Snowboard - Pressar, butters mm.

Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan

När man pressar eller kör butters ska man då använda musklerna för att lyfta upp det främre benet?
Eller ska man bara luta sig så mycket man kan?

Har problem med att mina pressar blir låga och jag slår i railen en gång = Inte cleant.

Foreignboardsco? Citera

Svar

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad delta (7 år sedan)

Freeriderape? tongue Jag trodde du hade en mjuk bräda... big_smile

listerine. Citera
SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 7 år sedan

Vid tailpress, du ska inte försöka LYFTA brädan med framfoten. Det blir lättare om du tweakar/bonear/sträcker ut främre benet stel som en pinne och sedan så böjer du bakre benet, pressar ner bakfoten och försöka" sätta dig på din egen fot" typ. Då lyfter nosen av sig självt.

samma sak vid nosepress

Hey man! peace man! Citera
Thomsson
712 inlägg

Delta: Tyvärr är det ingen rape!
Aha då måste jag luta mig ännu mer ^^

Foreignboardsco? Citera
MarkusRehn
134 inlägg
MarkusRehn 134 inlägg 7 år sedan

Tänk inte så mycket på att luta.
Det gör ofta att man kompenserar genom att skjuta ut rumpan och får inte tillräckligt med tyngd över rätt ben för att få en bra press. För att få en bra press måste du i princip flytta tyngdpunkten utanför bindningen.

Ta en nosepress till exempel. Tänk då på att hoppa uppåt och istället för att luta dig framåt när du landar så trycker du brädan och benen bakåt. Då kommer du landa på framfoten i en fin press utan tailslap.

Samma sak för tailpress fast tvärtom, i luften trycker du fram brädan så du landar på bakfoten stabilt.

Sen är man ju lite bättre på att balansera på ena eller andra foten och då gäller det bara att vara bestämd och inte tveka. Alltså med hela tyngden på en fot direkt.

Jag tycker att det är lättast att prova på marken först även om man är grym. Det gör att man får in känslan för att skjuta iväg brädan och landa på bara en fot. Sen är det bara att göra det på räcket.

Tränare för snowboardlinjen på RIG Malung Citera
Thomsson
712 inlägg

Markus: Det där lät väldigt vettigt! Skall prövas.

Foreignboardsco? Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Ingen offense menad, failade bara att skojja lite med körning pa mjuka jibbräudor. smile

listerine. Citera
Thomsson
712 inlägg

Jo jo wink

Men det är tekniken det är fel på! tongue

Foreignboardsco? Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Jag är ju ingen höjdare på pressar på rails än men på backen är det ju bara att poppa till sen lägga all vikt över ena foten (eller lite närmare tail/nosen) medans man är rak och spänner det andra benet big_smile

Ju mer vikt man har utanför foten ju högre blir pressen men man får även sjukt mycket sämre balans och det blir lättare att ramla över smile

Antar dock att du vet hur man pressar på marken men kan ju vara najs om någon ny i framtiden nu skulle söka innan dom skrev något tongue

Snowboard addiction har en jävligt bra guide men det är betala eller ladda ner som gäller på det hmm

Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Thomsson (7 år sedan)

Jo butters kan jag smile Men som du sa är det ju bra för folk som inte vet hur man gör.

EDIT: Bara jag som tycker butters är lättare switch? wink Iaf "Butter till hoppa runt 270".

Foreignboardsco? Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook