Skidor till sambon - hur funkar symmetriska?

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 7 år sedan

Tjena Freeride!

Jag har hamnat på lite djupt vatten när det gäller skidmodeller. Min käre sambo vill ha nya skidor eftersom hon tycker att hennes gamla är skitfula. Hon har bara åkt i två säsonger men har utvecklats i bra takt måste jag säga och tar sig numera ner för alla backar i Idre fjäll med bra flyt (ja jag fick även ner henne i Chocken i vintras men där kanske inte flytet var så bra). Nu är det ju så att hon bryr sig väldigt mycket om hur skidorna ser ut och damanpassade modeller har en tendens att vara väldigt rosa och flickiga, vilket går bort totalt. Självklart bör man välja skidmodell utifrån egenskaper och inte utseende, men eftersom jag vill bejaka hennes skidintresse så utgår jag ifrån hennes preferenser och då är det viktigt att skidorna är snygga.

Nu har hon hittat Völkl Ledge som hon tyckte var jäkligt snygga och jag blir lite osäker på hur ett par helt symmetriska skidor uppför sig? Hur kommer de att funka i pisten och när hon börjar testa lite enkel offpist? Jag vill ju att hon ska gilla sina skidor, men samtidigt måste de ju också kunna hjälpa henne att utvecklas. Åkstilsmässigt så åker hon ganska tekniskt korrekt men kan bli lite rädd ibland. I brant träng får hon en tendens att vilja vrida runt skidorna och när det inte går uppstår lite låsningar. Hon har idrottat helalivet och har ordentligt med muskler. Utifrn det är jag också lite osäker kring längderna. Hon är bara 1,53 lång men samtidigt stark och kraftfull så jag funderar på ifall hon borde gå upp lite i längd? Jag vill dock inte riskera att hon blir skraj av för långa skidor.

Svar

jjbertilsson
80 inlägg
jjbertilsson 80 inlägg 7 år sedan

völk ledge är ju en ny börja park skida så skulle nog inte rekommendera dom. ett par symetriskaskidor är nog inte och satsa på för dom är ju gjorda för att köra baklänges med och dom brukar funka sämre i både pist och offpist. satsa på ett par allmountin skidor istället. kan inte nämna nån som är bra för pist och offpist just nu bara såna som är gjorda för park och offpist.

lycka till

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

Sprayburk för grundfärg sen lite skoj färger från Kreatima eller liknande så målar man något kul ovanpå topsheet?

http://backcountrybeacon.com/2010/03/di … snowboard/

http://www.tetongravity.com/forums/show … t=painting

Annars får man väl gå till Extrem och fixa ett par customtopsheets till den modellen som bäst passar.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 7 år sedan

Lite intresserad av samma fråga eftersom jag själv funderar lite på nya SFB. Tappar man prestanda i åkningen framåt med symmetrisk skärning? Line har väl P-cut och G-cut, är det stor skillnad?
Mitt intryck av recensioner på nätet är att man inte tappar så mycket i allroundprestanda utan att det mer handlar om skidkonstruktion som helhet. Många av Moments skidor tex är väl relativt symmetriska tex Bibby och PB&J men gillas väl av andra än jibbers?
Och nog finns det väl bra mycket snyggare skidor än Völkl Ledge? wink

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

DrJ :

Lite intresserad av samma fråga eftersom jag själv funderar lite på nya SFB. Tappar man prestanda i åkningen framåt med symmetrisk skärning? Line har väl P-cut och G-cut, är det stor skillnad?
Mitt intryck av recensioner på nätet är att man inte tappar så mycket i allroundprestanda utan att det mer handlar om skidkonstruktion som helhet. Många av Moments skidor tex är väl relativt symmetriska tex Bibby och PB&J men gillas väl av andra än jibbers?
Och nog finns det väl bra mycket snyggare skidor än Völkl Ledge? wink

Jag tror att du får bäst förklaring av p-cut vs G-cut på lines hemsida.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

Idre Fjäll - amatörernas julafton. Varför inte bara skita i sambon och åka skidor på ett kul sätt själv? Eller lära henne ordentligt. Jag har fått ner, stabilt och med skidglädje, två flickvänner som åkt-pist-någon-vecka-vart-tredje-år-i-svenska-fjällen i triffid 1 och 2 efter ett par veckors uppvärmning. Visst, de är inte extremt svåra eller branta men i jämförelse med mycket annat är det ju ett stort steg på vägen. Vid den nivån börjar det ju bli meningsfullt att ha med dem som sällskap. Annars kan man lika gärna skita i det.

För övrigt kan hon väl köpa sina skidor själv? Så kan du lägga pengarna på en resa eller något. Duktiga skidåkare behöver inte nya skidor utan anpassar sig (nya bindningar som går högre på DIN-skalan är däremot bra) (jaja, nya skidor gör att man kan åka på ett annat sätt men ni fattar).

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

la_grave :

Vid den nivån börjar det ju bli meningsfullt att ha med dem som sällskap. Annars kan man lika gärna skita i det.

Haha, du kanske har missat fördelarna utanför backen?

Utter for president! Citera
SNDVLL
547 inlägg
SNDVLL 547 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad SNDVLL (7 år sedan)

la_grave :

Idre Fjäll - amatörernas julafton. Varför inte bara skita i sambon och åka skidor på ett kul sätt själv? Eller lära henne ordentligt. Jag har fått ner, stabilt och med skidglädje, två flickvänner som åkt-pist-någon-vecka-vart-tredje-år-i-svenska-fjällen i triffid 1 och 2 efter ett par veckors uppvärmning. Visst, de är inte extremt svåra eller branta men i jämförelse med mycket annat är det ju ett stort steg på vägen. Vid den nivån börjar det ju bli meningsfullt att ha med dem som sällskap. Annars kan man lika gärna skita i det.

För övrigt kan hon väl köpa sina skidor själv? Så kan du lägga pengarna på en resa eller något. Duktiga skidåkare behöver inte nya skidor utan anpassar sig (nya bindningar som går högre på DIN-skalan är däremot bra) (jaja, nya skidor gör att man kan åka på ett annat sätt men ni fattar).

Haha är du fortfarande lika tappad?
Man bor väll tillsammans med någon av en anledning? Det kan ju vara en framtida maka, och då kanske man bör slå ihop sina intressen så man kan ha roligt tillsammans?
Pillard funderar ju inte om Idre passar att åka i, utan skidor som passar sambons åkning. Alla kan lära sig att åka skidor, och tar hon sig ner för chocken efter "två säsonger" (vet inte hur många skiddagar det innebär här, för mig är det cirka 260 dagar på skidor så vi säger att det är cirka 14-20 dagar) så är det ju en riktigt bra utveckling!

Sen är det väll klart att hon går och frågar honom om skidköp, eftersom han har koll på utrustning medans hon inte har det. Sen vem som betalar framgår ju inte i tråden, dom kanske har delad ekonomi?

För att vara on topic skulle säger jag också ett par all mountainskidor runt 80 mm midja. Völkls RTM-serie är ju ganska intressant och verkar ha bra egenskaper överallt!
Annars kanske Salomon BBR 7.9 kanske kan vara något? Dom har ju ett helt klart annorlunda utseende som faller vissa i smaken tongue Egenskaperna är ju galna!

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Hehehe, jag känner igen mig alldeles för väl i din situation Pillard, alldeles för väl... lol
Det bästa du kan göra är att låta henne pröva flera olika modeller och hjälpa henne med att svara på hennes frågor. Låt henne sedan välja skida helt själv utifrån vad hon kommit fram till. Tro mig, det här ett slag du inte kan vinna! Antingen låter du henne köpa en snygg skida, men då blir skidåkningen tråkig och du är en idiot som tvingar iväg henne på skidsemester. Eller så köper du en bra skida åt henne, men då är du en idiot som tvingar henne att åka på fula skidor och inte låter henne bestämma själv.
Det är inte en slump att jag sitter och skriver det här i en svindyr fåtölj som bäst beskrivs som totalt jävla värdelös och mer obekväm än enhjuling utan sadel. Men visst, snygg är den... wink

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
PNyberg
4251 inlägg

om ni finner tiden så är det ju väldigt värt att få med henne till Åre under skidtesterna (blir det ngt i Tandådalen??? Ser iaf mörkt ut... ) så får hon testa dem fina skidorna och sedan även dem bra skidorna. Visst, föret är dåligt och det är trångt. Men då får hon ju iaf känna vilken skida som känns bra, och därmed bedömer skidans känsla och kvalitet mer än vilken färg det är på dem?

När min dama blir så pass bra att det är dags för nya skidor, så kommer det att vara min taktik. smile

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 7 år sedan

Du får väl helt enkelt lägga ihop bilder på alla skidor som svarar mot de egenskaper du tycker hon behöver och be henne välja? Menar, SÅ stor roll kan det väl omöjligt ha hur de ser ut? Men jag har haft fel förr...
Köpte för övrigt ett par iclantic shaman 160 åt flickvännen, de är 110 i midjan och ganska styva. Hon har bara åkt "vanliga" skidor som hon själv utrycker det men gjort en säsong i Chamonix. Jag gör experimentet, helt mot bättre vetande och rådgivande trådar, åt er alla och får lov att återkomma med resultatet efter nyår. Önska mig lycka till :-)

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

la_grave :

Jag tror du syftar på Triffide 1 och 2. Triffid är något annat!

Sen måste jag ifrågasätta ditt val av åk. Triffide 1 och 2 - skulle det vara något att åka med två flickvänner?
Du är inte bara kass på att stava och uppenbarligen en flackåkare, du har dessutom ingen känsla för skolande åkning.
Brantåkning skall läras ut så brant som möjligt. Det som inte dödar det härdar, och de som dör är uppenbarligen inte av det rätta virket för att bli en riktig brantåkare. Förslagsvis tar man sin privata helikopter, som om möjligt utgår från sin privata lyxjakt, till det brantaste fanskap som kan hittas på denna jord. (Lyxjakten är ett ypperligt ställe att klä om - för inte vill man väl synas i stan/på tunnelbanan med skidkläder?)

Hursomhelst, åter till åkningen. Åket bör "straightlajnas", men om man nödvändigtvis behöver göra riktningsjusteringar, bör en skidåkare kunna göra det inom ± 3,5 cm från den tänkta linjen.
Till råga på allt har du bara 2 flickvänner. Riktiga brantåkare är ständigt omgärdade av en oändlig skara kvinnliga beundrare, på grund av ens fantastiska skidfärdigheter, vidsynthet och ödmjukhet.
Till sist vill jag beklaga av din konservativa bindningssyn. DIN-systemet känns ganska 2012. Riktiga brantåkare ligger alltid steget före trenden - som i sin tur har full fokus på nästaårsprylar. (Man måste alltså tänka "nästnästa" år.) Nästa steg är att skruva pjäxan direkt i skidan. Maximal viktbesparing och kraftöverföring, för män med riktigt mycket hår på bröstet! (Den enda bindningen värd att överväga är möjligtvis Marker M.30)
Ett riktigt hårt brantåk är dock krävande, och kräver återhämtning. Ett par dagars surf vid ett surfcamp är en god idé. Men akta dig i så fall för ägare och andra gäster som inte är lika enastående och fantastiska som du själv. Om så är fallet, är det enda rätta att skapa ytterligare en troll-profil på freeride och beklaga sig i en ny forumtråd.

För er som inte är inbitna forumrävar - in order of appearance:
https://www.freeride.se/content/5941/
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76452
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72689

wink

www.dpsskis.com Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

Nojlas, det finns ett liv där man inte sitter på Freeride 23,5h per dygn i åtta år. I detta sk liv lär man sig känna igen mellanmänskliga företeelser som tex ironi (apropå 3,5 cm). Dessutom får man tillfälle att åka en del skidor, tex med sin flickvän (singular, resten får du räkna ut själv).

Spellflames är bäst, särskilt när man har fel http://www.snowlegend.com/eng/meije.html. Också något man lär sig i "livet".

Men tillbaka till ämnet - Freeride borde kanske döpas om till Freeride Familjeliv, uppdelat på två avdelningar:

1. Tonåringar. Här diskuterar vid zebramönstrade skidkläder, om googles ska bäras innanför eller utanpå hjälmen samt rails i Västerås centrum

2. Core. Hör diskuterar vi "skid"semestrar i Idre och Sälen respektive var den godaste gulaschsoppan hittas.

En viktig regel på Freeride Familjeliv är att trådar som fokuserar på riktig skidåkning omedelbart kommer modereras och upphovsmannen varnas. Viktigt att vi inte stör den myspysiga stämningen.

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 7 år sedan

Jag har åkt på helsymmetriska skidor ganska många säsonger nu och min ståndpunkt är att så länge man håller sig i förhållanden där snön är ganska fast så fungerar det kanon, du märker nästan inte skilland över huvud taget och det är ju helt fantastiskt att ha en skida i parken som faktiskt har samma egenskaper oberoende åt vilket håll man kör.

Det dåliga med helsymmetriska skidor märker man först när man kommer utanför pisten (i alla fall med mina fischerskidor).
I brant terräng så är de inte lika lätt att få med sig runt eftersom du har ett par extra centimeter bakom ryggen som gärna fastnar lite här och där.
Det tråkigaste är när det är djup snö/bristande skare, eller egentligen alla sorters förhållanden när man ska försöka hålla sig ovanpå ett lösare skikt. Om man inte har Riktigt bra teknik så uppför sig mina skidor som torpeder. Nosen SKA liksom så långt ner under snön det bara går. Visst, man kan alltid luta sig bakåt för fulla muggar, men som sagt: det är riktigt bra teknik som gäller.

Så:
Bra i pist men inte så fantastiska i offpist. Men samtidigt -vill man så går det alltid.

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Heinz_p (7 år sedan)

JohanKristofers :

Det dåliga med helsymmetriska skidor märker man först när man kommer utanför pisten (i alla fall med mina fischerskidor).
I brant terräng så är de inte lika lätt att få med sig runt eftersom du har ett par extra centimeter bakom ryggen som gärna fastnar lite här och där.
Det tråkigaste är när det är djup snö/bristande skare, eller egentligen alla sorters förhållanden när man ska försöka hålla sig ovanpå ett lösare skikt. Om man inte har Riktigt bra teknik så uppför sig mina skidor som torpeder. Nosen SKA liksom så långt ner under snön det bara går. Visst, man kan alltid luta sig bakåt för fulla muggar, men som sagt: det är riktigt bra teknik som gäller.

Detta beror väl på hur du har monterat dom? Det låter onekligen som att dina lagg är mitt-mitt...eller, tänker jag snett nu smile?

Utter for president! Citera
Pillard
3108 inlägg

Oj herrejösses, vad har jag skapat för monster till tråd? wink Sjukt kul läsning var det dock.

Några förtydliganden. Jag har försökt hitta massa allmountainmodeller med runt 80 i midjan och jag håller med henne faktiskt, de är alla asfula. Faktiskt så var jag ganska glad när hon hittade ledgen som hon tyckte var snygg och "bara" har 84-midja. Hon har tidigare hittat betydligt bredare skida, dock kan jag inte med gott samvete låta henne köpa en Line Pandora, eller Opus heller för den delen.

@johankristofers: skönt med lite svar just på det jag undrade mest över. Hur skidan är uppbyggd i övrigt kommer hon inte märka så mycket av men just det symmetriska har jag aldrig testat själv och har därför svårt att ge tips om. Vad händer om man bakmonterar en symetrisk sida lite grann? Beter den sig helt lustigt på skär då?

PNyberg: Tror det blir stört omöjligt att få med henne på en skidtestarhelg nu. För egen del hade jag stora förhoppningar på Tandå men det ser ju lite grönt ut än så länge. Nu såg jag iof att det börjat komma nånting som iaf liknade snö i backarna i Tandå faktiskt så helt har jag inte gett upp hoppet. Tyvärr var jag in på Skistore och klämde lite i fredags och jag blev bara än mer förvirrad. Bibby är fortfarande riktigt fin men så var även Bodacious i 186. Sen var jag sjukt sugen på att få känna på en CD2. Aja, nu är det bara att gå och be till snöguden en stund och hoppas...

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 7 år sedan

Heinz_p :

Detta beror väl på hur du har monterat dom? Det låter onekligen som att dina lagg är mitt-mitt...eller, tänker jag snett nu smile?

Självklart mittmonterat, finns det egentligen något annat? smile

Pillard :

@johankristofers: skönt med lite svar just på det jag undrade mest över. Hur skidan är uppbyggd i övrigt kommer hon inte märka så mycket av men just det symmetriska har jag aldrig testat själv och har därför svårt att ge tips om. Vad händer om man bakmonterar en symetrisk sida lite grann? Beter den sig helt lustigt på skär då

Jag har aldrig provat montera skidor längre bak än vad rekommendationen är, men har monterat fram bindningar på fler skidor än jag kan räkna och det fungerar bra.
Man känner en viss skillnad när man ligger på skärande sävng. Tanken är ju att få så mycket kraft ner i snön som möjligt, och om man monterar fram/bak bindningen så förlorar lite av skidans optimala prestanada, men det går fint att åka ändå.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 7 år sedan

Kolla in alla tjejskidor här och jämfört grafiken?

Jag hittar en del fina iaf...

PNyberg
4251 inlägg

Pillard :

Oj herrejösses, vad har jag skapat för monster till tråd? wink Sjukt kul läsning var det dock.

Några förtydliganden. Jag har försökt hitta massa allmountainmodeller med runt 80 i midjan och jag håller med henne faktiskt, de är alla asfula. Faktiskt så var jag ganska glad när hon hittade ledgen som hon tyckte var snygg och "bara" har 84-midja. Hon har tidigare hittat betydligt bredare skida, dock kan jag inte med gott samvete låta henne köpa en Line Pandora, eller Opus heller för den delen.

@johankristofers: skönt med lite svar just på det jag undrade mest över. Hur skidan är uppbyggd i övrigt kommer hon inte märka så mycket av men just det symmetriska har jag aldrig testat själv och har därför svårt att ge tips om. Vad händer om man bakmonterar en symetrisk sida lite grann? Beter den sig helt lustigt på skär då?

PNyberg: Tror det blir stört omöjligt att få med henne på en skidtestarhelg nu. För egen del hade jag stora förhoppningar på Tandå men det ser ju lite grönt ut än så länge. Nu såg jag iof att det börjat komma nånting som iaf liknade snö i backarna i Tandå faktiskt så helt har jag inte gett upp hoppet. Tyvärr var jag in på Skistore och klämde lite i fredags och jag blev bara än mer förvirrad. Bibby är fortfarande riktigt fin men så var även Bodacious i 186. Sen var jag sjukt sugen på att få känna på en CD2. Aja, nu är det bara att gå och be till snöguden en stund och hoppas...

Du får väl dra med henne på en romantisk hemlig resa till okänd ort (Åre). Ta in på Copper Hill och efter 1 flaska champange, slänga på sig skidgrejerna och fråga "skaru me elle?".

CD2 har jag nu känt på (dock en proto) och det kändes som en styvare bibby och rockernkurvan är ganska lik. Väldigt fint bygge i övrigt smile

Pillard
3108 inlägg

Hasse_Lindborg :

För att göra dig glad kan jag dock nämna att hon gillar typ allt Moment. Jag har dock haft svårt att hitta en momentskida som känns rimlig utifrån hennes åkning. Tips?

Pillard
3108 inlägg

PNyberg: Nu blir jag ju bara ännu mer sugen. Vad jag kunde känna av att klämma på nya Katana så var ju det det styvaste av allt. Den slog ju tom El Dictator och Bodacious. Om jag sen gillar KAtana borde ju en styvare Bibby kanske vara alldeles ypperligt. Aja, får bara hoppas på snö till Tandå så att jag får prova på riktigt. Har du för avsikt att åka dit med?

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Hot Mess eller Sierra skulle jag säga. Men jag har inte åkt på någon av de så klart men kört på den "manliga" variant av de. Fast det är ju en annan skida. Fast damskidorna är sjukt svåra att få tag i tyvärr. De butikerna i USA har insett att det är bra skit så de har sålt 90% av alla damskidorna där.

Jag tyckte det fanns en del skidor av de ja länkande till som inte var "tjejiga" skidor. Fast jag är ju inte tjej så wink

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

Måste vara nåt fel på mig men jag kan inte hitta en enda av dem som jag inte skulle kunna åka på rent grafikmässigt(MissDirected är tveksam dock men den borde vara lätt att hitta i lössnö).
Tror att få med henne på en testhelg är bra, min sambo resonerar lite på liknande sätt (inte alls som jag alltså) och det som skulle ändra på det är nog att hon får testa något som känns rätt (att åka på) men som kanske ser "meh" ut istället för tvärtom.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Hasse_Lindborg
2926 inlägg

JL76 :

Måste vara nåt fel på mig men jag kan inte hitta en enda av dem som jag inte skulle kunna åka på rent grafikmässigt(MissDirected är tveksam dock men den borde vara lätt att hitta i lössnö).
Tror att få med henne på en testhelg är bra, min sambo resonerar lite på liknande sätt (inte alls som jag alltså) och det som skulle ändra på det är nog att hon får testa något som känns rätt (att åka på) men som kanske ser "meh" ut istället för tvärtom.

+1

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 6 år sedan

Funderar på att väcka upp den här gamla tråden lite. Det finns ju mängder av trådar där folk letar skidor, dock väldigt dåligt med trådar för de som försöker hitta åt någon annan. Det blev inte några skidtestarhelger för vår del men däremot har hon hunnit testa lite andra skidor nu och hon gillade faktiskt Moment Reagan 116 midja och 168 i längd. De var dock lite för stora, kom hon fram till. Nu kollar vi på Armada TST Women (generellt finns det lite dåligt med specifika dammodeller fortfarande i freeride-segmentet känner jag. Framförallt sådana som inte är klarrosa eller har nåt annat luddigt på sig) Någon som har några erfarenheter av skidan och kan ge några synpunkter om hur den upplevs? Annars får man väl helt enkelt jämföra med herrmodellen. Jag själv har inte testat den så jag har svårt att ge nån input.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

+1 för La Graves 2 flickvänner, funkar ju både om man är mormon eller muslim.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook