2012/2013 år skidor. Ryktestrådar summerat.. ?

Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 7 år sedan

Eric_W :

Dana in action på Automatic. "It is basically a 186 and 192 cross somewhere between the Bentchetler and the Atlas. This ski has been changing my life…I think people are going to like it."

Låter ju bra! wink

[vimeo] jävligt fina ut!

snowblades Citera
Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 7 år sedan

Utter :

PNyberg :

snej :

blått o grönt??

Bland annat smile
Ser så sjukt jävla bra ut!

Mmhmm, skulle mycket hellre gå på det än t ex Norröna eller Sweet. Sjukt schysst.

På Per Jonssons blogg kan man väl se några bilder på stället. (Rätta mig om jag har fel :-). Men jag har mina förhoppningar på de stället, kommer bli nice....

Fredde Citera
Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 7 år sedan

Någon med koll på priser för Vassi-stället? Är det så att namnet Vassi kommer från Vassijaure måntro?

Freeridefredde
304 inlägg

Här är en bild på Vassi-stället från Pers blogg. Ser grymt bra ut. :-)

http://www.per-jonsson.com/blog/wp-content/uploads/2011/12/DSC04027.jpg

Fredde Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

visst är det snyggt men kan ni säga mig vad som gör det speciellt?

Åk mer jobba mindre! Citera
Freeridefredde
304 inlägg

LawndartGustav :

Det är Haglöfs. Har en förkärlek till de märket. Det är som tidigare inlägg i tråden, om Atomic-skidor. Jag har noll intresse i Atomic, men de e kul att veta vad som händer, vart trenderna går.

Villa, volvo, vovve och haglöfs. Blir inte mer svenskt än så :-).

Fredde Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

LawndartGustav :

Eftersom jag inte har fått gå igenom jackan eller hört/frågat om detaljer så är det första som slår mig är:
1. Längden
2. Snittet
3. Fickorna

Allt känns så väldigt rätt!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

LawndartGustav :

Eftersom jag inte har fått gå igenom jackan eller hört/frågat om detaljer så är det första som slår mig är:
1. Längden
2. Snittet
3. Fickorna

+1
Ser stört bra ut enligt mig, och eftersom norröna och sweet är lika unikt som volvo är i Sverige är det kul att det kommer någon riktig konkurrent. Arcteryx och sånt finns ju men vem vill åka runt i klätterkläder egentligen? lol

PNyberg
4251 inlägg

In other news. Salomon Rocker2 blir ändrad. 192 längden får mindre tailrocker, blir styvare och mer direktional.

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 7 år sedan

Gudrunnator :

PNyberg :

LawndartGustav :

1. Längden
2. Snittet
3. Fickorna

+1
Ser stört bra ut enligt mig, och eftersom norröna och sweet är lika unikt som volvo är i Sverige är det kul att det kommer någon riktig konkurrent. Arcteryx och sånt finns ju men vem vill åka runt i klätterkläder egentligen? lol

Finns ju hur många tillverkare som helst som gör tekniska friåkningskläder som inte är klätterkläder, inte bara sweet och norröna eller hur?
Ska dock bli spännande att få veta mer om Vassi.

enfot-asle
4 inlägg
enfot-asle 4 inlägg 7 år sedan

PudderPer; Neste år kommer det 8 Rocker 2 modeller, bla samme som i år.

Også en som er 115 mm under for med lavere tail rocker og stivere bakski. Sikkert team kjørerne som ville ha en mer høkke ski. Også 2 Rockette ski som er Rocker 2 for the ladies.

A

Monoskiing is not a crime! Citera
snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 7 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/eb2dac30871f78d08eeee6a77be71480.jpg

fick ett spypic av en kompis...

Salomon/Atomic Citera
PNyberg
4251 inlägg

enfot-asle :

Også en som er 115 mm under for med lavere tail rocker og stivere bakski. Sikkert team kjørerne som ville ha en mer høkke ski. Også 2 Rockette ski som er Rocker 2 for the ladies.

A

Hej Asle! smile
Så du menar att den Rocker2 som fanns i år kommer att fortsätta nästa år? smile
Windstedt åkte runt på ett par skidor som var smalare än Rocker2, Czar grafik men inte Czar rocker..hmmm

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Eric_W (7 år sedan)

Shit, den högra där, nu börjar vi snacka bra grejer big_smile

Edit: Får hoppas den blir lite styvare ockå. smile

Rädda träden. ät en bäver Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Bye Bye Czar...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

jet :

Gudrunnator :

PNyberg :

1. Längden
2. Snittet
3. Fickorna

+1

Finns ju hur många tillverkare som helst som gör tekniska friåkningskläder som inte är klätterkläder, inte bara sweet och norröna eller hur?
Ska dock bli spännande att få veta mer om Vassi.

Mmm, finns ju ett annat tvåfärgat skalställ som ser sjukt bra ut också. Älskar färgsättningen. wink

enfot-asle
4 inlägg
enfot-asle 4 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

enfot-asle :

A

Hej Asle! smile
Windstedt åkte runt på ett par skidor som var smalare än Rocker2, Czar grafik men inte Czar rocker..hmmm

Den Rocker2 som finnes i år kommer til å fortsette neste år ja, men med penere grafikk.

Lange Martin fikk ett par Rocker2 (ny ski) 188 med flat bakski og 115 mm under for, litt lavere rocker tupp enn på årets Rocker2.

Årets Rocker2 er helt lik neste år, men selvsagt ny grafikk.

A

Monoskiing is not a crime! Citera
A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 7 år sedan

Freeridefredde :

http://www.per-jonsson.com/blog/wp-cont … C04027.jpg

Någon som vet om det går att få tag på stället i år? Ser sjukt nice ut!

PNyberg
4251 inlägg

enfot-asle :

PNyberg :

enfot-asle :

A

Hej Asle! smile

Den Rocker2 som finnes i år kommer til å fortsette neste år ja, men med penere grafikk.

Lange Martin fikk ett par Rocker2 (ny ski) 188 med flat bakski og 115 mm under for, litt lavere rocker tupp enn på årets Rocker2.

Årets Rocker2 er helt lik neste år, men selvsagt ny grafikk.

A

Ahh. Det förklarar facebook bilden då tongue Jag trodde att det var den nya R2 i 192 och att den skulle ersätta den som var. Blev lite stressad ett tag tongue

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

A-Pow :

Freeridefredde :

Nej först nästa säsong så klart för alla dödliga....

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 7 år sedan

Carled :

Bye Bye Czar...

Czar ersätts av Rocker 108, fast med lite tail rocker.

Shogun kommer att finnas kvar. Rocker 115 som Asle nämner, är en ersättare till El Dictator med tip rocker och styv, nästan flat tail.

I like big dumps and I cannot lie Citera
PNyberg
4251 inlägg

Glisseur :

Carled :

Bye Bye Czar...

Czar ersätts av Rocker 108, fast med lite tail rocker.

Shogun kommer att finnas kvar. Rocker 115 som Asle nämner, är en ersättare till El Dictator med tip rocker och styv, nästan flat tail.

Say whaat?

Då var det nog Rocker 108 som Henke hade under fötterna i Åre.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

LawndartGustav :

1. Längden
2. Snittet
3. Fickorna

Ska tydligen inte komma i grön-blått...

skistore.se/mtbstore.se Citera
Sockerfarsan
217 inlägg
Sockerfarsan 217 inlägg 7 år sedan

Glisseur :

Rocker 115 som Asle nämner, är en ersättare till El Dictator med tip rocker och styv, nästan flat tail.

Den där ser ju intressant ut... Såg att de finns att köpa i Norge redan nu, någon som vet om de är på ingång till Sverige?

På Internet är alla hjältar. Citera
Broddan
178 inlägg
Broddan 178 inlägg 7 år sedan

Utter :

Då ska vi se!

Petit Pro=Pettitor (tänk Predator fast Petit). Blir nog lite ersättare till ObSethed, men helt nytt bygge. Mer jibbiga som väntat. Som sagt tidigare, liknande en hårdare, smalare Hellbent (runt 120mm+- midja) med mindre och flackare rocker. Ser sjuuuukt fina ut. Han ville tydligen ha en massa saker i grafiken som inte fick ok hos K2 smile (tänk snusk, Conan Barbaren och sånt) men det blev till slut lite rovdjursmotiv.

Seth verkar hamna på sideteamet istället (kanske inte så oväntat efter The Ordinary Skier) med en Sideseth, liknande mått tror jag men helt annat konstruktion. Ser ut som en riktigt fin tur/åkskida.

Line verkar bli lite hårdare och stabilare (och längre verkar det som) på sina funshapes och de bredare twinsen verkar bli lite mer allround med rocker/early rise och bättre konstruktion.

Är överlag mycket mer pepp på K2 nästa år än jag någonson varit tidigare. Vill ha ett par Pettitor

Av det jag har hört så försvinner ObSethed helt då denna modellen nu varit med ett bra tag. Den nya Petit modellen ersätter på sätt och vis storleksmässigt ObSethed men är en helt annan modell som är mer jibbinspirerad som tidigare nämnts i tråden. Seth själv kommer att gå över på sideteamet och i huvudsak köra Pon2oon då den ju i år fick sig ett rejält ansiktslyft och blev betydligt styvare än tidigare. Backside modellerna fortsätter som tidigare.

Broddan Citera
Broddan
178 inlägg

Hasse_Lindborg :

A-Pow :

Freeridefredde :

Är väl Asbjørn Eggebø Næss som varit med och plockat fram Vassi, tillika hans signatur modell?

Broddan Citera
PNyberg
4251 inlägg

Broddan :

Hasse_Lindborg :

A-Pow :

Är väl Asbjørn Eggebø Næss som varit med och plockat fram Vassi, tillika hans signatur modell?

Tänk mer Sverige...Vassijaure...Riksgränsen...Kiruna.... ja..du hajar väl smile

Broddan
178 inlägg

PNyberg :

Broddan :

Hasse_Lindborg :

Tänk mer Sverige...Vassijaure...Riksgränsen...Kiruna.... ja..du hajar väl smile

I see!

Broddan Citera
MrLarsen
113 inlägg
MrLarsen 113 inlägg 7 år sedan

Fra NS:
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/393291_284087108308314_100001210802064_917067_1893063232_n.jpg

The Armada Bubba;
BUBBA has hit the stores !
Armada's latest powdertool comes to the world under the moniker "BUBBA".
The BUBBA is the widest ski in Armada's line and designed for your typical bottomless powder day.
Shaped to give you that effortless ARG-like floatation and pivot but with more effective edge for an unmatched all around powderchase.
At 132mm wide and with Armada's EST Powder Rocker it will easily do the trick.
As a mid season release this stick will only be available in very limited numbers this winter in 188cm and 178cm.
So go check your local freeride store now and wish yourself a merry X-Mas!

Vet ikke om det her er gamle nyheter eller ikke jeg?

Broddan
178 inlägg

Völkl Kuro kommer nästa säsong med dubbel titanal. Låter styvt och intressant smile
Ryktas även om att de sista Völkl modellerna som fortfarande produceras i Kina ev. ska flyttas tillbaka till Tyskland. Får se om det blir redan till nästa år eller om det dröjer...

Broddan Citera
PNyberg
4251 inlägg

MrLarsen :

Fra NS:
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 3232_n.jpg

The Armada Bubba;
BUBBA has hit the stores !
Armada's latest powdertool comes to the world under the moniker "BUBBA".
The BUBBA is the widest ski in Armada's line and designed for your typical bottomless powder day.
Shaped to give you that effortless ARG-like floatation and pivot but with more effective edge for an unmatched all around powderchase.
At 132mm wide and with Armada's EST Powder Rocker it will easily do the trick.
As a mid season release this stick will only be available in very limited numbers this winter in 188cm and 178cm.
So go check your local freeride store now and wish yourself a merry X-Mas!

Vet ikke om det her er gamle nyheter eller ikke jeg?

News to me!

Bra undrar om det kommer vara samma uppbyggnad som JJ fast bredare. Dvs styv som satan under foten och lätt i tip och tail..lägg dessutom till kortkort radie = speciell skida.

Utter
3104 inlägg

Broddan :

Utter :

Då ska vi se!

Petit Pro=Pettitor (tänk Predator fast Petit). Blir nog lite ersättare till ObSethed, men helt nytt bygge. Mer jibbiga som väntat. Som sagt tidigare, liknande en hårdare, smalare Hellbent (runt 120mm+- midja) med mindre och flackare rocker. Ser sjuuuukt fina ut. Han ville tydligen ha en massa saker i grafiken som inte fick ok hos K2 smile (tänk snusk, Conan Barbaren och sånt) men det blev till slut lite rovdjursmotiv.

Seth verkar hamna på sideteamet istället (kanske inte så oväntat efter The Ordinary Skier) med en Sideseth, liknande mått tror jag men helt annat konstruktion. Ser ut som en riktigt fin tur/åkskida.

Line verkar bli lite hårdare och stabilare (och längre verkar det som) på sina funshapes och de bredare twinsen verkar bli lite mer allround med rocker/early rise och bättre konstruktion.

Är överlag mycket mer pepp på K2 nästa år än jag någonson varit tidigare. Vill ha ett par Pettitor

Av det jag har hört så försvinner ObSethed helt då denna modellen nu varit med ett bra tag. Den nya Petit modellen ersätter på sätt och vis storleksmässigt ObSethed men är en helt annan modell som är mer jibbinspirerad som tidigare nämnts i tråden. Seth själv kommer att gå över på sideteamet och i huvudsak köra Pon2oon då den ju i år fick sig ett rejält ansiktslyft och blev betydligt styvare än tidigare. Backside modellerna fortsätter som tidigare.

Öh, hur skilde sig det där från det jag skrev? smile
Kan säga att jag har mer än rykten att gå på om man säger så.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (7 år sedan)

Och jag har oxå mer än rykten på att gå på det Utter skrev. Så det är inget rykte det är en sanning wink

Ps: Utter han som sade det till mig säger att hans bil är snabbare än din wink Ds..

gzon68
83 inlägg
gzon68 83 inlägg 7 år sedan

Broddan :

Völkl Kuro kommer nästa säsong med dubbel titanal. Låter styvt och intressant smile
Ryktas även om att de sista Völkl modellerna som fortfarande produceras i Kina ev. ska flyttas tillbaka till Tyskland. Får se om det blir redan till nästa år eller om det dröjer...

Kanon, kan bli nästa skida... Hoppas bara att de inte blir för tunga.

Rock On Citera
MrLarsen
113 inlägg
MrLarsen 113 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad MrLarsen (7 år sedan)

PNyberg :

News to me!

Bra undrar om det kommer vara samma uppbyggnad som JJ fast bredare. Dvs styv som satan under foten och lätt i tip och tail..lägg dessutom till kortkort radie = speciell skida.

Ask, and thou shall receive.. I hvertfall til en viss grad på NS

From what i've been told, it has camber underfoot, the rocker in the tail is like that of a jj, and the rocker and taper in the tip is between a jj and the arg.

Fikk ikke greie på noe som stivheten..

Utter
3104 inlägg

Hasse_Lindborg :

Och jag har oxå mer än rykten på att gå på det Utter skrev. Så det är inget rykte det är en sanning wink

Ps: Utter han som sade det till mig säger att hans bil är snabbare än din wink Ds..

Haha, ja fan. Illa vore det annars med lägre vikt, ~100-120hk mer och värd tre gånger mer minst. smile

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (7 år sedan)

I have a Death Wish.......

And hope Governor take over...

wink

Utter
3104 inlägg

Hasse_Lindborg :

wink

Nästa års Moment? Båda låter som chargers.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

Utter :

Hasse_Lindborg :

wink

Nästa års Moment? Båda låter som chargers.

Snart på dina fötter för test Utter!

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

bla bla bla hans bil är snabbare än din wink Ds..

Hasse_Lindborg :

Bla bla bla Death Wish bla bla Governor bla bla...

Har hört från en del kvinnor du skedat med att du är sjukt snabb Hasse. Stämmer det? wink

www.dpsskis.com Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook