Ungdom offpist, bara jag?

LinusBerg
61 inlägg
LinusBerg 61 inlägg 7 år sedan

Tjena! Tänkte höra ifall det är någon mer ungdom än jag som helst åker i backen eller lite offpist istället för park? Tycker det är mycket roligare offpist än i parken. Är jag ensam ungdom om detta? Är 15 år ifall ni undrar!

Tack o hej!

Svar

Bjorneen
93 inlägg
Bjorneen 93 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Askee (7 år sedan)

Jaa, tror du är den enda i hela världen faktiskt...

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Jag åker överallt smile

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

Jag är ganska mycket så. Jag är nu 17, och håller mig borta från parken. Kör inte jättemycket pist heller iofs, utan det är utanför som gäller. Jag är knasbollen som alltid har kör med 110+ i midja, oavsett förhållanden. Jag ser alltid en möjlighet att köra någon slags offpist, ibland är det bara bredvid backen, och ibland kan det vara flera timmars turande som gäller. Förra säsongen hade jag ca 100 skiddagar, och ca 85 av dessa var med offpist i sikte.

Så, nej, du är inte ensam. Men jag håller med dig om att det är betydligt fler som kör park. Och det ska vi vara glada för, det betyder mer puder åt oss!

livet är en semester Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Bäste LinusBerg, jag blir en smula tårögd när jag läser ditt eminenta inlägg. Jag gläds att du kommit till insikt att offpisten är roligare än parken, vilket så klart är en absolut sanning och allt annat är blott en villfarelse. Att du vid så låg ålder redan dragit denna kloka och nyktra slutsats, tyder på ett mycket gott omdöme. Troligtvis är du en särdeles framstående individ som kännetecknas av knivskarp slughet, din goda hållning, ett enormt intellekt och särskild stilighet. Jag överväger nästan att påstå, att du påminner en smula om mig själv! wink

www.dpsskis.com Citera
pro_edvard
32 inlägg
pro_edvard 32 inlägg 7 år sedan

Nojlas har gjort det igen!

edvard Citera
oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

Du är absolut inte ensam om detta! Men som GOS sa: mer puder åt oss!

Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 7 år sedan

Nejdå jag är lika gammal som du håller också hellst till utanför backen, kanske inte knatar iväg typ 30 minuter för att droppa 10 meter från nån hängdriva direkt men utanför psiten åker jag i alla fall! :p

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

pro_edvard :

Nojlas har gjort det igen!

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Bananskydd
72 inlägg
Bananskydd 72 inlägg 7 år sedan

haha inte då! smile är 18 nu men för tre år sen var det också "bara" offpist jag åkte. precis som nu;P

justemil
33 inlägg
justemil 33 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad justemil (7 år sedan)

Jag har ända sen barnsben dragit mig ifrån pisten och ut i ''skogen'' som man kallade det då. Jag är 16år och bor i Helsingborg skåne med Vallåsen som närmsta backe. Det är svårt att åka offpist på ett ställe som bara har två nerfarter så när vi åker till Österrike som vi gör en vecka om året ger jag mig ofta av själv för att få göra det jag tycker är allra bäst åkra puder!
Tänker mycket på den dagen jag tar studenten och är ett halvår närmare att åka puder hela dagarna i ett halv år. Är inne här på freeride varje dag och läser om alla som ska åka ner och säsonga man blir ju väldigt avundsjuk!

sweepie
0 inlägg
sweepie 0 inlägg 7 år sedan

Du är verkligen inte ensam. själv gillar offpisten mer än park, iaf utanför pisten. Det kan vara för att jag är riktigt dålig på hopp trix o.s.v!

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan

hpalmberg :

Du är verkligen inte ensam. själv gillar offpisten mer än park, iaf utanför pisten. Det kan vara för att jag är riktigt dålig på hopp trix o.s.v!

Du gillar offpisten utanför pisten? smile

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

justemil :

så när vi åker till Österrike som vi gör en vecka om året ger jag mig ofta av själv för att få göra det jag tycker är allra bäst åkra puder!

Hur bra är det att dra ut själv och åka puder i österrike. Finns lixom en hel del som kan gå fel så alltid bra att vara iaf två! hmm

justemil
33 inlägg
justemil 33 inlägg 7 år sedan

Åker såklart bara lift buren offpist då jag oftast ser pisten hela tiden. Om man inte har någon annan att åka med föredrar jag att satsa lite och köra puder ändå.wink Har tänkt på att det inte är så jätte ''smart'' men vad ska man göra...

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

justemil :

Åker såklart bara lift buren offpist då jag oftast ser pisten hela tiden. Om man inte har någon annan att åka med föredrar jag att satsa lite och köra puder ändå.wink Har tänkt på att det inte är så jätte ''smart'' men vad ska man göra...

hänga med nån annan som kör utanför och har lite koll? smile

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

jag är tolv och åker 80% av all åkning utanför pisten
det är roligare att dropa 2-4 m klippor och inte hoppa i hopp med isiga landningar
visst park är skidåkning men med andra fysiska och mentala krafter än storberg
tex hur många omkommer i pisten varje år?
ca. 1 och en halv personer.
Nu säger jag inte att jag åler offpist för att det är farligt utanför att det är vad jag kallar
SKIDÅKNING
peace

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 7 år sedan

Jag undrar vad dessa smagrabbar kallar offpist, 2m fran pisten i 5cm snö??? Eller var är föräldransvaret om man släpper sin unge ensammen pa riktig offpist, känns lika smart som att sätta sin 15aring pa afterskin, och själv inte vara med, riktig offpist ska alltid akas minst 2 st, gärna fler, och fullutrustad,,

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

Onlytelemark :

Jag undrar vad dessa smagrabbar kallar offpist, 2m fran pisten i 5cm snö??? Eller var är föräldransvaret om man släpper sin unge ensammen pa riktig offpist, känns lika smart som att sätta sin 15aring pa afterskin, och själv inte vara med, riktig offpist ska alltid akas minst 2 st, gärna fler, och fullutrustad,,

¡BUSTED!

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
sjolund
62 inlägg
sjolund 62 inlägg 7 år sedan

Onlytelemark :

Hela grejen med att åka utanför pisten behöver väl inte vara i något direkt lavinfarligt, superbrant eller exponerad terräng - det brukar väl oftast börja två meter från pisten när man är en liten hjälmfotning i Rudträskbacken (el.dyl.) för att senare dra en längre ut i skogen när de närmaste spåren börjar bli för uppåkta.
Det är kanske lite ovanligt att föräldrarna släpper iväg riktigt små barn när de är på större skidorter, men oftast brukar väl omtänksamma föräldrar åka med några gånger för att visa några säkra kort. Själv så var jag nog inte mer än 8-9 när jag fick hänga med i Svarta Björn första gången med mina föräldrar (nu var det säkert 12-15 år sedan jag åkte i Björkliden så Svarta Björn har kanske blivit ett lite mer pistliknande åk) men det var nog aldrig någon diskussion om huruvida man skulle få hänga med eller inte, om de ville åka iväg utanför pisten någonstans.

När man börjar närma sig 12-13 så ska det vara riktigt håriga backar för att man ska hänga med sina föräldrar och jag vet int hur disciplinerad (läs hjärntvättad) man ska vara för att man ska följa sina föräldrars förmaningar om att hålla sig i pisten (och i de relativt flacka backarna) när man är 12, odödlig och kanske tom. har möjligheten att imponera på någon...

Med lite eftertanke så är det lätt att se att man kanske inte visste allt och att det kunde ha gått fel, men när man känner sig odödlig så är det inte lätt att tänka efter hela tiden smile Tillika är väl inte Björkliden och liknande orter inte så extrema och risken att hamna i en lavin eller åka utför ett stup är väl inte överhängande - men offpisten är väl rent tekniskt både området två meter utanför pisten i barnbacken och de linjer som kräver en massa förkunskap, utrustning och risktagande?

Andreas Citera
Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan

Jag är ungdom och älskar offpist, men har ingen lavinutbildning mm. så det blir endast liftburet på inte alltför branta och farliga ställen.

Offpist är ju det bästa med att åka utför.

Foreignboardsco? Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

hpalmberg :

Håller med, offpist är det roligaste man kan göra utanför pisten

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
sweepie
0 inlägg
sweepie 0 inlägg 7 år sedan

Jibberisch :

hpalmberg :

Du gillar offpisten utanför pisten? smile

Ursäkta för mitt skrivfel, menade såklart "iaf. precis utanför pisten så man ser liften."

sweepie
0 inlägg
sweepie 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad hpalmberg (7 år sedan)

snow_flake :

hpalmberg :

Håller med, offpist är det roligaste man kan göra utanför pisten

tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 7 år sedan

För min 12 åriga son betyder offpist att åka under sittliftarna i Åre och av någon anledning så vill han ha med mig oxå på detta dårskap:D

jespersundstrom
65 inlägg
jespersundstrom 65 inlägg 7 år sedan

Skööönt att se någon som också sätter off-pist framför parktrams!! Det finns ju inget som ens utmanar bra off-pist och framför allt inte parken!

Megadozer
54 inlägg
Megadozer 54 inlägg 7 år sedan

Fel,fel,fel, det är klart att vi ungdomar ska hålla till i parken, det är där vi är bäst och snyggast. Och när vi har lärt oss alla coola trix gör vi om det hela i Back county och kör cirklar kring er andra. Watch out Oldies big_smile

Megadozer Citera
Sebbsa
28 inlägg
Sebbsa 28 inlägg 7 år sedan

Personligen tyckte jag park var det roligaste som fanns tills jag besökte ett större berg för första gången och fick känna annat än halvt uppkörd och isig pist under brädan. Sen dess har jag varit helt såld på lössnö och dras som en fluga till koskit till den, vare sig den är någon meter bredvid pisten eller om man får knata upp en bit på berget tex. Och givetvis ska man ej bege sig ut själv på större berg, safety first!

Totemann
205 inlägg
Totemann 205 inlägg 7 år sedan

Onlytelemark :

Är du lika spydig om någon kallar de minsta pucklarna längst ner i parken hopp? Hopp som hopp!
Varför har du ett problem med att kidsen kallar sin åkning offpist? De vill ju bara vara som Seth Morrison & Kaj Zackrisson. Alla börjar någonstans och den åkning man har tillgång till är den bästa!
I min värld är offpist allting som inte är (in)pist. Om man åker i Lindvallen, så är "Stina" (heter den va?) den mest lätttillgängliga offpisten, även om där åker så många att den är lika hård och isig som en lutande hockeyrink.
Bortsett från OFFPISTEN i skogen mellan backarna. Det är inte samma kvalitéts åkning som helikopterskidåkning i Alaska, men lika fullt är det offpist.

Vad är "riktig offpist" i dina ögon? Tura 3 timmar och sedan köra branta chutes på is/berg? Hade samma åk inte varit offpist om dit fanns en lift och det låg en pistad backa bredvid?
Fullutrustad: Morfin, komplett kirugrutrustning?

åk!!

Läs 3ggr. skriv svar. läs DET 3ggr klicka sänd! Citera
Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 7 år sedan

Totemann :

Onlytelemark :

Är du lika spydig om någon kallar de minsta pucklarna längst ner i parken hopp? Hopp som hopp!
Varför har du ett problem med att kidsen kallar sin åkning offpist? De vill ju bara vara som Seth Morrison & Kaj Zackrisson. Alla börjar någonstans och den åkning man har tillgång till är den bästa!
I min värld är offpist allting som inte är (in)pist. Om man åker i Lindvallen, så är "Stina" (heter den va?) den mest lätttillgängliga offpisten, även om där åker så många att den är lika hård och isig som en lutande hockeyrink.
Bortsett från OFFPISTEN i skogen mellan backarna. Det är inte samma kvalitéts åkning som helikopterskidåkning i Alaska, men lika fullt är det offpist.

Vad är "riktig offpist" i dina ögon? Tura 3 timmar och sedan köra branta chutes på is/berg? Hade samma åk inte varit offpist om dit fanns en lift och det låg en pistad backa bredvid?

åk!!

Hôrru du Totemann Ta det lungt nu,, Vad jag ville framhäva var säkerheten vid offpist,, även liftnära offpist kan vara farlig, titta pâ mitt foto, taget i Les Sybelles förra säsongen, lavinen stannade 2m frân liftspâret, Jag blir mycket glad när jag ser smâttingar vilja âka utanför pistad nedfart, du har helt rätt i att ALLT som inte är pistat är offpist, skiftande kvalitet pâ snön, faktum är ju att vi som gillar offpist försöker tajma in den där perfekta dagen med puder till midjan, men handen pâ hjärtat, de dagarna är inte sâ mânga procent av vâra skiddagar. Men vad jag menar âr att alltför mânga säger till sina barn, inte offpist längre bort än att ni ser liften, = falsk säkerhet. lavintillbuden har ökat markant de senaste âren, vad beror det pâ? jo, fler âker offpist, jag tillhör dom som akte offpist redan i mitten av 70talet, da var det inte sâ mânga som sökte sig utanfôr pisterna, ett fâtal med mer eller mindre mental stôrning ; ) Nu när vâra barn är vuxna och en del med egna familjer âker pâ skidsemester och âker mkt offpist, andra följer efter,, Det faktum att även britter har lärt sig âka skidor riktigt bra spelar en stor roll, speciellt här i frankrike där de utgör den största gruppen skidâkare efter fransmän, men de kan inget om lavinsäkerhet, Tyvärr sâ hjâlper ju inte alltid kunskap och att man är utrustad för offpist, en kalkulerad risk, ja, men det kan vara farligt att âka i pisten med, jag var en weekend förra säsonen i Courchevel, risken att bli överkörd av en full Ryss var minst lika stor som att dras med i en lavin i avancerad offpist,,
Nice weekend till alla,,, det drar ihop sig snart,,,,,,

SamSoN97
5 inlägg
SamSoN97 5 inlägg 7 år sedan

Jag älskar och köra i bra offpist och i backarna bara, men där jag bor i örebro finns det inte så mke offpist och köra så jag kör mycke park smile

SamSoN97
5 inlägg
SamSoN97 5 inlägg 7 år sedan

Jag älskar och köra i bra offpist och i backarna bara, men där jag bor i örebro finns det inte så mke offpist och köra så jag kör mycke park smile

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Flippare kör bara

Det som inte dödar det härdar. Citera
Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Pillard (7 år sedan)

Onlytelemark :

Totemann :

Onlytelemark :

åk!!

Hôrru du Totemann Ta det lungt nu,, Vad jag ville framhäva var säkerheten vid offpist,, även liftnära offpist kan vara farlig, titta pâ mitt foto, taget i Les Sybelles förra säsongen, lavinen stannade 2m frân liftspâret, Jag blir mycket glad när jag ser smâttingar vilja âka utanför pistad nedfart, du har helt rätt i att ALLT som inte är pistat är offpist, skiftande kvalitet pâ snön, faktum är ju att vi som gillar offpist försöker tajma in den där perfekta dagen med puder till midjan, men handen pâ hjärtat, de dagarna är inte sâ mânga procent av vâra skiddagar. Men vad jag menar âr att alltför mânga säger till sina barn, inte offpist längre bort än att ni ser liften, = falsk säkerhet. lavintillbuden har ökat markant de senaste âren, vad beror det pâ? jo, fler âker offpist, jag tillhör dom som akte offpist redan i mitten av 70talet, da var det inte sâ mânga som sökte sig utanfôr pisterna, ett fâtal med mer eller mindre mental stôrning ; ) Nu när vâra barn är vuxna och en del med egna familjer âker pâ skidsemester och âker mkt offpist, andra följer efter,, Det faktum att även britter har lärt sig âka skidor riktigt bra spelar en stor roll, speciellt här i frankrike där de utgör den största gruppen skidâkare efter fransmän, men de kan inget om lavinsäkerhet, Tyvärr sâ hjâlper ju inte alltid kunskap och att man är utrustad för offpist, en kalkulerad risk, ja, men det kan vara farligt att âka i pisten med, jag var en weekend förra säsonen i Courchevel, risken att bli överkörd av en full Ryss var minst lika stor som att dras med i en lavin i avancerad offpist,,
Nice weekend till alla,,, det drar ihop sig snart,,,,,,

För att belysa det hela med ett exempel. Offpist nära pisten är i många fall minst lika farligt som offpist som knatar timmar för att nå.

https://www.freeride.se/photo/view.php?id=106959

Denna bilden är tagen efter att sökandet avbrutits i den största lavin jag sett på nära håll. Lavinen gick mellan parken och en vanlig pist i Val Thorens. Jag minns inte namnet på pisten till höger men till vänster i bild ligger iaf parken. Just denna lavin har avhandlats tidigare på freeride och det var ett gäng svenska grabbar som hade utlöst den. Mig veterligen så verkar de haft mer tur än skicklighet som lyckades klara sig undan. De hade också kunna dra med sig helt vanliga piståkare. Så den inställning som Onlytelemark förespråkar, med lite säkerhetstänk som sträcker sig längre än att "pistnära är säkert" är helt klart att rekommendera.

dduuddee
76 inlägg
dduuddee 76 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad dduuddee (7 år sedan)

är de bra offpist så går offpisten före en bra park!

Zoubolo
79 inlägg
Zoubolo 79 inlägg 7 år sedan

Själv så tycker jag att pisten går före både parken och offpisten!! Men visst är det gött att ta några puder åk ibland wink

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

tompelompe :

För min 12 åriga son betyder offpist att åka under sittliftarna i Åre och av någon anledning så vill han ha med mig oxå på detta dårskap:D

Känner igen mig i detta...

Svarre
129 inlägg
Svarre 129 inlägg 7 år sedan

offpist är man ständigt på jakt efter!
Att vara 17, bo i Stockholm och tycka att det är roligare med offpist och pist än att hänga i parken är inge vidare... Med en mindre intresserad familj blir det inte bättre. Hemma "berget" bjuder ju inte på mycket offpist, inte fina pister för den delen heller. Så det blir park med polarna, som för övrigt inte åker annat än park...
JAG VILL HA MER!

rydbergjulia
15 inlägg
rydbergjulia 15 inlägg 7 år sedan

Hela den här tråden får det att låta som att det är meningen att alla under vuxengränsen ska hålla till i parken, vara bra på det och knappt vilja göra något annat...

www.typjulias.se Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook