Vart hittar man snö närmast stockholm just nu?

johanpet
0 inlägg
johanpet 0 inlägg 7 år sedan

Har en förhoppning om att starta säsongen i helgen och undrar vilka anläggningar som har mest pister öppna osv och så nära stockholm som möjligt men jag är medveten om att de är några timmar bilresa som gäller.

Svar

HampZz0n
134 inlägg
HampZz0n 134 inlägg 7 år sedan

Kollar skidkamerorna HÄR! och se vart snön finns big_smile

JajeBule! Citera
sverrelindell
56 inlägg
sverrelindell 56 inlägg 7 år sedan

kungsberget öppnar i helgen

johanpet
0 inlägg
johanpet 0 inlägg 7 år sedan

Om man åker lite längre än romme och kungsberget, vad har mest öppet och var finns snön?
Det är ju värt att sitta en stund till i bilen om det är mer öppna pister men då ska de ju vara det med.

Gamlingen
68 inlägg
Gamlingen 68 inlägg 7 år sedan

Røldal hade 210 cm igår och idag har det snöat. Stängt i veckorna och öppet från kl 10 på lördag. Då står iaf jag och väntar...big_smile

Gamlingen Citera
LinusOnTheLine
215 inlägg
LinusOnTheLine 215 inlägg 7 år sedan

Järvsö öppnar på lördag

let em haters hate Citera
JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 7 år sedan

LinusOnTheLine :

Järvsö öppnar på lördag

Finns det park där?

Never promise something you can not promise. Citera
JesperAdamsson
134 inlägg
JesperAdamsson 134 inlägg 7 år sedan

kläppen har öppnat och tandådalen har öppnat!

Axel-Skidguden
0 inlägg
Axel-Skidguden 0 inlägg 7 år sedan

en ishall

Gamlingen
68 inlägg
Gamlingen 68 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Gamlingen (7 år sedan)

Røldal var rätt ok i helgen...

www://roldal.com

Gamlingen Citera
viktorflygare
108 inlägg
viktorflygare 108 inlägg 7 år sedan

Hur tar man sig lättast till röldal från Stockholm? Finns det något sätt som är tillräckligt billigt och tillräckligt snabbt för att det ska funka på en helg?

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

viktorflygare :

Hur tar man sig lättast till röldal från Stockholm? Finns det något sätt som är tillräckligt billigt och tillräckligt snabbt för att det ska funka på en helg?

Nej är nog det enkla svaret. Flyg till Bergen är väl snabbaste sättet skulle jag tro.

Gamlingen
68 inlägg

E18, sväng mot Drammen, E134, framme. I sammandrag=)
Alltså, det går men blir intensivt. Jag och en kompis drog från Linköping vid 17 i fredags. Kom fram, sov i vår minibuss och åkte hela lördan. Träffade glada norrmän, hängde på deras sunkiga pensionat vid backen på kvällen. Sov i bussen, åkte hela söndan. Drog hemåt vid 15 och somnade 02.30. Kom till jobbet i tid i morse. Något längre men bättre väg från Stockholm, det blir nog lika.
Är det bra är det värt besväret, annars inte. Man tar sig till t ex Stranda också om man vill över en helg. Men jag rekommenderar en dag till, om man kan ta ledigt.

PS Det fanns en skylt med ett telnummer på pensionatet, jag har den i kameran. Kan lägga ut det här sen, det verkade riktigt billigt. DS

Gamlingen Citera
LinusOnTheLine
215 inlägg
LinusOnTheLine 215 inlägg 7 år sedan

JaroV :

LinusOnTheLine :

Järvsö öppnar på lördag

Finns det park där?

En box, en rail och ett litet hopp. Jag skulle inte kalla det för park?

let em haters hate Citera
viktorflygare
108 inlägg
viktorflygare 108 inlägg 7 år sedan

Om ni åkte vid 17 i fredags, när kom ni fram? Tre- fyra på morgonen eller? Imponerande med sådan entusiasm hur som helst!

Gamlingen
68 inlägg

Ja Viktor, ungefär så. Och entusiaster... tjaa, vi är 58 och 52 så vi är kanske mer korkade... lär oss aldrig att vara bekväma..

Gamlingen Citera
marcopolo_sthlm
77 inlägg
marcopolo_sthlm 77 inlägg 7 år sedan

Gamlingen :

PS Det fanns en skylt med ett telnummer på pensionatet, jag har den i kameran. Kan lägga ut det här sen, det verkade riktigt billigt. DS

Hej Gamlingen!

Är sugen på att ta mig till Röldal, antingen redan nu kring nyår eller i mars.

Kul med din Röldal info. Intresserad av mer info och gärna telenr till pensionatet.
Finns det någon hyffsat prisvärd restaurang eller någon affär i närheten?

Du skriver att det var rätt ok, vad var inte så bra? Hur är åkningen så här på säsongen? Verkar som det dumpar hela tiden, men är det lätt att hitta liftnära puder eller ska man hika för att verkligen komma åt det? Misstänker att det är ganska väderutsatt speciellt när all åkning verkar ligga över trädgränsen om jag läst rätt om stället, varför det lutar åt marsmånad när det är ljusare också. Vet du om de håller öppet även veckodagar senare under säsongen?

Om du jämför Stranda med Röldal? Jag var i Stranda en helg förra året men vore kul att testa ett nytt ställe.

Tackar i förhand

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 7 år sedan

LinusOnTheLine :

JaroV :

LinusOnTheLine :

Järvsö öppnar på lördag

Finns det park där?

En box, en rail och ett litet hopp. Jag skulle inte kalla det för park?

Okej, är dem på G?
Alltså, tror du att fler rails kommer upp efter nyår?

Never promise something you can not promise. Citera
jjosefsson
295 inlägg
jjosefsson 295 inlägg 7 år sedan

Vemdalen
Från torsdag 22 december kommer samtliga liftar (33st) att vara öppna och minst 41 nedfarter.

Gamlingen
68 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/445e9ad054b44337cb75ff890fa22ba3.jpg

Billigt boende i Röldal. 150 m från liften.

Jämfört med Stranda: Mer snö, färre liftar, mindre fallhöjd. Beroende av sikt, väldigt lite skogsåkning som Stranda har mycket av. Stranda har också nära till Sunnmörsalpane och Örsta, med mer åkning. Båda har opålitligt väder men där är nog Stranda värst. Planera inte långt i förväg!

Gamlingen Citera
marcopolo_sthlm
77 inlägg
marcopolo_sthlm 77 inlägg 7 år sedan

Tackar Gamlingen!

Låter som du är mer positiv till Stranda än röldal.

Gamlingen
68 inlägg

Nej då, båda är bra när dom är bra. Och förmodligen kass när dom är kass... Kolla vaermeldinga på skiinfo.no eller yr.no. Du vill inte komma till Stranda med isiga pister, bristande skare och duggregn, eller till Röldal två veckor efter senaste snöfall och total whiteout.

Gamlingen Citera
Gamlingen
68 inlägg

Ska tydligen snöa som fanken alla mellandagarna i Stranda. Åk dit den som kan!

http://www.yr.no/sted/Norge/Møre_og_Ro … arsel.html

Gamlingen Citera
Berggrund
195 inlägg
Berggrund 195 inlägg 7 år sedan

Härligt att ni drar upp Röldal och Stranda när man snackar om backar i närheten av Sthlm. Ska man hålla det spannet kan du ju lika gärna flyga till någon alpstad Fredag kväll och flyga hem söndag kväll, går säkert att få ihop både billigare och snabbare. Stranda och Röldal är jättefint men Alperna är som regel bättre...

Ska vi hålla oss någorlunda nära sthlm antar jag att det blir Vemdalen, dit borde du kunna bränna upp på 4-5 timmar i jultrafik. Sälen verkar ha en hel del öppet också.

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad ALPINBUTIK (7 år sedan)

Björnrike planerar att öppna nästan hela sin stora Park till jul! Vemdalsskalet kommer att klara övre, drygt halva, delen. Även Klövsjö kommer att få delar av sin Park klar till jul

Har åkt Vemdalen- Stockholm på 4tim 15 minuter men då var det sommar och natt.
På vintern får man nog räkna 5-6 timmar

www.alpinbutik.com Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook