Dags för ny bräda, hjälp uppskattas!

Makube
2 inlägg
Makube 2 inlägg 7 år sedan

Har åkt bräda i ca 5 år nu, och det har varit på en gammal salomon jag hållt varmt om hjärtat.

Nu är det dock dags för någonting nytt, och jag åker för det mesta bara pist. Lite hopp då och då, men är sugen på att lära mig mer i parken. Dock skall brädan främst användas till utförsåkning i relativt höga hastigheter.

Har siktat in på på Burtons Custom Flying V, men den verkar ha fått blandad kritik. Några andra tips på roliga brädor?

Är 186cm lång och väger 76 kg. Skostorlek 43. Uppskattar tips om längd och bredd på bräda osv.

Svar

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (7 år sedan)

Köp en nyare Salomon istället om du gillar märket, Burton är mest bara dyrt. På Boardinsiders.com finns det många riktigt informativa recensioner. snowboard-review.com är en annan bra sida men inte lika rolig att surfa runt på. De Burtonbrädor jag provat har varit så tråkiga att jag aldrig skulle fastnat för snowboard om jag haft de brädorna. Salomon är också mycket mer prisvärda.
Jag vet inte vilka som säljer Salomon i Sverige men det kanske någon annan kan hjälpa till med.

http://www.junkyard.se/Store.aspx?B=1749 hittade en butik smile

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Burton Custom X är det roligaste jag åkt på, någonsin cool
Detta statement har inget med din fråga att göra big_smile

listerine. Citera
xzeroz
0 inlägg
xzeroz 0 inlägg 7 år sedan

varför inte kolla in lite Ride brädor? de har medel pris( mellan 3 och 4 tusen) men är lika bra som t ex burton.
Ride Buckwild gillar jag och den rekommenderar jag.
Sen finns det andra brädor och märken, kolla runt lite:
K2
Rome
Capita
Bataleon...

Undvik bara märken som warp och andra "B" märken.
Annars gör alla bra brädor med olika former osv.

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad SverigeTomten (7 år sedan)

Jag är såld för bataleon snowboards. Jag älskar märket med hela min själ!

Därför kan jag inte låta bli att rekommendera brädan som jag tror uppfyller dina krav.

Bataleon Omni!

Du ska nog inte ha längre än 161cm lång planka, så du vet.

Hey man! peace man! Citera
Makube
2 inlägg
Makube 2 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Makube (7 år sedan)

Tack för tipsen!

Bataleon Omni verkar ju riktigt sweet, verkar vara en skön bräda med tanke på min åkstil. Läste något om att den skulle vara lite jobbig att carva med, är det något du/ni har upplevt?

Sedan undrar jag om jag kommer kunna använda mina gamla burtondojjor, älskar dem och känns onödigt att köpa ett par nya när jag trivs med dem. Några tips på bindningar som är bra till den för ett hyffsat pris?

Edit: SverigeTomten, blir inte en 161 cm bräda för kort för mig? Om man läser den låsta posten om brädköp så står det 15-20 cm under min längd? Blir ju 25 cm under. Men som sagt, har ingen koll så ert ord är min lag.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

161 blir kort om du ENBART ska åka i pisten, dessutom är 161 på gränsen till långt om du enbart ska vara i parken. En bra kompromiss i mitt tycke.

Flux TT 30 är mer eller mindre optimal för dig och passar utmärkt med Burtondojor.

http://www.boardlife.se/brand/Flux/

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Skorna kan du gott använda vidare naturligtvis sa länge de inte är för trötta och stinkiga.

listerine. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook