Budget Hjälmar

haiya
41 inlägg
haiya 41 inlägg 7 år sedan

Är på jakt efter en hjälm som funkar i pisten, problemet är att jag är arbetslös så budgeten är inte den bästa, så vad finns det för hjälmar där ute som inte kostar för mycket men ändå är säkra?

Har kollat på dessa.
http://www.stadium.se/sport/vintersport … helmet-f11
http://www.intersport.se/Produkter/Utru … REESTYLE1/

/ Daniel

Svar

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (7 år sedan)

köp hellre en bättre begagnad hjälm än en sämre ny till samma pris, skulle jag säga. beror förstås på skick och om den är kraschad, men där får du väl ha lite fingertoppskänsla... smile

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Tompan14 (7 år sedan)

Visserligen är det här testet från 2009 och man kan således ifrågasätta dess relevans i dagsläget, men slå ändå en kik.
Jag hade inte köpt en begagnad hjälm av två anledningar. Dels så vet man inte vad hjälmen har varit med om innan, även om den ser fin ut på utsidan så kan den ha nedsatt skyddsförmåga. Dels så är det viktigt att din hjälm har rätt passform för ditt huvud, och det är väldigt lätt att kompromissa på den punkten när man "äntligen" hittar en hjälm på Köp&Sälj.
Men tummen upp för att du vill skaffa hjälm och glöm inte bort att den viktigaste egenskapen hos en hjälm är att den ser snygg ut wink

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Lee-nus
2682 inlägg

.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Tompan14 (7 år sedan)

Daniel, i testet från 2009 så blev CÉBÉ - Spyner Freestyle "Bäst i test" tillsammans med POC - Receptor Bug så det är nog inget dåligt val om den passar ditt huvud, bra rea är det med.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

Tompan14 :

Nope, det handlar om stil, vill du sälja din hjälm så gör det i Köp&Sälj smile
Och just det, vi SKITER FULLSTÄNDIGT i vad du fick betala i nypris för den!! lollol

Daniel, i testet från 2009 så blev CÉBÉ - Spyner Freestyle "Bäst i test" tillsammans med POC - Receptor Bug så det är nog inget dåligt val om den passar ditt huvud, bra rea är det med.

jeez. hade jag vetat att det var så känsligt hade jag la inte gjort det. nu har jag tagit bort tidigare poster, så du kan väl göra detsamma med allt som tyder på att det någonsin förekommit här?

ber freeride tusenfalt om förlåtelse för detta våldsamma övertramp!

Dannepanne
105 inlägg
Dannepanne 105 inlägg 7 år sedan

Asså är det bara jag som tror att vi lever i ett överbeskyddande samhälle, eller måste inte alla hjälmar testas och godkännas innan man ens får sälja dem? alltså borde ju vilken hjälm som helst ge ett fullgott skydd.
Mycket riktigt såg jag när jag nu orkade klicka in mig på TS länkar. "Godkänd enligt CE EN-1077" inte för jag vet vad det är, men det låter bra i mina öron.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

http://www.hollywood.se/sv/15/snowboard#filter={10:[1689]}&page=1

hollywood hade bra pris på några om dom faller bättre i smaken smile

LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE
285 inlägg
LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE 285 inlägg 7 år sedan

Budgethjälm är klurigt då väldigt få klarar av penetrationskraven. Och med begagnat kan du aldrig vara säker på att den är "okraschad"...

Jag skulle säga att du kan försöka spara till en något bättre.

eller?! Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Har vi inte redan gått igenom det här en gång i tråden alla redan?
Gör inte reklam för din egen annons i forumet...

EmilRosenberg
139 inlägg
EmilRosenberg 139 inlägg 7 år sedan

Tompan14 :

Har vi inte redan gått igenom det här en gång i tråden alla redan?
Gör inte reklam för din egen annons i forumet...

Nu ska jag berätta en sak för dig. Som släkte betraktat är människan världens dummaste art. Lägg det på hjärnan (!).

Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan

Ja just det! Jag är dum i huvudet, så keeeften!

Foreignboardsco? Citera
haiya
41 inlägg

Jo jag kommer köpa en ny hjälm då jag inte till 100% kan vara säker på att en beg hjälm inte är krockad.
Så ni kan sluta länka till era säljes annonser.

Så om man skall kolla på nått bättre än just dom billigaste budget hjälmarna, hur mycket skall man gå upp i prisklass för att hitta en ok hjälm?

/ Daniel

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 7 år sedan

Finns fjolårets hjälmar på rea på flera ställen... Kolla det...

tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

Finns fjolårets hjälmar på rea på flera ställen... Kolla det...

Då får man ju inte rätta färgen ju roll

sjdn
4 inlägg
sjdn 4 inlägg 7 år sedan

Red Trace på stadium för 599kr?

haiya
41 inlägg

swdrdz :

Ja, är det en bra hjälm eller vad då?

/ Daniel

sjdn
4 inlägg
sjdn 4 inlägg 7 år sedan

haiya :

swdrdz :

Ja, är det en bra hjälm eller vad då?

/ Daniel

Bra för dess pris. RED är ju inte direkt ett dåligt märke heller. Recensioner på 2007-versionen av trace har du nedan(4,1/5):

https://www.freeride.se/prylar/hjalmar/ … trace.html

Scubamike
39 inlägg
Scubamike 39 inlägg 7 år sedan

Tjo! Hoppar in och ställer en fråga. Var på stadium idag och testade bl.a deras RED-hjälm, M var för trång och L glappar lite. Testade flera olika märken men dock med samma utgång. Personalen tyckte isf att M var bäst men de tryckte obehagligt mycket.

Hur sitter era hjälmar?

Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan

Micce: Finns extra kuddar för alla strlkar, iaf på Giros hjälmar. Därmed kan du byta ut kuddarna till exempel fram för att det ska sitta gudomligt!
Fråga personalen.

Foreignboardsco? Citera
assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 7 år sedan

du ska dock ha en hjälm som passar formen på ditt huvud, ju tightare kuddar desto bättre. Har du 1cm kuddar överallt i hela hjälmen så har du fel hjälm eller fel storlek

Hans Citera
OskarHolmblad
408 inlägg
OskarHolmblad 408 inlägg 7 år sedan

Lee-nus :

köp hellre en bättre begagnad hjälm än en sämre ny till samma pris, skulle jag säga. beror förstås på skick och om den är kraschad, men där får du väl ha lite fingertoppskänsla... smile

Ofta man köper en begagnad hjälm? Det är väl om något det absolut sista man sparar in på...

Ski or perish Citera
Addicted_since_99
43 inlägg
Addicted_since_99 43 inlägg 7 år sedan

Alla godkända hjälmar har samma säkerhetsklass. Det viktiga är att du hittar en som sitter bra och skönt. Den ska helst sitta som gjuten. Kolla på Stadium Outlet om du har ett i närheten.

Lee-nus
2682 inlägg

OskarHolmblad :

Lee-nus :

Ofta man köper en begagnad hjälm? Det är väl om något det absolut sista man sparar in på...

okej, jag får utveckla då, så att det inte blir några tokigheter. vad jag menade var att har man inte ekonomi att köpa annat än en skraltig ny hjälm, så kanske man kan se sig om efter en schysst ny. i min umgängeskrets, där många åker skidor och är sponsrade, är det inte ovanligt att folka säljer grejer billigt de inte behöver, typ praktiskt taget nya nya till låga priser. men nu funkar det väl inte så för alla såklart.

jag skulle t.ex. aldrig köpa en begagnad hjälm av nån jag inte känner, men att åka i en hjälm som nån annan stått och hängt med i liftkön i en vecka - och som jag litar på - skulle jag inte se som nåt problem. jag kanske är för blåögd och litar på att mina vänner bryr sig om andra människors liv, vad vet jag. smile

men men, satsa på en hjälm som sitter riktigt bra, hur du är köper den, så gör du dig själv en tjänst.

joeltheman
95 inlägg
joeltheman 95 inlägg 7 år sedan

skaffa jobb

äta sova bajsa åka park. Citera
haiya
41 inlägg

joeltheman :

skaffa jobb

Jaha?

/ Daniel

hanken
119 inlägg
hanken 119 inlägg 7 år sedan

haiya :

joeltheman :

skaffa jobb

Jaha?

/ Daniel

Haters gonna hate

joeltheman
95 inlägg

haiya :

joeltheman :

skaffa jobb

Jaha?

/ Daniel

haru jobb kan du ju köpa en hjälm utan att ekonomin faller samman... ville ju bara ge ett tipps..

haiya
41 inlägg

joeltheman :

haiya :

joeltheman :

skaffa jobb

Jaha?

/ Daniel

haru jobb kan du ju köpa en hjälm utan att ekonomin faller samman... ville ju bara ge ett tipps..

Och om man inte har jobb? Får man inte åka skidor då eller?

/ Daniel

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Jag skulle inte känna mig säker i en Warp hjälp iaf..

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
Linqid
0 inlägg
Linqid 0 inlägg 7 år sedan

Wall-E :

Hellre än en ny Warp-hjälm än en begagnad hjälm från något flashight märke som jag inte har en aning om vad den råkat ut för. För som du säkert redan läst så har alla godkända hjälmar samma säkerhetsstandard.

joeltheman
95 inlägg

haiya :

joeltheman :

haiya :

Jaha?

/ Daniel

/ Daniel

vad fan tror du? har du inte lärt dig tänka? men det kostar även pengar för liftkort

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

joeltheman :

vad fan tror du? har du inte lärt dig tänka? men det kostar även pengar för liftkort

Chilla lite nu. Ditt inlägg gällande jobb har ju öht inget med trådskaparens fråga att göra, du ska väl skita i om han är arbetslös eller inte. Han vill ha tips på hjälm.

Utter for president! Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Istället för att skaffa ett jobb så kanske han kan flytta in hemma hos mamma&pappa så han slipper tvätta sina egna kläder och får allt betalt som du lever då eller?
Skärpning!

joeltheman
95 inlägg

Tompan14 :

Istället för att skaffa ett jobb så kanske han kan flytta in hemma hos mamma&pappa så han slipper tvätta sina egna kläder och får allt betalt som du lever då eller?
Skärpning!

hmm.. jag bor i en sketen etta i järpen, jobbar på ica där.går skola. tvättar ,lagarmat själv osv... och förlåt, klart du kan få tag i en billig hjälm.

haiya
41 inlägg

Wall-E :

Ok? Varför detta? Är dom av sämre kvalitet?

/Daniel

haiya
41 inlägg

joeltheman :

haiya :

joeltheman :

/ Daniel

Ok? Vem är de som inte kan tänka här?
Jag lägger upp en tråd ang hjälmar, och du skriver skaffa jobb.
Att jag inte har jobb just nu har ju inget med vilken hjälm man skall skaffa eller inte.
Jag starta tråden för jag ville ha lite idér och hjälp ang ett hjälm val.

/ Daniel

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

haiya :

Wall-E :

/Daniel

Alltså, dom är med testade och godkända precis som POC, Sweet, RED, Head, Giros hjälmar är. Men Warp är stadiums egna märke och dom tillverkar även kläder, longboards, skor, strandfrisbees och allt möjligt.
T.ex. Poc och Sweet fokuserar på att bara tillverka skydd (någon jacka, googles osv slinker emellan), dagarna i enda. Lägger ned tid på sina grejer, testar dom, undersöker dom etc. Jag tror ni fattar vart jag vill komma.
Men det här var min åsikt, så peace!

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Wall-E :

haiya :

Wall-E :

/Daniel

Alltså, dom är med testade och godkända precis som POC, Sweet, RED, Head, Giros hjälmar är. Men Warp är stadiums egna märke och dom tillverkar även kläder, longboards, skor, strandfrisbees och allt möjligt.
T.ex. Poc och Sweet fokuserar på att bara tillverka skydd (någon jacka, googles osv slinker emellan), dagarna i enda. Lägger ned tid på sina grejer, testar dom, undersöker dom etc. Jag tror ni fattar vart jag vill komma.
Men det här var min åsikt, så peace!

Bra att det är din åsikt då den inte riktigt är sannings sägande...

Warp´s hjälmar är lika säkra som Red, Head, Poc med flera som flera andra påpekar. Oftast är Warp tex en "gammal" modell av en tex "Red" hjälm.. De köper alltså en gammal form (som fortfarande är godkänd så klart) och gör sina "egna" hjälmar i den.

Så vad vill du komma till egentligen?

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad snow_flake (7 år sedan)

Hasse_Lindborg :

Warp´s hjälmar är lika säkra som Red, Head, Poc med flera som flera andra påpekar. Oftast är Warp tex en "gammal" modell av en tex "Red" hjälm.. De köper alltså en gammal form (som fortfarande är godkänd så klart) och gör sina "egna" hjälmar i den.

Så vad vill du komma till egentligen?

Fast någon/några hjälmar borde vara lite bättre än andra tycker jag även om alla håller sig inom alla säkerhetskrav som finns. Verkar konstigt om alla skulle vara precis lika bra. Men så länge man har en godkänd hjälm så har det kanske inte så stor betydelse vilken man väljer så länge den passar. Men även det är ju min högst personliga åsikt.

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Bättre och bättre? Om du köper en Sweet hjälm som sitter sjukt dåligt men en Warp hjälm som sitter bra så är 99% säkerhet bättre med Warp hjälmen.

Och så länge de uppfyller kraven inom EU så är de godkända och som gemene man så märker man ingen skillnad. Du skulle inte märka skillnad på en POC hjälm eller en "no namn" hjälm om det inte var namn på de skulle jag tro

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook