skidbagage ingår, vad tillåts i väskan? Lufthansa

Totemann
205 inlägg
Totemann 205 inlägg 6 år sedan

På söndag flyger jag Landvetter - Zurich med Lufthansa.
Det ingår 1 bagage + skidutrustning.
Vad innebär skidutrustning? 1 väska med skidor + pjäxbag?

Isf tillåter de att man packar något mer än skidor i väskan? (Kläder som inte ryms i det andra bagaget..) Maxvikt?
Jag har nämligen ett "dakine concourse double 200cm" i vilket jag skulle kunna rymma en hel del + skidor.

Läs 3ggr. skriv svar. läs DET 3ggr klicka sänd! Citera

Svar

Jibberisch
1539 inlägg
Jibberisch 1539 inlägg 6 år sedan

http://www.lufthansa.com/se/en/Baggage-overview

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Totemann
205 inlägg

Tack. Jag förstår dock inte.

http://www.lufthansa.com/online/portal/ … id=1000354
Är lite längre in i tryckandet och känns som betydligt närmare målet.

"One ski equipment = One pair of skis or water skis or one snowboard + 1 pair of ski sticks + 1 pair of ski boots + 1 ski helmet."

Det säger dock ingenting om hur man ska/får packa

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 6 år sedan

Dubbelfodral är det ibland en del krångel med har jag förstått. Troligtvis eftersom flygbolagen kommit på att alla knökar ner 3 par lagg, 2 par pjäxor, en hel säsongspackning och några plattor öl i de där fodralen - vilket inte är poppis hos flygbolaget.
Singelfodral och separat pjäxbag är det som gäller. Utöver det får du ju ha med dig 20-23kg plus handbagage. IMO är det hur mkt bagage som helst.
Dubbelfodral fullknökat med kläder riskerar alltså att bli en riktigt dyr historia. Men som vanligt är det lite lotto.
En gång fick jag betala 800 spänn i övervikt när jag ville checka in ett par pjäxor hos SAS. Jag påpekade att skidfrakt kostade 200kr, och just idag råkade jag inte ha skidorna med mig. Idioten bakom disken hävdade bestämt att så kunde man inte resonera. Skida + pjäxbag = 200kr. Endast pjäxbag = 800kr. Jag bad människan förklara hur det kunde bli 600kr billigare om jag bara släpat med ett par skidor att flyga med också - men denne ville inte svara på det. Jag klagade hos SAS i efterhand, men det sket dem högaktningsfullt i och hälsade att jag minsann inte skulle få tillbaka några stålar. sad

www.dpsskis.com Citera
Totemann
205 inlägg

Nojlas skrev:

Dubbelfodral är det ibland en del krångel med har jag förstått. Troligtvis eftersom flygbolagen kommit på att alla knökar ner 3 par lagg, 2 par pjäxor, en hel säsongspackning och några plattor öl i de där fodralen - vilket inte är poppis hos flygbolaget.

Jaa, när vi skickade med lite bagage med en polare hem från Whistler så försökte vi ungefär som du säger, 3par skidor, kläder, pjäxor m.m. Slutade med att killen fick pynta ut 14000 SEK i övervikt.. (Okej, han hade också med sig sina två 32kg väskor + ytterligare två väskor där den ena vägde drygt 50kg, men ändå..)

Nojlas skrev:

Singelfodral och separat pjäxbag är det som gäller. Utöver det får du ju ha med dig 20-23kg plus handbagage. IMO är det hur mkt bagage som helst.
Dubbelfodral fullknökat med kläder riskerar alltså att bli en riktigt dyr historia. Men som vanligt är det lite lotto.

Sant, det är massor. Jag tänkte dock slippa ta stora resväskan. Bara köra en mindre duffelbag och skidfodralet. Men då får jag tänka om och leta upp ett singelfodral som rymmer mina skidor (farsans från 80-talet är förvisso 2,2 meter långa, men inte gjorda för puderskidor..)

Nojlas skrev:

/
En gång fick jag betala 800 spänn i övervikt när jag ville checka in ett par pjäxor hos SAS. Jag påpekade att skidfrakt kostade 200kr, och just idag råkade jag inte ha skidorna med mig. Idioten bakom disken hävdade bestämt att så kunde man inte resonera. Skida + pjäxbag = 200kr. Endast pjäxbag = 800kr. Jag bad människan förklara hur det kunde bli 600kr billigare om jag bara släpat med ett par skidor att flyga med också - men denne ville inte svara på det. Jag klagade hos SAS i efterhand, men det sket dem högaktningsfullt i och hälsade att jag minsann inte skulle få tillbaka några stålar. sad

Haha.. Man kan ju inte annat än skratta åt deras idiotiska upplägg..

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Eric_W (6 år sedan)

Nojlas skrev:

Hahah, vilket stolpskott. Man slutar aldrig förvånas.

TS: Kolla här: http://www.flygvaruhuset.se/flygbolag/lufthansa/bagage

För lufthansa:
"Ekonomiklass 20 kg plus en skidbag" --> (skidbage max 15kg)
"Vikt Konceptet' tillämpas på alla Lufthansas flygningar, förutom långdistansflygningarna. Detta betyder att det är den totala vikten av ditt bagage som spelar roll, inte antalet väskor."

Edit: Kan tillläggas att det inte stod något om skidbagens vikt på internet så jag tryckte i 25kg i mitt dubbelfodral och 5 till i pjäxbagen. Var inga problem att komma från Gbg - geneve. (Dock sa tanten i kassan att ett skidbagage bara får väga 15kg.. Ovanstående klusiv text tyder ju dock på att man får trycka ner allt i en väska om man så vill.)

Rädda träden. ät en bäver Citera
Jibberisch
1539 inlägg
Jibberisch 1539 inlägg 6 år sedan

Jag har flugit med en "dakine concourse double 200cm" ett par gånger och det känns som ett lotteri. Dock ej med Lufthansa. Med SAS har det berott på vem som suttit i checkin-disken känns det som. Jag har fått packa om någon gång, annan gång var det helt lugnt.

Swiss brukar vara rätt lugna, man får frågan "Is only one bag you have?" och sedan har det varit lugnt.

Vill du vara helt lugn, så leta upp något nummer till kundtjänst och ring och hör med dom.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
petli294
30 inlägg
petli294 30 inlägg 6 år sedan

I specialerbjudandena med gratis skidutrustning inom LH gruppen är det limiterat till: One ski equipment = One pair of skis or water skis or one snowboard + 1 pair of ski sticks + 1 pair of ski boots + 1 ski helmet.

Om man istället betalar för frakten eller har den gratis i fran att man har nagon högre status i miles and more sa gäller vikt pa 23 kilo och maxlängd pa 200cm:

Utöver detta har man ju sin vanliga packning med maxvikt.

Brukar aka med ett dubbelskid fodral med plats för pjäxor och en hel massa annat i. Oftast är det inga problem men en gang har de velat väga väskan, det i Frankfurt med en övernitisk tysk incheckningstant, det finns tydligen en maxgräns pa 50 lbs (23 kilo) per kolli för att det inte skall ytterligare specialbehandlas i packningen. Har flugit ett par ggr med lufthansa och det beror helt pa humör hos incheckingen hur mycket de ifragasätter mitt dubbelfodral (flugit fran Frankfurt och Arlanda, alldrig Landvetter). Sa summa summarum, det brukar ga alldeles utmärkt men se till att nonchalant slänga upp dubbelbagen pa axeln och se ut som att den är fylld med fluffiga mjukisdjur.

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan

Totemann skrev:

Det säger dock ingenting om hur man ska/får packa

Sports equipment that exceeds the standard dimensions for baggage or the weight of the free baggage allowance must not contain any other objects from your baggage. If it does, the normal excess baggage fee will be charged according to the zone or per item (see above).

Nojlas skrev:

Jag klagade hos SAS i efterhand, men det sket dem högaktningsfullt i och hälsade att jag minsann inte skulle få tillbaka några stålar. sad

haha de ganger jag försökt brukar de svara typ "vi beklagar problemen och önskar dig en angenäm nästa resa"

kolla inte!! där. uppenbarligen gammal info eftersom LH har piece concept överallt och 23kg och inte massa gojja som star där.

Jibberisch skrev:

Med SAS har det berott på vem som suttit i checkin-disken känns det som. Jag har fått packa om någon gång, annan gång var det helt lugnt.

Swiss brukar vara rätt lugna, man får frågan "Is only one bag you have?" och sedan har det varit lugnt.

undrar för övrigt hur välintegrerade incheckningsrutiner och billing procedurer är när ett annat flygbolag checkar in än det som flyger, typ arlanda sas checkin at lufthansa.... kan de ens ta betalt eller är det värsta pappersproceduren? big_smile

listerine. Citera
petli294
30 inlägg

Kan även nämna att Swiss som jag flyger med i 90% av fallen alldrig har kranglat med att ifragasätta specialbagage, varken cyklar, dykutrustning eller skidor. Det gällde även innan jag fick senator niva inom Miles and More, medan SAS är betdligt grinigare pa sadant bade i Helsingfors och Arlanda.

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad delta (5 år sedan)

.

listerine. Citera
petli294
30 inlägg

Swiss tillhör ju lufthansa sa det kan ha ett samband. I det mesta andra sa är även det swiss bland de absoult bästa flygbolagen. (Kan vara partisk eftersom jag bor i zürich)

Om man nagonsin har en tight transfer sa kan man ge sig tusan pa att allt specialbagage blir kvar. Köpenhamn är bland de absolut värsta pa att lämna bagage. Bara under de senaste manaderna har mitt bagage blivit kvar 3 ganger i köpenhamn. (Ja, jag flyger kopiöst mycket i jobbet). Ett tips här är att titta över vilket kontokort man betalar med, väldig manga kontokort har en inbyggd bagageförseningsförsökring. Särskillt om det är en specialresa (=skidresa)och syftet med resan förhindras (=inga skidor) sa far atminstone jag ut upp till 5000 kornor (beroende pa hur lang tid förseningen är) att köpa eller hyra utrustning för. Det vill säga hyr skidor första tva dagarna och unna dig lite nya kläder och goggles innan skidorna kommer fram.

Ett alternativ som jag använde förut är att titta pa optiontown, brukar kosta pa ett ungerfär samma som att betala skidfrakt och blir man upgradad slipper ingar sportutrustning oftast, dessutom gratis dricka i loungen och allt annat daltande som business innebär.

OleBramserud
8 inlägg
OleBramserud 8 inlägg 6 år sedan

Jeg skal fly med Lufthansa Oslo-München på lørdag, og må si jeg er like forvirret som en del andre. På websiden deres står det:

"Additionally, all passengers will in future have the option of taking one sports bag (categorised as ‘small') with them as part of their valid free baggage allowance.

What is more, they may also take one ski bag (this does not apply on North Atlantic routes)."

Burde ikke det tolkes som: 1stk vanlig bag ( 23kg) + 1 sports bag (15kg) + et par ski?

Jeg ringte deres kundeservice og de klarte ikke svare på dette.

Jeg sa også at jeg regnet med det var den totale vekten som var viktig, så om jeg tok med en vanlig bag på 15kg, så kan jeg ta med sportsutstyr på 23kg? Dette kunne de heller ikke svare på. De syns også det ble veldig vanskelig å avgjøre om jeg kunne ha 2 par ski i én bag.

De henviste meg til check-inskranken, men da er det jo litt sent. Dvs at jeg kan være heldig å få med 2 par om jeg møter på rett person i Oslo, mens jeg får betale overvekt i München eller vice-versa.

Ironisk nok er lavprisselskapene som easyjet og Norwegian mye tydeligere. Kjøper man skifrakt, så får man 12-15kg ekstra samme hvor mange ski man tar med. Da kan også vanlig bagasje veie 10kg og skibag 25kg f.eks. Det er jo den totale vekten som spiller rolle for flyet.

Er så frustrert nå at jeg tror jeg drar med et par ski.

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad delta (6 år sedan)

Moreover, one additional bag of ski equipment is allowed in all classes (except on North Atlantic routes). All other sports equipment are subject to a charge.

One ski equipment = One pair of skis or water skis or one snowboard + 1 pair of ski sticks + 1 pair of ski boots + 1 ski helmet.

Sports equipment that exceeds the standard dimensions for baggage or the weight of the free baggage allowance must not contain any other objects from your baggage. If it does, the normal excess baggage fee will be charged according to the zone or per item (see above).

OleBramserud skrev:

Burde ikke det tolkes som: 1stk vanlig bag ( 23kg) + 1 sports bag (15kg) + et par ski?

nej.

OleBramserud skrev:

Dvs at jeg kan være heldig å få med 2 par om jeg møter på rett person i Oslo, mens jeg får betale overvekt i München eller vice-versa.

typ.

källa: http://www.lufthansa.com/online/portal/ … &cid=18002

listerine. Citera
Tompan14
1119 inlägg
Tompan14 1119 inlägg 6 år sedan

OleBramserud skrev:

Jeg sa også at jeg regnet med det var den totale vekten som var viktig, så om jeg tok med en vanlig bag på 15kg, så kan jeg ta med sportsutstyr på 23kg? Dette kunne de heller ikke svare på. De syns også det ble veldig vanskelig å avgjøre om jeg kunne ha 2 par ski i én bag.

Nej det brukar inte vara den totala vikten som räknas. Anledningen till detta är att skidor går som specialbagage och hanteras annorlunda av flygplatspersonalen och de har sina arbetsmiljöbestämmelser som ska följas. Vanligt bagage har även det maxmått utöver maxvikt och det är för att det ska gå att hantera utan en massa tunga lyft för personalen.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Carolajner
81 inlägg
Carolajner 81 inlägg 6 år sedan

Tompan14 skrev:

OleBramserud skrev:

Nej det brukar inte vara den totala vikten som räknas. Anledningen till detta är att skidor går som specialbagage och hanteras annorlunda av flygplatspersonalen och de har sina arbetsmiljöbestämmelser som ska följas. Vanligt bagage har även det maxmått utöver maxvikt och det är för att det ska gå att hantera utan en massa tunga lyft för personalen.

Det verkar ju som om de flesta flygbolag har gränser för hur mycket ett skidbagage får väga (Norwegian 15kg, Lufthansa 23kg t ex). Så länge som man håller denna vikt + att man håller vikten för det vanliga bagaget har jag fått för mig att de flesta flygbolag i praktiken inte bryr sig om ifall man har stoppat ner en massa extragrejer - extra skidor, kläder osv - i skidfodralet. Stämmer det eller har någon fått betala extra för att de har lagt annat än skidor + stavar + pjäxor + hjälm i fodralet utan att det har rört sig om övervikt? Det vore intressant att veta hur mycket man i så fall skulle kunna få betala - om man får betala övervikt på den del av skidbagaget som inte hör till utrustningen eller hur de gör?

macmac
145 inlägg
macmac 145 inlägg 6 år sedan

Har jag fattat detta rätt? Man får ta med 23 kg bagage när man flyger med Lufthansa, och i den vikten så får man även ta med ett par skidor.

Totemann
205 inlägg

Förutom 23kg får man ta med ett par skidor (i separat fodral) och ett par pjäxor (i separat väska) smile

macmac
145 inlägg

Aha, det var bra att veta, tack! smile

macmac
145 inlägg

Bokade bagaget nu. Enligt damen jag pratade med fick man ha en skidbag utöver, men dock inte en extra pjäxbag.

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Vannish (6 år sedan)

Det står visst på lufthansa vad det gäller för kg. Du har 23kg i det vanliga bagaget, 8kg i handbagaget. Sen gäller det 15kg i skidfodralet egentligen ett par skidor och stavar, och sen en pjäxbag.

Jag reste 3 resor nu i vinter och det va inga problem. Hade två par skidor, skruvade av bakbindningen på ena paret så att dom vägde under 15kg. Hade en lapp om att dom hade öppnat bagen alla tre gånger hem från italien och det va inga problem.

Det är ju bara att man ska komma ihåg att boka in bagaget innan, så va det inte förut.

Edit:

http://www.lufthansa.com/online/portal/ … &cid=18002

Skidor räknas som SMALL i vikt:

Small: up to 15 kg and/or 1.40 m
One ski equipment = One pair of skis or water skis or one snowboard + 1 pair of ski sticks + 1 pair of ski boots + 1 ski helmet.

Dom har aldrig vägt eller brytt sig om min pjäxbag, där jag dessutom haft pjäxor, hjälm och lavinkitt

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 6 år sedan

Jag flög med Lufthansa från Arlanda till Vancouver i januari.
Det var SAS som gjorde incheckningen och jag fick betala ca 750kr för skidbagen (ingår ej när man reser över Atlanten).

Rudolfsson
162 inlägg
Rudolfsson 162 inlägg 6 år sedan

En viktig aspekt gällande vad som får vara i skidbagen och inte är om skidbagen kommer bort (dvs den försvinner i det tomma intet i bagagesfären), flygbolagen garderar sig ofta här med att bagen endast får innehålla skidor, stavar och pjäxor (oftast pjäxbag då). Detta kan vara värt att ha i åtanke om packar ner hela sitt skidställ plus en massa andra saker, kommer skidbagen bort så får man endast ersättning för skidor, stavar och ev pjäxor.

/Andreas

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 6 år sedan

Rudolfsson skrev:

En viktig aspekt gällande vad som får vara i skidbagen och inte är om skidbagen kommer bort (dvs den försvinner i det tomma intet i bagagesfären), flygbolagen garderar sig ofta här med att bagen endast får innehålla skidor, stavar och pjäxor (oftast pjäxbag då). Detta kan vara värt att ha i åtanke om packar ner hela sitt skidställ plus en massa andra saker, kommer skidbagen bort så får man endast ersättning för skidor, stavar och ev pjäxor.

/Andreas

Och hjälm isf, eftersom det står angivet att man får ha pjäxor och hjälm i bagen

Rudolfsson
162 inlägg
Rudolfsson 162 inlägg 6 år sedan

Vannish skrev:

Rudolfsson skrev:

/Andreas

Och hjälm isf, eftersom det står angivet att man får ha pjäxor och hjälm i bagen

Precis, hjälmen får man ersättning för också. Tack!

kappakomplett
355 inlägg
kappakomplett 355 inlägg 6 år sedan

Rudolfsson skrev:

/Andreas

Har inte tänkt på detta, en intressant aspekt. Flygbolaget ersätter nog bara för det som är godkänt att ha i skidfodralet. Frågan är vad hemförsäkringen säger. Jag blev av med ett par skidor och flygbolaget ersätter bara med ngt slags ersättning per kilogram. Hemförsäkringen ersatte för värdet av skidorna dvs. inköpspris minus förslitning. Men jag minns att det var helt okej ersättning. Frågan är om hemförsäkringsbolaget kan krångla om det är två par skidor och två par pjäxor i skidfodralet? Tror inte det. Flög för övrig med Swiss i januari och hade två par skidor och två par pjäxor och lite annat i skidfodralet utan problem. Har tidigare flugit med Swiss ett antal ggr och det har aldrig varit problem. Tror Swiss betraktar det som en del av sin policy och marknadspositionering att ta hand om skidresenärer till Schweiz. En gång när jag flög utan skidfodral och hade övervikt så fick jag ta med övervikten gratis med hänvisning till att "jag kunde ju haft skidor"!
Maxvikten med Swiss är 23 kg för skidfodral och 23 kg för väskan. Flög ner med över 50 kg bagage utan problem i januari. Det var förstås problem att kånka runt på eländet!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook