Fet upplösning!

F-T
174 inlägg
F-T 174 inlägg 7 år sedan

Var inne på Youtube idag och såg att de nu stödjer den ''nya'' 4K upplösningen. Tyckte att det var jävligt coolt kunde dock knappt spela upp klippen, men, men tänkte dela med mig av ett exempel big_smile

Sitter med en extremt ''ren'' Macbook, skulle vara kul och höra vad andra tycker och framförallt om det laggar för er. Få reda på om det helt enkelt är så att Upplösningen är för fet för datorer som inte har extremt hög prestanda eller om det är något annat smile

Svar

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Jag ser den i 1080p här på freeride och 720p på youtube? Fattar inte vad som är speciellt?

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Laggar inte på min dator i native-upplösning och fullskärm. En Asus X72vn.

John_Te
81 inlägg
John_Te 81 inlägg 7 år sedan

Kan inte spela upp det som Youtube lite märkligt kallar för Native HD på min MacBook Pro. Sitter å andra sidan på ett trådlöst nätverk. När jag kopplar upp mig på jobbets nättverk fungerar det bra att kolla på klippet.

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 7 år sedan

Funkade utmärkt på min Asus U31F med. Så nu har vi två Asus och två Macar. Asusarna klarar och macarna misslyckas. Vad kan vi dra för slutsats här kids? wink

F-T
174 inlägg
F-T 174 inlägg 7 år sedan

Att Macbook pro är bättre än Macbook wink

FilleJ
930 inlägg
FilleJ 930 inlägg 7 år sedan

Även om ni spelar den i Orginal 4k upplösning så ser ni troligen ändå bara i 1080p eller 720p då eran skärm inte pallar mer wink

Mustaschlife Citera
linder
3475 inlägg

Att upplösningen inte blir bättre än vad bildskärmen stöder?

John_Te
81 inlägg
John_Te 81 inlägg 7 år sedan

Helt rätt att ingen datorskärm klarar av 4K. Vilket än så länge gör det meningslöst med 4K. Så länge man inte visar filmen med Pro-projector. Vilket inte ens SF har på sina biografer.

Spangel
984 inlägg
Spangel 984 inlägg 7 år sedan

min skärm klarar inte mer än full HD, men nog laggar det pga att grafikkortet inte klarar det, ajjt?

John_Te: alla vet att SF är noobs

Lush Longboards - Team PMS Citera
havreboll
1051 inlägg
havreboll 1051 inlägg 7 år sedan

Funkar fint på min Acer. lite lagg någon gång men knappt märkbart. Dock är det som resten säger, skärmen klarar bara 1080 p och därav blir det inte bättre än så.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Funkar fint på min acer aspire 5940G

Generiskt citat som alla gillar! Citera
linder
3475 inlägg

behövs ju 4st sådana här inkopplade för att klara av 4k

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=FDH3601

det blir ju en sådär 800 tusen

ands
31 inlägg
ands 31 inlägg 7 år sedan

tyckte det s¨åg bra ut iaf,, eller så är det min nya dator =P

Men det såg dock ut som att killen inte hade allt för mycket vågor big_smile

ands Citera
Spangel
984 inlägg
Spangel 984 inlägg 7 år sedan

ands :

tyckte det s¨åg bra ut iaf,, eller så är det min nya dator =P

Men det såg dock ut som att killen inte hade allt för mycket vågor big_smile

du kommer inte se nån skillnad om du ställer in på 1080p

Lush Longboards - Team PMS Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

linder :

behövs ju 4st sådana här inkopplade för att klara av 4k

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=FDH3601

det blir ju en sådär 800 tusen

Var lite snack om att freeride.se filmen skulle visas upp i 4k i Åre runt lucia. Vet inte hur det blev med det.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
SebTorneus
893 inlägg
SebTorneus 893 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad theseb (7 år sedan)

Ren spekulation, men i regel så höjer de flesta videotjänsterna bitraten på videon då du ökar upplösning, så om detta är = sant vid "4k" streamen från tuben så borde du i teorin få ut bättre kvalitet på det du ser.

PNyberg:

Vem har spelat in den filmen med budget för 4k kameror? big_smile Någon på Freeride som köpt en Epic eller?

Och fö. Inga problem att spela upp videos med "4k" på tuben.

Imac 27" 2011.

Sebmed.com Citera
linder
3475 inlägg

Hey, efter att ha gått in på hans konto och sedan klickat mig fram till videon på det sättet fick jag upp "Orginal" upplösningen.

Det fungerade utmärkt på min dator men ser verkligen inte vitsen med det, visst det såg väl lite bättre ut än 1080p men det har ju endast med hur det efteråt komprimeras. Om han nu har redigerat och renderat videon för 4k och youtube skalar ner den så förlorar man ju kvalitet jämtemot om det filmades i "rätt" upplösning eller att redigeringsprogrammet gjorde detta.

Känns endast som en penismätning, sjukt onödigt men säkert lite halvkul för dom inblandade tongue

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook