värma pjäxor själv

Olindby
67 inlägg
Olindby 67 inlägg 7 år sedan

Hej, jag beställde pjäxor över internet och undrar ifall man kan göra en formgjutning på egen hand, tex ha pjäxorna en kvart i bastun eller liknande någon som vet något om det? Vet naturligtvis att pjäxan passar innan jag beställde den.

Svar

Andersson_20
18 inlägg
Andersson_20 18 inlägg 7 år sedan

Vilken pjäxa är det??

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Tror det ska till lite mer än 15min i bastun. Läs om den typen innersko på nätet, tex teton. Eller så lägger.du lite tid o pengar och går till en välrenomerad skidbutik.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 7 år sedan

Jag värmde ett par Titans (innerskon då ;-) i ugnen efter att ha läst runt lite, kommer inte ihåg hur länge eller på vilken värme dock... Men kändes som när man får ojäxor värmda på Stadium och blev bra. Men sök på TGR.
Skall du iväg på säsong skulle jag strunta i att värma och bara åka ordentligt, innerskon fortmar sig själv efter (i min erfarenhet) 20-30 åkdagar. Se till att svettas ordentligt bara ;-)

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

5-10 min på 70 grader blir nog bra.
Är det intuition-liner bör du fixa tåhätta då den sväller så mycket.
ev. lästning av skalet kostar nog en 500-ing per gång i en butik eftersom du inte köpt pjäxor där, och sån't är ganska tidskrävande.

Är det en billigare/enklare pjäxa - skit i värmningen. 95% av passformen sitter i att välja rätt skal i rätt storlek, anpassa det rätt till foten och att få en bra formgjuten sula. 5% sitter i "formgjutningen". Dessutom åker man oftast in innerskon rätt bra.
De lite mer påkostade modellerna (samt intuition-liners) formar sig riktigt bra, där är det verkligen befogat att värma tycker jag.

www.dpsskis.com Citera
Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 7 år sedan

Körde den här varianten:

Med Intuition liner(FT First chair).

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
viktorflygare
108 inlägg
viktorflygare 108 inlägg 7 år sedan

Dustbin_Dan :

Körde den här varianten:

Och hur gick det? Det verkar ju smidigt att slippa böka i och ur linern med risk för veck etc.

Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 7 år sedan

viktorflygare :

Dustbin_Dan :

Körde den här varianten:

Och hur gick det? Det verkar ju smidigt att slippa böka i och ur linern med risk för veck etc.

Gick skitbra. Gick åt några kilo ris bara....

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
Olindby
67 inlägg

Det är Lange rx 130 11/12

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 7 år sedan

Är det inneskon eller skalet du vill värma?

Olindby
67 inlägg

Jag vill ju göra exakt samma grej dom gör när man köper pjäxor i butik fast själv, de brukar ju blåsa in varmluft, vet inte om det är menat att bara innerskon ska värmas eller skalet också, jag ska ju säsonga, har ni några tips?

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 7 år sedan

Innerskon är det då. Lite olika saker... Gör det på orten du kommer till då om du skall säsonga?

elastico
6 inlägg
elastico 6 inlägg 6 år sedan

Bump

Jag tänkte väcka liv i tråden med en fråga angående ett par Salomon X Max 100/120 (inte bestämt mig än vilka jag ska välja).
Man sparar drygt en tusenlapp på att beställa ett par X Max 120 på nätet och 100-modellen har jag inte ens hittat i butik. Därför uppstår frågan om man kan köpa pjäxor på nätet och sen värma dem själv hemma.

Jag såg ett klipp på youtube där den korrekta metoden är att stoppa in skalet i en "Salomonugn" i 10 min på 120 grader.
Har någon här provat att stoppa sina pjäxor (dvs bara skalet) en helt vanlig ugn? Jag tycker personligen att det borde gå bra men samtidigt känns det som att det kan bli ett väldigt dyrt misstag om något går snett.

Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 6 år sedan

elastico :

Bump

Jag tänkte väcka liv i tråden med en fråga angående ett par Salomon X Max 100/120 (inte bestämt mig än vilka jag ska välja).
Man sparar drygt en tusenlapp på att beställa ett par X Max 120 på nätet och 100-modellen har jag inte ens hittat i butik. Därför uppstår frågan om man kan köpa pjäxor på nätet och sen värma dem själv hemma.

Jag såg ett klipp på youtube där den korrekta metoden är att stoppa in skalet i en "Salomonugn" i 10 min på 120 grader.
Har någon här provat att stoppa sina pjäxor (dvs bara skalet) en helt vanlig ugn? Jag tycker personligen att det borde gå bra men samtidigt känns det som att det kan bli ett väldigt dyrt misstag om något går snett.

Har du testat pjäxorna? Annars så bör du göra det, även fast det går att forma skalet.

Ugnsfrågan kan jag tyvärr inte svara på.

moderatorer är sura Citera
elastico
6 inlägg

Stepup :

Har du testat pjäxorna? Annars så bör du göra det, även fast det går att forma skalet.

Jag testade 120 pjäxan på Intersport och den satt riktigt bra. Egentligen är jag inte villig att lägga 5000 på ett par pjäxor men där jag bor så har vi bara Intersport, Stadium och Team Sportia och deras utbud är hemskt dåligt. Eftersom pjäxan passade så pass bra så tänkte jag slå till men jag vet verkligen inte om det är värt 1000 kr (mellanskillnaden mot att handla på nätet) för att få pjäxorna värmda i butiken.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

elastico :

Stepup :

Jag testade 120 pjäxan på Intersport och den satt riktigt bra. Egentligen är jag inte villig att lägga 5000 på ett par pjäxor men där jag bor så har vi bara Intersport, Stadium och Team Sportia och deras utbud är hemskt dåligt. Eftersom pjäxan passade så pass bra så tänkte jag slå till men jag vet verkligen inte om det är värt 1000 kr (mellanskillnaden mot att handla på nätet) för att få pjäxorna värmda i butiken.

Naturligtvis ska du handla i butiken om du varit där och provat och mellanskillnaden inte är mer än 1 000 kr ... speciellt när det gäller en pjäxa som ska värmas! Ingen tvekan!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snorkel (6 år sedan)

Har testat att värma innerskon i ugn. Värmde upp ugnen till 70 grader eller kanske lite mer. Lät den stå på för att bli varm. Stängde av ugnen för att inte grilla skorna för hårt. La i innerskorna och kollade när de svällde upp ordentligt. I med innerskorna i i pjäxorna och i med fötterna med padding på. Fungerade mycket bra.

Se även https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88262 för värmning av skalet. Har inte testat det än.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 6 år sedan

Folk verkar köra varmare än så. Här är det strax över 100 grader celsius: http://www.wildsnow.com/72/bootfitting- … ry-skiing/

Jag har gjort så här (med mina intuition):
Torkskåp på max värme (70degC) "lagom länge"
I med fötterna, slå ner hälen så den kommer bak
Spänn åt mellanhårt
Stå med tårna på en bok eller tröskel så du får lite skidåkarvinkel, 10-15 minuter.

Ha en supertunn socka och eventuellt tåhätta smile

För 1000kr är det nog värt att göra det i butik dock... Så slipper du mecka runt på internet och vänta på frakten och sånt...

elastico
6 inlägg

Tack ni som svarat. Jag tror jag lägger ner planerna på att göra det själv hemma. Ju mer jag läser på desto mindre säker blir jag på att jag vill ge det ett försök.
Eftersom man måste värma både ytterskalet och inneskon kombinerat med att jag inte gjort det förut kommer förmodligen något gå åt helskotta.

Lenrik
144 inlägg
Lenrik 144 inlägg 5 år sedan

"Hur svårt kan det vara" tänkte jag, efter att ha fått mina innerskor värmda i en skidbutik. Det är inte direkt raketforskning att slänga in innerskorna i ugnen och vaddera ställen på foten där det klämmer.

Ungefär så enkelt är det. Gjorde detta igår efter att ha läst lite diy-guider.
I mitt fall så klämde tårna lite för mycket för att kunna vara bekvämt, något som tåhättan åtgärdade under värmningen. Tog ca 40min och blev, om än ganska lite, bättre än innnan!
Nu är ju detta såpass simpelt, mer avancerade mods på pjäxorna lämnas självklart bort till någon som kan.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Gällande att värma "vanliga" innerskor så känns det som att många har väldigt höga tankar om det resultatet. Egentligen är det inte mer än några dagar till en veckas inåkning av pjäxorna. Dvs. lite extra komfort i början. Intuition å andra sidan... Så försök var ganska tydliga med vilken typ av innersko/pjäxa det är ni behöver hjälp med.

Ang. X Max och värmning av den. Återigen, handlar det om skalet eller innerskon? Här verkar skalet vara i fokus. Skalet (customshell-zonerna) går att värma med varmluftspistol (var försiktig, såklart). Precis som med all formning, gör det bara om det verkligen behövs. Sitter pjäxorna bra utan tryckpunkter så är det bara att tuta och köra!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Rompa
30 inlägg
Rompa 30 inlägg 3 år sedan

En intuitions liner är ju som tjockast innan man värmt den och spännt ihop den i skalet, vad jag förstår.
Om den börjar kännas lite slapp, sväller den då ut sig igen om man provar värma om den?

johanb
106 inlägg
johanb 106 inlägg 3 år sedan

Jag värmde om mina intuition liners förra året eftersom de började kännas som litet slappa efter ca 60 dagars åkning. Blev bättre och de kändes tajta igen. Men det känns som om degraderingen/uttöjningen går snabbare, nu när jag kört ytterligare 20 dagar i dem och de börjar kännas litet stora igen.

Har också hört någon säga att man inte kan värma om liners det fler än tre gånger men har inte några belägg för det.

Rompa
30 inlägg
Rompa 30 inlägg 3 år sedan

Ok. Då tror jag att jag provar det. Tackar.

debbo
9 inlägg
debbo 9 inlägg 2 mån sedan

Vill bara meddela att värmeskåpen i butikerna är på 86grader ?

JohanDahlstedt
791 inlägg
JohanDahlstedt 791 inlägg 2 mån sedan

debbo :

Bra bump! smile

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 2 mån sedan

JohanDahlstedt :

debbo :

Bra bump! smile

Stämmer inte ens.

Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 2 mån sedan

bootfitta :

Stämmer inte ens.

[...], de är... ? wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
JohanDahlstedt
791 inlägg
JohanDahlstedt 791 inlägg 2 mån sedan

bootfitta :

JohanDahlstedt :

debbo :

Bra bump! smile

Stämmer inte ens.

Nej lite det jag syftade på.

miol11
124 inlägg
miol11 124 inlägg 2 mån sedan

bootfitta :

JohanDahlstedt :

debbo :

Bra bump! smile

Stämmer inte ens.

Så vilken temp har skåpen ? Jag värmde intuition inneskor i varmluft ugn på 100 grader nu i vinter funkade bra iallafall

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad bootfitta (2 mån sedan)

miol11 :

bootfitta :

JohanDahlstedt :

Bra bump! smile

Stämmer inte ens.

Så vilken temp har skåpen ? Jag värmde intuition inneskor i varmluft ugn på 100 grader nu i vinter funkade bra iallafall

Det varierar. De svalaste skåpen är runt 80 grader, men det finns vissa rackare som går hela vägen till 130 vilket jag starkt vill avråda någon att köra sin innerskor i.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook