"Snowboard endast för gubbar över 30"

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 7 år sedan

Vad säger man?
http://svtplay.se/v/2568453/flugor/snowboarden

Svar

Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 7 år sedan

Faan jag får vänta ett år till då....

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

Lite rätt har de ju men jag tycker mig ha sett en uppgång de sista 2-3 åren. Var de tvungna att vinkla de så att man skulle vara byfåne för att åka bräda. Det är ändå något speciellt med att åka sidlänges.

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan

Gillar brädan han knåpat ihop! Fett awesome.

Foreignboardsco? Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad delta (7 år sedan)

Meeh, sista som behövs är ju någon självutnämnt viktig SVT-reporter-bonde som förklarar brädan död.

Jaja, konspirationen drivs vidare från alla håll. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76815

listerine. Citera
Xavier
531 inlägg
Xavier 531 inlägg 7 år sedan

Och på 90-talet var skidåkningen dödsdömd förutom för gubbar 30 plus och några vilseledda portjagare tills man kom på att man kunde designa skidan som en snowboard med uppåtvinklad spets i båda ändarna. Det är med stort intresse jag noterar att dagens jibbkids kör med samma mode som var inne på snowboardåkarna under 90 talet, i princip samma musik och samma gangsta attityd, inget fel med det. Medans man inom brädvärlden (den lilla som är kvar) börjar gå åter mot punk och skateursprunget med tightare kläder (borträknat Technine och Mark Frank Montoya med anhang men då är han ju 30+ också), ska se om det tar 2 eller 5 år innan skidåkarna hakar på, trodde det skulle ses tendenser redan nu men återigen, "the non progression of skiing has always been funny to me" - Mike Ranquet

Valar Morghulis Citera
Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan

^THIS

+1 Xavier.

Foreignboardsco? Citera
Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 7 år sedan

http://slao.se/Skiddata2010-11.asp#8

Skidor ned, Snowboard upp.

Själv tycker jag det verkar som om kidsen återigen vill åka sidledes. Jibb har blivit mainstream nu och många vill hitta något annorlunda. Sedan ser man effekten av Jon Olssons nedgång, ingen har riktigt tagit över tronen efter honom.

Så om Kevin Bäckström eller någon annan svensk tar en x-games eller OS medalj tror jag snowboard får sitt stora återtåg igen, i våra grannländer har ju snowboarden en fortsatt stark ställning och den skulle mycket väl kunna få det igen i Sverige.

Splitboarding is the answer Citera
Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad CustomX (7 år sedan)

Hahaha ganska skoj faktiskt.

Som vanligt tror Sverige att allt kretsar kring oss, vi ligger efter här hemma. Det kommer och går trender och Snowboard är återigen på väg tillbaka rejält. Men inget konstigt i att det har gått ner över några år sett. Skidorna har dessutom fortfarande snowboarden att tacka för dess revolution det senaste decenniet.

Se bara på alla filmer som är aktuella, tycka vad man vill men Art of flight, ord känns överflödiga, deeper, this is my winter och så vidare.

Att snowboard är enbart för gubbar över 30 (och undertonen att det är utdöende) var kanske årets skämt och känns i klass med att "Internet är en fluga".

Undra om Nike (ett av världens största varumärken) som precis gör en stor satsning in i snowboardindustrin har kommit fram till samma sak.

ps 1 - En revolution uppe från bergen som känns ändå in i själen - !!

ps 2 - Snacka om hängiven när man bygger en bräda av en väggskylt - That´s the spirit boy!

Smokin Superpark Union Team Force Citera
Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad CustomX (7 år sedan)

Helldude :

sjukt att Snowblades (om än med 0,1 %) ökat, hur är det möjligt? måste varit det där som gjordes under kung af skutan.

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 7 år sedan

Svensk media intresserar sig inte om att lyfta fram snowboard. Hela tiden så nedvärderar de brädan och dess trogna åkare. Sen när fick vi veta en svensk tog en betydande seger via svensk television? Inga vad jag minns
Hur många gånger får vi höra att det är en snowboardåkare som dött/slagit sig svårt skadad eller orsakat en olycka? minst 5 ggr per år.

Hey man! peace man! Citera
riccweee
374 inlägg
riccweee 374 inlägg 7 år sedan

det här är kanske det mest outbildade reportage jag sett. Bara för att ingen i sverige åker bräda längre betyder det inte att brädåkningen är död. I resterande delar av världen består 75% av åkarpopulationen av brädåkare, twintip skidåknings rörelsen är mycket mindre utanför sverige.

padbmx
66 inlägg
padbmx 66 inlägg 7 år sedan

Travis Rice nya pro modell @ 00:50

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan

Helldude :

Själv tycker jag det verkar som om kidsen återigen vill åka sidledes. Jibb har blivit mainstream nu och många vill hitta något annorlunda. Sedan ser man effekten av Jon Olssons nedgång, ingen har riktigt tagit över tronen efter honom.

Så om Kevin Bäckström eller någon annan svensk tar en x-games eller OS medalj tror jag snowboard får sitt stora återtåg igen, i våra grannländer har ju snowboarden en fortsatt stark ställning och den skulle mycket väl kunna få det igen i Sverige.

Är det någon som har dessa siffror för Norge och Finland?

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Här har vi en smart man:
http://translate.google.com/translate?h … nd-pulver/

som listat ut att anledningen till att skidakningen anses vara sa hett i media är att skidutvecklingen bidragit till att varje akare maste ha flera olika par skidor och statistiken oftast inte baseras pa akare utan försäljningen av material.

listerine. Citera
Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 7 år sedan

shit va jobbigt det blev att läsa med alla punkter och kommatecken..

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 7 år sedan

Kommer ihåg att jag såg ett reportage i våras på SF där de konstaterade att brädan går tillbaka här mest därför att det blivit inne med touring (dvs "gå" upp och åka ner). Tydligen tycker många att det är fördel med skidor + hudar jämfört med snöskor + bräda...

Sen ser man ju en klar nedgång efter 2007 för brädåkare i den där statistiken. Lite förvånad att telemark utgör så liten del, men har inte åkt i Sverige så kan ju inte uppskatta. Här nere i Schweiz ser man det oftare än på 1% iaf känns det som.

Jibb måste definitivt (baserat på Freerides forum) vara mkt större i Sverige än i Schweiz...

delta
1172 inlägg

Kalle_Bern:
antar att du kan tyska, kolla pro-skiing videon fran SF jag postade i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76815

Inne med touring? Som jag känner till det fran Bayern och Tirol sa är det uttvingade-med-föräldrarna-under-15 samt 30-40+ som haller pa med touring, har svart att tänka mig att det skiljer sig nämnvärt (atminstone inte till tysktalande schweiz).

Daligt med jibb i Schweiz? Nej det är extremt populärt, däremot är det kanske koncentrerat till vissa ställen sa om man inte är där missar man det... Med Laax i spetsen och ett 10-tal andra populära parkställen sprida över hela landet.

listerine. Citera
Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 7 år sedan

Jo, förstår tyska så klart... smile Kollade klippet nu, var annat fokus än det inslag jag såg och refererade till som som sagt handlade om touring. Rätt många (Radicals och Atomics representanter tex) håller med om att snowboard kanske är på tillbaka gång i klippet, men som ngn skrev innan beror det nog mer på kortsiktiga trender och de stjärnor som är stora just nu, svårt att som i inslaget sia 5-10 år fram i tiden. Bland mina kollegor är det runt 30% som kör bräda, men många som snackar om att testa skidor igen till vintern (men definitivt inte överge brädan bara för det).

Du har kanske rätt om jibb här, nog så att jag inte varit på ställena med populär park (bortsett från Laax där det var 0 snö under 2500 meter och jag därför nästan enbart körde på glaciären). Flesta ställena jag åkt på saknar park helt. Har dock fått känslan att varenda liten backe i Sverige har en park och tom små ställen som Kungsberget drar till sig rätt stora events. Kanske också är så att jibbare är något överrepresenterade på freeride jämfört med den stora massan som nöter i vanliga pisten. smile

delta
1172 inlägg

Kalle_Bern :

kortsiktiga trender och de stjärnor som är stora just nu

kommer även att tänka på exempelvis: påverkan av vad andra i samma by eller kompiskrets kör alltså blir indirekt grupptryck...

Kalle_Bern :

den stora massan som nöter i vanliga pisten. smile

det här är nog slutpoängen!
ingen annan sub-grupp får parkeringar och till och med overflow-parkeringar att svälla över.

listerine. Citera
bodisathva
29 inlägg
bodisathva 29 inlägg 7 år sedan

På SVT så är det ju vinterstudion som dominerar och där så åker man längdskidåkning eller ännu bättre längdskidåkning med ett gevär på ryggen. Klart att dom inte tycker om Snowboarders med sitt långa hår och stora kläder, o tävlar gör dom ju inte de har bara roligt klart det måste vara något misstänkt med dom. Så var ju inställningen för 20 år sedan och det verkar ju ha hängt med tills idag. Shaun White är ju en av världens största idrottsstjärnor men X-games kommer ju eftersänt i sitt eget program, klart det kvalicifierar inte in sig i sportspegeln där seriösa idrotter som dam volleyboll måste få sitt utrymme.. big_smile

bodisathva Citera
delta
1172 inlägg

För att spinna vidare från bodisathva, som jag minns SVTs sportprogram så var det bara speedway, orientering och curling hela tiden. FFS. Vill inte säga att tyska privat-sportnyheter är bättre, sportvärlden består tydligen bara av: F1, boxning, och fotboll (ok för det sista). På vintern är det bara biathlon, neoprenklädd-hoppa-ut-från-torn, och diverse carving-skidsporter.

SW blir iof suspektare utseendemässigt varje år, jag hade också lagt xgames i separat program med tanke på SWs kläder.

listerine. Citera
Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 7 år sedan

Fluga, yeah- yeah det sa dom om internet också.

Superpark
1356 inlägg

Ytterligare ett tecken på att Snowboard är en fluga?

10 min i primetime TV i USA, själva intervjun är kanske inte jätteintressant dock

Travis Rice på Conan

delta
1172 inlägg

De kör ju redbullreklam med honom ocksa typ hela tiden bla mitt emellan amerikansk fotboll och allt.

listerine. Citera
Xavier
531 inlägg
Xavier 531 inlägg 7 år sedan

OT

Max_Faktor :

Fluga, yeah- yeah det sa dom om internet också.

Usman sa i princip samma sak, men hon var kommunikationsminister när hon sa det....

(http://sv.wikiquote.org/wiki/Ines_Uusmann)

Valar Morghulis Citera
Superpark
1356 inlägg

CustomX :

Helldude :

Är det någon som har dessa siffror för Norge och Finland?

Nu har jag grävt fram siffrorna för Norge, och redan där ser man ganska rejäl skillnad från Sverige.

For personer over 14 år som besøkte alpinanlegg sist sesong benyttet 15%
bare snowboard og 76% bare alpint/telemark. 9% var kombinasjonsbrukere.

Värt att notera förutom att det är 50% mer än i Sverige sett till andel är även att dom ser telemark som samma som alpina skidor samt att hela 9% åker bägge.

delta
1172 inlägg

CustomX :

Nu har jag grävt fram siffrorna för Norge, och redan där ser man ganska rejäl skillnad från Sverige.

For personer over 14 år som besøkte alpinanlegg sist sesong benyttet 15%
bare snowboard og 76% bare alpint/telemark. 9% var kombinasjonsbrukere.

Tragiskt. Aja, Norge är ju lite speciellt så de 76% är nog alla telemarksåkare big_smile
Skönt att man tillhör den "exklusiva" 9% gruppen... allt för att vara annorlunda.

listerine. Citera
Superpark
1356 inlägg

delta :

Skönt att man tillhör den "exklusiva" 9% gruppen... allt för att vara annorlunda.

+1

Vore ju skoj att ta reda på hur det är i Finland, någon som kan finska och kan kolla upp?

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad combatspenat (7 år sedan)

Saxar lite gammal statistik från USA

In the 2006/2007 season, skiers and snowboarders comprised 4.4% of the U.S. population and skied an average of 11 days per season. There are approximately 11.1 million skiers and snowboarders in the U.S., 6.4 million skiers and 5.2 million snowboarders (9.8% of snowboarders also ski), and 72.6% have annual household incomes in excess of $50,000. 69.4% of snowboarders ride less than 9 days per season, while 91.7% of skiers ski less than 19 days per season. Men comprise 63% of all skiers and 72.9% of all snowboarders.

Between 1990 and 2006, the number of snowboarders has increased from 1.5 million to 5.2 million, an increase of 288% and has dropped from a high of 6.3 million riders in the 2004/2005 season to 5.2 million in the 2006/2007 season. In this same time period, the number of skiers has decreased from 11.4 million to6.4 million, a decrease of 44%. Overall, total skier/snowboarder numbers have decreased from 12.9 million participants in 1990 to 11.6 million participants in 2006, an overall industry loss of 10.1%. (This decrease is quite noticeable from the preceding 2006/2007 season when there were a reported 12.9 million skier/snowboarder participants. This may be due to participants exiting the sport(s) as a result of the poor winter conditions of that particular season, as reflected in the corresponding drop in total skier visitor numbers to 55.9 million from the 58.9 in the 2004/2005 season)

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad delta (7 år sedan)

CustomX :

9% var kombinasjonsbrukere.

btw, låter ju som någon sorts statement från socialstyrelsen... kombinationsmissbrukare!

combatspenat :

statistik från USA

skön blandning av statistik-äpplen och -päron amerikanerna bedriver.

listerine. Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

Videon har gått ut (hur kan ett inslag i SvT gå ut när det presenteras på deras egen nätplats?), någon som laddat ner den och kan posta den någon annanstans?

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

combatspenat :

Saxar lite gammal Statistik från USA

Statistik från USA brukar oftast inte vara så mycket att skryta med big_smile
De flesta Snownoard åkare jag ser är under 30 (Tror jag) så inte har det gått och blivigt en gubbsport inte!

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
Blocce
20 inlägg
Blocce 20 inlägg 7 år sedan

Som en föregående talare sa, är nog skid-jibb kulturen rätt stor i sverige mot resten av europa/usa.

Så fort man kommer till alperna ser man ju mycket fler snowboardåkare. Och i parkerna är det snowboard som fortfarande dominerar... Så lite inskränkt är det nog att kalla snowboard för död.

Jag tror definitivt det finns lika många snowboardåkare som twintip-åkare och åkare med feta offpistskidor sammanlagt.

Personligen gillar jag att vara minoritet och känner inte alls för att vara en carvingskidåkare i massorna... smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook