Nybörjare på park, hjälp med bräda

smejen
41 inlägg
smejen 41 inlägg 7 år sedan

Hej,

Har åkt mest pist tidigare men vill nu komma igång med parken. Jag är 191cm lång och väger 95kg, skostorlek 45/46. Har en Burton Custom X 164cm Wide för tillfället men vill nu byta ut denna. Funderar på följande alternativ:

-Snowboard; LIB TECH SKATE BANANA BTX YEL/GRN 159 WIDE 11/12
-Bindningar; UNION FORCE 11/12 Strl XL

Vad tror folket om detta? Några andra bra alternativ? Tror ni brädan fungerar bra till pist och puder? För i så fall gör jag mig kanske av med min custom X.

Peace,
R

Svar

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Okeyy, hur mycket tänker du åka park? Tänker du bara åka lite och mer pist osv.
Om du är nybörjare i parken så kanske det är lättare med en bräda som flexar lite. När du blir bättre blir det roligare med en som flexar mindre. Det är min uppfattning, nu har vi något att utgå ifrån smile

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
smejen
41 inlägg

Tänkte mig 50% park och 50% pist, eller något mer pist. Har tittat på Lib tech attack banana ec2 161cm wide. Vad tros? Med Union foce bindningar.

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 7 år sedan

Jag hade nog aktat mig för att köpa en såpass olik bräda som den är i jämförelse med din utan att testa den först. Custom X är ju en camber bräda med riktigt bra pop i och att byta den mot en attackbanana är ju ett ganska stort steg. När du säger park, vad exakt menar du då? Shredda små hopp och boxar? eller bomba stort på det största som finns? samma sak med pist? leker du runt i ganska lungt tempo och jibbar eller bombar du ner för pisterna?

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
smejen
41 inlägg

Tänker mig nog att shredda små hopp och boxar, inte alltför avancerat genom att jag inte har någon större erfarenhet av parken. Vad gäller pisten så gör jag nog båda delar, dvs både leker i ganska lugnt tempo samt bombar ner för pisten. Känner att jag vill ha en grym allround bräda som kan tillåta mig att komma igång i parken.
Har pratat med bl.a. CustomX och Doughboy här på forumet som tycker att attack banana låter som ett bra val. Dom gav mig alternativ på brädor som Gnu - Riders Choice och Smokin - Superpark. Jag behöver i alla fall en hyfsat stor och bred bräda.

Tror ni jag är fel ute vad gäller val av snowboard?

alkez
7 inlägg
alkez 7 inlägg 7 år sedan

du kan knappast hitta en bättre allroundbräda än bananen. just att konvertera från camber till rocker ska nog inte vara några problem, känns bara lite annorlunda i början.

har åkt på skate bananan i två år nu och kan ärligt säga att jag aldrig har haft så skön åkning med en annan bräda.
puder är heller ingenting att oroa sig för då den flyter på gudomligt i djupsnö även twinmonterad!

bästa brädan som existerar om du frågar mig, men sen tillkommer ju det där om att alla har olika smak och tycken tongue. även om du köper denna setup och inte känner dig bekväm med den så går det alltid att byta/sälja och inte förlora så mycket.

gällande union contact så har jag ingen personlig erfarenhet men har hört väldigt mycket gott om dem, har beställt ett par som kommer om någon vecka!

GLHF!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook