skräckbackar

erik_lagg
Online 745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 7 år sedan

Huh, här var det läskiga backar
http://www.aftonbladet.se/kampanj/vatte … 3974614.ab

missa inte den spännande omröstningen

Svar

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Haha, det där är ju så dåligt så gardinerna trillar ner...
Näe, enda "backen" som hyser min fulla respekt är Bec de Rosses.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Harikiri, Mayrhofen, Österrike
Österrikes brantaste backe är döpt efter en japansk självmordsritual – skrämmer inte det kan du prova att åka nedför den branta backen. Det ryktas att den har den perfekta lutningen för lavinuppkomster, och 78 procents lutning är inget att skoja om.

Det enda som är äckligt med denna backe är när man kommer förbi det branta partiet och har farten med sig ... så kommer det en korsande transportsträcka och efter transportsträckan är backen märkt som röd och om man då som jag åkt där under påsk så är det sjuuuukt mycket mer pucklar där tongue

erik_lagg
Online 745 inlägg

Bilden på Matterhorn med bildtexten "Is, skrämmande lutningar och off-pist - vågar du?" är kul.
Den backen har jag stor respekt för.

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (7 år sedan)

1. Handlar artikeln om backar eller orter. Vad jag vet så är varken Aspen eller La Grave en backe.
2. "Det ryktas att den har den perfekta lutningen för lavinuppkomster, och 78 procents lutning är inget att skoja om." 78% lutning av vad då? Kanske menar dom 78graders lutning. Och över 60graders lutning är lavinrisken ansedd som mindre pga. gravitation (dock ingen självklarhet).

Ne det kändes lite tunt det här.. tillbaka till ritbordet måhända.

Fredde Citera
linder
3475 inlägg

Jag anser ju dock att det är skillnad på skidåkning och självmord wink

oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

Freeridefredde :

1. Handlar artikeln om backar eller orter. Vad jag vet så är varken Aspen eller La Grave en backe.
2. "Det ryktas att den har den perfekta lutningen för lavinuppkomster, och 78 procents lutning är inget att skoja om." 78% lutning av vad då? Kanske menar dom 78graders lutning. Och över 60graders lutning är lavinrisken ansedd som mindre pga. gravitation (dock ingen självklarhet).

Angående lutningen brukar man mäta den i antingen grader eller procent! 45 grader= 100 procents lutning om jag inte minns fel.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

oscarmodigh :

Freeridefredde :

Angående lutningen brukar man mäta den i antingen grader eller procent! 45 grader= 100 procents lutning om jag inte minns fel.

precis, innan man skriver något om lutning och procent på detta forum bör man tänka efter och söka innan (finns flera trådar om detta) annars verkar man lite efter eller som att man sovit under all matematik i grundskolan...

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

Carled :

Haha, det där är ju så dåligt så gardinerna trillar ner...

kunde inte sagt det bättre själv.

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

linder :

Jag anser ju dock att det är skillnad på skidåkning och självmord wink

+1

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Freeridefredde :

Ja tillbaka till ritbordet, men vem är det som ska sitta där egentligen? tongue

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

"Harikiri, Mayrhofen, Österrike
Österrikes brantaste backe är döpt efter en japansk självmordsritual – skrämmer inte det kan du prova att åka nedför den branta backen. Det ryktas att den har den perfekta lutningen för lavinuppkomster, och 78 procents lutning är inget att skoja om.
"

Shit pomfritt! 78 grader det är inte lite det! Typ nästan lodrätt... (Eller hur var det nu med lutningar och procent?)

www.dpsskis.com Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Freeridefredde :

(...) "Det ryktas att den har den perfekta lutningen för lavinuppkomster, och 78 procents lutning är inget att skoja om." 78% lutning av vad då? Kanske menar dom 78graders lutning. Och över 60graders lutning är lavinrisken ansedd som mindre pga. gravitation (...)

Läs den här tråden...

www.dpsskis.com Citera
erik_lagg
Online 745 inlägg

Det är också imponerande med 112 störtloppsbackar i Åre - 111 som utgår från damernas störtlopp och sedan finns det väl en till för män också. Snacka om hett tips.

"Damernas störtloppsbacke i Åre är en av Sveriges häftigaste och farligaste backar. 1903 meter lång och med 111 nedfarter gör detta till ett hett tips."

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (7 år sedan)

Nojlas :

Freeridefredde :

(...) "Det ryktas att den har den perfekta lutningen för lavinuppkomster, och 78 procents lutning är inget att skoja om." 78% lutning av vad då? Kanske menar dom 78graders lutning. Och över 60graders lutning är lavinrisken ansedd som mindre pga. gravitation (...)

Läs den här tråden...

Sååå, enligt den sagda tråden:
MarkusO :

45 grader ÄR 100 procent. Åker man 10 meter i horisontell riktning och 10 meter i vertikalled ÄR medellutningen 100%. Lika fullt är medellutningen tex 300% om man under samma horisontella sträcka färdas 30 meter vertikalt.

Ok, med det sagt så innebär det att man med 78% lutning skulle åka 78 meter vertikalt och 100 meter horisontellt.
Ritar man ut det får man en vinkel på 38 grader (tan 38° = 0,781). Vilket är ganska hög lavinfaktor. Hmm det där var ganska simpel trigonometri, nu får jag nog stå i skamhörnan en stund. punkt.

Och nej, jag är varken efter eller sovit på föreläsningarna. Fick en 5:a i trigonometri, om ni nu är intresserade, dock har jag aldrig tänkt på sambandet i praktisk tillämpning mellan grader och %. (Brukar inte stå på gården och mäta lutningen på backen precis). Men visst, jag var lite förhastad och får stå mitt kast. Men tanken med mitt första inlägg var att jag tyckte artikeln var tunt lite tunt skriven. Måhända att jag formulerade mig fel då procenträkningen var det som folk fattade intresse av.

Fredde Citera
linder
3475 inlägg

Det är även samma trigonometri som används inom trafiken wink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/1_1_2_1.svg/511px-1_1_2_1.svg.png

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 7 år sedan

linder :

Jag vet jag vet...
http://www.gospeljohn.net/wp-content/uploads/facepalm.jpg

Fredde Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

linder :

ah tyvärr, skulle känna mig lite lugnare med grader på skyltarna eftersom jag inte fattar vad som kommer hända bakom backkrönet när det står typ varning 16% lutning...

listerine. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook