter jag läst mig till både när det gäller Renegade och EHP är att de blir väldigt svårsvängda i låg fart. Eftersom jag har det besvärligt i skog så känns det som att det skulle kunna vara ett problem. Hur uppträder den i uppkörd och hård snö? Den nästan totala avsaknaden av sidecut känns som att den kan bli märkbar där. Går den att köra på skär alls utanför pudret?

Helt klart kommer den till sin rätt i hög fart men jag tycker den funkar bra i låga farter i lössnö, den är ganska mittmonterad så känns lätt manövrerad och lite kortare än den är. Jag tror många som klagar på lågfarts egenskaperna har den bakmonterad. I flera år har monteringsstrecken suttit fel på många skidor, även mina. Gillade dom inte alls först men efter att jag monterat om dom rätt, vilket var 6cm!!! längre fram var det som en heeelt annan skida. (Så om någon där ute har ett par EHP dom inte riktigt gillar kolla att dom är rätt monterade, det ska vara 87cm från tail på 186 och 88,5 på 193)

Den är väll inge höjdare i någon typ av hård snö men är det bara minsta lilla mjukt beter den sig inte som en skida med 40m svängradie utan det är mer som att man själv styr storleken på svängen. Den känns rolig och lätt åkt samtidigt som beter sig väldig förutsägbart utan att vara trist, om det "makes any sense". I pisten däremot är den precis som en skida med 40m svängradie men det går att bomba på i stooora svängar på skär hur fort som helst eller så får man sladda omkring men det kan vara rätt kul de me.

Hoppas det hjälpte smile

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 7 år sedan

Jag tänker väl typ som dig och valde ON3P Billy goat 191. Dock kanske det bara blir mer o tänka på ändå...

Åk mer jobba mindre! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

xLUNDISx :

Pillard :

Helt klart kommer den till sin rätt i hög fart men jag tycker den funkar bra i låga farter i lössnö, den är ganska mittmonterad så känns lätt manövrerad och lite kortare än den är. Jag tror många som klagar på lågfarts egenskaperna har den bakmonterad. I flera år har monteringsstrecken suttit fel på många skidor, även mina. Gillade dom inte alls först men efter att jag monterat om dom rätt, vilket var 6cm!!! längre fram var det som en heeelt annan skida. (Så om någon där ute har ett par EHP dom inte riktigt gillar kolla att dom är rätt monterade, det ska vara 87cm från tail på 186 och 88,5 på 193)

Den är väll inge höjdare i någon typ av hård snö men är det bara minsta lilla mjukt beter den sig inte som en skida med 40m svängradie utan det är mer som att man själv styr storleken på svängen. Den känns rolig och lätt åkt samtidigt som beter sig väldig förutsägbart utan att vara trist, om det "makes any sense". I pisten däremot är den precis som en skida med 40m svängradie men det går att bomba på i stooora svängar på skär hur fort som helst eller så får man sladda omkring men det kan vara rätt kul de me.

Hoppas det hjälpte smile

jag tycker ehp går rätt fint på skär faktiskt, framför allt med lite fart. ägde själv 186:an för ett par år sedan och har även kört 193:an. den tidigare är kanske bättre lämpad för trådskaparen, men vill man bara ha ett par skulle jag nog leta lite till.

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 7 år sedan

Du beskriver en viss skida som du är efter. Svaret är LibTech Pow Nas smile Skämt åsido. En skida som bär i det mesta och faktitskt även funkar i pisten och totalt sönderkört före. Jag är 90 kg gymråtta och den bär till och med mig utan att vika. Sen har du den självklara bonusen, du slipper ha samma skida som ytterligare 100 pers i backen har.

Gazza Citera
Pillard
3113 inlägg

Kontentan verkar luta mot att Bibby är the way to go för min del. Eventuellt då med möjligheten att Opus funkar också, dock betydligt mer lekfull men frågan är hur mycket det skiljer. En skida som ingen berört är ju Countdown2. MarkusO har pratat en del om den med mig i en annan tråd och MnO har ju ett förträffligt test av den också. Utifrån formen så verkar den påminna en hel del om Bibby men med annat spann. Hur skulle ni säga att den upplevs jämfört med Bibby?

EHP skulle jag verkligen vilja ha någon gång. Både den och Renegade är magiskt coola och att se Hoji åka på de bägge är en sann njutning för alla skidfantaster. Problemet är dock att jag inser att jag inte är Hoji och är mera rädd att skidan blir för svår för mig och snarare hämmar min utveckling istället för att driva på densamma.

MarkusO
1016 inlägg

Pillard :

Kontentan verkar luta mot att Bibby är the way to go för min del. Eventuellt då med möjligheten att Opus funkar också, dock betydligt mer lekfull men frågan är hur mycket det skiljer. En skida som ingen berört är ju Countdown2. MarkusO har pratat en del om den med mig i en annan tråd och MnO har ju ett förträffligt test av den också. Utifrån formen så verkar den påminna en hel del om Bibby men med annat spann. Hur skulle ni säga att den upplevs jämfört med Bibby?

EHP skulle jag verkligen vilja ha någon gång. Både den och Renegade är magiskt coola och att se Hoji åka på de bägge är en sann njutning för alla skidfantaster. Problemet är dock att jag inser att jag inte är Hoji och är mera rädd att skidan blir för svår för mig och snarare hämmar min utveckling istället för att driva på densamma.

Det är inte många som åkt på CD2 tror jag. Jag har å andra sidan inte åkt på Bibbyn (förutom på ett dåligt trimmat ex i Tandådalen förra året. Räknar bort de åken, för då var den inte bra), så kan inte riktigt jämföra de två.

Blizzard Bodacious 186 då? Inget alternativ? Enligt mig en av årets mest intressanta. Lite chargig möjligen, men å andra sidan rätt smidigt format.

- Hel och ren? - Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Bodacious var mycket trevlig när det var något mjukt under dem, hård/hårdish pist så var dom aningens tråkiga. För lång svängradie och lite för dämpade.

MarkusO
1016 inlägg

Utter :

Bodacious var mycket trevlig när det var något mjukt under dem, hård/hårdish pist så var dom aningens tråkiga. För lång svängradie och lite för dämpade.

Var det 186:an du körde?

- Hel och ren? - Citera
Jarle
3975 inlägg

Pillard :

Jarle: Det gör jag så gärna så. Tyvärr är jag inte i Göteborg förrän i början av november nästa gång. Iof lär det inte bli mycket åkning innan dess heller. Är den mycket mjukare än Bibby? Opusen känns väldigt nytänkande och jag gillar Pollards idéer i teorin iaf. MEn sen om den är för mjuk så faller ju allting och jag har helt plötsligt en ny S7 ungefär.

Den är fortfarande mjukare än det mesta, mycket mjukare än bibby 190 (vet inte om flexet mellan längderna skiljer sig åt, Hasse har nog svaret på det ). Tror dock inte den beter sig i närheten av samma sätt som S7. Men jag har å andra sidan inte åkt den.

Pallra dig ner i slutet på oktober så hinner du med Free Radicals releaseparty på trägårn' med smile

Pillard
3113 inlägg

Intressant. Jag tittade lite kort på bodacious men skrämdes lite av chargeigheten. Dock gillade jag deras tänk över lag.

Pillard
3113 inlägg

Jarle :

Pillard :

Den är fortfarande mjukare än det mesta, mycket mjukare än bibby 190 (vet inte om flexet mellan längderna skiljer sig åt, Hasse har nog svaret på det ). Tror dock inte den beter sig i närheten av samma sätt som S7. Men jag har å andra sidan inte åkt den.

Pallra dig ner i slutet på oktober så hinner du med Free Radicals releaseparty på trägårn' med smile

Hm, det låter ju som ett väldigt trevligt upplägg. Tyvärr är jag i flyttagen just då så kan bli lite problematiskt. Att skidan är mjuk i äbdarna gör mig inte så mycket och jag droppar aldrig så en mjuk tail gör mig inte så mycket. Dock vill jag definitivt ha en skida som klarar att stå emot uppkörd hård snö utan att bli dundernervös. Det känns som att en skida behöver vara någorlunda styv under foten för det

MnO
2231 inlägg
MnO 2231 inlägg 7 år sedan

All heder för det startinlägget. Fanimej toppklass.

Völkl Shiro tycker jag kan läggas till mixen. Speciellt som du har åkt på Völkl tidigare och gillat dom. Iofs lär Shiro vara en bit från nuvarande Katana när det gäller känslan i konstruktionen, men den är nog inte alltför långt från den första Katanan som hade betydligt mindre metallbaserad grundkänsla. De första testrapporterna har inte direkt gett några euforiska uttalanden, utan snarare indikerat en skida som är lite anonym, men välpresterande. Förhoppningsvis får man väl testa ett par vad det lider. Eller så får jag väl ta mitt prylsociala ansvar och införskaffa ett par.

Bodacious körde jag ett par åk på i Åre förra året på skidtestet. Det är ett par krävande skidor med enormt mycket metallkaraktär. Det är som att ta ett par Katana och dubbla metallinnehållet och dessutom slänga in lite extra gummi, och dessutom räta ut skärningen lite. Jag gillar Blizzards rockertänkande, men de skulle ha en lite mer lättåtkomlig variant. Jag vet inte vad som har hänt med Answer från Blizzard. Den verkar ha försvunnit ur sortimentet. Där har du en toppenskida annars. Bodacious tror jag inte på för din del. Den blir för trög.

Bibby är ett mycket bra val och det var en av mina favoriter förra året. För att jämföra den med Countdown 2, som jag också tycker är klockren måttmässigt, så är CD2 väldigt lik shapemässigt, men den tar ett steg mer åt 5-point/bc-jibb i balans, även om den inte ens är i närheten av en ren 5-point. Bibby är, som jag skrev i nån recension någon gång, en skida som har en mycket traditionell grundbalans, men som ändå blandar in moderna attribut som early-taper och tip-/tail-rocker. Bibby känns nära en skida med fullängds kantkontakt i skäret, men har svänginitiering ala tiprocker och dessutom ett uns av "servostyrning" iom tailrocker, även om den effekten delvis släcks ut av spannet i mittdelen. Inget slår full rocker i skitsnö tycker jag. Det hade varit kul att testa en ospannad, eller lätt, lätt fullrockad Bibby. Countdown 2:an är ur shapesynpunkt nära den skidan, även om andra parametrar skiljer. Som jag skrev i testinlägget så är känslan i konstruktionen annorlunda. Då menar jag inte respons i form av retur och balans i kantväxling och sväng där CD2 och Bibby är väldigt lika, utan i ren känsla mot underlaget där CD2 är dovare och mer indirekt i snökontakten.

Jag lär väl vara på plats på skidtestarhelgerna i vanlig ordning, så om någon vill ta ett teståk med CD2, så knacka mig på axeln så kan vi nog styra upp ett teståk. Det erbjudandet gäller såklart extra mycket för de som själva har något roligt under fötterna. 2013 protos får gå före i kön smile

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

MnO :

Det erbjudandet gäller såklart extra mycket för de som själva har något roligt under fötterna. 2013 protos får gå före i kön smile

Count me in wink

norway_43
15 inlägg
norway_43 15 inlägg 7 år sedan

Bedlam :

He he, så ska en "vilken skida tråd" se ut.

Efter att terroriserat bl a bröderna O här på FR blev jag mycket klokare men också mer konfunderad på vad jag själv skulle välja för lagg, fy fan vilken djungel! Alla skidor är ju bäst också när man läser reviews på TGR..?
Bytte över från 15år på bräda för 5års sen där de va lång eller kort bräda att välja mellan.

Till slut tog jag iaf ett beslut och beställde hem (på måtten, en telefon-review och för att påven är polsk) Majesty Superior i 186.
Rädd att den skulle va för mjuk eller för kort eller nåt annat suspekt fel blev jag riktigt överraskad.

Relativt styv, 186lång reell längd, lite kammare, 135-115-131, radie runt 25 tror jag.
Förstås INTE kör på den än men fan inte om polackerna lyckats riktigt bra med denna!!

Blir review när snön kommer men värt en check kanske?

Kjørte Superior 186cm sist vinter, Å kan skrive under på at det er ei veldig god ski.
Både offpist og pist.

Pillard
3113 inlägg

Hasse_Lindborg :

MnO :

Det erbjudandet gäller såklart extra mycket för de som själva har något roligt under fötterna. 2013 protos får gå före i kön smile

Count me in wink

Fasen också, jag har tyvärr inte tillgåbg till några protos. Dock kan jag erbjuda ett par Howitzer, som jag inte tror du haft med i nåt test hittills. Jag ska verkligen titta på att ta mig till en skidtestarhelg. Tyvärr är det ju en bit att åka från Östergötland dock.

Rent allmänt så känns det som att bibby verkar ha en rejäl ledning, i den här tråden iaf. Vet ni huruvida bibby finns tillgängliga att klämma på i stockholm? Jag skulle gärna gå till skistore med tanke på den grymma service jag fick där när jag letade goggles till trooper, men nu råkar jag vara i sthlm för stunden

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Alpint får in de om ca 1 vecka hoppas jag.

JL76
1160 inlägg

Pillard: Är du i sthlm för dagen kan du klämma på mitt par men jag är hemma med feber för dagen så vet inte hur bra det är.

Pillard
3113 inlägg

JL76 :

Pillard: Är du i sthlm för dagen kan du klämma på mitt par men jag är hemma med feber för dagen så vet inte hur bra det är.

Stort tack för erbjudandet. Jag är i sthlm till i morgon, men jag ska tillbaka nästa helg med så då får jag hoppas på att alpint fått in sina. Jag får också hoppas att jag kan få tag på ett par opus att jämflra med också

Jarle
3975 inlägg

Pillard :

Jarle :

Pillard :

Hm, det låter ju som ett väldigt trevligt upplägg. Tyvärr är jag i flyttagen just då så kan bli lite problematiskt. Att skidan är mjuk i äbdarna gör mig inte så mycket och jag droppar aldrig så en mjuk tail gör mig inte så mycket. Dock vill jag definitivt ha en skida som klarar att stå emot uppkörd hård snö utan att bli dundernervös. Det känns som att en skida behöver vara någorlunda styv under foten för det

Det är en mjuk jibbskida, visst är den ingen nudel under foten men någorlunda styv kan vara lite subjektivt. I förhållande till de andra skidorna i första inlägget så är den rejält mjuk. Ta en kik på den men jag misstänker att du kommer tycka att den är i mjukaste laget smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook