Säsonga i Whistler 2012/13

jesperemanuel
0 inlägg
jesperemanuel 0 inlägg 6 år sedan

Om jag får tro och spekulera lite.. Ni som hoppas på att kunna använda eran skidlärar/snowboardlärar utbildning i steg 1 eller 2 förmodligen kan sumpa de förhoppningarna.

Går knappt att få jobb med en steg 1 eller 2 utbildning på svenska skidorter. Och att då få det på ett ställe som Whistler kan jag inte tänka mig skulle gå.

Clockwork
45 inlägg
Clockwork 45 inlägg 6 år sedan

Angående arbetsvisum så finns allt ni behöver veta här http://www.canadainternational.gc.ca/sw … eng&view=d

Visumet kallas för IEC (International Experience Canada) och är giltigt i ett år, dvs så får man med detta visum stanna ett år i Kanada och jobba (istället för 6 mån om man inte har visum). De släpper x antal visum per år åt oss svenskar så är ni säkra på att åka så är det bara att söka, förra året tog visumen slut nånstans i oktober. Visumet är en once in a lifetime-grej så det går bara att få en gång.

Och angående boende så är det jävligt lätt att fixa om man bara vill, precis som med allt annat. Det handlar om vilja smile

Till er som funderar så är det bar att åk, vi har sjukt kul härborta vill jag lova!

EHolma
7 inlägg
EHolma 7 inlägg 6 år sedan

Hallå! Funderade på när ni kommer att åka dit/ när man brukar åka över. Om man inte tänker jobba. När börjar säsongen på riktigt är det i januari eller? Om man kommer dit i januari är det svårt med boende då?

IIdaho
12 inlägg
IIdaho 12 inlägg 6 år sedan

20-årig tjej som spenderade säsongen 2010/2011 i Whistler och är sugen igen. Delat boende skulle va fint smile

anthen1
29 inlägg
anthen1 29 inlägg 6 år sedan

IIdaho skrev:

20-årig tjej som spenderade säsongen 2010/2011 i Whistler och är sugen igen. Delat boende skulle va fint smile

Hur upplevde du den säsongen? Var det något som man absolut borde ha kolla på innan man åker dit? Jobbade du?

Vi är 2 killar(och 2 tjejer) som ska åka dit säsongen 12/13.

IIdaho
12 inlägg
IIdaho 12 inlägg 6 år sedan

anthen1 skrev:

IIdaho skrev:

Hur upplevde du den säsongen? Var det något som man absolut borde ha kolla på innan man åker dit? Jobbade du?

Det finns mycket annat att säga än att det var underbart. Vi fick massor snö och människorna är jättelätta att ha att göra med.
Har ni tänkt jobba så måste ni ju ha arbetsvisum. De gäller i ett år och är inte jättesvåra att få om man är ute i god tid.
http://www.canadainternational.gc.ca/sw … spx?view=d

ThomOhlin
62 inlägg
ThomOhlin 62 inlägg 6 år sedan

Jag + 1 (eventuellt 2) kommer GARANTERAT åka till Canada nästa år, Whistler lutar åt antingen Whistler eller Fernie. Delar gärna boende i en stor lägenhet eller dylikt, gärna något som ligger lite över snittet på levnadsstandard. Kommer börja leta boende på riktigt i maj / juni.

Xavier
521 inlägg
Xavier 521 inlägg 6 år sedan

Säsongskortet i Whistler bokat. Boende sökes från 1a januari till april-maj.

Valar Morghulis Citera
anthen
0 inlägg
anthen 0 inlägg 6 år sedan

IIdaho skrev:

anthen1 skrev:

IIdaho skrev:

Det finns mycket annat att säga än att det var underbart. Vi fick massor snö och människorna är jättelätta att ha att göra med.
Har ni tänkt jobba så måste ni ju ha arbetsvisum. De gäller i ett år och är inte jättesvåra att få om man är ute i god tid.
http://www.canadainternational.gc.ca/sw … spx?view=d

Hur löste ni det med boende mer specifikt? Jag har kollat lite på Craigslist men än så länge finns ju inga boenden för nästa säsong. När bör man ha fixat boende för att veta att man får något?(bostadsbrist?) Arbetsvisum är fixat!

Jobbade du? Isåfall med vad och hur fick du jobb?

P-to-the-G
37 inlägg
P-to-the-G 37 inlägg 6 år sedan

Tjenare alla skibums!

Jag fick precis höra att jag blivit godkänd för IEC (international experience canada) och ska garanterat till Whistler runt October och framåt i ett år. Letar dock efter folk att bo med, dela något större hus med mer personer, och tips osv.

Om mig:
Jag är 18 (19 i juni) och har precis gått ut gymnasiet utanför Stockholm. Älskar att åka skidor såklart och har åkt sedan jag var 2 år gammal ungefär. Jag har aldrig gjort någon säsong tidigare men ser verkligen fram emot att komma till Kanada! Jag gillar att festa, men jag brukar ofta vara med folk som är lite äldre än mig själv för jag är mogen för min ålder. Älskar att ta foton och designa de versa olika prylarna, men uppskattar verkligen en kall bira och gott umgänge!

Hör av er om ni har några tips om boende osv, eller om ni söker någon att dela hus med big_smile

Whistler 2012/13 kommer bli grymt!

danne Citera
P-to-the-G
37 inlägg
P-to-the-G 37 inlägg 6 år sedan

Swedish-banana skrev:

Är det sant? Att säsongen är så kort där borta (Japan)?

Visum är nog bra om man ansöker ett tag innan.
Har för mig att Kanada inte har någon ambassad i Sverige eller de sköter helt enkelt visumgrejerna från London istället så man måste skicka dit ansökan om jag minns rätt.

Det finns en Kanadensisk ambassad i Stockholm. Precis vid t-centralen. Jag var där här om dagen och lämnade in en massa papper om visa ansökning och jag fick ett email tillbaka om visumet några timmar efter jag hade varit där.

danne Citera
Bking
0 inlägg
Bking 0 inlägg 6 år sedan

Heey Heyy. Är en kille på 24 år från Östersund och har precis börjat planera för att göra säsong i whistler den kommande vintern. Jag letar därför likasinnade personer att att dela boende med där borta. Åker både bräda och skidor och kommer försöka söka ett jobb under tiden jag är där men bara för att försöka hålla ihop ekonomin lite bättre. åker dit i första hand för åkningen och för att träffa folk och Chilla smile

Har inte satt något exakt datum för när jag kommer att resa dit men ja tänker nån gång mellan mitten av oktober och december och vill försöka stanna där till maj nån gång. Är lättare att hitta jobb om man är där tidigare.

Om du är en glad och öppen person som söker någon att bo med så maila gärna till bakkeking1@gmail.com ! big_smile

Carolajner
81 inlägg
Carolajner 81 inlägg 6 år sedan

Hallå allihopa! Det var ett tag sedan det hände något i den här tråden så jag kände att det var dags för nya tag! Jag är sjukt pepp på Whistler inför nästa säsong och söker som så många andra boende och några sköna roomies! Jag tänkte bege mig över pölen så snart höstterminen är slut i mitten av januari och stanna tills säsongens slut.
Jag är 22 år, bor i vanliga fall i Uppsala men över sommaren i Bollnäs. Åker bräda sen många år tillbaka, mestadels i Funäsfjällen, har även en säsong i alperna i bagaget. Jag söker mycket puder, skön parkåkning, en del fest och massa trevligt umgänge med likasinnade. Än så länge består mitt sällskap bara av mig själv så det vore roligt att få ihop en grupp som kan leta boende ihop eller så om någon har en plats över så är jag mäkta intresserad av den! Hojta till så planerar vi en episk säsong! smile

idaxelsson
3 inlägg
idaxelsson 3 inlägg 6 år sedan

Hej!
Jag är ytterligare en i mängden som funderar på säsong i Whistler och har lite frågor till det! Angående jobb och boende, hur svårt är det att fixa om man kommer lite senare på säsongen? Är man helt körd om man kommer ner i slutet av december? Är servitrisjobben lika svåra att få som bartenderjobben, om man har erfarenhet av att servera och pratar bra engelska? Har hört att dricksen ska vara rätt bra även om grundlönen är kass... Dessutom vore det ju lysande att jobba på kvällarna och åka på dagarna!

CaliP
26 inlägg
CaliP 26 inlägg 6 år sedan

Jag och mina goda vän har nu bestämt oss för att det blir Whistler till vintern! Vi är nu ute efter folk att dela boende med. Vi är båda 19 år gamla och har åkt skidor länge. De vi vill dela boende med ska vara sociala, gilla fest (till en viss gräns, vi är ju faktiskt där för att åka skidor..) och inga pundare. Det roligaste hade ju varit om man varit ett par st som delat på ett hus men har ingen koll på vad sådant boende kostar i annat fall då en lägenhet! Hör av er om ni är sugna på att hoppa på!big_smile

kajsaramsing
7 inlägg
kajsaramsing 7 inlägg 6 år sedan

Hejsan!
Såg att det va längesen folk skrev här. Men hur har det gått för er? Kommer ni iväg till Kanada? Jag är skjut sugen på att åka. Det skulle vara nice att dela boende om några är intresserade. Jag fundera på att åka i november och vara där när säsongen börjar. Jag vill jobba så jag ska söka visum. big_smile

kajsa.ramsing@gmail.com

nBERNARDI
12 inlägg
nBERNARDI 12 inlägg 6 år sedan

Tja!
Kul att det redan fanns en tråd om detta, jag är helt ny på forumet. Jag ska också till Whistler i vinter, har aldrig säsongat förut så det ska bli jävligt roligt! Har redan boende i Pemberton en bit utanför, det är jag och två kompisar varav den ena är kanadensare, som snackade ihop oss i vintras när vi "dyksäsongade" i Thailand.

Fick för några dagar sedan min IEC godkänd så nu ska jag bara köpa flygbiljett och säsongskort. MEN jag är sjukt beroende av jobb, efter jag betalt detta så kommer jag vara relativt pank när jag drar, så om jag vill ha en lång säsong måste jag lösa ett jobb. Därför drar jag i mitten av oktober nångång och söker ALLT som går.

Det verkar ju inte som att någon än så länge i denna tråden har fått svar på sina frågor men jag försöker ändå. Jag behöver alla tips jag kan få angående jobb. Hur och var söker man jobben på berget så man får liftkort? Bra barer man kan jobba i? Som sagt, mycket tacksam för alla tips jag kan få angående jobb.

Peace

CaliP
26 inlägg

Oh! Hur lyckades du kirra boende?yikes

nBERNARDI
12 inlägg
nBERNARDI 12 inlägg 6 år sedan

CAParsson skrev:

Oh! Hur lyckades du kirra boende?yikes

Det gjorde kanadensarn. Jävla flyt med andra ord smile

skrindsko
0 inlägg
skrindsko 0 inlägg 6 år sedan

Tjena! Jag är en 22årig tjej som kommer säsonga i Whistler 12/13. Experience Canada visumet är redan fixat och klart. Jag vet helt säkert att jag kommer att åka, nu behöver jag bara hitta nice folk att dela boende med. Min plan är att jag drar dit någon gång i början av november. Jag är där för att ha galet kul, träffa folk och spendera större delen av tiden i offpisten eller med annan grym åkning. Någon som har lust att dela boende? smile

skrindsko@hotmail.se

JohanSundstrom
440 inlägg
JohanSundstrom 440 inlägg 6 år sedan

Jag och TS, mr Pärsson letar folk för boende!

LinneaOlsson
0 inlägg
LinneaOlsson 0 inlägg 6 år sedan

Hej!

Vi är fyra tjejer från Malmö som också har planerna att åka för en säsong i Whistler nu till jul! Vi åker runt den 1 december till maj någongång och nu försöker vi hitta ett boende! Jag har ganska mycket restaurangerfarenhet ovh hoppas på att få jobb som servitris, barista eller bartender! Är det någon som vet vart man kan hitta boende lite billigare men ändå nära systemet? Vi är lätt på om någon har lust att dela boende!

Niklas08
268 inlägg
Niklas08 268 inlägg 6 år sedan

LinneaOlsson skrev:

Hej!

Vi är fyra tjejer från Malmö som också har planerna att åka för en säsong i Whistler nu till jul! Vi åker runt den 1 december till maj någongång och nu försöker vi hitta ett boende! Jag har ganska mycket restaurangerfarenhet ovh hoppas på att få jobb som servitris, barista eller bartender! Är det någon som vet vart man kan hitta boende lite billigare men ändå nära systemet? Vi är lätt på om någon har lust att dela boende!

Mitt tips är att åka dit innan 1 december då det finns risk att de flesta jobben är tagna då. Skulle ni kunna åka dit i början på november är det nog ett bättre val.

I love HEAD! Citera
CaliP
26 inlägg

LinneaOlsson skrev:

Hej!

Tjenixen! Jag och min goda vän Johan Sundström från helsingborg har eventuellt ett hus på gång i Creekside, plats för ca 6 personer i denna massiva villa med hot tub mm.! hyran ligger på 3700$ i månaden dela det då på 6 så blir det ett ganska schysst pris! hör av er på facebook (Calle Pärsson) eller här om ni är intresserade!

mansjansson
0 inlägg
mansjansson 0 inlägg 6 år sedan

Tja!
Jag funderar också på att säsonga i Whistler kommande säsong! Är 20år säsongade förra säsongen i alperna och är riktigt sugen på Whistler kommande säsong. Om någon har ett boende eller söker boende och behöver roomie/s är det bara att höra av sig. Jag funderar på att åka ner runt slutet på november.
Som sagt hör gärna av er här eller på mans.jansson@gmail.com

Peace

philipjkb
11 inlägg
philipjkb 11 inlägg 6 år sedan

Fan va gött att alla är så taggade! Jag har inte fixat något än, men det löser sig som det alltid gjort innan. Tänkte dra dit vid mitten/slutet av november och stanna till slutet av april. åkt mkt i alperna och har säsongat i chamonix 08/09, älskar puderåkning men parken är jävligt kul den med.
behöver några sköna att dela boende med, sugen? jag kommer jobba så vill ha gångavstånd till centrum.
är 24 och åker bräda. skicka ett pm eller skriv här så kan vi diskutera vidare.

phil Citera
anthen
0 inlägg

Hur löser ni boendet? Hur får ni tag i boende? Hur gör ni när ni har fått tag i boende?

Jag har suttit på Craigslist och haft mejlkontakt med en som hyr ut sin lägenhet. Hon var ytterst nära att lura mig(trodde verkligen inte att bedragare var så skärpta och seriösa). Så nu vet jag inte hur man ska gå tillväga för att få tag i boende här ifrån Sverige.

Alltså, hur gör ni?

Freeridefredde
303 inlägg
Freeridefredde 303 inlägg 6 år sedan

anthen skrev:

Hur löser ni boendet? Hur får ni tag i boende? Hur gör ni när ni har fått tag i boende?

Jag har suttit på Craigslist och haft mejlkontakt med en som hyr ut sin lägenhet. Hon var ytterst nära att lura mig(trodde verkligen inte att bedragare var så skärpta och seriösa). Så nu vet jag inte hur man ska gå tillväga för att få tag i boende här ifrån Sverige.

Alltså, hur gör ni?

Hur kom du på att du nästan blev lurad? Dvs vad avslöjade henne. Tänkte så man vet vad man ska kolla efter/undvika.

Fredde Citera
Karlos
0 inlägg
Karlos 0 inlägg 6 år sedan

Tjena!
Har tänkt mig en säsong i whistler 12/13, söker därför någonstans att bo.

Kille, 22 år (23 i oktober) från Göteborg, åker skidor. Detta blir min första säsong, kände att det var dags innan man blir för gammal.
Om någon har boende/söker boende och är i behov av roomies så släng iväg ett mail eller nått till mig, är sjukt taggad. Tanken är att jag drar över pölen i början av november typ.

karl.e.f.larson@gmail.com

anthen
0 inlägg

Freeridefredde skrev:

anthen skrev:

Alltså, hur gör ni?

Hur kom du på att du nästan blev lurad? Dvs vad avslöjade henne. Tänkte så man vet vad man ska kolla efter/undvika.

Jag fick en adress dit pengarna skulle skickas(via money gram). Adressen låg i Nigeria... Hon hade självklart en förklaring till detta(hyffsat bra sådan), men jag blev ändå misstänksam.

Bestämde mig för att kolla upp hennes namn, lägenheten, adressen i nigeria, ja i stort sett allt jag visste om personen och lägenheten.

Det visade sig att det inte fanns någon som hette så i kanada.
Lägenheten som hon skrev adressen till ägdes inte av henne(hon var smart nog att inte ge mig den fullständiga adressen så jag fick kolla upp hela gatan)
Jag googlade också adressen i Nigeria och fann en del saker som inte var till hennes fördel.

Lätt sammanfattat så var det så här. Nu tänker ni, aaah pucko klart att det är en "scammare"(bedragare) om hon är ifrån Nigeria. Ja, så tänkte jag också men tänk om hon hade varit tillräckligt smart för att få mig att betala till en/ett kanadensiskt adress/konto.

Då hade jag antagligen gått på det.

Jag har ett par tips till er efter den här erfarenheten.

1. Lita för i helvete på någon, oavsett hur trevlig eller otrevlig personen är.
2. Kolla ALLTID upp både lägenheten och personen ifråga.
3. Snöa inte in dig på ett visst objekt, oavsett hur bra det är.
4. Låter det för bra för att vara sant, så är det oftast det...

5. Lita för i helvete aldrig på någon!

Till sist, jag är glad att jag blev utsatt för detta(nu när det gick bra), jag har nu mycket bättre koll på detta och veta säkert att det förekommer.

RikkeInBanff
0 inlägg
RikkeInBanff 0 inlägg 6 år sedan

Hi Everyone,

Ville bare lige opdatere med at jeg arbejder i Canada, jeg arbejder for 3 foreskellige resorts i Banff området, og de mangler stadig meget arbejdskraft, og har spurgt om jeg kan skaffe flere til vinter sæsonen 12/13, hvis det skulle interessere nogen from for Whistler..
Så skriv endeligt, hvis i kunne være interesseret i et mountain job i Canada..

Det er muligt at ansøge om følgende stillinger:
• Billetsalg
• Bus guides
• Pedel og Parkerings hjælp
• Butiksassistent
• Restaurant: Kok, tjener, køkkenmedarbejder mm.
• Hotel
• Gondol- og Lift operatør
• Børnehave-, Ski- og snowboard instruktører
• Ski- og snowboard udlejningen

rasmuseklund
8 inlägg
rasmuseklund 8 inlägg 6 år sedan

Hej

Vi är 4 killar på 24 och 21 år som har tänkt att åka till Whistler. Vi är ordningsamma, snälla och kommer vara där för att åka skidor och någon fest. Vi har alla säsongat tidigare och tänker inte arbeta.
Vi söker boende så vi vill ha förslag och tips från andra som ska dit om att eventuellt dela boende.
Vi vill ha tips om vart man ska bo då vi prioriterar centralt boende nära liften.

hör gärna av er
/Rasmus

johanna-ss
0 inlägg
johanna-ss 0 inlägg 6 år sedan

hejhej!
Har inte riktigt hunnit läsa igenom tråden men vi är två 19 år gamla tjejer som tänk säsonga i whistler nu i år och vi är sugna på att bo ihop med ett stort gäng i någon lägenhet ganska centralt (dels för att det blir billigare och för att det säkert är jävligt roligt!). Vi är givetvis intresserade av skidåkning men har även tänk att festa en hel del så vore ju en fördel om ni också är framåt, glada och inte så lugna. wink

Hör gärna av er om ni också behöver rumskompisar eller bara har några lediga platser i något rum där vi kan hänga på! Eller om vi ska försöka hitta något nytt tillsammans, det funkar ju också! smile

Maila oss om ni känner för det,
Jonna: jonna.franzen@hotmail.com
Johanna: jojji.s@bredband.net

ha det bäst, tjenahej

Emelaia
25 inlägg
Emelaia 25 inlägg 6 år sedan

Hej! Shit vad alla ska till Whistler... Jag och min syrra har precis fått visum men vi är lite kluvna om vart i Canada vi ska. Tror att Whistler kan vara lite väl turistigt så vi har haft lite tankar om Banff eller Revelstoke tex. Någon som ska dit, eller som har några bra tips? Hade ju varit kul och dra ihop ett gäng smile

/Emelie

PatrikFalk
0 inlägg
PatrikFalk 0 inlägg 6 år sedan

Nu börjar det närma sig för en magisk säsong i whistler! Hur går det för er med boende etc?.. Jag sitter och läser mig runt för att fixa ngt i början av resan. Det verkar som att jag åker själv efter att vi var ett gött gäng som skulle åka ner för att köra fett parkhäng!

Med andra ord jag är själv och letar boende, hur går det för er?

Peace

mansjansson
0 inlägg
mansjansson 0 inlägg 6 år sedan

Hej alla!

Jag har ett boende fixat i Whistler. Om du är intresserad skicka ett PM och berätta lite om dig själv, så skickar jag mer info om boendet! Antalet platser jag har är mellan 1-3personer.

Hör av er om ni är intresserade som sagt
Peace

kajsaramsing
7 inlägg
kajsaramsing 7 inlägg 6 år sedan

Tjena Tjena:) Är det någon som är kan det här med att boka tur och retur utan bestämt hemresedatum? Någon som har hittat någon bra biljett? smile

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

kajsaramsing skrev:

Tjena Tjena:) Är det någon som är kan det här med att boka tur och retur utan bestämt hemresedatum? Någon som har hittat någon bra biljett? smile

Har för mig att du måste ha en hemresa biljett inom 6 månader, om du inte har ngt annat visum än turistvisum.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Emelaia skrev:

Hej! Shit vad alla ska till Whistler... Jag och min syrra har precis fått visum men vi är lite kluvna om vart i Canada vi ska. Tror att Whistler kan vara lite väl turistigt så vi har haft lite tankar om Banff eller Revelstoke tex. Någon som ska dit, eller som har några bra tips? Hade ju varit kul och dra ihop ett gäng smile

/Emelie

Banff är minst lika turistigt som Whistler. Fernie, Golden, Revelstoke, Nelson, Rossland så snackar vi mer autentiskt kanadensiskt.

Generiskt citat som alla gillar! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook