All mountain skida, mer åt offpist och pist

filipbirk
10 inlägg
filipbirk 10 inlägg 7 år sedan

Tjenare!
Här kommer en tråd i mängden.. Ni som stör er p.g.a det behöver ju inte svara, tack.

Saken är den att jag letar efter en allround skida. Jag är en avancerad åkare. Varierar gärna min åkning. Gillar allt.
Dock vill jag ha en skida som är mer åt pist och offpist. Någon som en bra skida?
Salomon shogun, Salomon lord?

Tacksam för svar!

Svar

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 7 år sedan

vikt, längd??!

toom
1 inlägg
toom 1 inlägg 7 år sedan

Du borde väl snarare ställa frågan; Pist eller offpist? Utgå sedan från det.

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan

Armada JJ

dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 7 år sedan

Allmountain, mer åt offpist och pist? Mer än vadå?
Haha. Bäst på allt alltså?

SkiLogic Howitzer.
Och ja, jag är lite partisk...

dr-telemark Citera
A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 7 år sedan

Völkl Mantra

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

nu finns det ju regler som du godkänt, ifall du stör dig på detta behöver du ju inte vara medlem:

"2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver
Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i."

se särskilt sista raden, som hänvisar till detta;

"Regler/FAQ Skidor - Freeride

MALL: Vilka skidor ska jag köpa?
Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:"

Din fråga är förövigt helt omöjlig att svara på genom formuleringen som du kanske kan se på svaren...

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 7 år sedan

Ski Logik Howitzer åker jag på, har nog aldrig varit så nöjd med ett par skidor : ) Bäst eller näst bäst på allt, is, pist, uppkörd pist, mjuk pist, puder, uppkört puder. Bästa Sverigeskidan enligt mig. http://freeskier.com/gear/howitzer.

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (7 år sedan)

Om du nu är en avancerad åkare förstår jag inte hur du kan ha sådana bryderier med att välja skidor, det är väl bara att anpassa din teknik till skidorna du köper, istället för tvärtom?

AdamClaeson
317 inlägg
AdamClaeson 317 inlägg 7 år sedan

Salomon S3!!! Se min recension...

oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

6blomman7 :

Ski Logik Howitzer åker jag på, har nog aldrig varit så nöjd med ett par skidor : ) Bäst eller näst bäst på allt, is, pist, uppkörd pist, mjuk pist, puder, uppkört puder. Bästa Sverigeskidan enligt mig. http://freeskier.com/gear/howitzer.

Kan bara hålla med! Jag kör också på ett par SkiLogik Howitzer och är grymt nöjd, funkar till allt!

filipbirk
10 inlägg

är runt 173 cm lång och väger runt 70 kg, tack för svaren så länge!

red_tag
79 inlägg
red_tag 79 inlägg 7 år sedan

Moment night train kör jag på och de är helt underbara. Bra kantgrepp i pist och bra flyt i pudret. Jag väger duch lite mer men kan varmt rekommendera de! Kört på de förra vintern och den här..

filipbirk
10 inlägg

Har nu funderat mycket emellan Salomon Shogun och Völkl Mantra. Både känns som två bra val.
Det är bara det att jag har en känsla om att Shogunen kanske kan göra en besviken när det kommer till piståkning. Någon som har erfarenhet om just det?
Jag åker nog egentligen mer pist än offpist. Däremot när det finns bra förutsättningar för offpist så är det det som gäller för hela slanten.

Tacksam för svar

Westman91
30 inlägg
Westman91 30 inlägg 7 år sedan

Nordica Fire Arrow 80 Pro, letade själv efter en allround skida och fastnade för denna efter att ha testat den häromdagen. Inte så bred som de du har tittat på men en helt underbar skida både i och utanför pisten (80 midja).

mattheuw
34 inlägg
mattheuw 34 inlägg 7 år sedan

har kört shogun med marker ft12 en säsong i åre. jag är jätte nöjd med den, fungerar till allt och är väldigt lättåkt.

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 7 år sedan

Icelantic Nomad. Ingen rocker, men sjukt stabila i pisten, parken och lättkörda i offen.

erik832995
176 inlägg
erik832995 176 inlägg 7 år sedan

Soul
Orange ?
Svart ?
Rocker el. tip-rocker ?

erik832995 Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 år sedan

Att folk har individuella behov och därför gärna startar nya trådar är ju inget konstigt, det har jag också gjort flera gånger. Problemet här är att du inte preciserat alls vad du är ute efter. Om man tittar på de svar du fått så förstår man också hur diffusa dina önskemål är. Tex kan jag säga att en howitzer och night train är ganska rejält olika, för att inte tala om 80mm midjeskidor. Du kan ju betänka att det är drygt 4cm skillnad i midjan mellan 80 och night train, 50% ökning bör vara stor skillnad.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook