"200 personer fast i liftar"- Åre

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Surfade in på aftonbladet och såg det här
Är det bara jag eller har det inte hänt lite väl många "lift-olyckor" i Åre på senaste åren?

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera

Svar

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (7 år sedan)

"Vi må fira oss ner!"
"Vadå längs vajern där?"
"Nej, nej, jag har ju rep här!"

Är det bara jag eller får man känslan av att Joel rapporterar direkt från liften när man läser artikeln? Varför i sådana fall?

Personligen har jag inte fått något intryck av att det skiter sig oftare i Åre än någon annanstans. Men jag åker ju inte heller i Åre så ofta, eftersom jag är så jävla häftigt. Errrr.

När jag tänker efter, har jag aldrig suttit fast i en lift någon längre tid (ta i huvudet). Kan tänka mig trevligare saker att göra. På studentveckorna i Åre för ett par år sedan var det en tjej som kräktes i gondolen. Det var lite otrevligt. Skiter händer ibland antar jag. Det är farligt att åka skidor.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
HampZz0n
134 inlägg
HampZz0n 134 inlägg 7 år sedan

inte bra för åres rykte att de har hänt 2 lift olyckor på så kort tid hmm

JajeBule! Citera
somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad somebody (7 år sedan)

HampZz0n :

Det här är väl inte direkt en olycka, att folk får fira sig ner från liftar som stoppar händer väl. Stormade i vemdalen för ett par år sedan och den gamla jävla lifte stoppade, skönt för mig som var nästan längst ner och hoppade ur sämre för dom på mitten som i full storm fick fira ner sig.

Rastavibrationer
1522 inlägg
Rastavibrationer 1522 inlägg 7 år sedan

Har man gett sig in i liften får man liften tåla

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Om jag fattade det rätt så satt en del i kabin och en del i stol ... hur går det där ihop? Var det två liftar som stannade eller kör man kabiner och stolar på samma lina? Visste inte att det fungerade, eller vad det kanske så att det inte fungerade?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (7 år sedan)

MM;

Jag tolkade det som att det var kabiner och stolar på samma lina. Kan inte heller minnas att jag stött på det någonstans. Fungerade sådär, sa Bill. Sådär fungerande, sa Bull?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Wall-E
102 inlägg

Mountain_Man :

Om jag fattade det rätt så satt en del i kabin och en del i stol ... hur går det där ihop? Var det två liftar som stannade eller kör man kabiner och stolar på samma lina? Visste inte att det fungerade, eller vad det kanske så att det inte fungerade?

/MM

Om man tar sig en titt på liften vid 00:05 och 00:12 som exempel så ser man ju att det är någon slags combo mellan kabin och stol. Vad nu det ska vara bra för. roll

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

VM8an är har både gondeler och stolar, kallas telemix tydligen. rätt gött att åka gondol. Om det händer mer i haverier i Åre vette fan men räkna med att hela Sverige får veta det när minsta skitsak händer.

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

Mountain_Man :

/MM

VM8'an i Åre kör en gondol mellan var 5'e stol, 2 separata köer och påstigningar smile

och Wall-E det är faktiskt rätt bra för om man åker när det är skitkallt så kan man åka 2 åk sittlift och sen ett åk gondol, + att eftersom det är separata köer så kan det gå sjukt mycket snabbare att ta det ena alternativet före det andra tongue

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 7 år sedan

PapaAndy :

Har man gett sig in i liften får man liften tåla

*Gilla*

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Aha ... det var ett tag sedan jag var i Åre! cool

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

http://sv.wikipedia.org/wiki/VM8:an

tydligen invigdes liften 8 dec 2006 smile
Första telemix liften i världen, ballt!

Wall-E
102 inlägg

linder :

Mountain_Man :

/MM

VM8'an i Åre kör en gondol mellan var 5'e stol, 2 separata köer och påstigningar smile

och Wall-E det är faktiskt rätt bra för om man åker när det är skitkallt så kan man åka 2 åk sittlift och sen ett åk gondol, + att eftersom det är separata köer så kan det gå sjukt mycket snabbare att ta det ena alternativet före det andra tongue

Jo, det har du rätt i. Har aldrig bara stött på något sådant smile

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 7 år sedan

Betyder detta att liften är trasig och vet någon om det kommer ta lång tid att fixa den?
VM8:an är ju en av Åres mest centrala liftar så om den inte går är det svårt att ta sig igenom systemet.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

Lugn nu i stormen, det var stopp pga. ett av de "små" hjulen som liftwiren löper på havererade, det händer då och då. Det tar ungefär 1-3 timmar att byta beroende på läge. Jag kom inte ihåg nu hur länge det tog att byta lagret på vm8an men de fick igång den idag iaf.

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

Swedish-banana :

Betyder detta att liften är trasig och vet någon om det kommer ta lång tid att fixa den?
VM8:an är ju en av Åres mest centrala liftar så om den inte går är det svårt att ta sig igenom systemet.

Helt klart om man åker fel wink Men är du i bräcke så kan du komma till vm6an och wcliften så om vm8'an står still så är det ju bra fail om man åker för långt och inte vet att den är avstängd tongue För man behöver den inte för att komma mellan olika ställena i systemen big_smile

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 7 år sedan

IngemarH79 :

Lugn nu i stormen, det var stopp pga. ett av de "små" hjulen som liftwiren löper på havererade, det händer då och då. Det tar ungefär 1-3 timmar att byta beroende på läge. Jag kom inte ihåg nu hur länge det tog att byta lagret på vm8an men de fick igång den idag iaf.

Ahh, härligt! Då behöver man inte oroa sig.
Tack!

Revolutionrock1
52 inlägg
Revolutionrock1 52 inlägg 7 år sedan

Förebyggande underhåll?

fabiankristoffersson
38 inlägg
fabiankristoffersson 38 inlägg 7 år sedan

Liften kom igång igen vid 14.00!

cookaduck
86 inlägg
cookaduck 86 inlägg 7 år sedan

Fan vad bra att den gick igång!

Jag efterlyser "pin" i myskistar appen för att fastna i och firas ned från en havererad lift. Det är ju både kaloriförbränning i kylan och höjdmeter i nedfirningen. Spännande också.

jan banan Citera
Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan

Kan rapportera att liften fungerade utmärkt efteråt och att åkningen var kanon med lite människor i backen.

Smokin Superpark Union Team Force Citera
Bulletblues
0 inlägg
Bulletblues 0 inlägg 7 år sedan

Som sagt så var detta ingen olycka utan mer ett tekniskt problem. Det är inget att oroa sig över. Kan vara jobbigt om det är väldigt kallt ute dock :S

HampZz0n :

Problemet är inte denna så kallade "olycka" utan den överdrivna rapporteringen som skrämmer folk.
1000-metern är en grej, detta är ju ingenting

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook