Tråden om splitboards!

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 6 år sedan

Då kan man ha large på bindningarna om man har strl 43 då eller vad tror du?Låter riktigt kasst om skruvarna lossnar från bindningarna, är det en köpt splitboard som bindningarna strular med?

Karhu :

jag kör med spark R/D och har storlek M på bindningarna och 42 på botsen och tycker dom sitter perfekt, går ju även att länga lite på strapsen. Men dock märkt något lite irriterande med bindningarna och det är att skruvarna gängar ut sig när man använder dom. Har satt i ny lock tight på alla skruvar och ska pröva i morgon om det blivit bättre, men inte så kul om det losnar skruvar när man är ute och traskar.

Niiiicke :

EN fråga till!! :-) Någon som har Splitbindningar från Spark R&D och kan uttala sig om rymligheten på bindningarna, kan inte bestämma mig om jag ska ha M eller L nämligen!

JAndersB :

Låter helt OK.

Karhu
13 inlägg
Karhu 13 inlägg 6 år sedan

jo det borde bli bra med large! Det är själva skruvarna som sitter på bindningens utsida och håller i strapsen och hela bak kappan som smyg gängar ur.

Niiiicke :

Då kan man ha large på bindningarna om man har strl 43 då eller vad tror du?Låter riktigt kasst om skruvarna lossnar från bindningarna, är det en köpt splitboard som bindningarna strular med?

Karhu :

jag kör med spark R/D och har storlek M på bindningarna och 42 på botsen och tycker dom sitter perfekt, går ju även att länga lite på strapsen. Men dock märkt något lite irriterande med bindningarna och det är att skruvarna gängar ut sig när man använder dom. Har satt i ny lock tight på alla skruvar och ska pröva i morgon om det blivit bättre, men inte så kul om det losnar skruvar när man är ute och traskar.

Niiiicke :

EN fråga till!! :-) Någon som har Splitbindningar från Spark R&D och kan uttala sig om rymligheten på bindningarna, kan inte bestämma mig om jag ska ha M eller L nämligen!

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 6 år sedan

Swedish-banana :

Vad kan det ta? Kanske 3 min om man är snabb.
Det är klart lättare att gå med splitboard. Du sparar mycket energi jämfört med något annat.

Seriöst? 3 min? Det är snabbare än vad vana skidåkare som kör med duke tar på sig och de behöver ju inte separera skidorna och flytta om bindningarna. Är 3 min i lössnnö och 10 minusgrader verkligen rätt?

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 6 år sedan

Iller :

Swedish-banana :

Det är klart lättare att gå med splitboard. Du sparar mycket energi jämfört med något annat.

Seriöst? 3 min? Det är snabbare än vad vana skidåkare som kör med duke tar på sig och de behöver ju inte separera skidorna och flytta om bindningarna. Är 3 min i lössnnö och 10 minusgrader verkligen rätt?

Nää, tusan vet jag. Brukar inte stå med ett tidtagarur på toppen direkt. Men det tar kanske 3 min extra jämfört med en skidåkare. Själv brukar jag inte skynda mig ner när jag väl tagit mig upp. Då är det ju dags för dricka paus och kanske några snacks.

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 6 år sedan

Iller :

Min tant är inte överdrivet van på att flippa sin split och hon gör det på ~5 min skulle jag tippa. Det tar inte lång tid, speciellt inte när man börjat få lite koll på grejerna.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 6 år sedan

Då beställer jag L! Detdär med skruvarna skulle vara ett reklamationsärende helt klart, kolla upp det om inte bindningarna är förgamla bara.

Karhu :

jo det borde bli bra med large! Det är själva skruvarna som sitter på bindningens utsida och håller i strapsen och hela bak kappan som smyg gängar ur.

Niiiicke :

Karhu :

forsgren_emma
10 inlägg
forsgren_emma 10 inlägg 6 år sedan

Jag har precis lagt upp en K2 Panoramic i Köp&sälj om någon är intresserad. Prutbart vid snabb affär. Kan verkligen rekommendera den för övrigt, bra och stabil. Känns bara när man bär brädan att den är tyngre men det fina är ju att man gör det väldigt lite :-)

Jakbob
172 inlägg
Jakbob 172 inlägg 6 år sedan

Iller :

Ni som är vana splitåkare.

Hur lång tid tar ett byte till respektive från åkmode/hikemode?

Jag känner mig sjukt skeptisk till split pga att majoriteten av mina hiker är 1-2h och då vill jag inte lägga 10+10 min på att ställa om utrustningen. Jag går långsammare i bootpack eller på snöskor men om det inte blir någon större tidsvinst så får det vara. Om jag åker tillbaka till Rogers Pass el dyl får jag väl tänka om men sist gick jag jämnt med en telisåkare när jag gick på skor. Antalet som prisar split gör dock att jag inser att jag borde ha fel.

10 minuter låter som lång tid. Jag är ovan och jag lossar bindningarna (Karakoram) från bootsen när jag ska övergå till skidläge (detta för att jag har lite svårt att hitta fästena när de sitter under bootsen), i övrigt så tar det mer tid att plocka in/ut stavar ur väskan och fixa stighudar än vad själva monterningen/delningen tar.

egsundkvist
7 inlägg
egsundkvist 7 inlägg 6 år sedan

Tjenare alla splitboarders.

Jag har ett par Voile Light Rail splitboard-bindningar som jag tänkte sälja.
Köpte dom förra året och har gått ungefär 5-6 toppturer på dom.

Mitt bagage försvann när jag var i staterna så jag vara tvungen att köpa nya och nu sitter jag på två par.

2000kr säljer jag dom för. Dom kostar 3000kr på Addnature.

http://www.addnature.com/product.aspx?p … _LIGHTRAIL

Dom finns i Stockholm.

egsundkvist@hotmail.com

egsundkvist
7 inlägg
egsundkvist 7 inlägg 6 år sedan

Iller :

Swedish-banana :

Jag brukar oftast splitta med telisåkare eller skidåkare och jag har aldrig haft problem med att haka på i deras tempo när det gäller omställning..

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 6 år sedan

Hej
Tittar lite på splitboards nu under reor.
En ska jag funderar på är vad man får med om man tex köper

http://raa.no/catalog/product/view/id/5 … egory/161/

Burton har också några intressanta alternativ

Får man med tillbehör så man kan använda sina vanliga 4X4 bindningar eller måste man köpa något monteringskitt också?

JAndersB
293 inlägg
JAndersB 293 inlägg 6 år sedan

Varierar vad man får med. Vanligast är att man får med voiles kit med puckar som skruvas i brädan och platta som skjuts på, för vanlig bindning. Därtill hälhöjare. Sen ersätter många plattan och vanliga bindningen med Spark eller Voiles specialgjorda bindningar som skjuts direkt på puckarna.

Alternativt kan man köpa Karakorams hela system, om brädan är helt ren. Kräver även deras egna spännen och inte Voiles ihopkrokningshakar.

Därtill behövs ju hudar, som även de ibland kan ingå, samt stavar.

Karhu
13 inlägg
Karhu 13 inlägg 6 år sedan

K2s nya splitboard system!
http://www.thegearcaster.com/the_gearca … ystem.html
här är även en video
http://mpora.com/videos/AAde61lxokoz/embed

Kigge
25 inlägg
Kigge 25 inlägg 6 år sedan

Ankarvazzarn :

Tänkte bara nämna för er som är osäker på vad ni ska köpa, den här brädan, Arbor Abacus split för er som vill ha en skön puder, allmountainbräda med härlig flex i (ganska mjuk). Jag har nyss fått hem min Abacus med karakoram bindningar. Har dock endast gjort ett åk med den eftersom det är så lite snö här hemma, men kan säga att jag är riktigt nöjd bara på det åket.

Här har ni en länk om ni vill kika lite på brädan:
http://www.arborcollective.com/snow/boa … splitboard

ps: Grymt med en tråd om splitboards!

Vad tycker du om din Abacus? Är väldigt nyfiken att höra eftersom jag själv precis beställt en sådan.

ps: även jag håller med om att det är grymt med en splitboard tråd. Mycket pengar och inte så lätt att få information.

Kigge
25 inlägg

Andreas80 :

Hej
Tittar lite på splitboards nu under reor.
En ska jag funderar på är vad man får med om man tex köper

http://raa.no/catalog/product/view/id/5 … egory/161/

Burton har också några intressanta alternativ

Får man med tillbehör så man kan använda sina vanliga 4X4 bindningar eller måste man köpa något monteringskitt också?

Jag tycker de där Rå Sport verkar galet dyra jämför med butiker nere på kontinenten, tex:

http://www.blue-tomato.com/sv/Splitboar … y=%2Bprice

http://www.snowlab.de/Snowboards/Arbor- … 19029.html

http://www.snowcountry.eu/snowboards/sp … rder=price

För att inte tala om priserna i USA. Dock blir det ju då lite strul med tull och moms. Sen vet jag ju inte hur seriösa de är men blå tomaten har jag köpt mycket av och det har aldrig varit något strul.

PocaPuder
71 inlägg
PocaPuder 71 inlägg 6 år sedan

Hej, funderade bara på en sak: Om man har en cirkelsåg som klarar metal (eller använder metallsåg där det behövs), skulle det då vara möjligt att dela en Burton med bra resultat? (de har ju inserts i mitten)

Lite sugen på att göra en egen och Burton är det som finns till hands...

Poca Puder Citera
Swedish-banana
333 inlägg

PocaPuder :

Hej, funderade bara på en sak: Om man har en cirkelsåg som klarar metal (eller använder metallsåg där det behövs), skulle det då vara möjligt att dela en Burton med bra resultat? (de har ju inserts i mitten)

Det finns folk som har gjort det med bra resultat ja.
Allt värt att läsa står på splitboard.com.

Jan-E
26 inlägg
Jan-E 26 inlägg 6 år sedan

Köp ett par skidor istället!! Problem solved!

Swedish-banana
333 inlägg

Är det någon som ska upp till Fjällfest i Storulvån i slutet av april?

Jan-E :

Men skidor kan ju alla åka! Alldeles för lätt. Jag vill ju ha en utmaning wink

Only tough guys splitboard.

Jan-E
26 inlägg
Jan-E 26 inlägg 6 år sedan

Swedish-banana :

Jan-E :

Man behöver inte jämt köpa allt skit som kommer på marknaden oavsett ifall det e tufft eller inte. Kan förstå användningsområdet men skulle nog aldrig köpa en sån bräda.

Swedish-banana
333 inlägg

Jan-E :

Swedish-banana :

Jan-E :

Man behöver inte jämt köpa allt skit som kommer på marknaden oavsett ifall det e tufft eller inte. Kan förstå användningsområdet men skulle nog aldrig köpa en sån bräda.

Faktum är att jag inte kan åka skidor. Har inte gjort det sen jag var 7 år gammal så det är inte ett alternativ. Men turskidprylar är mycket mer nice än splitboard men vi kommer dit så småningom.

JAndersB
293 inlägg

Det är ju vad man använder neråt som är viktigare än uppåt. Så "splitboard is the answer" som stora filosofer redan myntat smile

PocaPuder
71 inlägg

Ni som byggt egna, vad använder ni på de sågade sidorna för att skydda träkärnan (produkt, varumärke och var jag kan hitta det) och vad för att fylla igen hålen på undersidan?

Provat olika? Vad funkar bäst?

Poca Puder Citera
Swedish-banana
333 inlägg

PocaPuder :

Ni som byggt egna, vad använder ni på de sågade sidorna för att skydda träkärnan (produkt, varumärke och var jag kan hitta det) och vad för att fylla igen hålen på undersidan?

Jag har inte byggt en själv men:
Epoxi är vanligast. Både till kanter och för att fylla hål. Man kan även använda p-tex, eller belagsstav som man säger på svenska till hålen. Tänk på att epoxin måste kunna tåla kyla och vara lite börbar om jag minns rätt.

PocaPuder
71 inlägg

Swedish-banana :

PocaPuder :

Epoxi är vanligast. Både till kanter och för att fylla hål. Man kan även använda p-tex, eller belagsstav som man säger på svenska till hålen. Tänk på att epoxin måste kunna tåla kyla och vara lite börbar om jag minns rätt.

Ja, det är väl just det att det finns så mycket olika epoxy och olika kvalitet på dem...

Poca Puder Citera
Kigge
25 inlägg

PocaPuder :

Swedish-banana :

PocaPuder :

Ja, det är väl just det att det finns så mycket olika epoxy och olika kvalitet på dem...

Jag har inte heller gjort någon egen splitboard men kan tipsa om dessa sidor:

http://www.splitboardoregon.com/make-your-own-split/

http://surfbussen.nu/kitesurf-snowkite/ … plitboard/

(Fast du har säkert hittat dem själv).
På den övre visas hur någon har byggt om en Burtonbräda och det verkar ju funka bra.
Annars kryllar ju Blocket av billiga brädor av andra märken.

Reindeer_mtn
41 inlägg
Reindeer_mtn 41 inlägg 6 år sedan

Poca tar två av dina frågor i ett svep

PocaPuder :

Jag splittade en Burton Custom med mixade resultat.
3D insertsen är ju en jävel då det är svårt att hitta bra cirkelsågsblad. Det första gick sönder då jag skulle igenom insertsen och då fick jag ett fint snedskär. Sen köpte jag ett nytt blad som hade ganska stora tänder, så då gäller det att ta det jävligt passivt. Det gick bra. Snedskäret tätade jag med en plastlösning som funkade bättre än väntat (inte p-tex utan något till bilar).

PocaPuder :

Jag körde ett lack och det funkade väl ok, förutom att där delarna skavde mot varandra i mitten så hade det nötts bort och då hade det blivit en ficka mellan belag och kärna. Det kan bero på slitage men jag anar en viss åverkan av fukt.

smedberg
43 inlägg
smedberg 43 inlägg 6 år sedan

Någon som vet vart man kan hitta Voile skarjärn som ska passa till Lightrail 12/13 bindningarna. Efter en en helgs turande nu så känner jag att det är verkligen något som kan behövas och hittar bara den vanligare smalare varianten. Finns det någon annan som kan fungera?

Reindeer_mtn
41 inlägg

smedberg :

Någon som vet vart man kan hitta Voile skarjärn som ska passa till Lightrail 12/13 bindningarna. Efter en en helgs turande nu så känner jag att det är verkligen något som kan behövas och hittar bara den vanligare smalare varianten. Finns det någon annan som kan fungera?

Dessa kanske?
http://www.ebay.com/itm/Voile-Split-Dec … 3a7f3315c0

JAndersB
293 inlägg

smedberg :

fick med voiles skarjärn med en Burton freebird med voiles system härom veckan. De passar ej med Spark-bindningarna våra så säljer gärna.
Anders

Reindeer_mtn
41 inlägg

Det som jag tycker är roligast med Splitboard är ju att det kommer ske så otroligt mycket framsteg inom den närmaste tiden. Vi kommer att se bättre brädor, bättre bindningar (kommer Spark RnD någonsin släppa edison?) och förhoppningsvis ett slut på Voilé eran på mounts.

Det andra är ju att små leverantörer gör specialgrejer för denna nisch så nya och även gamla märken kommer upp som marknadsledande.

http://www.winterstick.com/ Som har Tom Burt på sin sida

http://venturesnowboards.com/default.aspx med Johan Olofsson är ett annat exempel

Finns det några andra exempel så får ni gärna lista?

Swedish-banana
333 inlägg

Furberg känns litet och nischat.
Jag vill ha en sån bräda nästa gång.

Jag kan tyvärr ge de tråkiga beskedet att Spark INTE kommer släppa Edison, alls.

Det är Tesla system de satsar på nu. Edison hade problem med uppbyggnad av snö etc.

Swedish-banana
333 inlägg

Juste, jag glömde säga att jag håller helt med. Kanonkul med så snabb utveckling och jag sitter ständigt och spanar in nya prylar.

Ranger bindings verkar coola också. Australienisk snubbe som gör de. Eller Nya Zeeland var han nog från.

Kigge
25 inlägg

Här är mitt bidrag till de mindre märkena:
http://www.splitsticks.com/
Verkar ha rätt coola lösningar tycker jag.

Gillar också att utvecklingen går snabbt. Nackdelen är väl att man drar sig lite för att köpa grejer eftersom de redan nästa säsong kommer kännas stenålders. Och det är ju inte direkt billiga prylar tyvärr.

Swedish-banana
333 inlägg

Kigge :

Gillar också att utvecklingen går snabbt. Nackdelen är väl att man drar sig lite för att köpa grejer eftersom de redan nästa säsong kommer kännas stenålders. Och det är ju inte direkt billiga prylar tyvärr.

Jag håller helt med! Jag sitter alltid och väntar på nästa års grejer men när de kommer så finns ju året efters prylar på nätet så det slutar ofta med att jag inte köper så mycket.

smedberg
43 inlägg
smedberg 43 inlägg 6 år sedan

JAndersB :

smedberg :

fick med voiles skarjärn med en Burton freebird med voiles system härom veckan. De passar ej med Spark-bindningarna våra så säljer gärna.
Anders

Och det är inte den vanliga smalare varianten?
Eftersom den nya Lightrail bindningen är bredare vid infästningen, så ingår nya brackets och en längre sprint. därmed funkar de inte med den vanliga, smalare varianten av skarjärn.
http://www.voile.com/voile-splitboard-accessories.html

Om det är dessa så är jag väldigt intresserad.

JAndersB
293 inlägg

Tyvärr är de nog de smalare tänkta för vanliga voile-prylarna.

Anders

Reindeer_mtn
41 inlägg

Kigge :

Roligt att så många kommer med nya märken. Furberg hade jag hört talas om men inte Splitstick

Håller med om utvecklingen. Jag körde på en Jones solution med Spark bindningar i USA och var väldigt nöjd med setupen men kände att det kommer att bli bättre framgent. Så då köpte jag ett DIY kit och sågade egen.

Det största problemet för oss som vill ha nya grejer är ju att i sedvanlig ordning så sköts försäljningen i Skandinavien av en värdelös distributör som inte har något intresse av att få ut prylarna i händerna på åkare.

Voilé norska distributör gör ju att priserna i NOK överstiger Dollar priserna snart, det är ju inte så bra.

Jag hade tur och köpte, allt i USA men om man ska privatimportera (och betala tull) så drar det ju iväg.

Ps. när ska vi få se en svensk brädtillverkare (läs extrem) prova göra splitboards.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 6 år sedan

Olkki :

Ps. när ska vi få se en svensk brädtillverkare (läs extrem) prova göra splitboards.

Extrem tillverkar inte brädor längre. Och om de skulle göra det så är nog inte splitboard det första de skulle tillverka. Om man vill tillverka något med tanke på framtagskostnaden så är något som man kan tjäna pengar på med andra ord inte en splitboard. wink

Reindeer_mtn
41 inlägg

Hasse_Lindborg :

Olkki :

Extrem tillverkar inte brädor längre. Och om de skulle göra det så är nog inte splitboard det första de skulle tillverka. Om man vill tillverka något med tanke på framtagskostnaden så är något som man kan tjäna pengar på med andra ord inte en splitboard. wink

I hear ya, inte för att de var något att ha ändå.

Men lite CNC fräs så har man ju egna bindningar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook