Köpa musik till film

mahir
60 inlägg
mahir 60 inlägg 7 år sedan

Hej!
Jag och några kompisar planerar på att göra en snowboardfilm för skojs skull. Jag som ska redigera har ju uppenbarligen tänkt att sätta i musik, men vet inte hur jag sedan ska ladda upp den lagligt :S
Jag kommer ju klart betala för låtarna men vet inte vart man kan köpa eller hur man ska göra för att inte få en strike från Youtube. Min tanke var att köpa låtarna på iTunes eller Spotify, men får man använda dem på Youtube, om inte, vart/hur kan man göra det?

Svar

Svarre
129 inlägg
Svarre 129 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Svarre (7 år sedan)

köper du från Itunes blir det svårt att jobba med dem med tanke på att de binds till Itunes?
Låtarna borde finnas att köpa på typ... Last.fm eller någon liknande sida. Så du bara får en fil... Mp3-format?

Rätt mig om jag är ute och cyklar*

mahir
60 inlägg

Svarre :

köper du från Itunes blir det svårt att jobba med dem med tanke på att de binds till Itunes?
Låtarna borde finnas att köpa på typ... Last.fm eller någon liknande sida. Så du bara får en fil... Mp3-format?

Tack, jag har aldrig handlat på iTunes så jag antar du har rätt. Men om jag hade köpt låtarna från last.fm hade jag fortfarande haft problem med upphovsrätt?

rocknerPR
454 inlägg
rocknerPR 454 inlägg 7 år sedan

Du kan ju hitta något local-band, du behöver nog bara fråga så får du låtarna gratis och i MP3.

Annars finns ju upphovsrättsfri musik också, när du laddar upp din video på freeride så tipsar dom om någon sida(kommer inte ihåg vad den heter)

Kan du inte vara bäst, borde du vara episk! Citera
Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Bara för att du köper en låt från Spotyfi så äger du inte rättigheterna? rätta mig om jag har fel.

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
mahir
60 inlägg

Tack så mycket för snabba svar, tyvärr kan jag alltså inte köpa mig rätten att använda musik i mina filmer. Ska försöka hitta upphovsrättsfri musik ifall det inte finns något sätt att använda annan musik sad

ZackariasL
83 inlägg
ZackariasL 83 inlägg 7 år sedan

mahir :

Svarre :

Tack, jag har aldrig handlat på iTunes så jag antar du har rätt. Men om jag hade köpt låtarna från last.fm hade jag fortfarande haft problem med upphovsrätt?

Fungerar bra att handla musik från itunes och sen få in dom i redigeringsprogrammet. Har själv aldrig hart nåt problem med upphovsrätten

ZackariasL Citera
mahir
60 inlägg

Men hur har massa amatörfilmer på Youtube musik från ganska kända artister utan att ha tagits ner? Kom de undan med tur eller?

mahir
60 inlägg

rocknerPR :

Du kan ju hitta något local-band, du behöver nog bara fråga så får du låtarna gratis och i MP3.

Annars finns ju upphovsrättsfri musik också, när du laddar upp din video på freeride så tipsar dom om någon sida(kommer inte ihåg vad den heter)

Jag har en kompis som är ganska bra på att mixa låtar, bryter man fortfarande lagen ifall låten är mixad med 3-4 andra låtar?
Exempel på en av hans mash-ups: http://soundcloud.com/maxitryggvason/ma … vicii-vs-1

rocknerPR
454 inlägg
rocknerPR 454 inlägg 7 år sedan

mahir :

rocknerPR :

Jag har en kompis som är ganska bra på att mixa låtar, bryter man fortfarande lagen ifall låten är mixad med 3-4 andra låtar?
Exempel på en av hans mash-ups: http://soundcloud.com/maxitryggvason/ma … vicii-vs-1

Det beror lite på om han har tillåtelse att använda musiken själv...

Kan du inte vara bäst, borde du vara episk! Citera
mahir
60 inlägg

Men bör man inte kunna göra som den här snubben?

(För er som inte orkar kolla på klippet, speeda upp låten med 5%, tror faktiskt att det ska funka)

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Men vafan, hur många laddar inte upp upphovsrättsskyddat material på tuben? Så länge du inte tjänar något på din film. Folk laddar ju upp hela filmer där. Se bara till att ha backup på din film ifall dom skulle ta bort den smile

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
mahir
60 inlägg

Wall-E :

Men vafan, hur många laddar inte upp upphovsrättsskyddat material på tuben? Så länge du inte tjänar något på din film. Folk laddar ju upp hela filmer där. Se bara till att ha backup på din film ifall dom skulle ta bort den smile

Ja, jag har tänkt på det massor. Ska nog försöka speeda upp låten lite och inte använda hela tracks så tror jag att jag bör klara mig. Ska tydligen vara tillåtet om man använder lämpligt mycket av materialet och bara gör det för eget nöje, inte kommersiella skäl. Borde man kunna komma undan med låtar som man inte köpt då? Exempelvis spela in på audacity för att inte behöva ladda ner.

Jakobd
58 inlägg
Jakobd 58 inlägg 7 år sedan

Det ska inte vara någon fara alls att dra upp filmen på exempelvis youtube/vimeo. Jag har själv laddat upp massor av videos med olika artister vars musik tillhör olika bolag, du får ett mail från utube där det står exempelvis såhär:

"Dear Jakob70cc,

Your video, Nuthing but Snow! Ski edit St Anton. Cults- Go Outside (Meehan Street Band Remix), may have content that is owned or licensed by SME.

No action is required on your part; however, if you are interested in learning how this affects your video, please visit the Content ID Matches section of your account for more information."

I det här fallet kan jag inte tjäna pengar på reklam på sidan, för rättigheterna för låten tillhör inte mig, men den får absolut ligga kvar på youtube. Jag har hittils varit med om en film där de tog bort ljudet för att låten inte var tillåten tydligen wink

kolla https://www.youtube.com/user/Jakob70cc?feature=guide så kan du se vilka låtar jag använt utan problem wink

/Jakob

ProsperProductions
0 inlägg
ProsperProductions 0 inlägg 7 år sedan

Det är som jakob säger! Det som händer är bara att musiken känns igen av youtube och det står då i videohanteraren att du borde ändra musiken! Annars i värsta fall så kan de bli så att musiken stängs av eller blockeras i vissa länder. Men oftast blockeras den bara i Tyskland då och de får inte kolla på videon tongue

Mashup låtar brukar funka! men inte alltid! Har din DJ kompis gjort sitt jobb bra så har han mindre än 25% av vardera låt! Då är det okay, har du mer än det blir den också igenkänd!

Några DJ's med låtar som brukar funka: 3lau, Sex Ray Vision, Kap Slap

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook