Vart man kan köpa fångrem till snowboard!

Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 6 år sedan

delta skrev:

Känns som enda risken vore om man ramlar framåt med t-baren mellan bena och fastnar så o får åka superman hela liften upp, eller något mer case?

Undrar om man inte är långsammare flyttad icke fastspänd? jag tycker att ramlar man med bindning på oavsett plats är man ju liksom ff under kontrol... medan om man ramlar med ett ben löst blir det oftast en rejäl hög som tar en stund att tvinna upp...

Jag tror detta framförallt är en regel som tar nybörjare i beaktande, en erfaren åkare tar sig nog undan lika fort oavsett hur de är fastspända. En nybörjare tar dock betydligt längre tid om de är fastspända.

Splitboarding is the answer Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad delta (6 år sedan)

IngemarH79 skrev:

sen är det inte så kul med hoppande människor vid liften heller (personlig åsikt).

näe, man får ju hoppas att folk använder olika transporttekniker med förstånd, personligen knäpper jag upp om man kan åka ända fram till liften (ingen kö och inte för stor kurva) eller om kön är kort och sidosnören/staketen är hållbara nog att dra lite i. Men vissa drar ju i tills hela liftfållan rasar ihop hehe...

combatspenat skrev:

För att citera SLAOs lilla gula om liftåkning regel nummer 2. "Bär inte löst hängande halsduk, snoddar, rem och liknande som kan fastna i liften."

Har de glömt hängande hängslen?

listerine. Citera
Kaskar
509 inlägg
Kaskar 509 inlägg 6 år sedan

linder skrev:

Jag ska nog fixa en egen jag också ...

http://www.olssonsfiske.se/pub_images/m … e_4550.jpg

2st sådana samt 10cm av något slags rep, sen drar man fast ena haken i skosnöret och den andra ett varv runt någon del i bindningen och sen fast i repet ... Så kan man ha det i innerfickan om någon skulle säga något big_smile

De brukar inte godkänna korta fångremmar, inte för 10 år sedan i alla fall. De ska vara "funktionella"

Kaskar
509 inlägg

linder skrev:

J

Jag har blivit stoppad av en liftvakt som sa att jag skulle ha fångrem, då svarade jag med motfrågan "säg ett fall då fångrem skulle spela någon roll" , fick då som svar "Om du skulle tappa bindningarna...",

Vilket smartskaft. Fångremmen sitter ju fast i bindningarna ju

Kaskar
509 inlägg

Jag har en fångrem i fickan som legat där i 10 år utan att jag behövt ta fram den i liften. Och rent teoretiskt är det ju åtminstone i backar med släplift ganska liten risk att nån skulle sumpa brädan eftersom man ju har framfoten fastspänd hela tiden. Däremot i anläggningar med kabiner och dylikt så ökar ju risken att nån ska släppa iväg en bräda eftersom man bär brädan betudligt oftare. Och det är ju ett faktum att en lös bräda som dammar ner för en backe är komplett livsfarlig.

Faktum är att jag brukar ta fram fångremmen då jag hajkar. Efter att ha knallat tre timmar, vara trött och slut och komma upp till stormvindar ovanför trädgänsen åsså ska man börja plocka med saker. Då kände jag fan att det var bäst att säkra upp brädan. Hyffsat trist att knalla ner igen smile

Så krav på fångrem tycker jag. Men bara då man bär brädan i högzon.

silvertejpen
48 inlägg
silvertejpen 48 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad silvertejpen (6 år sedan)

Lannasport.se samt Junkyard har. Kan tänka mig OneOff.se också.

Off Topic:

Kan berätta om mitt mine:

En vän till mig kör utan fångrem. Liftvakten säger till han: Du måste använda fångrem. Varför det säger min vän. Det är krav annars tar vi ditt liftkort. Okej min vän tar på sig sin fångrem. Vi drar vidare till parken. Där så ska han ta ett litet räcke men fångremen som är lång fastnar på något sätt i räcket. Det slutar med att han bryter ena benet samt slår upp ansiktet i räcket och svimmar av.

Kan ju säga att det vara samma liftvakt som såg olyckan som sa till han...

Enda gången jag tycker att det skall användas är när man hajkar/går. Men annars är det ett redskap till att skada dig själv med.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (5 år sedan)

Det är onödigt att gnälla allt för mycket på liftvärdarna, de gör sitt jobb när de talar om hur det ska gå till i liften.

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
Carolajner
81 inlägg
Carolajner 81 inlägg 6 år sedan

Jag kan bara instämma i att fångremmar gör mer skada än de gör nytta. Det är inte så ofta man ser fångremmar nu för tiden men när jag som 8-åring skulle lära mig att åka bräda var lång fångrem ett måste i lokalbacken och jag var en av flera nybörjare som hade problemet att vi fastnade med fångremmen i T-bygeln när vi skulle hoppa av liften eller om man ramlade i liften, varefter man släpades med x antal meter på rygg innan man kunde få loss den förbaskade fångremmen. Jag behöver nog inte förklara att detta orsakade många stopp i liften frånsett det faktum att det innebar en betydligt större skadorisk både för brädåkaren och för efterkommande åkare. Nej tack och lov för att de flesta skidorter numera har slutat tvinga på brädåkarna fångrem!

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 6 år sedan

Köpte denna från junkyard för 49kr vilket va rätt najs nu när det är frifrakt.

Kan säkert komma till användning om någon skulle börja bitcha

rocknerPR
454 inlägg
rocknerPR 454 inlägg 6 år sedan

linder skrev:

Jag gjorde en nästan likadan fast gratis smile

Kan du inte vara bäst, borde du vara episk! Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snow_flake (6 år sedan)

rocknerPR skrev:

linder skrev:

Grattis! Då sparade du 49 riksdaler

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Swedie
15 inlägg
Swedie 15 inlägg 6 år sedan

snow_flake skrev:

rocknerPR skrev:

linder skrev:

Glöm inte hans materialkostnader!

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 6 år sedan

Swedie skrev:

snow_flake skrev:

rocknerPR skrev:

Fast han kanske var lite G och snodde det från mammas sylåda

rocknerPR
454 inlägg
rocknerPR 454 inlägg 6 år sedan

snow_flake skrev:

Swedie skrev:

snow_flake skrev:

Fast han kanske var lite G och snodde det från mammas sylåda

Det var det jag gjorde ! :Gangsta:

Kan du inte vara bäst, borde du vara episk! Citera
snowman1233
0 inlägg
snowman1233 0 inlägg 6 år sedan

tycker att det är skit onödigt me fångrem...känns ju som om man ska fastna när man grindar:/

Snow_flake
724 inlägg

snowman1233 skrev:

tycker att det är skit onödigt me fångrem...känns ju som om man ska fastna när man grindar:/

Du borde stoppa in den under byxorna om du kör det det.

Manfreed
0 inlägg
Manfreed 0 inlägg 6 år sedan

Jag tänker att fångrem till snowboard är helt onödigt med tanke på att brädan inte löser ut så som ett par skidor gör, oddsen får att jag skulle spänna av mig båda bindningarna i en pistad backe och lyckas tappa brädan så att den åker ner i backen och träffar någon är lika med 0. Alltså är fångremmen är mer i vägen än den hjälper... yikes

sCaz
127 inlägg
sCaz 127 inlägg 6 år sedan

rocknerPR skrev:

linder skrev:

Jag ska nog fixa en egen jag också ...

http://www.olssonsfiske.se/pub_images/m … e_4550.jpg

2st sådana samt 10cm av något slags rep, sen drar man fast ena haken i skosnöret och den andra ett varv runt någon del i bindningen och sen fast i repet ... Så kan man ha det i innerfickan om någon skulle säga något big_smile

Det var smart, jag tänkte sy fast krborre på polyesterband att ha run benet sen har jag en mindre kanbin hake som man sätter i bindningen smile

Fångremen sätter man på innan man tar av sig brädan när man ska gå i backen. Tycker ni det är stora odds att 2st bindningar/4st straps alla skall gå sönder samtidigt så att brädan skenar? :-) Behöver definitivt inte sitta på när man åker bräda. Jobbar själv som liftgubbe men har varit oense med personer i liften på andra orter då jag inte har remen på..

Ser jag någon kasta ifrån sig en bräda mitt i backen tvekar jag däremot inte att stanna och skrika en stund :-)

sCaz Citera
ChristianLovgren
20 inlägg
ChristianLovgren 20 inlägg 6 år sedan

Jag började åka snowboard vintern 93-94 och då var det hetsjakt på snowboardåkare utan fångrem, och som många säger hjälper inte remmen överhuvudtaget när du sitter fast i brädan med ena eller båda fötterna. Tyvärr så har jag under mina år fångat 5-6(Vad jag kan minnas) brädor precis innan parkeringen, där de varit fast beslutna om att bli "grillprydnader" i andras bilar, tänk er när ni tappat eran bräda in i grillen på Jon Olsson lambo som står parkerad vid Tott Hotell, detta bara för att ni tagit av er brädan och börjat trampa upp till kicken som ni nyss hoppat i. Skämt och sido det var långsökt men tyvärr inte fullt otroligt. Känner man fortfarande att det är värt risken att åka utan fångrem så kanske man ska kolla på de rent juridiska följderna om man motförmodan skulle tappa brädan den där enda gången av tusen och den råkar träffa någon. Jag tror inte någon medvetet tappar sin bräda men olyckor händer, och framförallt kan de hända vem som.

Jag är inte jurist eller något i närheten av det men min tolkning av ansvarsfrågan blir att det finns möjlighet att dömmas till vållande av annans kroppsskada/död utifall att det värsta skulle inträffa vid avsaknaden av fångrem(Kanske någon vet detta säkert och kan rätta mig), det är ju snäppet värre än att eventuellt bli av med sitt liftkort som många av liftanläggningarna hotar med som påföljd.

Sen köper jag inte argumentet att fångremmen är mera i vägen än vad den hjälper? Vart har du din fångrem?

Jag har minst 2 tips där du inte känner av din fångrem:
1. Skaffa en fångrem alá telefonsladd som är gjord av gummi och flexar ut till 1 m i uttänjt läge och rullar ihop sig till ca. 20 cm obelastad, sätter du då den en bit upp på benet så kommer den sitta tajt mot benet hela tiden.

2. Knäpp fast din traditionella fångrem(Ja den som hänger och slänger överrallt) under det yttersta lagret på dina byxor. Eftersom du sällan knäpper lös din främre fot så borde problemet med att fångremmen letar sig ut och är i vägen eller syns(om det är det kosmetiska som är jobbigt) relativt liten, om inte obefintlig.

Jag vill fortfarande hävda att de som tycker att fångremmen inte gör någon skillnad i något fall antingen lider av "Jag vet bäst och alla andra har fel"syndrom eller helt enkelt inte bryr sig tillräckligt om andras välbefinnande, tyvärr något som många av den yngre generationen skid-/snowboardåkare verkar strunta i mer och mer, alternativet till detta är att man inte tänkt igenom frågan ordentligt innan, det är lite av "Om jag kastar min mössa från 20:de våningen så går den inte sönder" -"Om du lägger ett ägg i mössan och kastar då."

Missförstå mig rätt jag vill absolut inte dra alla över en kant men lite så måste man få göra ibland.

-C

Throw me a pie! Citera
snow_4_life
45 inlägg
snow_4_life 45 inlägg 6 år sedan

ta ett skärp spännband elr skosnöre smile¨

just shredd it!! Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan

Tyvärr, ChristianLovgre, 2012 tar man av "framfots-bindningen" lika ofta som bakbindningen (beroende på plats och åkstil förvisso).

sCaz, håller med dig, när någon kastar en bräda avsiktligen, det betyder att det är fritt fram att "glock:a" killen. Skrika är ju alltid gratis annars.

listerine. Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Snow_flake (6 år sedan)

ChristianLovgren skrev:

"1. Skaffa en fångrem alá telefonsladd som är gjord av gummi och flexar ut till 1 m i uttänjt läge och rullar ihop sig till ca. 20 cm obelastad, sätter du då den en bit upp på benet så kommer den sitta tajt mot benet hela tiden. "

Skulle inte rekommendera att ha den så här om man nu inte åker 100% i pisten. Lär inte vara så skönt om man fastnar i en rail eller i en gren i skogen och så tar det tvärstopp. Risken är inte så stor men sannolikheten att man verkligen använder en fångrem är ju inte så stor heller.

Kör med fångrem under byxan och ENDA gången jag använder den eller har haft användning för den är när liftvakten frågar efter den.
Har aldrig sett en snowboard flyga ner för backen men jag har fångat en skida som hoppade av utan att skistoppern satte in. Hade bara kommit 5m i t-liften men var på god väg mot liftkön/parkeringen en bra bit ner.

MacMacSWE
0 inlägg
MacMacSWE 0 inlägg 6 år sedan

för den som vill sticka ut
http://www.ebay.com/itm/Snowboard-NOOSE … 500wt_1161

den jag personligen kör med, krokar i i dojan o kör.. sjukt smidigt o snabbt o haka på och av..
http://www.ebay.com/itm/Bakoda-Snowboar … 3579wt_927

för nån cooling till hårdrockare..
http://www.ebay.com/itm/New-Bakoda-Stud … _912wt_922

ChristianLovgren
20 inlägg

delta skrev:

Tyvärr, ChristianLovgre, 2012 tar man av "framfots-bindningen" lika ofta som bakbindningen (beroende på plats och åkstil förvisso).

En åkstil där man har annat än båda bindningarna fast är en åkstil som jag sällan använder eftersom det brukar vara mer eller mindre plant där jag tar av mig någon av bindningarna, men som du säger beroende på åkstil så kanske det finns tillfällen där det är ett måste att ta lös det ben där du har en rem, inte för att jag kan komma på något som motiverar det(Där endast en av fötterna är lös d.v.s.).

Snow_Flake skrev:

Skulle inte rekommendera att ha den så här om man nu inte åker 100% i pisten. Lär inte vara så skönt om man fastnar i en rail eller i en gren i skogen och så tar det tvärstopp. Risken är inte så stor men sannolikheten att man verkligen använder en fångrem är ju inte så stor heller.

Jag tror du missförstår mig ang. vilken rem jag menar då jag själv haft en sådan, när du kommer så nära att en rail eller gren(har aldrig hänt mig, å andra sidan har jag aldrig tappat en bräda heller, men när vi talar om "OM")så komemr denna rail eller gren ha tagit dig i ditt smalben redan och sen så är den rem jag har använt så pass stretchig att den säkert kan stretcha ut 2-3 meter vid en sådan belastning, därefter går den nog av(1 meter var bara en siffra taget ur luften). Tyvärr har jag tappat den remmen så jag kan inte bifoga en bild av den heller.

Throw me a pie! Citera
ChristianLovgren
20 inlägg

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNrJKLFWn9oLyyqmxJQCZEogn49vWqGJV30s2Z-8drr2K2yz7B
Dra den runt fotleden och dra ner byxan så kommer den aldrig att kunna fastna i något.

Jag har även svårt att tro att den fladdrar så att du kommer kunna fasta i något, och gör du det mot förmodan kommer du säkert ha stuckit hål på smalben precis före + att den går av när den belastas nog hårt så chansen att du kommer få ett "stumt ryck" i benet är väldigt liten om du oroar dig för det.

Throw me a pie! Citera
Snow_flake
724 inlägg

Vet att det var nån som fastnade med fångremmen i ett rail och den gick inte av så lätt. Visst det var väll inte telefonsladdsdesign på den så då är det ju lite lättare men ändå. Om man nu har fångremmen så kan man ju lika gärna stoppa den under byxan. Det jobbiga är ju att behöva ha den.

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan

ChristianLovgre. jag var lite flummig, det jag menade var att du utgår från att man åker släplift och då tar ur en fot. Om man istället åker mest kabin, dvs båda fötterna ur brukar vara smidigast big_smile, eller åker släplift med båda fötterna i, då har man inte många enfotade fall kvar big_smile

Det är ganska lätt att inte tappa bräda på berget oavsett vind eller om man ramlar och glider runt och voltar lite... jag håller alltid brädan i bindningsögglan eller båda som att det vore min sista ägodel..då drar den inte... även om vinden iof tagit brädan och stuckit iväg någon gång när den legat upp och ner med fel sida mot vinden... men det skulle inte heller en fångrem hjälpa...så nu lägger jag väskan på brädan när det blåser storm.

listerine. Citera
ChristianLovgren
20 inlägg

delta skrev:

ChristianLovgre. jag var lite flummig, det jag menade var att du utgår från att man åker släplift och då tar ur en fot. Om man istället åker mest kabin, dvs båda fötterna ur brukar vara smidigast big_smile, eller åker släplift med båda fötterna i, då har man inte många enfotade fall kvar big_smile

Det är ganska lätt att inte tappa bräda på berget oavsett vind eller om man ramlar och glider runt och voltar lite... jag håller alltid brädan i bindningsögglan eller båda som att det vore min sista ägodel..då drar den inte... även om vinden iof tagit brädan och stuckit iväg någon gång när den legat upp och ner med fel sida mot vinden... men det skulle inte heller en fångrem hjälpa...så nu lägger jag väskan på brädan när det blåser storm.

Jag misstänkte att så var fallet Delta, men när du har båda fötterna ur bindningarna är det ju inte så stort problem eftersom du enligt SLAO's regler skall kunna bära den med fångremmen fast. javisst, det blir lite jobbigare ibland men fördelarna(att slippa gå ner efter brädan som hamnat i skogen i bästa fall) överväger nackdelarna. Sen är det ju faktiskt så att när du åker gondol-/kabinlift så tror jag inte att det finns något krav på att fångremmen skall vara förankrad i åkaren. Och som det är sagt tidigare så är fångremmen inte tänkt att vara en säkerhet när du har en eller flera fötter fastspända utan när du av någon anledning tar av dig brädan i pisten.

Säga vad man vill men en säsong när jag arbetade i Borgafjäll så kom det en snowboard med tillhörande snowboardsko ner för liftgatan, nu var det en nybörjare som hyrt en utrustning och av någon anledning tagit av sig skon uppe vid avstiget, vi talar alltså 500m+ som ekipaget susat nerför backen, tack och lov var liften mer eller mindre tom. Att nämnas så var snowboarden försedd med fångrem som dock endast var fastsatt i skon. Nu talar vi maximal otur dock, bara en liten anekdot.

Throw me a pie! Citera
sCaz
127 inlägg
sCaz 127 inlägg 6 år sedan

ChristianLovgren skrev:

delta skrev:

Jag misstänkte att så var fallet Delta, men när du har båda fötterna ur bindningarna är det ju inte så stort problem eftersom du enligt SLAO's regler skall kunna bära den med fångremmen fast. javisst, det blir lite jobbigare ibland men fördelarna(att slippa gå ner efter brädan som hamnat i skogen i bästa fall) överväger nackdelarna. Sen är det ju faktiskt så att när du åker gondol-/kabinlift så tror jag inte att det finns något krav på att fångremmen skall vara förankrad i åkaren. Och som det är sagt tidigare så är fångremmen inte tänkt att vara en säkerhet när du har en eller flera fötter fastspända utan när du av någon anledning tar av dig brädan i pisten.

Säga vad man vill men en säsong när jag arbetade i Borgafjäll så kom det en snowboard med tillhörande snowboardsko ner för liftgatan, nu var det en nybörjare som hyrt en utrustning och av någon anledning tagit av sig skon uppe vid avstiget, vi talar alltså 500m+ som ekipaget susat nerför backen, tack och lov var liften mer eller mindre tom. Att nämnas så var snowboarden försedd med fångrem som dock endast var fastsatt i skon. Nu talar vi maximal otur dock, bara en liten anekdot.

Varför hade uthyrningen en fångrem som satt fast i skon och hur fick den som hyrde lös foten ur skon som satt fast i brädan? :-)

sCaz Citera
linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad linder (6 år sedan)

sCaz skrev:

Varför hade uthyrningen en fångrem som satt fast i skon och hur fick den som hyrde lös foten ur skon som satt fast i brädan? :-)

Eller så tänker man steget längre och läser? ;D

ChristianLovgren skrev:

nu var det en nybörjare som hyrt en utrustning och av någon anledning tagit av sig skon uppe vid avstiget [...] Att nämnas så var snowboarden försedd med fångrem som dock endast var fastsatt i skon.

Fångremmen satt i bindningen och förmodligen i skosnöret på booten, sen hade han tagit av sig bootsen så dom satt inte alls fast i brädan wink

Va i branäs i helgen och såg några sköna lirare som drog brädorna i fångremmen upp till big airbagen som ligger precis vid gondolen. Att tappa brädan över där det är mest folk är nog inte så uppskattat men det såg inte alls stadigt ut och det är verkligen då en fångrem ska användas, men då används dom på fel sätt...

sCaz
127 inlägg
sCaz 127 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad sCaz (6 år sedan)

linder skrev:

sCaz skrev:

Eller så tänker man steget längre och läser? ;D

Läste gjorde jag, men jag såg en faststrappad sko framför mig och såg omöjligheten att få av sig skon. Nu efter en stund inser jag att personen i fråga förmodligen tagit av sig bräda och sedan tagit av sig skon. Hade jag varit där och allt gått bra/ingen blivit skadad hade jag förmodligen skrattat ihjäl mig. Som taget ur en film!

sCaz Citera
linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad linder (6 år sedan)

Haha, ja helt klart sjukt roligt... Tappade min bräda när jag va liten (10-12år) på liknande sätt det dom i branäs gjorde fast då va backen stängd, det som suger mest är att behöva gå ner och hämta den när man gått 20min för att komma upp xD

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook