Frågor ang. Åre.

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Tjenare!

Ska börja säga att jag har aldrig varit i Åre och kan säga fel namn osvosv.

Jag och en polare ska åka upp till Åre och funderat på att bo i Björnen.
Är det bra förbindelse mellan Björnen-Åre by? Eller är det så att om man bor i Björnen åker man i björnen? Om man kollar på pistkartan känns det ju som att det är mer och fetare åkning i Åre by än vad det är i Björnen. Pistkarta
Hur är det med SkiPass? Kan man åka över allt i åre på samma SkiPass?
Är det något annat jag bör veta?

Hoppas någon kan reda upp dessa frågorna för mig, tack på förhand!

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera

Svar

timwallin
57 inlägg
timwallin 57 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad TWallin (7 år sedan)

Du kan åka skidor mellan Åre och Björnen men backarna är bäst inne i Åre! smile

SODA Media Citera
tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 7 år sedan

Du kan åka skidor mellan Björnen och Åre by och det går skidbussar. Du kan köpa skipass för hela Åre och det går att köpa skipass för Duved eller Björnen.

jingvar
15 inlägg
jingvar 15 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad jakobingvarnilsson (7 år sedan)

att åka skidor från björnen är genomförbart, men bor du i björnen för att det är billigare och inte för att du älskar alla grön/blåa-backar är det sjukt mkt smidigare och snabbare att åka buss. bussen tar typ 10-20 min och går ofta på morgon/eftermiddag, åker du skidor tar det inte bara dubbelt så lång tid utan du måste även dryga igenom massa flacka backar och dela liftkö med 50 barnfamiljer ett par gånger..

gissar att det är en smaksak smile

edit: såg att du hade fler frågor..

ett annat tips är att om högzon är stängd (vilket är ofta, speciellt under januari-februari) brukar det vara ganska bra åkning i duved, inte lika mycket folk och fina möjligheter för puderåk i terrängen. utan högzon är åre tyvärr en hyffsat medioker som skidort, spciellt under högsäsong då det blir EXTREMT packat i framförallt vm-området.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

Ska du åka eller jobba? Jag har jobbat många säsonger i björnen och kan i stort sett allt om åkningen. du ska ta tre liftar för att komma in till kabinbanan och centrala Åre, det kan ta ca en halvtimme. Eller så tar du skidbussen det tar en kvart.
Skidbusstaballen för säsongen är inte släppt ännu men tidigare år har bussen gått mellan 8.30-2100 Så du kan vara kvar på afterski och ta en krogrunda och även ta dig hem. Det finns ett billigare liftkort där du bara åker i björnen. Det gäller tom. Sadelliften.

Jag tycker du ska kolla på alternativet att bo i Duved. De har bättre åkning än björnen och mycket mindre folk än Åre och det går skidbussar även åt det hållet

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
Wall-E
102 inlägg

jakobingvarnilsson :

att åka skidor från björnen är genomförbart, men bor du i björnen för att det är billigare och inte för att du älskar alla grön/blåa-backar är det sjukt mkt smidigare och snabbare att åka buss. bussen tar typ 10-20 min och går ofta på morgon/eftermiddag, åker du skidor tar det inte bara dubbelt så lång tid utan du måste även dryga igenom massa flacka backar och dela liftkö med 50 barnfamiljer ett par gånger..

gissar att det är en smaksak smile

Så, när ni säger att man kan åka skidor mellan Björnen och Åre, är det SKIDÅKNING för att transportera sig eller är det lång raksträcka med stakning?... Går det att åka tillbaka lika bra från Åre-Björnen som det är att åka från Björnen-Åre?

Finns det någon mini park som t.ex. Tandådalens Ipark i Åre? Som man kan leka lite vid på kvällarna? smile

Wall-E
102 inlägg

IngemarH79 :

Ska du åka eller jobba? Jag har jobbat många säsonger i björnen och kan i stort sett allt om åkningen. du ska ta tre liftar för att komma in till kabinbanan och centrala Åre, det kan ta ca en halvtimme. Eller så tar du skidbussen det tar en kvart.
Skidbusstaballen för säsongen är inte släppt ännu men tidigare år har bussen gått mellan 8.30-2100 Så du kan vara kvar på afterski och ta en krogrunda och även ta dig hem. Det finns ett billigare liftkort där du bara åker i björnen. Det gäller tom. Sadelliften.

Jag tycker du ska kolla på alternativet att bo i Duved. De har bättre åkning än björnen och mycket mindre folk än Åre och det går skidbussar även åt det hållet

Vi ska upp och åka en vecka..
Vi söker svåra backar, offpist, park och lite hålligång med skönt folk.

Vart stannar tåget någonstans btw?

Axell
53 inlägg
Axell 53 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Axel135 (7 år sedan)

Det går att ta buss från björnen till Åre By & till vm8an, rödkullen etc.

Tåget stannar i Åre by.

Hejej Citera
IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

Tåget stannar mitt i Åre eller Duved om du ska dit. Den åkning du är ute efter hittar du i Duved och Åre. Det är billigare att bo i Björnen men du får räkna med att skidbussarna tar 45-30min av din åktid och åkningen däremellan är inte direkt brant även om du absolut inte behöver staka dig fram. Parken med röda och svarta linjen ligger i Bräcke och dit tar du dig inte kvällstid. Det finns kvällsskidåkning veckans alla kvällar och kälkåkning en gång i veckan kvällstid. Jag vet inte vad du menar med hålligång men det finns en ungdomsgård i Åre som jag inte har öppettiderna på.

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook