Toute Neige även om man bokar via UCPA.fr?

Letitsnow
0 inlägg
Letitsnow 0 inlägg 7 år sedan

Har tänkt göra min första resa med UCPA i vinter.
Har bokat flyg t/r Geneve v6 ock siktat in mig på Argentiere och Toute Neige.

8720sek om jag bokar via svenska UCPA (inkl en bussresa jag inte kommer utnyttja)
630€ om jag bokar skidåkning via franska UCPA. Det inkluderar då en extra natt.

Men jag hittar ingen info om man kan boka Toute Neige på franska sidan. Är det reserverat bara för svenskar?

Åker själv och kan inte snacka franska så jag vill gärna hamna i en skidgrupp med andra svenskar. Någon som har koll på chanserna att hamna i svensk grupp?

Svårt att motivera 2500 kronors skillnad.

Svar

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 7 år sedan

Det där varierar ganska kraftigt mellan olika center. I Val d'Isere gör man en svenska offpistgrupper redan på bussen ner och de som bokar via franska hamnar med fransmän (har själv råkat ut för det två ggr. Första året var det kasst och andra året hamnade vi i en asgrym grupp med trevliga fransmän). I Val Thorens har det inte gjorts någon skillnad utan normalt sett hamnar alla svenskar i Expertgrupperna eftersom de normalt är bättre skidåkare och sen åker de grupperna offpist. I Serre slog man ihop alla och harmoniserade sen så de bättre grupperna blev då uteslutande svenskar. Just Toute Neige har jag hört på några ställen att det bara finns för svenskar.

I vilket fall så kan jag säga att jag själv ska dit, just den veckan och vi körde via svenska just för att vara säkra på att inte behöva åka i en halvsunkig fransk grupp. Det blir spännande att se ifall det var värt det.

MrMio
0 inlägg
MrMio 0 inlägg 7 år sedan

Centret i just Argentière är nog det mest utpräglade bergscentret de har inom UCPA, och det är där du hittar flest bergsguider. Därför är aktiviteter inom off-pist mycket mer dominerande där jämfört med andra vintercenter. Då man väljer att åka med bergsguide åker man det som i den franska katalogen kallas för Freeride eller off-pist på expertnivå. Övriga nivåer bokar man som off-pist. Detta är vad som i den svenska katalogen kallas för Toute Neige.

Toute Neige är alltså ett konceptnamn för ett paket som bokas via UCPA Resor i Sverige, och är helt enkelt det som på centret är off-pist. Aktiviteten off-pist i den svenska katalogen är just i Argentière den högre nivån, den där man åker med bergsguide och således har möjlighet att åka på glaciärer.

Det är bara i Argentière det är lite skillnad på nomenklaturen. Sammanfattat, Toute Neige är off-pist och jämställt med off-pist på övriga orter såsom Les Arc, Flaine, Tignes m.fl.

Vad gäller harmoniseringen så är det olika för olika center, och även vecka för vecka. En del center strävar efter att blanda grupper från UCPA.com och UCPA Resor, medan andra center hanterar "svenskarna" lite som en egen grupp och placerar dem till största del i egna grupper.

När du reser via UCPA.com så är du helt i händerna på den lokala administrationen, och kan tyvärr aldrig helt räkna med att få åka med andra svenskar eller kunna ta del av den service som den svenske reseledaren på plats normalt bistår med.

Å andra sidan, att åka med UCPA oavsett brukar ju ofta vara rena sociala fullträffar oavsett - och de franska gäster som kommer till centret blir bättre och mer entusiastiska år efter år enligt min erfarenhet, och det är inte helt sällan man numera ser även fransmän/fransyskor med hjälm, moderna skalplagg och ryggsäck i grupperna .. som dessutom är riktiga fenor på att åka!

Så, kör hårt och go with the flow bara vet jag : )

Letitsnow
0 inlägg
Letitsnow 0 inlägg 7 år sedan

Tack för svaren,
Verkar luta åt att jag ska ta en chans och boka via den franska.
Och om jag bara hamnar med enbart fransktalande så kommer jag och våldsgästar dig, Pillard vid middagsbordet...

Pillard
3124 inlägg

Inga problem, du är så välkommen

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Nu ser jag fram emot att läsa två resereportage från samma resa! Tänk vilken fantastisk möjlighet för er att jämföra alternativen 'boka via UCPA.com' och 'boka via UCPA Resor' smile

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Pillard
3124 inlägg

Hehe, det kanske vore nåt. Det är faktiskt första gången på länge som jag bokar via svenska. Ska bli spännande att se vad jag får för mervärde

MrMio
0 inlägg
MrMio 0 inlägg 7 år sedan

Det finns ju helt klart mervärden, som inte alltid kan räknas rent ekonomiskt.

Vet att många ser flyg som ett alternativ rent allmänt. Kanske inte så jättemycket för att slippa bussresan, utan av rent praktiska skäl - helt enkelt att inte behöva ta även fredagen ledigt från jobbet. För de som väljer att ta sig ner på egen hand, så erbjuds på rätt många avgångar en rabatt på 500 kr per sträcka.

Dock, det går inte att komma ifrån - det är en grym fördel att kunna ta med sig väldigt mycket bagage på bussen ner, och detta i princip dörr till dörr. Det är ju inte direkt så att vi skidentusiaster lyckas banta packningen genom åren : )
Är rätt övertygad om att vi svenskar är de som till största del väljer att inte låna utrustning på centret, utan tar med oss egna skidor, bräda, ryggsäck, lavinutrustning m.m.

Bussresan i sig är ju också ganska unik för UCPA. Det är få resebyråer som lyckas samla ihop en så brokig samling resenärer som inte känner varann när de hamnar på samma buss i Helsingborg, och som sedan vid ankomst till orten ger ett intryck av att ha känt varandra i många, många år. Det tar oftast en liten extra stund för de gäster som kommer ner på egen hand att slinka in i den gemenskapen - och för de svenskar som kommer via UCPA.com är det nog dessutom en något högre tröskel, i synnerhet om man inte känner någon i sällskapet sedan tidigare.

Som "fransk" gäst så är man inte med i den svenska rumstilldelningen, utan får helt enkelt räkna med att bo med fransmän. Därmed inte sagt att det är någon nackdel på något sätt, men en gnutta skolfranska lär förstås hjälpa en bra bit på vägen - kunskapen i engelska är minst sagt rätt varierande i Frankrike, även bland ungdomar och oss lite äldre ungdomar : )

Då gruppen från UCPA Resor alltid kommer i sällskap med en svensk reseledare, så får man så klart också där en klart mer gruppanpassad service och tillhörande informationsflöde - och det är många som uppskattar detta mycket, och ser det som ett viktigt mervärde när man beställer sin resa.

Boson
58 inlägg
Boson 58 inlägg 7 år sedan

Mycket klokt har redan sagts - vill bara tillägga:
Den svensk som ofta finns på plats på centret är anställd av franska UCPA och ger alltså minst lika mycket hjälp till dig som rest på egen hand. De bussguider jag mött när jag bokat m franska UCPA har heller aldrig varit knussliga, utan tvärtom mycket hjälpsamma. Har dock hänt att jag fått bo m fransmän, vilket varit helt OK. Vill du absolut bo m svenskar går det oftast att ordna. Jag bytte min helfranska skidgrupp mot en svensk en gång. Kort sagt: det mesta går att lösa.

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 7 år sedan

Hej hej
Har åkt med UCPA 3 gånger bussa alla gånger
Min erfarenhet är att bussarna blivit riktigt risiga på slutet trasiga säten allmänt nerkörda, förra året vi vänta några timmar extra pga av busshaveri på hemvägen. Sen fick vi vänta en timme på en person som inte hade meddelat att han skulle flyga ner i Helsingborg.

Sen har jag fått en känsla för att idag åker folk med svenska UCPA som är ute efter %50 skidåkning 50% party.
Så var det inte alls på min första UCPA resa där var de 95% skidåkning som gällde. Så i år blir det flyg för första gången.

Skippar man bussen är UCPA grymt så skönt att bara kunna koncentrera sig på skidåkning slippa handla och laga mat, sen att ha en guide som bestämmer var man ska åka är också grymt.

Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad leol70 (7 år sedan)

Andreas80 :

Hej hej
Har åkt med UCPA 3 gånger bussa alla gånger
Min erfarenhet är att bussarna blivit riktigt risiga på slutet trasiga säten allmänt nerkörda, förra året vi vänta några timmar extra pga av busshaveri på hemvägen. Sen fick vi vänta en timme på en person som inte hade meddelat att han skulle flyga ner i Helsingborg.

Sen har jag fått en känsla för att idag åker folk med svenska UCPA som är ute efter %50 skidåkning 50% party.
Så var det inte alls på min första UCPA resa där var de 95% skidåkning som gällde. Så i år blir det flyg för första gången.

Skippar man bussen är UCPA grymt så skönt att bara kunna koncentrera sig på skidåkning slippa handla och laga mat, sen att ha en guide som bestämmer var man ska åka är också grymt.

Jag har åkt med UCPA minst 17 resor (har flugit ner 4 gånger), och jag håller inte med om att det är 50% party. Du kan ha haft otur att hamna med partygäng, men att dra slutsatsen att det är partyfolk som reser med UCPA efter tre resor är att gå lite långt. Beror väl också på vad din definition på party är också. Folk brukar köra hårt på After Skin, men sen är det väldigt få som orkar fortsätta och gå ut efter middagen. Enligt min definition är det inte festprissar. Ibland är det några som kör hårt och partar i början av veckan, men de inser snabbt att det inte håller att parta sent på natten och gå upp kl 08 och sen åka med guide en hel dag, så det brukar ge sig självt.

Riktigt oseriösa partymänniskor som är fulla hela bussresan och stökar har jag aldrig stött på. Dvs den kategorin som sedan går på After Ski kl 14.30, däckar vid 17-tiden för att sedan gå ut på byn kl 23 och och festar till klockan 06 för att komma ut i skidbacken vid lunch. De ser man inte på en UCPA resa.

Snowjunkie Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook